Volkert van der G. is vrij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:44

_Hedwig_ schreef:
russel schreef:
Maar de moord op Pim was echt alleen vanwege zijn bont uitspraken....en dat is te ridicuul voor woorden....een goed voorbeeld waarbij democratie en vrijheid van meningsuiting te grabbel is genomen....

Ik heb dit in dit topic al eerder gelezen dat Pim (alleen) vanwege zijn mening over bont is vermoord, heb je daar voor mij een bron bij? Naar mijn weten is tijdens het proces tegen Volkert daarover het volgende gezegd:

"Het ging daarbij voor de verdachte om de combinatie van de algemene stigmatiserende politieke denkbeelden van Fortuyn, de polariserende wijze waarop Fortuyn die voor het voetlicht bracht en de grote politieke macht die Fortuyn dreigde te krijgen. Hij zag voor zichzelf geen andere mogelijkheid om dat gevaar te stoppen dan door Fortuyn om het leven te brengen."

Dat lijkt toch op een moord uit politiek oogpunt.

Bron, dat weet ik niet, maar ik weet nog heel veel van die tijd, zijn toespraken, kritiek op hem, zijn angst en inderdaad de vraag om bescherming die hem toen bewust geweigerd werd, omdat binnen de politiek hij ook gebruikt werd om zelf populariteit als een tegens te winnen bij het volk...

volkert was een activist die tegen de nertsfokkerijen akties voerde, meen mij te herinneren dat hij ook een wethouder of zo iets naar het leven stond? Het is geen frisse jongen.....

Maar de mening van Pim betreffende zijn ideeen over bont, wat ook tijdens een vraaggesprek en conferentie ter sprake kwam, was wellicht in eerste instantie de reden voor Volkert om hem te willen doden..Pim kreeg steeds meer aanhang en de verkiezingen waren erg ten gunste van hem en wellicht dat daardoor Volkert ook een strakkere mening anti Pim begon te krijgen, maar zelfs binnen zijn eigen aktiegroep had Volkert te extreme gedachten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:55

Overigens was er toendertijd een hoop verontwaardiging, want niet lang voor zijn dood, was hij nog stelselmatig met de dood bedreigd .

Er was een hoop verontwaardiging naar de regering....in politieke duellen werd hij stelselmatig afgespiegeld als een monster wat een erg opruiend karakter had...de regering had ook een zweem van outcast om hem heen gesponnen, was goed om zieltjes te winnen voor de komende verkiezingen...ik vond dat echt stuitend...op hoog nivo zo iets uit te spelen....het leek daardoor wel of wij een dienst bewezen werden door Pim om te leggen....types zoals Volkert kunnen dat met graagte in hun voordeel betrekken..
Ik vraag mij af in hoeverre men zich nu op het moment dat Volkert vrij is, zich dat ook bewust is.

Ik vond nl toen der tijd die partijleiders mede schuldig....en die wassen hun handen natuurlijk in onschuld...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:54

inderdaad, een politieke enquete was wat mij betreft op zijn plaats geweest!

dit gebeuren is ook de enige reden dat Balkenende ooit aan de macht is gekomen, want hij had in die tijd nog zowat luiers om, hij had helemaal geen weerwoord tegen Fortuin en heeft hem om die reden ook nooit aangevallen. Hij was de enige die niet "echt" besmet was en dus de enige die het "volk" daarna nog kon accepteren, Melkert was gelukkig heel snel van het toneel af.

Anoniem

Re: Volkert van der G. is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:55

Precies.....

Was een knap staaltje van walchelijke hypocrisie...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:56

Mist schreef:

dit gebeuren is ook de enige reden dat Balkenende ooit aan de macht is gekomen, want hij had in die tijd nog zowat luiers om, hij had helemaal geen weerwoord tegen Fortuin en heeft hem om die reden ook nooit aangevallen. Hij was de enige die niet "echt" besmet was en dus de enige die het "volk" daarna nog kon accepteren, Melkert was gelukkig heel snel van het toneel af.

Melkert kreeg volgens mij een goede baan in Amerika,die vluchtte met zijn staart tussen zijn benen.
Als ik die man zie word ik misselijk,net als Rosenmuller....zij hebben een aardig steentje bijgedragen aan de moord van Pim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:57

Inderdaad, jullie zien dat dus ook zo...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:58

russel schreef:
Inderdaad, jullie zien dat dus ook zo...

:j Ik ben blij dat nog twee dat zo zien ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:00

Yep, zelfde generatie....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 23:50

Mist, bedoel je mij nou met "mensen die toen de basisschoolleeftijd hadden"? Voor ik dit topic opende heb ik namelijk netjes mijn research gedaan, of ik dan misschien toch een verklaring kon vinden. Niet echt gevonden helaas.

Ik vind het gewoon een kwalijke zaak dat er zoveel onderscheid wordt gemaakt. Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar VG blijft een mens met mensenrechten. Hij heeft zijn straf en daar moet de maatschappij het mee doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:10

Mist schreef:
@magrathea; dat is helemaal niet ironisch, maar logisch. Als de familie van Fortuin dingen zou zeggen als "ik zou blij zijn als ze hem omleggen" dan zouden ze net zo fout bezig zijn als het paarse kabinet destijds was. Die hebben het niet met zoveel woorden gezegd, maar wel heel duidelijk laten blijken, en nogmaals verwijs ik mensen die te jong waren om dit bewust mee te krijgen naar alle beschikbare materiaal op youtube.

Vind het erg triest dat mensen die in die tijd net van de basisschool af waren deze moord bagitaliseren zonder er zich in te verdiepen. Na jarenlang "paars" hence "de puinhopen van paars" had nederland eindelijk weer hoop. Hier stond iemand die de problemen durfde te benoemen, en ja, ook de oplossingen aandroeg. Hij was geen eendagsvlieg, hij circuleerde al jaren in de politieke subcultuur.

Vormde daardoor een enorme bedreiging voor degene die al comfortabel waren in het pluche van de haagse elite. Stel je voor dat ze na de verkiezingen eens echt moesten gaan werken! PF wilde immers snijden in alle "vriendjespolitiek-baantjes" Dus werd hij neergezet als (o.a.) racist; nederland is vol zei hij;en blijkbaar vinden heel veel mensen dat. 2e gedeelte van zijn stelling werd nooit uitgelegd door de linkse media etc. maar wat daarna kwam was de zin "alle vreemdelingen die nu hier zijn legaliseren en ZOVEEL MOGELIJK opvang en ontwikkelingshulp aan landen in de EIGEN REGIO. Politieke vluchtelingen blijven opvangen (maar dat zijn er niet zoveel) en economische vluchtelingen voorkomen door in die landen te investeren.

Er zijn erg veel mensen in het diepst van hun ziel getroffen toen hij doodgeschoten werd. Wat nu ???!
tja, nu hebben we als enig tegengas tegen de haagse elite Wilders. En dat is totaal niet vergelijkbaar, zal het nooit worden ook. Aan de andere kant zal ik ook nooit meer op de gevestigde partijen stemmen, dan liever een blanco stem als protest.

Je doet net of heel Nederland destijds tegen paars was. Ik vond het een verademing na generaties cda.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:12

geerke schreef:
Mist schreef:

Ik vond Rosenmuller een prima politicus. Wat heb je precies op hem aan tr merken?

Melkert kreeg volgens mij een goede baan in Amerika,die vluchtte met zijn staart tussen zijn benen.
Als ik die man zie word ik misselijk,net als Rosenmuller....zij hebben een aardig steentje bijgedragen aan de moord van Pim.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:13

Sorry misgequote. Ik schrijf de zin dat ik Rosenmuller een prima politicus vond. Dit is dus geen tekst van Geerke. Sorry Geerke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:32

Magrathea schreef:
Mist, bedoel je mij nou met "mensen die toen de basisschoolleeftijd hadden"? Voor ik dit topic opende heb ik namelijk netjes mijn research gedaan, of ik dan misschien toch een verklaring kon vinden. Niet echt gevonden helaas.

Ik vind het gewoon een kwalijke zaak dat er zoveel onderscheid wordt gemaakt. Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar VG blijft een mens met mensenrechten. Hij heeft zijn straf en daar moet de maatschappij het mee doen.

Netjes dat je dat hebt gedaan...de meesten roepen maar wat.

Maar wij zaten aan de buis gekluisterd en zaten er helemaal in.....dan is er meer info, dan alleen geschreven teksten die altijd gekleurd zijn door de mening van de schrijver, zie bokt als levend bewijs... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:34

Rosenmuller vond ik een met de wind mee waaier, iemand die altijd zijn eigen hachie voor zich had...

In die tijd stond er niemand op om de knuppel in het hoenderhok te smijten met de mening, " dit kan niet, we spinnen een sfeer om iemands leven in de waagschaal te leggen". En dan bescherming weigeren.....dat is hopen op uitval.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-05-14 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 08:36

Daar heb je gelijk in Russell :D
Overigens heb ik het er toendertijd veel over gehad met mijn ouders, ik wilde er alles over weten, waarom die politieke man was doodgeschoten :oo gelukkig waren mijn ouders niet vies van dit soort onderwerpen.

(Sorry, per ongeluk te vroeg geplaatst :) )

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:02

Magrathea schreef:

bij mij persoonlijk verliest ieder mens zijn recht als hij of zij een ander om zeep helpt.Of het moet uit zelfverdediging zijn of crime passionel.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:15

crime passionele heeft niet met zelfverdediging te maken, maar vaak met ziekmakende jaloezie. Ergens vind ik het vreemd dat je dat juist er uit pikt als zijnde ‘dat gaat dan nog wel’ . Eerwraak ligt er vlakbij.. Gaat dat dan ook nog wel?

Ik denk dat je het toch echt iets te zwart wit ziet. Iemand die dat doet moet absoluut gestraft worden, want zulke dingen willen we niet in onze maatschappij. Laat dat duidelijk zijn. Maar er zijn bij doodslag soms zoveel verzachtende omstandigheden waar hij blijkt dat de kans op herhaling nihil is. Zeker als de dader ook echt spijt betuigd zou (bijna) iedereen een tweede kans moeten verdienen om zijn leven te beteren.

En er zijn dan ook zoveel voorbeelden van mensen die na hun celstraf iets betekenen voor de maatschappij (ook als zij een moord hebben gepleegd). Waarom zou dan standaard iedereen de rest van zijn leven achter 4 muren moeten zitten? Daar is niemand meegeholpen. De dader niet en de maatschappij zeker niet.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 06-05-14 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:16

Daar ben ik het helemaal mee eens geerke. Sluit moordenaars maar op in Guantanomo Bay of San Quentin

Ook ik was erg jong toen Pim werd vermoord, maar ik heb de aanloop naar de verkiezingen heel erg gevolg. Was nl ontzettend geïnteresseerd in de politiek en de daarbij horende debatten. Ik herinner het mij nog zo goed, het ongeloof dat er heerste bij mij en mijn ouders. Vooral hoe de democratie destijds onzeep werd geholpen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:18

Geerke heeft het over om zeep helpen. Er wordt niet specifiek moord, doodslag of dood door schuld gezegd. :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:20

Sammie schreef:
crime passionele heeft niet met zelfverdediging te maken, maar vaak met ziekmakende jaloezie. Ergens vind ik het vreemd dat je dat juist er uit pikt als zijnde ‘dat gaat dan nog wel’ . Eerwraak ligt er vlakbij.. Gaat dat dan ook nog wel?

Ik denk dat je het toch echt iets te zwart wit ziet. Iemand die dat doet moet absoluut gestraft worden, want zulke dingen willen we niet in onze maatschappij. Laat dat duidelijk zijn. Maar er zijn bij doodslag soms zoveel verzachtende omstandigheden waar hij blijkt dat de kans op herhaling nihil is. Zeker als de dader ook echt spijt betuigd zou (bijna) iedereen een tweede kans moeten verdienen om zijn leven te beteren.

En er zijn dan ook zoveel voorbeelden van mensen die na hun celstraf iets betekenen voor de maatschappij (ook als zij een moord hebben gepleegd). Waarom zou dan standaard iedereen de rest van zijn leven achter 4 muren moeten zitten? Daar is niemand meegeholpen. De dader niet en de maatschappij zeker niet.

de maatschappij is daar wel zeker mee geholpen....de kans op herhaling is er namelijk niet als iemand opgesloten zit.

En spijt betuigen....ach,dat is zooo makkelijk.Je vermoord iemand en zegt dan Sorry....Die mensen zijn vaak zo berekenend.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:22

Sammie schreef:
Geerke heeft het over om zeep helpen. Er wordt niet specifiek moord, doodslag of dood door schuld gezegd. :+

hoe specifiek moet ik zijn??Gewoon iemand iets aandoen zodat het licht uit zijn ogen is verdwenen,en ook niet meer terugkomt.
Of dat met een kogel is of met een stalen neus maakt mij niets uit.Het effect is het zelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:23

Douraque schreef:
Daar ben ik het helemaal mee eens geerke. Sluit moordenaars maar op in Guantanomo Bay of San Quentin

Ook ik was erg jong toen Pim werd vermoord, maar ik heb de aanloop naar de verkiezingen heel erg gevolg. Was nl ontzettend geïnteresseerd in de politiek en de daarbij horende debatten. Ik herinner het mij nog zo goed, het ongeloof dat er heerste bij mij en mijn ouders. Vooral hoe de democratie destijds onzeep werd geholpen.

Ja precies en sindsdien heb ik wel mijn geloof in politiek verloren, de achterom spelletjes werden mij toen duidelijk, wat een vertoning was dat.....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:28

geerke schreef:
hoe specifiek moet ik zijn??Gewoon iemand iets aandoen zodat het licht uit zijn ogen is verdwenen,en ook niet meer terugkomt.
Of dat met een kogel is of met een stalen neus maakt mij niets uit.Het effect is het zelfde.
Als je deze discussie wil. Zo specifiek als de wet het aangeeft.. Er zit nl. nogal een verschil in of je eerst een hele route uitstippelt waar je iemand het beste om kan leggen en dan een moordwapen aanschaft en rustig iemand om legt of iets doet waardoor je weet dat het zodanig gevaarlijk kan zijn voor een derde dat deze omkomt. En dat verschil zit ‘m echt in in een kogel of een stalen neus :?

Verdiep je dan eerst eens in die drie soorten, het maakt nog al een groot verschil. Anders zou de wet dat onderscheid ook niet maken..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:30

dit is mijn persoonlijke mening,als mens....ik ben geen rechter.En ik ga mij helemaal niet verdiepen in wetten.Borrelpraat/populisme,noem het zoals je wil.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:41

Ik noem dat eerder onwetendheid en nu ook nog eens het niet willen weten. Je kiest er nl. bewust voor om je niet te verdiepen in de essentiële verschillen. De redenen waaróm een rechter/ OM voor een straf kiest. Mopperen dan ook nooit meer als er een straf wordt opgelegd bij een dergelijke rechtszaak. Een dergelijke opstelling is erg jammer, want er gaat nl. een hoop informatie aan je voorbij. Er zijn nl. zat voorbeelden te bedenken waarbij levenslang écht niet nodig is omdat je het ook als ‘dom ongeluk’ kunt classificeren en een dergelijk persoon wil jij voor de rest achter de tralies zien.. Behalve als het een crime de passionele is. Dan hoeft het niet. Dan mag de dader na x jaar weer wél naar buiten. Erg vreemd vind ik dat.