Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:35

Je kan hoog en laag springen, maar de biologische bonen betaal ik toch echt meer voor dan de normale bonen...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 07:17

Ik heb net boodschappen gedaan en was €12,- kwijt voor 4 warme maaltijden waarvan 2 met vlees. Bij de eko supermarkt. Vind ik niet te duur.
Mijn vraag is dus eigenlijk: wat mag een eko maaltijd dan wel kosten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:37

Jennyj01 schreef:
Ik heb net boodschappen gedaan en was €12,- kwijt voor 4 warme maaltijden waarvan 2 met vlees. Bij de eko supermarkt. Vind ik niet te duur.

voor 1 of 2 personen? (Of meer?)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:38

vuurneon schreef:
Jennyj01 schreef:

Dat betaal je bij de AH voor normaal voer ook. Ben wel benieuwd wat je dan precies daarvoor hebt gekocht?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:41

Jennyj01 schreef:

Ik denk dat ik dat nooit voor elkaar krijg, zelfs niet bij de goedkoopste supermarkt. Ik kook dan voor 3 mensen (vader, vriend en ik), soep, hoofdgerecht en toetje.
Moet wel toegeven dat wij ook erg luxe eten.
Ben benieuwd hoe je het hebt gedaan!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:53

LadyMadonna schreef:
Je kan hoog en laag springen, maar de biologische bonen betaal ik toch echt meer voor dan de normale bonen...

Ja, klopt.

Nou, en?

Het eten van zoets oudhollands als linzen is veel ecologischer dan allerlei liflafjes van verweggistan eten.
(Vergelijk met "slim pasta" bereid met de vezels uit de Konjac plant die vooral groeit in warme streken van Japan, China en Indonesië. Je valt er waarschijnlijk hartstikke van af, hopelijk wordt het biologisch geteeld - maar met ecologie heeft het weinig te maken.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:02

Jennyj01 schreef:

Mijn budget is 100 Euro per week, waarvan er voor 5 personen gekookt moet worden, incl. vlees plus de nonfood boodschappen (wc papier, keukenrol, schoonmaakprodukten, wasmiddel,..) en drinken, schoolkoeken, snoep ed voor de kinderen en nog kattenkorrels, voer voor de paarden en voer voor de kippen. Gaat ook wekelijks schoon op. Heb zojuist voor 56 Euro afgerekend bij de Aldi, heb dus 44 Euro om vlees te halen, kattenkorrels, paardenvoer en kippenvoer. Eerlijk gezegd denk ik niet dat het veel goedkoper of gelijkwaardig gaat kunnen elders maar verras me, ik zou dolblij zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:04

Janneke2 schreef:
Het eten van zoets oudhollands als linzen is veel ecologischer dan allerlei liflafjes van verweggistan eten.

Ik heb nog linzen in de kast maar heb geen flauw benul wat ik ermee kan maken eerlijk gezegd.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:20

Ik ben geloof ik erg naief nu, maar was de plofkip niet verboden?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 13:35

GamblersCup schreef:
Ik ben geloof ik erg naief nu, maar was de plofkip niet verboden?

Nope, de legbatterijkip is verboden.
Overigens is er nu wel een soort "nieuwe plofkip":
Citaat:
Supermarkten verzinnen de 'Kip van Morgen'
Het overgrote deel van de kipverkoop in Nederland gaat via de supermarkt. Zij dragen dus een grote verantwoordelijkheid voor de kippen. In februari 2013 publiceerden de supermarkten een teleurstellend plan om de plofkip te vervangen. Ze beloofden weliswaar een andere kip te gaan verkopen, maar pas vanaf 2020. Deze nieuwe kip mag bovendien maar 3 dagen langer leven dan de huidige plofkip en krijgt vanaf uiterlijk 2015 slechts een handje stro en een smartphone meer aan ruimte. De supermarkten spreken over de ‘Kip van Morgen’; Wakker Dier is zeer teleurgesteld over de armzalige verbeteringen op het gebied van dierenwelzijn en spreekt over ‘plofkip in flauwekulsaus’.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:37

Urielle schreef:
Janneke2 schreef:

Ik heb nog linzen in de kast maar heb geen flauw benul wat ik ermee kan maken eerlijk gezegd.

Welke kleur linzen? Rode linzen kan je super lekkere soep van maken (met Turks of Indiaas tintje)

http://www.smulweb.nl/recepten/1128218/ ... prosciutto
Of deze van Jamie Oliver is super lekker met gewone bruin/groene linzen.

Maar nu weer on topic..........hier geen Jumbo, maar wel Deen. Blijf het meest blij met Lidl voor groente en fruit!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:38

Oh, kwestie van klok en klepel dus... :D Maar ik woon dan ook niet in Holland, ik heb een reden :j }:0 :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:49

Blonde linzen heten ze volgens het doosje. Zegt dat wat?
Recepten moeten kindproof zijn, moet er drie gelukkig maken dus niks met kruiden of vis ofzo want dan sta ik echt voor niks te koken ;) En niks met melk of ei (of producten die dat bevatten) erin ivm allergie.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 13:50

GamblersCup schreef:
Oh, kwestie van klok en klepel dus... :D Maar ik woon dan ook niet in Holland, ik heb een reden :j }:0 :o

_O-

Regelgeving in Duitsland ken ik eigenlijk niet inderdaad, misschien is ie daar wel verboden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:51

Geen idee eigenlijk, of het hier verboden is. Ze zijn hier niet zo moeilijk hoor, met dieren. Helaas.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 13:57

Even googelen vertelt me weinig over Duitsland, wel zie ik dat in bijv. Frankrijk het niet verboden is maar het wordt gewoon maar nauwelijks verkocht. Het ligt in de schappen naast de betere kip, die ook beter gehouden wordt en langer kan uitgroeien en beter smaakt. Dus dat koopt bijna iedereen want het is nog steeds heel goed te betalen. Daar is de goedkope kip een beetje de Euroshopper denk ik: koop goede kwaliteit of koop het helemaal niet, want de Euroshopper is toch niet te eten. Sorry, ik bedoel AH-Basic :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:00

Magrathea schreef:
Even googelen vertelt me weinig over Duitsland, wel zie ik dat in bijv. Frankrijk het niet verboden is maar het wordt gewoon maar nauwelijks verkocht. Het ligt in de schappen naast de betere kip, die ook beter gehouden wordt en langer kan uitgroeien en beter smaakt. Dus dat koopt bijna iedereen want het is nog steeds heel goed te betalen. Daar is de goedkope kip een beetje de Euroshopper denk ik: koop goede kwaliteit of koop het helemaal niet, want de Euroshopper is toch niet te eten. Sorry, ik bedoel AH-Basic :o

Ik vind AH-Basic prima te eten, vaak lekkerder dan merkproducten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 14:02

Vjestagirl schreef:
Magrathea schreef:

Ik vind AH-Basic prima te eten, vaak lekkerder dan merkproducten.

Jahaa... :o het was ook maar een voorbeeld. Je snapt wat ik bedoel.
Het plofkipvlees is van dusdanig slechte kwaliteit dat mensen dan liever meer betalen of het helemaal niet kopen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:29

Magrathea schreef:
Vind je hele post fantastisch, buiten het dikgedrukte stukje om. Ik snap nooit dat mensen dat zeggen.
Het is wel vanwege Wakker Dier dat Johma, babyvoedingsfabrikanten en heel veel ziekenhuizen al geen plofkip meer gebruiken. Denk je dat ze dit uit zichzelf waren gaan doen? (Zie ook: http://www.wakkerdier.nl/campagnes/plof ... ijvenlijst )
Sterker, het hele feit dat we deze discussie voeren, is dankzij Wakker dier. Anders had nog nooit iemand van de plofkip gehoord. En daarin kun je beter een overdrijven, anders zien mensen de ernst er niet van in.
Wat je je ook af kunt vragen is: als dit geaccepteerd wordt, en we doen niks, hoe ziet de bio-industrie er dan over 10 jaar uit?

De boer bij Keuringsdienst van Waarden had het er ook nog over. "Dit is de kip die Wakker dier graag plofkip noemt, wij noemen het gewoon vleeskuikens". Goed, ze kunnen wel een beetje lopen, maar je ziet ze gewoon voorover kukelen onder het gewicht van hun borstvlees. Op het midden van hun borst is te zien dat het verendek daar de groei van het vlees niet meer bij kan benen, je ziet een heel stuk zonder veren daar zitten. "Dat zal in de natuur ook wel zo zijn", aldus de boer :\

Maar goed, een veel voorkomend misverstand is dat Wakker Dier de boeren wil pakken, echter zie je in het bovenstaande linkje (deze dus http://www.wakkerdier.nl/campagnes/plof ... ijvenlijst ) dat ze juist bedrijven oproepen om te stoppen met plofkip, zodat 1 ster meer kans krijgt en het aantrekkelijk voor andere boeren wordt om 1-sterren-kippen te gaan houden in plaats van plofkip.
Het beste van de 1 ster is alleen al dat er een ander ras gebruikt wordt, eentje die niet zo absurd snel groeit. En de kippetjes krijgen meer tijd om uit te groeien.

Even heel kort (want ik heb even weinig tijd) maar het is bepaald geen misverstand dat wakker dier de boeren wil pakken :n
Wakker dier is in mijn ogen een stadse club van goedbedoelende dierenliefhebben die vaak geen idee hebben over waar ze het over hebben. Kijk bijvoorbeeld naar de belachelijke berichtgeving over de verlostang bij koeien. Door die te verbieden zoals zij wilen, neemt het dierenleed juist toe. Genoeg mensen (boeren) die dat proberen uit te leggen, maar daar wordt niet naar geluisterd want boeren zijn fout :+
Dus nee, van mij absoluut geen positief verhaal over wakker dier.
En je geeft ze imo teveel credits als je zegt dat deze discussie alleen maar gaande is dankzij wakker dier.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:53

vuurneon schreef:
Jennyj01 schreef:

Het is voor 1 persoon. En aangezien ik niet van koken hou en zeker niet voor 1 iemand ga ik altijd voor easy.
Dus van bio cuisine kant en klare Chili voor 2 personen, spinazie a la crème, aardappel puree en 2 tartaartjes. Was samen iets van 11,20 of zo. Aangezien ik nog wat rijst bij de Chili heb gekookt heb ik het naar €12 afgerond.
Voor een luie huisvrouw zoals ik kwestie van opwarmen, vlees bakken en rijst koken.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:37

De monopoly-positie van grote bedrijven, of dit nu een supermarkt is of een kledingketen zorgt er onder andere voor dat de prijzen zo laag zijn. Vlees wordt in veel gevallen gebruikt om klanten naar de winkel te lokken. Bij de C1000 nu ook weer het geval, 5 pakjes vlees voor 10,- of iets dergelijks. De grotere supermarkten bellen gewoon naar de slagerij en zeggen: deze week willen we de karbonades in de aanbieding doen voor xx,- ga je mee of niet? Dan is het buigen of geen werk voor werknemers...

Alles biologisch heeft ook niet mijn voorkeur. Van mij mag er af en toe best kunstmest gebruikt worden, of antibiotica of andere medicijnen. Bovendien gaan we met biologisch niet de wereld voeden. Ik denk dat het vooral goed is om zelf te gaan kijken bij boerderijen. De consument staat veel te ver af van het eindproduct, of dit nu vlees of kleding is. In Nederland kunnen we wat vlees betreft heel goed boerderijen bezoeken en kijken waar ons (plof)vlees vandaan komt en of we dat, individueel, willen of niet.

Ik ben opgegroeid op een mestvarkensbedrijf, mijn schoonouders hebben een veehandelstal (waar onder andere 'oude' melkkoeien worden afgemets voor de slacht) en ik ken ook eierbedrijven. Ben ook wel eens op een zeugenbedrijf geweest, maar ook op een biologische varkenshouderij. Ik kan zo een goed beeld vormen van de vleeshouwerij en daar mijn eigen koopgedrag op aanpassen.

Wat me vooral opvalt is dat de kip zo ongelofelijk veel duurder is in verhouding met andere biologische vleessoorten. Heb wel eens horen zeggen dat dit komt omdat een biologische kip een hele ander bouw heeft dan een plofkip en de consument alleen de filet wil en de rest van de biologische kip dan 'weggegooid' moet worden (uiteindelijk komt dat dus in de kippnuggets :+).

Als je als consument er in ieder geval over nagedacht hebt, voordat je je stukje vlees in je kaartje gooit: dat lijkt me al een hele verbetering. Dan maak je bewust de keuze wel of niet...en dat mag en kan iedereen voor zichzelf beslissen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 18:27

Helemaal gelijk Yucca. Al zie je ook wel dingen als kippenbout langskomen enzo, kipmedaillons etc.
Of doe het de biologische kippenragout in ofzo :) Moet vast wel iets voor te vinden zijn.
Maar je moet het toch met me eens zijn dat als het niet biologisch kan (en ja, biologisch is op het moment wel de beste garantie dat een dier een fatsoenlijk dierwaardig leven heeft gehad) het dan toch beter is om maar gewoon een dagje geen vlees te eten?

Dit trouwens:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Eco ... kens.dhtml
Zag het langskomen op de WD-facebook, en je ziet dan toch altijd weer van die trollen langskomen die roepen "Hmm lekker, nog goedkopere kippenboutjes en hamlapjes straks!" Dat geloof je toch niet :\

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:49

Zeker, ik eet ook vaak een dag bewust geen vlees, heb ik geen enkele moeite mee.

Wat één ieder verstaat onder dierwaardig leven, dat moet hij/zij zelf gaan onderzoeken vind ik. Varkens in de huidige intensieve houderij vind ik niet dierwaardig. Ik eet graag scharrelvarkens, maar dat hoeft van mij niet persé biologisch (liever eigenlijk niet). Melkkoeien staan wat mij betreft hoger op de ladder van dier welzijn. Dus dat zou ik sneller kopen in de supermarkt.

Ik begrijp trouwens heel goed waarom bedrijven steeds groter en intensiever worden. Boeren kunnen gewoon niet anders. En voor het dierenwelzijn maakt het nu eigenlijk ook niet heel veel uit of er 1000 of 5000 varkens op een locatie zijn. Ze moeten gewoon aan de eisen van de wet voldoen qua stalinrichting ect.

Als het anders moet, moet het van de consument komen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:22

En daar komen we weer bij die eeuwige eindeloze discussie waarin iedereen met vingertjes wijst en niemand verantwoording neemt.

Want de reden dat de Jumbo goedkope kip verkoopt? Omdat WIJ, de consument, hierom vragen.
De reden dat de Jumbo goedkope bananen verkoopt? Juist.

Zodra de vraag naar biologische, fairtrade, scharrel, whatever omhoog gaat en de vraag naar de goedkope "troep" daalt, dan gaat die supermarkt manager ook wel achter zijn oren krabben...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:24

Je hebt gelijk, maar toch. .. "de consument" ik voel me niet aangesproken. Ik vraag nergens om.