GGD start onderzoek naar krijsende peuters zonder toezicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 08:59

Dat zeg je toch niet? Je vind je kindje toch nog steeds lief? Alleen het gedrag wat het op dat moment laat zien niet?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:06

Britta31 schreef:
Als er een kleuter voor je staat en de hele tijd ik wil die,ik,wil die,ik wil die,ik wil die.Dan jengeltoon,ik wiiiiiil dieeeeeee,ikkkkk willllll dieeeee.En dan bijna driftbui huilen,ik wwwwwil diiiiiieee enz enz ,Wordt het kind na gezegt te hebben ophouden en mama wil ook een lief kindje,maar dat heeft mama ook niet gekregen.Dan doe ik ook net alsof het kind er niet is hoor.Als iemand de kinderbescherming wil bellen mag dat.

Dat meen je toch niet serieus? 1 april is al geweest hoor..je laat me schrikken..

Britta31

Re: GGD start onderzoek naar krijsende peuters zonder toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:09

Ik negeer haar niet voor uren hoor,ongeveer 10 minuten en dan een praatje waarom en dan is het weer goed.Mijn dochter heeft wel een dram talent.Nu nog met 11.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:16

Heeft ze schijnbaar nodig om wat (al dsn niet negatieve) aandacht te krijgen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:26

Het zeuren gaat over snoep,make up,halsters voor pony,Allstars schoenen,broek en ze heeft er al 6.Street dance en ze heeft al een dure hobby(paardrijden).Vooral over een nieuwe fiets en haar fiets is nog prima maar een beetje ouderwets.Ze snapt niet dat alles geld kost vooral de pony.En ze komt niets te kort hoor,ook aandacht krijgt ze genoeg.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:34

Zeur zelf dan niet zo want als ze 11 is, lijkt me dit heel normaal. Prepuber.
En als je zo over t geld in zit. Laat haar dan maar zien hoe t in elkaar steekt.
Daar is ze oud genoeg voor.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:43

Nou wil ik wel eens weten hoe andere bokkers met kinderen hier over denken.En hoe jullie omgaan met een zeurende puber in een mode winkel enz.Graag wat opvoedkundige tips van andere moeders.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:51

Zeurende puber heb ik nog niet, maar zeurende kleuter en peuter wel. En als die in de zeurmodus zijn dan negeer ik ze.
Vooral mijn kleuter van bijna 5 begint nu om materialistische dingen te zeuren, want hij ziet andere dingen bij zijn vriendjes. Ik leg hem altijd eerst uit waarom hij iets niet zomaar krijgt en kom met oplossingen (dat hij samen met mij mag kijken of hij zelf genoeg geld heeft om het te kopen of dat hij het kan opschrijven met mij en voor zijn verjaardag of sinterklaas kan vragen). Maar soms wil hij geen kant op en blijft hij drammen en zeuren en dan ga ik in de negeermodus. Daar ga ik echt geen aandacht aan besteden. Ik ga geen dingen roepen als je bent niet lief of wat dan ook, maar gewoon zijn gezeur en gedram negeren. Werkt prima hier.

Edit
@ Britta, kan ze de dingen die ze perse wil eventueel zelf betalen? Geld verdienen doormiddel van klusjes en sparen voor iets wat ze echt wil? Dan hebben ze er vaker veel meer respect voor.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:04

Ze spaart ook wel.Ze krijgt zak geld,ze wordt ook begeleid daarin.Ze heeft een gat in haar hand waar anders haar spaargeld door verdwijnt.Het probleem is dat ze ook een zus van 13 heeft en haar zus krijgt wel eens iets extra.Ze snapt niet,na 10 keer uitleggen dat ze voor €23 per week op het paard zit.Manege en er komt iemand thuis.En haar zus voor €50 per jaar bij de marjoretten.Ik wil mijn dochters allebei het zelfde geven.Heeft iemand hier tips voor.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:06

Maak het echt inzichtelijk. Zet het op een meter.Wat kost zij een wat kost haar zus. Laat zien dat dit scscheef loopt. Dat dat niet erg is, maar dat het al een flink bedrag is.
Als je nu haar zus wel iets geeft en haar niet, voelt dat voor haar als voortrekken

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:11

Dat is wel zo.Is ze nog te jong omdat te begrijpen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:12

Je verwacht mi te veel van een 11jarige. Leer het haar en blijf geduldig.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:17

Als je het op papier zet dan wordt het inzichtelijk. Veel makkelijker te begrijpen voor haar.
Ik denk niet dat je te veel verwacht, maar ze heeft wel hulp nodig het te begrijpen.

Tja en als haar (spaar)geld op is, dan kan ze dus niets kopen, een erg goed leermoment. Zo komt ze erachter dat geld ook weleens op is, ook bij ouders. En dat hetgeen wat je wil hebben dus nu niet kan. Dat snapt ze als 11 jarige vlug genoeg!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:21

Bedankt allemaal voor jullie advies en ga zeker wat mee doen en alles op papier zetten.Ook om het winkelen wat leuker te maken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:24

Wat een fijne tips heb je gekregen. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:46

En ook fijn dat je het zo oppakt. Opvoeden is echt lastig soms!

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:51

Opvoeden is ontzettend moeilijk! En wanneer doe je het goed?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:45

Britta31 schreef:
Als er een kleuter voor je staat en de hele tijd ik wil die,ik,wil die,ik wil die,ik wil die.Dan jengeltoon,ik wiiiiiil dieeeeeee,ikkkkk willllll dieeeee.En dan bijna driftbui huilen,ik wwwwwil diiiiiieee enz enz ,Wordt het kind na gezegt te hebben ophouden en mama wil ook een lief kindje,maar dat heeft mama ook niet gekregen.Dan doe ik ook net alsof het kind er niet is hoor.Als iemand de kinderbescherming wil bellen mag dat.

Dit meen je toch niet serieus he?
Ik zit hier echt met open mond van verbazing gelezen en ik word hier echt verdrietig van.
Arm arm arm kind.
Zoals Benangelique al aangeeft, je kind is toch nog gewoon lief? Het gedrag alleen niet, waarom reken je het kind daar als persoon op af? Hoe zou jij je voelen als jij kind was en je moeder deed dit bij jou?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:48

Jongens, wat zullen er een hoop voor het leven beschadigde mensen rondlopen...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:50

Meer dan jij en ik weten ben ik bang.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:56

Vjestagirl: er zijn inderdaad behoorlijk wat mensen die daar nog wel de lasten van meedragen. Het heeft weerslag op het leven van veel mensen, bv relaties die stuklopen (familierelaties en partners) - en het gevoel onwaardig te zijn en/of je moeilijk open kunnen stellen voor een ander speelt daar best vaak een rol in.

Ik vind dat best verdrietig, en zou dat liever niet meegeven aan kinderen.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:58

Britta31 schreef:
Ze spaart ook wel.Ze krijgt zak geld,ze wordt ook begeleid daarin.Ze heeft een gat in haar hand waar anders haar spaargeld door verdwijnt.Het probleem is dat ze ook een zus van 13 heeft en haar zus krijgt wel eens iets extra.Ze snapt niet,na 10 keer uitleggen dat ze voor €23 per week op het paard zit.Manege en er komt iemand thuis.En haar zus voor €50 per jaar bij de marjoretten.Ik wil mijn dochters allebei het zelfde geven.Heeft iemand hier tips voor.

Ik heb ook nog een paar tips voor je als je wilt. :)
De eerste is; gaan lezen over het puberbrein. Een puber kan namelijk simpelweg bepaalde dingen niet.
Dat betekent dat je sommige dingen kan uitleggen en de week daarop weer, en de week daarop weer.
Blijf het uitleggen, help haar door bijvoorbeeld (zoals al aangegeven) een overzicht te maken van de financiën. Wat heeft ze, wat mag ze uitgeven, wat geeft ze uit. Maak hier een overzichtelijk document voor wat ze of in de computer bijhoudt of wat ergens hangt. En blijf uitleggen dat je het gelijk wil houden voor ieder kind, en zij op paardrijden zit en haar zus niet, en dat paardrijden gewoon veel geld kost.
Neem haar mee in wat dingen kosten en dat er ook een limiet zit aan inkomsten.
Zal het vaak fout gaan? Ja. Maar daar leert ze van, en al lijkt het soms heel zinloos omdat alles wat je investeert geen effect lijkt te hebben, er komt een moment (over een paar jaar helaas voor je ;) ) dat alles zich uitbetaald.
Een puberbrein kan nu eenmaal niet (alle) consequenties overzien.
Inzicht hebben in de werking en ontwikkeling van een puberbrein lost niet zozeer het op dat het brein functioneert als volwassene, maar kan er wèl voor zorgen dat de frustratie minder wordt omdat er meer begrip is.
Succes. :)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:58

Vjestagirl schreef:
Jongens, wat zullen er een hoop voor het leven beschadigde mensen rondlopen...

Helaas doen dat er ook, veel meer dan jij en ik weten.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:05

Kijk alleen maar is hier op bokt, hoeveel verhalen komen er niet voorbij met problemen in familiesferen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:14

Ojajoh schreef:
Sok schreef:
Ik ben ook wel eens per ongeluk buiten gesloten, heb toen ruim een half uur staan krijsen :D

En toen was je peuter????

Want sorry, dat klinkt misschien bot,maar moeders die hun peuters vergeten of buiten sluiten en vergeten, dat vind ik getuige van laksheid naar je kind toe
Ik verlies mijn kind nooit zo lang uit het oog, zeker niet als peuter!

Als ik d'r niet zie, dan wil ik haar kunnen horen….
Het is maar een klein wezentje die nog veel te veel van het leven moet leren en van alles uit probeert en totaal nog geen gevaar ziet of zelf kan bedenken dat iets gevaarlijk kan zijn.

Ja.

Ik vind je uitspraak getuigen van (verkeerde) aannames. Je weet de situatie helemaal niet, hoe kun je daar dan ZO over oordelen en daarmee ook nog iemand keihard betichten van laks ouderschap. :? :?