Nic schreef:Ze maken er geen geheim van wat ze willen. En hoe ze dat willen bereiken.
Ik ben ook niet pro zionisme, sterker nog ik beschouw zionisme als antisemitisme. Joden horen nergens thuis, behalve in Israël?
Dat de rijke joden niet rijk en niet gewenst waren ben ik het mee oneens.
Ze hebben enorme, enorme invloed gehad op de ontwikkeling van Amsterdam (én slavernij....).
Zionisme is niet eeuwen oud, en is aanvankelijk bedacht omdat men tegen de assimilatie van de joden was, dus ze wilden de joodse cultuur en taal behouden en hadden daarvoor een eigen staat nodig.
zionisme is niet hetzelfde als beweren dat joden alleen maar daar thuishoren..
zionisme
gejat: Zionisme is een nationale beweging en ideologie die een Joods thuisland of Joodse staat ondersteunt in het gebied waar in vroegere tijden de Israëlitische koninkrijken Israël en Judea lagen
er staat nergens dat iedere jood daar dan ook moet heentrekken.
-----------------
ik zeg niet dat rijke Joden niet rijk waren? er zijn ook rijke ZuidAfrikanen (zelfs gekleurde).
De periode waar ik het over heb ligt nog van ruim ervoor..
De joodse medemens werd gezien als 'vreemd' en daarmee op afstand gehouden, zoals zigeuners ook gewantrouwd waren.. De joden hadden echter een enorme handelsgeest.. dus handelden in van alles en nog wat.. en ook vast wel in slaven.. Dit maakt ze echter nog steeds niet rijk per definitie, dit maakt ze veerkrachtig.. Toen het beter ging met de economie en welzijn in Nederland hadden we dus bijvoorbeeld Joden niet meer nodig als zondebok voor bijvoorbeeld de pest.. Toen ging men Joden opzoeken omdat ze bijvoorbeeld goede slavinnetjes in de handel hadden, een slaaf of slavin verhandelen maakte je echter niet per definitie rijk.. een goed paard of goede koe kon net zoveel waard zijn. daarom maalde men ook niet om het leven van een slaaf, je kocht zo een andere.
of omdat het zulke goede goudsmeden zijn.. ook een goudsmid is niet persee rijk.. Een deel is rijk geworden door hun handelsgeest en omdat mensen zoals Nederlanders geld te besteden hadden en niet langer joden meden.
----------------------
Zionisme is zo oud als de belofte in de bijbel.
Het willen stichten van een staat als volk van God op de beloofde plek..
het moderne zionisme is mede gericht op behoud van cultuur en taal..
daarvoor heb je overigens geen eigen staat nodig.. slechts een eigen gemeenschap..
Friezen hebben ook een eigen cultuur en taal.. ze willen wel een staat, maar voor behoud hebben ze die niet nodig dat het een appart land wordt.