Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
vuurneon schreef:Jennyj01 schreef:Ik heb net boodschappen gedaan en was €12,- kwijt voor 4 warme maaltijden waarvan 2 met vlees. Bij de eko supermarkt. Vind ik niet te duur.
Mijn vraag is dus eigenlijk: wat mag een eko maaltijd dan wel kosten?
voor 1 of 2 personen? (Of meer?)
Jennyj01 schreef:Ik heb net boodschappen gedaan en was €12,- kwijt voor 4 warme maaltijden waarvan 2 met vlees. Bij de eko supermarkt. Vind ik niet te duur.
LadyMadonna schreef:Je kan hoog en laag springen, maar de biologische bonen betaal ik toch echt meer voor dan de normale bonen...
Jennyj01 schreef:Ik heb net boodschappen gedaan en was €12,- kwijt voor 4 warme maaltijden waarvan 2 met vlees. Bij de eko supermarkt. Vind ik niet te duur.
GamblersCup schreef:Ik ben geloof ik erg naief nu, maar was de plofkip niet verboden?
Citaat:Supermarkten verzinnen de 'Kip van Morgen'
Het overgrote deel van de kipverkoop in Nederland gaat via de supermarkt. Zij dragen dus een grote verantwoordelijkheid voor de kippen. In februari 2013 publiceerden de supermarkten een teleurstellend plan om de plofkip te vervangen. Ze beloofden weliswaar een andere kip te gaan verkopen, maar pas vanaf 2020. Deze nieuwe kip mag bovendien maar 3 dagen langer leven dan de huidige plofkip en krijgt vanaf uiterlijk 2015 slechts een handje stro en een smartphone meer aan ruimte. De supermarkten spreken over de ‘Kip van Morgen’; Wakker Dier is zeer teleurgesteld over de armzalige verbeteringen op het gebied van dierenwelzijn en spreekt over ‘plofkip in flauwekulsaus’.
Urielle schreef:Janneke2 schreef:Het eten van zoets oudhollands als linzen is veel ecologischer dan allerlei liflafjes van verweggistan eten.
Ik heb nog linzen in de kast maar heb geen flauw benul wat ik ermee kan maken eerlijk gezegd.
Magrathea schreef:Even googelen vertelt me weinig over Duitsland, wel zie ik dat in bijv. Frankrijk het niet verboden is maar het wordt gewoon maar nauwelijks verkocht. Het ligt in de schappen naast de betere kip, die ook beter gehouden wordt en langer kan uitgroeien en beter smaakt. Dus dat koopt bijna iedereen want het is nog steeds heel goed te betalen. Daar is de goedkope kip een beetje de Euroshopper denk ik: koop goede kwaliteit of koop het helemaal niet, want de Euroshopper is toch niet te eten. Sorry, ik bedoel AH-Basic
Vjestagirl schreef:Magrathea schreef:Even googelen vertelt me weinig over Duitsland, wel zie ik dat in bijv. Frankrijk het niet verboden is maar het wordt gewoon maar nauwelijks verkocht. Het ligt in de schappen naast de betere kip, die ook beter gehouden wordt en langer kan uitgroeien en beter smaakt. Dus dat koopt bijna iedereen want het is nog steeds heel goed te betalen. Daar is de goedkope kip een beetje de Euroshopper denk ik: koop goede kwaliteit of koop het helemaal niet, want de Euroshopper is toch niet te eten. Sorry, ik bedoel AH-Basic
Ik vind AH-Basic prima te eten, vaak lekkerder dan merkproducten.
Magrathea schreef:Vind je hele post fantastisch, buiten het dikgedrukte stukje om. Ik snap nooit dat mensen dat zeggen.
Het is wel vanwege Wakker Dier dat Johma, babyvoedingsfabrikanten en heel veel ziekenhuizen al geen plofkip meer gebruiken. Denk je dat ze dit uit zichzelf waren gaan doen? (Zie ook: http://www.wakkerdier.nl/campagnes/plof ... ijvenlijst )
Sterker, het hele feit dat we deze discussie voeren, is dankzij Wakker dier. Anders had nog nooit iemand van de plofkip gehoord. En daarin kun je beter een overdrijven, anders zien mensen de ernst er niet van in.
Wat je je ook af kunt vragen is: als dit geaccepteerd wordt, en we doen niks, hoe ziet de bio-industrie er dan over 10 jaar uit?
De boer bij Keuringsdienst van Waarden had het er ook nog over. "Dit is de kip die Wakker dier graag plofkip noemt, wij noemen het gewoon vleeskuikens". Goed, ze kunnen wel een beetje lopen, maar je ziet ze gewoon voorover kukelen onder het gewicht van hun borstvlees. Op het midden van hun borst is te zien dat het verendek daar de groei van het vlees niet meer bij kan benen, je ziet een heel stuk zonder veren daar zitten. "Dat zal in de natuur ook wel zo zijn", aldus de boer![]()
Maar goed, een veel voorkomend misverstand is dat Wakker Dier de boeren wil pakken, echter zie je in het bovenstaande linkje (deze dus http://www.wakkerdier.nl/campagnes/plof ... ijvenlijst ) dat ze juist bedrijven oproepen om te stoppen met plofkip, zodat 1 ster meer kans krijgt en het aantrekkelijk voor andere boeren wordt om 1-sterren-kippen te gaan houden in plaats van plofkip.
Het beste van de 1 ster is alleen al dat er een ander ras gebruikt wordt, eentje die niet zo absurd snel groeit. En de kippetjes krijgen meer tijd om uit te groeien.
vuurneon schreef:Jennyj01 schreef:Ik heb net boodschappen gedaan en was €12,- kwijt voor 4 warme maaltijden waarvan 2 met vlees. Bij de eko supermarkt. Vind ik niet te duur.
voor 1 of 2 personen? (Of meer?)