chillse schreef:Nee, omdat hij kanker had en in wanhoop verkeerde, greep hij naar de drank.
edit: dat heeft dus niets met 'mogen' te maken, dat doen heel veel mensen in dezelfde situatie. En dat is heel erg, maar dat kan je iemand in die situatie niet kwalijk nemen (vind ik).
Het is best begrijpelijk, maar dat maakt de situatie niet minder erg voor de partner. Hij heeft zelf ook toegegeven dat er een drankprobleem was en vond dat erg voor haar, dus hij was zich bewust van wat het met de relatie deed.... En was ook bereid de consequentie te aanvaarden. Haar vertrek is besproken geweest. Ze zijn in therapie geweest om het te proberen te redden. Ze heeft niet plots geroepen "en nu ga ik omdat je een drankorgel bent geworden".
Het is vreselijk dat je weet dat je gaat sterven en natuurlijk wil je daar het liefst je liefje bij, maar het is ook vreslijk voor de partner om te weten dat je lief gaat sterven en om die te verzorgen etc. Dat kun je niet wegpoetsen.
Je kunt niet zeggen "maar dat van hem is erger, dus moet zij het maar volhouden".
Als je niet meer kunt, dan kun je niet meer. En aan een doorgedraaide partner heb je uiteindelijk ook niks, want dat draait alleen op veel ruzie uit, niet op de liefde en geduld die je nodig hebt.
Zoals ze het vertelt heeft hij buitengewoon beslag op haar gelegd. Had hij ook hulp van anderen aanvaard, en haar eerder rustpuntjes gegund, dan had ze het misschien wel langer volgehouden.
Toen hij uiteindelijk voor de weekeinden naar zijn ouders ging, was het eigenlijk al te laat voor haar.
En was hij ook al ver in zijn persoonlijkheidsverandering door de drank als ik het goed heb begrepen.
Dat feitje moet je ook niet wegpoetsen. Een veranderd iemand is niet meer diegene waar je voor ging, waarje beloftes aan afgelegd hebt. Dat is gewoon een heel ander mens geworden die jou aan jezelf laat twijfelen.
Ik vind het knap dat ze zo liefdevol over hem kan praten.