purny schreef:Wat denk je van mensen die de hele vakantie gratis door NL reizen, ik heb het ook gedaan hoor, maar dat kost me een hoop!
Op de meeste feestdagen en in de zomervakantie reis je niet gratis hoor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xMaritt schreef:Zwerte schreef:Ik las trouwens gister iets over technische studies. Als deze plannen zo doorgaan, zijn er instellingen die dus beurzen willen gaan geven, om de goede betas te kunnen houden/krijgen. Lijkt mij een zeer goed iets!
Hm hier ben ik het niet echt mee eens. Op zich snap ik het wel, er is een gebrek aan goed opgeleide mensen in die sector, maar ik kan er ook niks aan doen dat mijn talenten totaal niet op dat vakgebied liggen? Er is ook een enorm gebrek aan goed opgeleide mensen in de Diervoeding industrie, maar die krijgen ook niks? En waar ga je de grens leggen tussen vakgebieden waar wel een groot gebrek is aan opgeleide mensen en waar niet?
Zwerte schreef:Ik begrijp jouw redenatie niet zo goed. Het is dus niet de overheid die iets gratis uitdeelt, het is de werkende wereld die investreert in zn eigen stukje. Kan de diervoeding ook gaan doen, niks houd ze tegen hoor. Er hoeft dus ook nergens een grens te liggen, we hoeven dit niet in regeltjes te gaan vastleggen. Ieder bedrijf en elke instelling heeft alle vrijheid om in toekomstige medewerkers te investeren. Op dit moment heb ik dus alleen uit de technische hoek zo'n oplossing gehoord, maar dit zegt toch helemaal niks over andere opleidingen? Of mogen ze dit niet doen omdat anderen het ook niet doen?
Nikass schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen, sorry als ik iets schrijf wat al gezegd is.
Ik ben het er mee eens dat de beurs wordt afgeschaft. Eerst dacht ik ook belachelijk! Maar dat is toch niet zo. We betalen met zijn allen voor die beurs. Iemand die bakker of loodgieter wordt heeft er echter geen profijt van. Terwijl degene die gaat studeren, bijvoorbeeld advocaat wordt, later een veel hoger salaris gaat verdienen. Waarom moet de bakker betalen voor de advocaat?
Zwerte schreef:Amandavd schreef:Zwerte, het is allemaal niet zo zwart wit als jij het ziet. Als jij een torenhoge schuld heb, kun jij inderdaad niks met een hypotheek straks, sterker, die krijg je niet eens. En hoe wil jij die torenhoge schuld betalen als je geen baan ksn vinden straks?
Het ontbreekt mensen niet aan motivatie, die hebben echter wel een gezond verstand en realiseren zich dat het allemaal niet zo makkelijk is als jij het afschildert.
Bovendien krijgen we straks met die leningen een enorme langslepende staatsschuld.
Voor alles is er een eerste keer! Ik ben volgens mij nog nooit beschuldigd van zwartwit en te makkelijk denken en dan ook nog de belediging krijgen dat ik geen gezond verstand heb. Wauw.
Kan je mij even uitleggen waar ik precies te zwart wit denk en waar mn gezonde verstand ontbreekt? Of is dat puur omdat ik dat rare iets, eigen verantwoordelijkheid, heel belangrijk vind?
Volgens mij heb ik ook nergens gezegd dat het makkelijk is, dat maak jij er van. Ik vind wel dat mensen het onnodig ingewikkeld maken omdat ze gewoon niet willen inzien dat de kansen er nog steeds zijn, je zal alleen zelf meer moeten investeren. Ik vind de keus idd makkelijk, het leven en de consequenties van je keuzes echter.....daar heb ik geen woord over gezegd.
Er is wel iets vreemd met mij, ik laat me niet leiden door emoties maar door ratio. Zoals jouw opmerking waar je zonder baan de schuld van wil betalen: nergens van. Dat is nou het mooie, zonder werk hoef je niks te betalen!
En praat me niet over hypotheken.... Die krijg je niet met een hoge schuld? Goh, dan moet ik toch eens met de bank gaan babbelen, misschien hebben mn mooie blauwe ogen hun de schuld doen vergeten? Of zou ik toch de ervaring hebben dat die schuld echt nauwelijks invloed heeft op je hypotheek?
Winged schreef:_xManadisx_ schreef:Ik baal hier ook heel erg van. Ik zou dit jaar de master in gaan, maar door ziekte word het mogelijk 2015. Nu moet ik dus door ziekte 1000'en euro's moeten lenen. Fijn, heel fijn. Alsof ik ziek ben voor mijn plezier...
Als je eerst HBO hebt gedaan moet je sowieso zelf al betalen voor je master.
Verder las ik hier en daar 'maar nu kan ik geeneens op kamers'. Ik heb ook 4 jaar lang elke dag heen en weer (uur heen, uur terug) gereisd naar school (Assen-Zwolle). Ik heb tijdens mijn studie ook nog eens 20 uur per week gewerkt om de boel te kunnen bekostigen en ben sinds 2011 afgestudeerd (HBO, in 4 jaar, geen schuld). Sommige mensen hier willen de stufi gebruiken om samen te kunnen wonen. Wake-up-call: Stufi was er om je SCHOOL en BOEKEN mee te bekostigen. Voor de rest moet je zelf je armen maar uit de mouwen steken.
Doubtless schreef:Of gewoon gaan werken om voor je woonlasten te betalen?
Ik ben in m'n 2e studiejaar gaan samen wonen, gaat prima hoor. Gewoon een kwestie van elk dubbeltje 300x omdraaien en genoeg geld binnen brengen (wij studeerden overigens allebei & er staat ook een paard op stal).
Lizzyy schreef:Doubtless schreef:Of gewoon gaan werken om voor je woonlasten te betalen?
Ik ben in m'n 2e studiejaar gaan samen wonen, gaat prima hoor. Gewoon een kwestie van elk dubbeltje 300x omdraaien en genoeg geld binnen brengen (wij studeerden overigens allebei & er staat ook een paard op stal).
Oh ja, tuurlijk!ik werk nu ook en dan komt echt wel goed
Adamootje schreef:SophieFT schreef:Vanaf wanneer telt dit allemaal?
Ik baal ook wel, ga 3 jaar mbo doen en zou graag door willen studeren naar het hbo maar ook wij hebben het niet breed...
Als je ouders het niet breed hebben, is de kans groot dat je in aanmerking komt voor de aanvullende beurs. Haal je je HBO diploma, dan wordt de aanvullende beurs omgezet in een gift.
Winged schreef:Doubtless schreef:Of gewoon gaan werken om voor je woonlasten te betalen?
Maar sinds wanneer is je stufi voor het samenwonen? Sorry, maar ik vind het zonde van mijn belastinggeld om studentjes te onderhouden die perse samen willen wonen terwijl ze dat financieel niet bij elkaar kunnen breien.
Lizzyy schreef:Misschien even een brutale vraag nog, maar mag ik vragen wat jullie ongeveer kwijt zijn aan een gemiddelde HBO studie? (mijn voorkeur HvA Bedrijfskunde MER)
ik reken op 10.000 euro (2000 euro schoolgeld, 500 euro aan boeken per jaar = 2500 per jaar x 4 = 10.000) is dat rendabel of reken ik het te zonnig?
Lizzyy schreef:Misschien even een brutale vraag nog, maar mag ik vragen wat jullie ongeveer kwijt zijn aan een gemiddelde HBO studie? (mijn voorkeur HvA Bedrijfskunde MER)
ik reken op 10.000 euro (2000 euro schoolgeld, 500 euro aan boeken per jaar = 2500 per jaar x 4 = 10.000) is dat rendabel of reken ik het te zonnig?