Terminale partner verlaten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:36

Gini schreef:
Dan vergeet je even dat Lidewij wel gevochten heeft, jarenlang. Het is niet zo dat ze zei: 'oh, je hebt kanker, nou doei.'
Plus het feit dat het eigenlijk niet de kanker is die hen uit elkaar gedreven heeft.

'In voor- en tegenspoed', niet te hard hangen aan dat dogma. Het is datzelfde dogma dat er bijvoorbeeld voor zorgt dat mishandelde vrouwen bij hun man blijven.

Ik vind dat het wel de kanker is die hen uit elkaar heeft gedreven. Als hij niet ziek geworden was, was het wellicht heel anders afgelopen. En dat je nu een man met kanker vergelijkt met een man die zijn vrouw mishandelt. Ik ga maar even net doen alsof ik dat niet gezien heb :)

Oh en ik vergeet niet dat Lideweij gevochten heeft. Ik neem haar niet serieus, dat is iets heel anders.

StalNollie

Re: Terminale partner verlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:50

dus omdat hij kanker had mocht hij maar alcoholist worden?

chillse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:53

Nee, omdat hij kanker had en in wanhoop verkeerde, greep hij naar de drank.

edit: dat heeft dus niets met 'mogen' te maken, dat doen heel veel mensen in dezelfde situatie. En dat is heel erg, maar dat kan je iemand in die situatie niet kwalijk nemen (vind ik).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:01

vind ik van wel, je bent erg met je verstand nog steeds gewoon bij. dus ook de keuze om drank te pakken is een bewuste keuze.
dus iedereen die in de oliebol zit kunnen we niks kwalijk nemen wat betreft een verslaving,

chillse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:05

Nou in de oliebol zitten en te horen krijgen dat je niet lang meer te leven hebt, is wat mij betreft nogal een verschil. En de vraag is of je in díe wanhoop nog wel zoveel verstand hebt. Wat maakt het nog uit?

Maar ik ben het eens met het idee dat het hierdoor waarschijnlijk onleefbaar tussen hen werd. En dat is waar het hier om gaat, wat doe je dan? Ga je ten kosten van alles door, verbreek je de relatie en probeer je van afstand er nog voor hem te zijn, of zet je hem de deur uit en ga je vervolgens naar hawaii?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:06

StalNollie schreef:

Ik vind het vervelend dat je mij verkeerd interpreteert op een toon die niet echt sfeerbevorderend is. Dus ik ga er niet op in :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:11

StalNollie schreef:
vind ik van wel, je bent erg met je verstand nog steeds gewoon bij. dus ook de keuze om drank te pakken is een bewuste keuze.
dus iedereen die in de oliebol zit kunnen we niks kwalijk nemen wat betreft een verslaving,

Het is dubieus of hij er met z'n verstand bij was. Mogelijk zaten er metastasen in z'n hoofd wat voor karakterverandering zorgde.
Je kunt het niet zo simpel stellen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:13

lieveli schreef:
StalNollie schreef:

Ik vind het vervelend dat je mij verkeerd interpreteert op een toon die niet echt sfeerbevorderend is. Dus ik ga er niet op in :)

dat heb je zo juist gedaan :D :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:15

Oh sorry, ik bedoelde, ik ga er niet inhoudelijk op in :=

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 22:02

StalNollie schreef:
sommige vergeten wel dat deze vrouw niet hem heeft verlaten door zijn ziekte, maar door de verslaving.
dus als de titel zou zijn vrouw heeft man verlaten voor alcohol dan zou het meerendeel het anders bekijken.

Jij leest niet, verder is de alcohol een gevolg vanuit het terminaal zijn, niet andersom

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 22:09

ik lees zeker wel, en ik snap dat het niet andersom is dan nog hoeft zij zich niet aan te passen omdat hij alcoholist wil zijn.
nogmaals zij is weggaan door het drankgebruik.
dus als het er dus stond zoals ik eerder heb aangegeven ben ik benieuwd naar de reacties.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 01:07

Ik vraag mij af of jij wel eens van zeer dicht bij een proces van ziekte hebt mee gemaakt ? Van iemand die terminaal was.

Weet jij wat medicatie en angst kunnen doen met een brain ?

Vraag het me af na het lezen van je reacties namelijk :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 08:28

Happinez schreef:
Ik vraag mij af of jij wel eens van zeer dicht bij een proces van ziekte hebt mee gemaakt ? Van iemand die terminaal was.

o wauw, dit komt echt belerend en alwetend over.
niet te snel ervan uitgaan dat mensen niet weten waar ze over praten.
Dit is niet echt een onderwerp om daarmee te gaan pochen :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 08:45

Als mensen met ziekte geconfronteerd worden en met alles wat daarbij hoort (de angst van je partner, de pijn, kotsbakjes opruimen, niet meer slapen, piekeren om de toekomst, gevolgen van medicatie, het missen van een goeie sfeer etc etc) dan reageert iedereen daar op z'n eigen manier op. De één wordt 'harder' en leert op een gegeven moment zich erdoor te slaan, de ander kan er op een gegeven moment gewoon echt niet meer tegen. Dat de ene helft van de partnership het erg moeilijk heeft (de zieke) zegt niet automatisch dat de ander dan maar sterker wordt en het in zich moet hebben om dat te kunnen verdragen.

Bij het aangaan van een relatie wordt er heel makkelijk gezegd 'in ziekte en gezondheid', maar als je zelf aan het overspannen raken bent, wat blijft daar dan begrijpelijkerwijs nog van over?

Veel mensen - ook mensen die zelf in zo'n situatie geweest zijn - vinden blijkbaar dat 'het zo hoort', dat je het moet verdragen, maar als je aan het afknappen bent, er fysiek en emotioneel doorheen zit, je partner veranderd is en er gewoon niet meer tegen kunt, dan denk je op een gegeven moment niet meer rationeel, je denkt dan nog maar één ding: ik wil, ik moet hier weg, ik moet hier uit. Dat mensen dat dan afkeuren, zegt denk ik vooral dat zij zich moeilijk kunnen verplaatsen in een persoon die het gewoon niet in zich had/heeft om hiermee om te kunnen gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 08:52

lieveli schreef:
Gini schreef:
Dan vergeet je even dat Lidewij wel gevochten heeft, jarenlang. Het is niet zo dat ze zei: 'oh, je hebt kanker, nou doei.'
Plus het feit dat het eigenlijk niet de kanker is die hen uit elkaar gedreven heeft.

'In voor- en tegenspoed', niet te hard hangen aan dat dogma. Het is datzelfde dogma dat er bijvoorbeeld voor zorgt dat mishandelde vrouwen bij hun man blijven.

Ik vind dat het wel de kanker is die hen uit elkaar heeft gedreven. Als hij niet ziek geworden was, was het wellicht heel anders afgelopen. En dat je nu een man met kanker vergelijkt met een man die zijn vrouw mishandelt. Ik ga maar even net doen alsof ik dat niet gezien heb :)

1. Als ik al een rechtstreekse vergelijking gemaakt hebt, wat ik in mijn ogen niet doe, maar ik zal mijn tekstje nog eens nalezen, 2. waarom zou je dan net doen alsof je het niet gezien hebt?

Beide vrouwen gaan eraan onderdoor, waarom is het in het ene geval wel gerechtvaardigd om de man te verlaten en in het andere geval absoluut not done? Moeten we echt al van ernstige lichamelijke mishandeling spreken voordat een vrouw voor zichzelf mag kiezen? Er geestelijk aan onderdoor gaan is niet genoeg?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:13

lieveli schreef:
Ik heb moeite om haar verhaal serieus te nemen. Ik weet niet waarom. Maar wat ik al eerder zei, ik zou haar best kunnen snappen, maar er is iets aan de manier waarop ze het uitdraagt die er voor zorgt dat mijn stekels overeind gaan staan.

Gini, ik quote mezelf even, dan weet je waar ik sta ten opzichte van Lideweij.

En ik negeer de vergelijking omdat ik het smakeloos vind.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:17

Dan vind je snel iets smakeloos.
Maar goed, ieder een eigen mening, ik respecteer die van jou.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:29

Dankjewel :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:51

Weet jij wat het doet als je partner verslaafd is. Wat dat met de ander doet?.
Ik vind het knap dat ze voor zichzelf koos zeker in deze situatie is het voor haar ook niet makkelijk geweest om de relatie te beëindigen
Happinez schreef:

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:17

chillse schreef:

edit: dat heeft dus niets met 'mogen' te maken, dat doen heel veel mensen in dezelfde situatie. En dat is heel erg, maar dat kan je iemand in die situatie niet kwalijk nemen (vind ik).

Het is best begrijpelijk, maar dat maakt de situatie niet minder erg voor de partner. Hij heeft zelf ook toegegeven dat er een drankprobleem was en vond dat erg voor haar, dus hij was zich bewust van wat het met de relatie deed.... En was ook bereid de consequentie te aanvaarden. Haar vertrek is besproken geweest. Ze zijn in therapie geweest om het te proberen te redden. Ze heeft niet plots geroepen "en nu ga ik omdat je een drankorgel bent geworden".

Het is vreselijk dat je weet dat je gaat sterven en natuurlijk wil je daar het liefst je liefje bij, maar het is ook vreslijk voor de partner om te weten dat je lief gaat sterven en om die te verzorgen etc. Dat kun je niet wegpoetsen.
Je kunt niet zeggen "maar dat van hem is erger, dus moet zij het maar volhouden".
Als je niet meer kunt, dan kun je niet meer. En aan een doorgedraaide partner heb je uiteindelijk ook niks, want dat draait alleen op veel ruzie uit, niet op de liefde en geduld die je nodig hebt.

Zoals ze het vertelt heeft hij buitengewoon beslag op haar gelegd. Had hij ook hulp van anderen aanvaard, en haar eerder rustpuntjes gegund, dan had ze het misschien wel langer volgehouden.
Toen hij uiteindelijk voor de weekeinden naar zijn ouders ging, was het eigenlijk al te laat voor haar.
En was hij ook al ver in zijn persoonlijkheidsverandering door de drank als ik het goed heb begrepen.
Dat feitje moet je ook niet wegpoetsen. Een veranderd iemand is niet meer diegene waar je voor ging, waarje beloftes aan afgelegd hebt. Dat is gewoon een heel ander mens geworden die jou aan jezelf laat twijfelen.
Ik vind het knap dat ze zo liefdevol over hem kan praten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:25

Lusitana, je schrijft alsof je erbij was.. Ieder verhaal heeft 2 kanten.

chillse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:40

Lusitana schreef:
chillse schreef:

Het is best begrijpelijk, maar dat maakt de situatie niet minder erg voor de partner. Hij heeft zelf ook toegegeven dat er een drankprobleem was en vond dat erg voor haar, dus hij was zich bewust van wat het met de relatie deed.... En was ook bereid de consequentie te aanvaarden. Haar vertrek is besproken geweest. Ze zijn in therapie geweest om het te proberen te redden. Ze heeft niet plots geroepen "en nu ga ik omdat je een drankorgel bent geworden".

Het is vreselijk dat je weet dat je gaat sterven en natuurlijk wil je daar het liefst je liefje bij, maar het is ook vreslijk voor de partner om te weten dat je lief gaat sterven en om die te verzorgen etc. Dat kun je niet wegpoetsen.
Je kunt niet zeggen "maar dat van hem is erger, dus moet zij het maar volhouden".
Als je niet meer kunt, dan kun je niet meer. En aan een doorgedraaide partner heb je uiteindelijk ook niks, want dat draait alleen op veel ruzie uit, niet op de liefde en geduld die je nodig hebt.

Zoals ze het vertelt heeft hij buitengewoon beslag op haar gelegd. Had hij ook hulp van anderen aanvaard, en haar eerder rustpuntjes gegund, dan had ze het misschien wel langer volgehouden.
Toen hij uiteindelijk voor de weekeinden naar zijn ouders ging, was het eigenlijk al te laat voor haar.
En was hij ook al ver in zijn persoonlijkheidsverandering door de drank als ik het goed heb begrepen.
Dat feitje moet je ook niet wegpoetsen. Een veranderd iemand is niet meer diegene waar je voor ging, waarje beloftes aan afgelegd hebt. Dat is gewoon een heel ander mens geworden die jou aan jezelf laat twijfelen.
Ik vind het knap dat ze zo liefdevol over hem kan praten.

Je begrijpt mij verkeerd. Ik doel niet op het feit dat zij uit elkaar zijn gegaan, daar was misschien niets meer aan te doen. Ik struikel persoonlijk meer hoe zij daar mee om is gegaan en hoe zij vervolgens haar spullen heeft gepakt om naar de andere kant van de wereld te vertrekken. Dat ze daarna met veel trots en bombarie vertelt hoe ze hem heeft verlaten, kan ik niet helemaal begrijpen. Misschien kan jij dat wel uitleggen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:41

chillse schreef:
Daarbij is het wat mij betreft niet dat ze de relatie heeft verbroken, maar dat ze hem de deur uitzette en vervolgens haar koffer pakte om naar de andere kant van de wereld te vertrekken.
En jaren, dat betwijfel ik. Kort daarvoor hebben ze nog een mooie reis gemaakt (wat zij ook beschrijft in haar boek) en heeft hij haar ten huwelijk gevraagd.

Wat is er in hemelsnaam mis met naar de andere kant van de wereld vertrekken? Ik ben ook naar een ander land gegaan om tot rust te komen. Dat was gewoon belangrijk voor haar op dat moment.
Heeft ze ook nog even recht op een eigen leven of moet dat maar over zijn of geregiseerd door de familie of de buitenwereld?

Zo´n reis samen doe je omdat je probeert te redden wast er te redden valt. Omdat je hoop houdt. Omdat er toch ook nog liefde is.
Ten huwelijk vragen van zijn kant kan een daad zijn geweest om te proberen te voorkomen dat ze zou gaan. Mannen die vreemd gaan komen ook plots met bosjes bloemen en kadootjes om het goed te maken....Poetst dat je gevoelens weg waar je door bent gegaan?
Hij is 7 jaar ziek geweest. Dus ze zijn beide wel degelijk jaren door spanningen gegaan. En op een gegeven moment kan dat eerder knappen dan "het eindpunt".

Niemand weet exact wat er tussen vier muren gebeurt en niemand kan oordelen of je motieven wel "kunnen" voor de buitenwereld. Je bent de baas in je eigen leven.

Ik weet niet of ze de hele boel bij elkaar liegt of niet, ik was er ook niet bij, maar ik sta onvoorwaardelijk achter jezelf redden. Bij een terminaal iemands blijven moet een keuze (uit liefde) kunnen zijn, geen verplichting omdat het zo hoort. Helemaal niet als het duidelijk het einde betekent van je geestelijk en of lichamelijke vermogen.

chillse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:55

Nou er is 'in hemelsnaam' niets mis met vertrekken naar de andere kant van de wereld, maar wel als je dat op deze manier en op dit moment van je leven doet. Ik vind het onbegrijpelijk dat je gaat, terwijl je weet dat je (ex)vriend op zijn sterfbed ligt. Het lijkt mij namelijk andersom verschrikkelijk om te weten dat zij daar zit, terwijl je haar het liefst naast je wilt hebben. Maar ik denk misschien teveel aan anderen. Het was toch zoveel 'mooier' geweest als ze die reis ná zijn overlijden had gemaakt? En nee, je weet niet wat er tussen hen is gebeurd. Ik weet wel dat er wel degelijk een andere kant aan het verhaal zit, maar het is jammer dat hij die ons niet meer kan vertellen.
Ik vind het gewoon een enorm zielig verhaal, waarin alleen maar verliezers zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:58

lieveli schreef:
Lusitana, je schrijft alsof je erbij was.. Ieder verhaal heeft 2 kanten.

Ik ga er vanuit dat ze niet liegt over het feit dat er therapie is geweest want dat wordt sowieso standaard aangeboden in dergelijke situaties.
Natuurlijk heeft het twee kanten. En er zit vast veel meer achter, maar ik kan alleen, net als de rest hier, uitgaan van de gegevens die op tafel liggen en daar op in gaan.
Als er andere bij komen, kunnen we die erbij betrekken.

Over het algemeen probeer ik woorden in te bouwen die mijn beweringen niet absoluut maken en ga ik uit van bepaalde situaties, niet specifiek die van hen, maar het kan zijn dat ik dingen niet altijd correct formuleer.

En misschien was het een vreselijke heks en verweet ze hem dingen die hij niet gedaan heeft, maar in dat geval moet hij toch blij zijn geweest dat ze wegging? :D