Alcohol grens naar 18, en ik dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Smee__

Re: Alcohol grens naar 18, en ik dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 06:40

Ik als student vind het erg leuk inderdaad om op de gebruikelijke donderdagavond de stad in te gaan ja. Ik woon in een nieuwe stad, ken weinig mensen, en op deze manier heb ik al heel wat nieuwe mensen leren kennen. Als ik op een doorsnee middag door de stad loop zou ik niet zo snel iemand aanspreken hoor :+ Dus ja, voor mij zou het echt een belemmering zijn in het leren kennen van nieuwe mensen en dat vind ik gewoon jammer. Plus dat mijn vrienden het doordeweeks ook gewoon heel druk hebben met hun studie en in het weekend meestal naar hun ouders gaan. Dan is die stapavond gewoon een goeie/leuke manier om bij elkaar te kunnen komen. En dan gaat het me echt niet om de alcohol hoor.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 07:52

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:20

Ja natuurlijk reageren vooral de 18-ers tegen, daar gaat t toch ook om? :+ Waarom zou een 21+er er van balen, die hebben er toch niet meer mee te maken?

Ik snap ook echt wel dat ze het doen, maar ik baal er wel van. Ook voor anderen die geen misbruik maken van alcohol. Ken helaas veel mensen die alcohol (en roken, drugs etc) stoer vinden. Dat vind ik toch ook altijd zo irritant...

Ik mag trouwens ook gewoon blijven drinken van mn ouders, zij geven mij gewoon alcohol. Het is niet zo dat we een 1 of andwe 'probleemgezin' zijn, zeker niet (ze werkt zelf bij jeugdzorg :+), maar ze vertrouwen me hier in gewoon. Ik drink t vaak genieg zelfs niet op :')

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:07

Smee__ schreef:
Ik als student vind het erg leuk inderdaad om op de gebruikelijke donderdagavond de stad in te gaan ja. Ik woon in een nieuwe stad, ken weinig mensen, en op deze manier heb ik al heel wat nieuwe mensen leren kennen. Als ik op een doorsnee middag door de stad loop zou ik niet zo snel iemand aanspreken hoor :+ Dus ja, voor mij zou het echt een belemmering zijn in het leren kennen van nieuwe mensen en dat vind ik gewoon jammer. Plus dat mijn vrienden het doordeweeks ook gewoon heel druk hebben met hun studie en in het weekend meestal naar hun ouders gaan. Dan is die stapavond gewoon een goeie/leuke manier om bij elkaar te kunnen komen. En dan gaat het me echt niet om de alcohol hoor.

Dit dus. Uitgaan zonder alcoholische dranken is prima, maar je kan niet uitgaan zonder uitgaansgelegenheid. Het gaat mij echt niet om de drank (want ik drink niet :+) maar om het sociaal leven wat je nu ineens veel minder hebt.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:43

Ik heb het idee dat veel mensen die zeggen dat we ons niet moeten aanstellen zelf ook niet van uitgaan houden. (niet allemaal natuurlijk!) En no offense maar dan heb je gewoon geen idee waar je het over hebt. Niet drinken vind ik geen enkel probleem. Maar uitgaan vind ik leuk en daar word ik nu vanaf januari in belemmerd en dát is het probleem. Dan kun je zeggen dat dat aanstellerij is. Maar stel dat ze ontdekte dat te veel paardrijden slecht is onder je achttiende (door groei bijvoorbeeld) dan zou je toch ook balen dat je dus niet meer kan paardrijden omdat sommige mensen per se elke dag willen rijden terwijl dat slecht voor je is?
en ja, dat is een flauwe vergelijking. Maar het gaat erom dat we iets op moeten geven wat we leuk vinden en plezier aan beleven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:41

Je hoeft het niet op te geven... je moet even wachten :?
En zo'n vaart zal het niet lopen dat je onder de 18 nergens in komt, er komt vast wel een markt voor zulke gelegenheden ;)

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:14

Ik snap ook wel (als student zijnde :+ ) als jij als 17-jarige van de havo af komt en gaat studeren in een nieuwe stad en je ontmoet ineens allemaal mensen van boven de 18 die gewoon kunnen drinken dat het voor jou vervelend is dat je het niet mag.

Je hoeft niet met alcohol uit te gaan, zonder kan het net zo leuk zijn maar hoe slecht het ook voor iemands individu is, drinken met uitgaan, zeker in het studentenleven, is ook een stukje cultuur.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:16

Zucht. Het gaat me ook niet om de alcohol |o Het gaat mij erom dat ik nergens meer binnenkom.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:26

Iedereen die hier zo paniekerig loopt te doen over het feit dat de leeftijd voor alcohol en tabak inderdaad naar 18 gaat per 1 januari 2014: jullie zeggen dat je best uit kan gaan zonder alcohol, +:)+ , maar dat je bang bent dat de leeftijden voor de kroegen ook omhoog zullen gaan. Waarom vragen jullie het dan niet gewoon bij de des betreffende kroeg, wat zij gaan doen met deze maatregel? :)*

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:32

Daar ben ik niet bang voor, ik wéét al dat dat gaat gebeuren ;) Alsof ik dat niet allang gecheckt heb :=

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:56

Die reactie was uiteraard niet tegen jou alleen bedoelt.
Maar in dat geval vind ik het heel vervelend voor je.. Hopelijk komen ze wel met iets als vervanging.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:34

Ik vind het echt ontzettend jammer. Ben zelf van mei 1996, dus word in mei 18.
Het gaat mij totaal niet om de alcohol, maar om de gezelligheid bij het uitgaan.
Hoorde dat de kroegen hier in het dorp ook omhoog gaan qua leeftijd, dus voor je 18e kom je daar niet meer in, en dat was nou net een van de enige plekken waar ik mijn ex-schoolvrienden nog kon zien. :( En zij zijn bijna allemaal al 18 op 1 januari, dus dan zit ik gezellig in mijn eentje thuis terwijl iedereen lekker uit is...

En ben ook sinds dit jaar student en kan dus niet mee met mijn klasgenootjes als ze uitgaan, wat ik juist zo ontzettend gezellig vind. Ben als enige in mijn klas 17 dus kan dan weer lekker in mijn eentje thuisblijven :(

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:28

Ik wordt over een week 17 en toch ben ik het er wel mee eens... maar ik vind het wel weer zo/zo dat ineens veranderd wordt na jaren 16 jaar als grens gehad te hebben. Aan de andere kant is dit natuurlijk niet te vermijden.

Er zijn teveel jongeren van mijn leeftijd die al wel legaal mogen drinken maar totaal geen benut hebben van wat alcohol doet en wat de grenzen zijn. Twee van mijn vriendinnen hebben ooit eens een feestje georganiseerd, omdat ze beiden 16 geworden waren, en dit was flink uit de hand gelopen. Later ben ik naar een feest geweest van 2 andere vrienden, en deze ging ook finaal mis; sterker nog, het hele huis van 1 van de jarigen was naar de knoppen geholpen omdat mensen gewoon niet meer bij zinnen waren.

Voorlichtingen doen vrij weinig. Wij hebben al verscheidene voorlichtingen gehad van mensen wiens leven echt kapot was gemaakt door alcohol. Het doet ze niks. Ze lachen er naderhand wat om, vinden het maar onzin en gaan gewoon verder met zich helemaal lam zuipen. Ja sorry, maar ik vind het niet meer dan normaal dat er nu maatregelen genomen worden. Er zijn zoveel 16-17 jarige (soms zelfs nog jonger!!) die grote problemen krijgen door overmatig alcoholgebruik. En ja, misschien banketstaaf voor ons die het wel aan kunnen, maar ze verpesten het zelf... dan wel voor ons allemaal. De meeste 16 jarige, vooral, kennen hun grenzen niet.

Gezellig kun je het ook hebben zonder alcohol. Ik ben ook wel eens naar de kroeg gegaan zonder alcohol te drinken en ik heb nog steeds lol gehad. Als je dan normaal met bepaalde mensen afspreekt in de kroeg en je daar niet meer binnen komt, waarom dan niet gewoon een andere plaats uitzoeken? :?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:32

xAlice schreef:
Ik heb het idee dat veel mensen die zeggen dat we ons niet moeten aanstellen zelf ook niet van uitgaan houden. (niet allemaal natuurlijk!) En no offense maar dan heb je gewoon geen idee waar je het over hebt. Niet drinken vind ik geen enkel probleem. Maar uitgaan vind ik leuk en daar word ik nu vanaf januari in belemmerd en dát is het probleem. Dan kun je zeggen dat dat aanstellerij is. Maar stel dat ze ontdekte dat te veel paardrijden slecht is onder je achttiende (door groei bijvoorbeeld) dan zou je toch ook balen dat je dus niet meer kan paardrijden omdat sommige mensen per se elke dag willen rijden terwijl dat slecht voor je is?
en ja, dat is een flauwe vergelijking. Maar het gaat erom dat we iets op moeten geven wat we leuk vinden en plezier aan beleven.

Dit vind ik wel een vreemde vergelijking. Als je teveel paardgereden hebt kan dit weliswaar je groei belemmeren, maar van overmatig alcoholgebruik kun je doodgaan of hele zware medische problemen van krijgen. Veel jongeren die vroeger teveel gedronken hebben, hebben vaak ook bijvoorbeeld ernstige concentratie problemen of een heel slecht geheugen. Natuurlijk kan een ongeluk te paard ook dodelijk aflopen, maar ik vind het niet te vergelijken.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:37

Ik zou juist blij zijn als de leeftijdsgrenzen naar 18 gaan bij ons in de kroegen, dat weert de jonge kinderen tenminste, zo irritant zie je meisjes van net 16 helemaal los gaan en vallen omdat ze 'dronken' zijn en natuurlijk het versieren van je vriend (inmiddels ex) :\ ... stront vervelend vind ik dat

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:40

Lillian__ schreef:
Ik zou juist blij zijn als de leeftijdsgrenzen naar 18 gaan bij ons in de kroegen, dat weert de jonge kinderen tenminste, zo irritant zie je meisjes van net 16 helemaal los gaan en vallen omdat ze 'dronken' zijn en natuurlijk het versieren van je vriend (inmiddels ex) :\ ... stront vervelend vind ik dat

Je bent zelf maar 2 jaar ouder dan die 'jonge' kinderen :=.
Lijkt me wel vervelend, zou het zelf nooit doen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:44

EskeGirl schreef:
Lillian__ schreef:

Je bent zelf maar 2 jaar ouder dan die 'jonge' kinderen :=.
Lijkt me wel vervelend, zou het zelf nooit doen.

Toch is die 2 jaar vaak heel groot hoor. Gemiddelde 16 jarige is op en top puber en zit nog op de middelbare. Gemiddelde 18 jarige is uit de puberteit en volgt een opleiding, is zelfstandiger en volwassener.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:45

Je zit tot je 21(e) (of 23) in de puberteit O:).
Bedoel meer dat ik het idee heb dat ze minachtend doet, terwijl ze maar 2 jaar ouder is.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:48

Shona schreef:
xAlice schreef:

Dit vind ik wel een vreemde vergelijking. Als je teveel paardgereden hebt kan dit weliswaar je groei belemmeren, maar van overmatig alcoholgebruik kun je doodgaan of hele zware medische problemen van krijgen. Veel jongeren die vroeger teveel gedronken hebben, hebben vaak ook bijvoorbeeld ernstige concentratie problemen of een heel slecht geheugen. Natuurlijk kan een ongeluk te paard ook dodelijk aflopen, maar ik vind het niet te vergelijken.

Daarom zeg ik ook stél. Omdat sommige mensen zich niet kunnen voorstellen dat wij het jammer vinden dat we niet meer kunnen uitgaan.
Het gaat erom dat je iets wat je graag doet (dus een soort hobby --> vandaar het voorbeeld paardrijden) moet opgeven omdat andere zich niet kunnen gedragen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:09

EskeGirl schreef:
Bedoel meer dat ik het idee heb dat ze minachtend doet, terwijl ze maar 2 jaar ouder is.

Ja maar toch is die puberteit op je 18e niet echt duidelijk meer. Op je 16e zit je er middenin ;) Je weet best wat ik bedoel :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:12

Marjoow schreef:
EskeGirl schreef:

Ja maar toch is die puberteit op je 18e niet echt duidelijk meer. Op je 16e zit je er middenin ;) Je weet best wat ik bedoel :)

Ja, dat snap ik ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:06

EskeGirl schreef:

Wacht maar tot je 18 bent :D Lijkt een klein verschil die twee jaar, maar ik beschouw 16-jarigen (onbewust) ook als veeeeel jonger terwijl ze in werkelijkheid dus inderdaad maar (in mijn geval) 3 jaar jonger zijn.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:14

En op een gegeven moment ben je halverwege de twintig en vind je 18-jarige piepjong :) . Dat is nu eenmaal hoe het gaat.

Ik vind het banketstaaf voor de 16 en 17-jarigen van nu, maar het is al vrij lang bekend dat drinken voor jongeren meer schadelijke gevolgen heeft dan daarna. Ik geloof dat dit pas rond je 25e echt stopt. De grens een beetje verhogen is dan een goede (eerste) stap.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:34

Als supermarkt medewerkster heb ik de cursus "soms moet je nee verkopen" moeten doen.....
Vanaf januari 2014 moeten we mensen tot 25 vragen om een legitimatie.
Heb je die niet bij je, ook al ben je 25, dan mogen we geen alcohol of tabaks artikelen aan je verkopen.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat de filmpjes die ik moest bekijken in sommige gevallen wel erg betuttelend zijn...
bijvoorbeeld: een meisje komt samen met haar moeder bij de kassa met 4 flessen wijn....de dame achter de kassa vraagt het meisje om haar id kaart en daaruit blijkt dat zij 17 is.
Dus de kassa medewerkster geeft aan dat zij geen wijn mag kopen. De moeder zegt dat haar dochter van haar toestemming heeft dus probleem opgelost.
Maar nee, ook al zegt de moeder dat zij toestemming geeft, de kassa medewerkster weigert om de drank te verkopen.
Dan zegt de moeder dat zij dan zelf wel afrekent.......
Maar ook nu moet de kassa mederwerkster NEE verkopen...waarom? omdat de moeder de drank koopt voor haar dochter die nog geen 18 is!

Dit gaat mij dus te ver! Nog even en we moeten aan de klanten die bier, wijn of sigaretten kopen vragen of het wel voor hen zelf is.
we moeten nu al opletten of er geen jongere vrienden van de klant buiten staan want ook dan kunnen we een boete krijgen omdat de klant het kan doorgeven aan jongeren....

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:35

Ik snap het opzich wel .. ik vind het wel jammer maar oke :')
Ik word dit jaar nog 16, en ken ook veel mensen die 16/17 zijn en ik denk dat voor hun die nieuwe wet niet gaat helpen. Die gaan echt niet zo in een keer stoppen met drinken, als je drank wil kom je er toch wel aan.

Maar ik denk wel dat jongeren met die nieuwe wet later beginnen met drinken, nu beginnen veel al op 14/15, omdat die vaak toch wel vrienden van 16 hebben die drinken. Als de grens naar 18 is kunnen 14/15 jarige een stuk lastiger aan drank komen, aangezien veel 14/15 jarige geen 18 jarige vrienden hebben .. Ik denk alleen niet dat het voor de 16/17 jarige ook gaat helpen. Die komen er dan vast even makkelijk aan als 14/15 jarige nu. Niet in de winkel, maar via vrienden.