Het sociale leenstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:06

purny schreef:
Wat denk je van mensen die de hele vakantie gratis door NL reizen, ik heb het ook gedaan hoor, maar dat kost me een hoop!

Op de meeste feestdagen en in de zomervakantie reis je niet gratis hoor := En in vakanties zijn er nog zat studenten die wel naar stage of school gaan...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:17

xMaritt schreef:
Zwerte schreef:
Ik las trouwens gister iets over technische studies. Als deze plannen zo doorgaan, zijn er instellingen die dus beurzen willen gaan geven, om de goede betas te kunnen houden/krijgen. Lijkt mij een zeer goed iets!

Hm hier ben ik het niet echt mee eens. Op zich snap ik het wel, er is een gebrek aan goed opgeleide mensen in die sector, maar ik kan er ook niks aan doen dat mijn talenten totaal niet op dat vakgebied liggen? Er is ook een enorm gebrek aan goed opgeleide mensen in de Diervoeding industrie, maar die krijgen ook niks? En waar ga je de grens leggen tussen vakgebieden waar wel een groot gebrek is aan opgeleide mensen en waar niet?

Ik vind het een zeer goed plan. Ipv klagen dat er niet genoeg studenten zullen gaan komen, er zelf als instelling/bedrijf wat aan gaan doen. Niet alleen de studenten zelf moeten gaan investeren, op deze manier worden ook de grotere jongens gedwongen om in hun eigen toekomst te investeren, bijv door het gebruik van beurzen.
Ik begrijp jouw redenatie niet zo goed. Het is dus niet de overheid die iets gratis uitdeelt, het is de werkende wereld die investreert in zn eigen stukje. Kan de diervoeding ook gaan doen, niks houd ze tegen hoor. Er hoeft dus ook nergens een grens te liggen, we hoeven dit niet in regeltjes te gaan vastleggen. Ieder bedrijf en elke instelling heeft alle vrijheid om in toekomstige medewerkers te investeren. Op dit moment heb ik dus alleen uit de technische hoek zo'n oplossing gehoord, maar dit zegt toch helemaal niks over andere opleidingen? Of mogen ze dit niet doen omdat anderen het ook niet doen?

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:25

Zwerte schreef:
Ik begrijp jouw redenatie niet zo goed. Het is dus niet de overheid die iets gratis uitdeelt, het is de werkende wereld die investreert in zn eigen stukje. Kan de diervoeding ook gaan doen, niks houd ze tegen hoor. Er hoeft dus ook nergens een grens te liggen, we hoeven dit niet in regeltjes te gaan vastleggen. Ieder bedrijf en elke instelling heeft alle vrijheid om in toekomstige medewerkers te investeren. Op dit moment heb ik dus alleen uit de technische hoek zo'n oplossing gehoord, maar dit zegt toch helemaal niks over andere opleidingen? Of mogen ze dit niet doen omdat anderen het ook niet doen?

Oh oeps ik was dus niet helemaal goed op de hoogte blijkbaar van hoe ze het willen gaan doen, ik dacht dat de overheid het wilde gaan financieren. In dat geval ben ik het er niet mee eens. Maar als het van bedrijven komt is het inderdaad al een heel ander verhaal :)

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:43

Nikass schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, sorry als ik iets schrijf wat al gezegd is.
Ik ben het er mee eens dat de beurs wordt afgeschaft. Eerst dacht ik ook belachelijk! Maar dat is toch niet zo. We betalen met zijn allen voor die beurs. Iemand die bakker of loodgieter wordt heeft er echter geen profijt van. Terwijl degene die gaat studeren, bijvoorbeeld advocaat wordt, later een veel hoger salaris gaat verdienen. Waarom moet de bakker betalen voor de advocaat?

Maar later is de advocaat wel weer degene die flink veel belasting moet betalen, veel meer dan de bakker. In mijn ogen betaald de advocaat dus dubbel en dwars terug wat hij/zij ooit van ons allemaal gekregen heeft om de functie van advocaat te kunnen bereiken. De bakker en de loodgieter hebben weliswaar geen profijt van de stufi, maar wel weer van een heleboel andere regelingen waar de advocaat geen aanspraak op kan maken.

Ik vind het jammer dat de laatste posts lijken te verzanden in een discussie over wel/niet op kamers gaan en in hoeverre de stufi daar aan bij moet dragen. Uitwonende stufi is niet zomaar uit de lucht komen vallen, dus blijkbaar is er een meerwaarde of noodzaak waardoor er veel uitwonende studenten zijn. En de stufi is bij lange na niet voldoende om op jezelf wonen van te kunnen betalen.
De regering roept heel hard dat het percentage hoger opgeleiden in Nederland omhoog moet en dat meer studenten techniek moeten kiezen. Bedrijven roepen heel hard om studenten die in hun studietijd een stapje harder hebben gelopen: door bestuur/commissie ervaring op te doen, door op kamers te zijn gaan wonen (zelfstandigheid en verantwoordelijkheid!), door naar het buitenland op stage te gaan of door zeer hoge cijfers te halen.
En wat doen we vervolgens als het puntje bij het paaltje komt: we schaffen de nodige financiële steun af. Wat bereik je daarmee: mensen die op veilig gaan spelen en keuzes maken op basis van financiële consequenties in plaats van intrinsieke motivatie. Ik denk dat dat ten koste gaat van hun ontwikkeling, zonde, want juist de mensen die weten wie ze zijn, wat ze willen en waar ze goed in zijn hebben we hard nodig.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:59

Zwerte schreef:
Amandavd schreef:
Zwerte, het is allemaal niet zo zwart wit als jij het ziet. Als jij een torenhoge schuld heb, kun jij inderdaad niks met een hypotheek straks, sterker, die krijg je niet eens. En hoe wil jij die torenhoge schuld betalen als je geen baan ksn vinden straks?

Het ontbreekt mensen niet aan motivatie, die hebben echter wel een gezond verstand en realiseren zich dat het allemaal niet zo makkelijk is als jij het afschildert.

Bovendien krijgen we straks met die leningen een enorme langslepende staatsschuld.

Voor alles is er een eerste keer! Ik ben volgens mij nog nooit beschuldigd van zwartwit en te makkelijk denken en dan ook nog de belediging krijgen dat ik geen gezond verstand heb. Wauw.
Kan je mij even uitleggen waar ik precies te zwart wit denk en waar mn gezonde verstand ontbreekt? Of is dat puur omdat ik dat rare iets, eigen verantwoordelijkheid, heel belangrijk vind?

Volgens mij heb ik ook nergens gezegd dat het makkelijk is, dat maak jij er van. Ik vind wel dat mensen het onnodig ingewikkeld maken omdat ze gewoon niet willen inzien dat de kansen er nog steeds zijn, je zal alleen zelf meer moeten investeren. Ik vind de keus idd makkelijk, het leven en de consequenties van je keuzes echter.....daar heb ik geen woord over gezegd.

Er is wel iets vreemd met mij, ik laat me niet leiden door emoties maar door ratio. Zoals jouw opmerking waar je zonder baan de schuld van wil betalen: nergens van. Dat is nou het mooie, zonder werk hoef je niks te betalen!
En praat me niet over hypotheken.... Die krijg je niet met een hoge schuld? Goh, dan moet ik toch eens met de bank gaan babbelen, misschien hebben mn mooie blauwe ogen hun de schuld doen vergeten? Of zou ik toch de ervaring hebben dat die schuld echt nauwelijks invloed heeft op je hypotheek?

Joh zit je panty te strak? Je neemt het allemaal net iets te zwaar op. Ik beschuldig je er niet van geen gezond verstand te hebben, net zoals jij wel niet zal bedoelen dat mensen die het minder positief dan jij inzien geen motivatie hebben?

En sorry, maar ook zonder werk kom je rekeningen en schuld aan het af betalen, je kan alleen uitstel vragen. En een studieschuld telt dus wel degelijk mee, alleen zei net al iemand dat die minder meetelt.

Voor de mensen die beweren dat stufi niet is om van op kamers te wonen, sorry, had ik dan maar in een doos moeten gaan wonen toen mijn ouders mij er uit knikkerde? En nee ik was geen ontiegelijk rotkind, ik kon alleen niet overweg met mijn stiefmoeder. We hebben niet allemaal het geluk dat we nog thuis kunnen blijven wonen, en zeker niet als je school drie uur verder op zit. Want dan red je het niet met je huiswerk en 's avonds en in het weekend nog werken. Als je elke dag zolang moet reizen.

schrikdraad

Re: Het sociale leenstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:57

@roulette,
Wat zijn die heleboel dingen waar die loodgieter of bakker aanspraak op kan maken?

Die vallen juist overal buiten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:47

Goede loodgieters verdienen een heleboel daar hoef je echt geen medelijden mee te hebben :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:15

@Amandavd: ik draag geen panty's :+ Zo zwaar vat ik het niet op hoor, sterker nog, ik vond het eigenlijk best grappig. Ik heb genoeg om me werkelijk druk over te maken en een mening van een vreemde online valt daar echt niet onder.
Misschien dat mn bericht op jou zwart wit over komt, maar geloof me, als iemand in nuances denkt dan ben ik het wel (vandaar dat ik het ook grappig vond). Enne, met je opmerking over gezond verstand impliceer jij wel degelijk dat ik het niet zou hebben. Ik heb ook nergens gezegd dat iemand die er negatief tegen aan kijkt niet genoeg motivatie heeft. Ik heb wel gezegd (zonder er omheen te draaien) dat ik vind dat je motivatie niet hoog genoeg is als een studieschuld je tegen houd om te studeren. Dan is je motivatie om geen schulden aan te gaan dus gewoon hoger dan de motivatie om je verder op te leiden. Dat is wat ik zeg en daar sta ik achter.

Verder beweer jij dat je met een STUDIEschuld (want daar gaat dit topic over) geen hypotheek kan krijgen. Ik weet uit ervaring dat dit dus niet waar is. Dan kan je mij gaan beschuldigen van te positief denken, ik zie het liever als realistisch en heb praktijkervaring.
En tja, stufi is niet voor woonruimte. Ook voor mij was het dat niet hoor. Om de kosten te drukken ben ik dus in een rotwijk gaan wonen, op dik een half uur fietsen van de faculteit. Op een betere locatie betaalde je zo 100 pm meer en dat kon ik niet missen, jammer dan. Ik heb gewoon max moeten lenen, zes jaar lang, en mag nu dus elke cent terug betalen. Verschil is alleen dat ik nooit heb verwacht dat de staat voor mij ging betalen. Ik heb nou eenmaal deze ouders, moet roeien met de riemen die ik heb. Het was mijn keus deze studie te doen, terwijl ik wist dat werken ernaast niet mogelijk was en ik uit huis moest. Ik kan er niks aan doen dat het mis is gelopen, maar ik blijf verantwoordelijk voor mn eigen handelen en zal dus ook mn eigen rotzooi moeten opruimen. Als er toen dit stelsel had bestaan, had ik precies dezelfde keuzes gemaakt trouwens.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:36

Ik bedoelde dat in ieder geval niet zo Zwerte. Ik had geen woonruimte meer dus heb wel mijn stufi daarvoor gebruikt. Was ook masr een hokje van 11 vierkante meter en woonde ook nog steeds drie kwartier autoritje van mijn school vandaan, plus zaterdag en zondag werken.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 23:05

Winged schreef:
_xManadisx_ schreef:
Ik baal hier ook heel erg van. Ik zou dit jaar de master in gaan, maar door ziekte word het mogelijk 2015. Nu moet ik dus door ziekte 1000'en euro's moeten lenen. Fijn, heel fijn. Alsof ik ziek ben voor mijn plezier...

Als je eerst HBO hebt gedaan moet je sowieso zelf al betalen voor je master.

Verder las ik hier en daar 'maar nu kan ik geeneens op kamers'. Ik heb ook 4 jaar lang elke dag heen en weer (uur heen, uur terug) gereisd naar school (Assen-Zwolle). Ik heb tijdens mijn studie ook nog eens 20 uur per week gewerkt om de boel te kunnen bekostigen en ben sinds 2011 afgestudeerd (HBO, in 4 jaar, geen schuld). Sommige mensen hier willen de stufi gebruiken om samen te kunnen wonen. Wake-up-call: Stufi was er om je SCHOOL en BOEKEN mee te bekostigen. Voor de rest moet je zelf je armen maar uit de mouwen steken.

Maar ik doe geen HBO. Gewoon universitair.
Ik kan niet thuis wonen. In de master moet ik er met spoed binnen 20 minuten kunnen zijn. Dat is met 1,5 uur reistijd niet te doen. Ook werk in naast mijn studie, maar hiermee kan ik niet en de studie en mijn kamer betalen. Dus niet gelijk alles over 1 kam scheren jongens... lekker makkelijk weer...

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 08:04

Manadisx, het niet is niet alles over 1 kam scheren, als je de reacties hier leest dan hebben ze het alleen maar over de kamer en hoor je geen woord over studie. Op elke regel zijn uitzonderingen en in sommige gevallen geloof ik prima dat op kamers wonen essentieel is maar 9 van de 10 maken er misbruik van of maken nu een giga probleem van iets waar niks mis mee is. Dan moet je maar wat verder reizen of wat harder werken om alles te kunnen betalen. Ik woon ook niet meer thuis en heb daarom bewust voor een deeltijd studie gekozen, ik ga 4 dagen in de week werken, 1 dag in de week school. Dit is rete zwaar, heb dit al gedaan echter de verkeerde studie gekozen, maar als je iets wilt is dit de doen. Ja de aankomende 4 jaar heb ik het druk, weinig tijd voor vakanties etc. Maar daarna heb ik wel mijn papiertje en dat vindt ik belangrijker dan een studentenleven vol uitgaan. Prioriteiten stellen noemen ze dat.

Nogmaals, ik geloof echt dat er uitzonderingen op de regel zijn maar sommigen hier schreeuwen erg hoog van de daken terwijl er voor hun niks aan de hand is buiten het feit dat ze misschien wat langer moeten reizen of wat harder moeten werken om alles te kunnen betalen. Misschien dat er dan een keer een andere mentaliteit komt, niks komt vanzelf.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 08:44

Manadisx: Er zijn heus wel uitzonderingen op de regel. Maar in het algemeen ga ik er niet van uit dat iemand uit huis is gezet door pa en ma. Kan ook komen doordat mijn ouders en ik prima door 1 deur komen.

Verder: Als het goed is heb je gewoon voor 4 jaar stufi, ook aan de uni. Mbt het spoed gedeelte, daar moet de school zélf wat aan doen. In sommige gevallen is het gewoon niet mogelijk om binnen 20 minuten aanwezig te zijn, jammer, maar dan moeten zij daar rekening mee houden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:18

Ik ben mijn hele studentencarrière 2x een uur uitgegaan. 1x een pint Guinness op de verjaardag van Guinness i.v.m. een Ier op de afdeling. 1x naar een kleine feesttent i.v.m. een band die daar op trad. Ik ben nu 5e-jaars student en ik ga niet zeggen dat ik de standaard student ben, of dat een groot gedeelte van de mensen er niks naast kunnen doen zonder feesten en uitgaan. Ik ben sinds ik ben gaan studeren absoluut meer gaan drinken, ik zit nu aan 1 consumptie per maand. Roken en drugs nog steeds volledig niet.

Maar toch kan ik er niet naast werken. Ik loop ook 2 jaar uit, hoewel het eigenlijk maar 1 jaar had moeten zijn (door omstandigheden ben ik een volledig jaar kwijtgeraakt). Dus voor september hoop ik mijn bachelor af te ronden. Overigens werk ik er op het moment wel naast, maar daar lijdt mijn studie dan ook direct onder. Maar voor nu niet erg, want ik krijg het toch voor september wel af.

Ik vind het trouwens geen enkel probleem om te lenen voor een kamer. Het is gewoon onderdeel van mijn studie en in mijn omgeving, van een hoop mensen. Ook mensen die "maar" anderhalf uur enkele reis hoeven te reizen, gaan na een jaar vaak op kamers. Omdat er te veel verloren tijd in zit anders. Niet omdat ze willen feesten o.i.d. (geen van mijn vrienden zijn feestbeesten), maar omdat ze anders niet uitkomen met school.

Wat wel uitmaakt is qua studie. We hebben een ochtend- en een middagvak (sommige vakken kunnen ook avondvak). Daarvoor moeten we gemiddeld 4 dagen in de week naar school (hoor-, werkcollege of practicum). En daarnaast vaak nog zo'n 10-20 uur werkelijke zelfstudie als je alles netjes bij wilt houden. Dus een totaal van zo'n 50 uur. Om daarnaast nog te werken, komt vaak toch op de zaterdagen of zondagen uit. En dan maar 1 dag, anders lijdt je studie eronder. Als je dan ook nog een dag rustig aan wilt doen, kom je al dagen tekort. Als je 5x3 uur reistijd kwijt bent, kom je zelfs zonder werk al uren te kort. Natuurlijk kan je voor een deel in het ov studeren. En natuurlijk zijn er relaxtere periodes en zijn er vakken waar je nauwelijks wat aan hoeft te doen omdat je het toch wel snapt. Maar ontzettend vaak gaat het gewoon direct ten koste van je studie.

Mijn studie (dierwetenschappen) wordt alleen in Wageningen gegeven. Dat ligt op zich redelijk centraal. Maar de aansluiting met het ov is nogal naar. Als je uit één van de randplaatsjes van Arnhem moet komen, dan ben je al een uur onderweg. Een heleboel studenten komen juist uit dunbevolkte gebieden, ik hoor zelden iemand die minder dan 1.5 uur onderweg is, en ik ben met 3.5 uur verre van een uitzondering.

Mijn broertje doet een hbo opleiding, zeevaart. Hij had natuurlijk kunnen kiezen voor Rotterdam (= dichtbijzijnde vanaf H'sluis). Maar hij ging liever voor de beste opleiding (=Terschelling). Het resultaat is dat hij niet 1 uur onderweg is met reizen, maar 6.5 (als hij de snelboot heeft). Dat is ook investeren in zijn toekomst, maar dan kan hij er niet c.q. nauwelijks naast werken want ieder weekend naar huis gaan zit er gewoon echt niet in.

Ik ben overigens voor het sociale leenstelsel. Altijd al geweest. In 2010 al flinke discussies met mijn medestudenten over gehad. Toen zou het nog voor iedere student stoppen, i.p.v. alleen voor de nieuwe lichting.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:26

Nja, op 't Willem Barentz is het natuurlijk een tikkeltje anders. Maar daar kun je ook intern zitten. Overigens kun je op Terschelling prima werken hoor. Toen ex er zat was hij volgens mij aan het werk bij de strandwacht, maarja, dat is ook seizoenswerk.

Ik reisde zelf elke dag een uur heen en een uur terug. In dat uur reistijd was ik vaak wel aan de studie. Boek, oordoppen in en aan de slag. Kost wat motivatie, maar het scheelde mij wel in tijd. Ik was ook zo'n 50 uur per week bezig met mijn studie, daarnaast 20 uur werken, sporten en sociaal leven :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:40

Maar dan woonde je niet op jezelf. Want je rekent nu niet het huishouden mee. Ook daar gaat tijd in zitten. Tot een uur reizen hoor je inderdaad heel vaak. Maar langer dan een uur, wordt het al serieus lastig. En natuurlijk is intern zitten anders, maar werk is daar echt seizoenswerk inderdaad. En naar huis toe gaan is dus niet mogelijk om te werken (anders dan incidenteel).

Het hangt er ook vanaf hoeveel slaap je nodig hebt. Ik sliep gemiddeld 9 tot 10 uur per nacht, met uitschieters van 12 uur als ik niet in de ochtend naar college moest (dus 21.30-22.30 naar bed, 7.30 op tot later op). Een uur per dag ben je wel bezig aan koken etc. en nog een uur aan ontbijten/aankleden/lunchen etc. Ook als je op kamers woont heb je vaak wel een half tot heel uur reistijd van het heen en weer fietsen. Dan houd je met 7 uur slaap gemiddeld 3.5 uur per dag over voor alle niet-dagelijkse dingen en 1.5 uur met 9 uur slaap gemiddeld (incl. 20 uur werk). Dat is nog exclusief sporten en sociaal leven en rustdag.

Ik zie niet hoe je dat langere tijd vol kunt houden, als je inderdaad 20 uur per week werkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:39

12 uur slapen is ook niet normaal over het algemeen :+

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:28

Doubtless schreef:
Of gewoon gaan werken om voor je woonlasten te betalen?
Ik ben in m'n 2e studiejaar gaan samen wonen, gaat prima hoor. Gewoon een kwestie van elk dubbeltje 300x omdraaien en genoeg geld binnen brengen (wij studeerden overigens allebei & er staat ook een paard op stal).

Oh ja, tuurlijk! :j ik werk nu ook en dan komt echt wel goed :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:36

Lizzyy schreef:
Doubtless schreef:
Ik ben in m'n 2e studiejaar gaan samen wonen, gaat prima hoor. Gewoon een kwestie van elk dubbeltje 300x omdraaien en genoeg geld binnen brengen (wij studeerden overigens allebei & er staat ook een paard op stal).

Oh ja, tuurlijk! :j ik werk nu ook en dan komt echt wel goed :j

Maar sinds wanneer is je stufi voor het samenwonen? Sorry, maar ik vind het zonde van mijn belastinggeld om studentjes te onderhouden die perse samen willen wonen terwijl ze dat financieel niet bij elkaar kunnen breien.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:42

Adamootje schreef:
SophieFT schreef:
Vanaf wanneer telt dit allemaal?
Ik baal ook wel, ga 3 jaar mbo doen en zou graag door willen studeren naar het hbo maar ook wij hebben het niet breed...

Als je ouders het niet breed hebben, is de kans groot dat je in aanmerking komt voor de aanvullende beurs. Haal je je HBO diploma, dan wordt de aanvullende beurs omgezet in een gift.

Misschien is deze vraag al beantwoord, excuses alvast dan.
Mijn ouders verdienen goed, voorzover ik weet, maar zeggen heel
simpel, je MBO 4 kan je makkelijk, die betalen wij. Je HBO is extra, dat
wil je zelf. Houden ze daar ook rekening mee?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:43

Van MBO naar HBO is nu nog met stufi. (in tegenstelling tot HBO-WO)

De overheid houdt verder geen rekening mee of jouw ouders willen betalen ja of nee.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:44

Winged schreef:
Doubtless schreef:

Maar sinds wanneer is je stufi voor het samenwonen? Sorry, maar ik vind het zonde van mijn belastinggeld om studentjes te onderhouden die perse samen willen wonen terwijl ze dat financieel niet bij elkaar kunnen breien.

Ik heb werkelijk geen idee, ik ben er niet mee bekend, haal de info vooral van Internet wat men met hun studiefinanciering doet.
Natuurlijk is wat ik zou krijgen voor mij studie. Dat lijkt me niet meer dan logisch :j

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:45

Misschien even een brutale vraag nog, maar mag ik vragen wat jullie ongeveer kwijt zijn aan een gemiddelde HBO studie? (mijn voorkeur HvA Bedrijfskunde MER)
ik reken op 10.000 euro (2000 euro schoolgeld, 500 euro aan boeken per jaar = 2500 per jaar x 4 = 10.000) is dat rendabel of reken ik het te zonnig?

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:48

€500,- aan boekengeld ging ik niet redden. Ik was per periode ongeveer €300,- kwijt het eerste jaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:50

Lizzyy schreef:
Misschien even een brutale vraag nog, maar mag ik vragen wat jullie ongeveer kwijt zijn aan een gemiddelde HBO studie? (mijn voorkeur HvA Bedrijfskunde MER)
ik reken op 10.000 euro (2000 euro schoolgeld, 500 euro aan boeken per jaar = 2500 per jaar x 4 = 10.000) is dat rendabel of reken ik het te zonnig?

Ruim gerekend zelfs :)
Collegegeld is 1900 euro nu. Dus scheelt weer 100 dit jaar. 500 euro boeken, zie wel dat de school het aangeeft maar je kan ook handig inkopen natuurlijk om geld te besparen!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:57

Lizzyy schreef:

Ik ben in 2011 afgestudeerd en betaalde het laatste jaar rond de 1750 euro aan schoolgeld geloof ik. Het is elk jaar iets meer geworden. Boeken +/- 500. Wel was ik er al vrij snel achter dat je beter pas kan kopen zodra je zeker weet dat je de boeken nodig hebt.