Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:52

Axel_Clauw schreef:
Zwarte Piet verbieden omdat hij zwart is, dat is pas discriminatie.

_/-\o_

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:53

dan moet er een verbod komen op het suiker feest, tenslotte is voor mensen met suikerziekte suiker totaal geen feest

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:58

Espritfan, dat is zo'n misplaatste opmerking.
Dan heb je er werkelijk niets van begrepen.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:59

Espritfan schreef:
dan moet er een verbod komen op het suiker feest, tenslotte is voor mensen met suikerziekte suiker totaal geen feest

:+

Dom gezever weer, of zwarte piet wel of niet moet blijven. Ik ben opgegroeid met zwarte piet en ik vond hem minder eng dan die witte vent met z'n jurk en z'n mega baard die alles over me wist, tot aan de paarden die ik reed aan toe :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:59

Maar als ik het dus goed begrijp moeten we zwarte pieten, zwarte mensen dus, verbieden mee te doen aan onze feestdagen?

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 23:01

Boras schreef:
Espritfan, dat is zo'n misplaatste opmerking.
Dan heb je er werkelijk niets van begrepen.

ik vind het gewoon allemaal bullshit,

Def

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 23:04

Ik kan de woorden zwarte piet nu al niet meer horen... en het is pas oktober!
Wat een gezeur over niets!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 23:05

Gezeur van 21 mensen die het dit jaar aangezwengeld hebben.
Hoeveel voorstanders zullen er zijn?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 23:07

Stop :evaw: :roll: _-:( _-:( _-:(

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 01:10

Doanique schreef:
Maar als ik het dus goed begrijp moeten we zwarte pieten, zwarte mensen dus, verbieden mee te doen aan onze feestdagen?

Zwarte mensen? Zwarte Piet is geen zwart mens, maar een zwart gesminkt blank mens. Begrijpen zo weinig mensen hier nu echt niet dat het zwart schminken van blanke mensen simpelweg een vorm van blackface is, iets wat al langere tijd als zeer racistisch wordt beschouwd? Zéker aangezien het een nogal kwalijk stereotiep is. Het feit dat zelfs de VN hier aandacht aan besteed zou toch wel enigszins tot men door moeten laten dringen dat dit wel een beetje serieuzer is dan de 21 'zeurpieten' (pun intended) in Nederland. In de rest van Europa snapt men niet hoe Nederland, dat toch als zeer tolerant beschouwd wordt, zo'n obviously racistische gewoonte kan verdedigen. Traditie is geen argument, lees jezelf eens in over modern racisme (en met name blackface) en vergeet je traditie even, en kijk er dan opnieuw naar. Een donkere huidskleur is niet iets wat wij van ons mogen maken en mogen gebruiken in de naam van traditie, dat mag je met geen enkele cultuur of kenmerk en al helemaal niet gezien het historisch verleden van Nederland (en de rest van de Westerse wereld for that matter).

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 01:14

sinterklaas zonder zwarte piet is net als cappucino zonder melk

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 01:22

franka75 schreef:

En in een wereld waar cappuccino een kwetsend drankje is voor een groep mensen die sociaal, institutioneel, economisch en historisch onderdrukt wordt leer je maar gewoon cappuccino zonder melk drinken. Als je dat veel moeite vindt, denk je dan eens in hoeveel moeite het kost om je hele leven geconfronteerd te worden met afwijzing en onderdrukking en misrepresentatie. Als het ietwat aanpassen van je traditie zo schokkend voor je is, prijs jezelf dan maar enorm gelukkig met je leven, want voor veel mensen is het aanpassen van herkomst en traditie noodzaak om normaal te kunnen leven.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 01:36

Waarom zou ik moeten leren cappuccino zonder melk te drinken omdat anderen zich door mijn verre voorouders onderdrukt voelen? Kom op met kan ook overdrijven, hier is geen sprake van slavernij of respectloosheid. De negers hebben hier op 't moment niet meer of minder recht, geld dan blanken hebben dus sociaal, institutioneel en economisch onderdrukt...?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 01:41

En als het witte piet is, mag ik dat dan ook racistisch vinden?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 01:43

Ja, dan gaan we met zijn alle staken en wordt het feest afgeschaft.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 01:47

Ik denk dat de kindjes dat niet leuk gaan vinden :-P
Alleen jammer, ik dacht altijd dat zwarte piet een vrolijke grappenmaker was die de kindjes de cadotjes bracht en dat sinterklaas gewoon in dat boek keek wie er een mocht krijgen en wie niet.
Wat is er gebeurd? Dit is toch geschiedenis? Je moet niet onrespectvol zijn, maar dat moe je toch nooit zijn?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 01:49

Aria_zz schreef:
En als het witte piet is, mag ik dat dan ook racistisch vinden?

Dat mag, maar daar heb je dan geen reden toe.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 01:50

Dat dacht ik dus ook altijd, maar nee het is slavernij, racisme aka discriminatie. Ik hoop toch dat ik al onder de grond lig voordat de mensheid écht gek wordt.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 01:56

xSlvna; ik voel met je mee

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 02:04

@Killyen: en dat is dus precies wat ik bedoel. Jij probeert van het hele principe zwarte piet iets racistisch en discriminerends te maken. En dat is wat mij zo verkeerd schiet.

Ik ben elk jaar zwarte piet. En ik heb nooit als ik mezelf schmink zo eens even lekker al die zwarte mensen fiets. Kom op nou zeg.

Dit is iets wat volwassen mensen de wereld in helpen. Kinderen adoreren zwarte piet. Zwarte piet is de held voor vele kinderen. Die zijn daar echt niet mee bezig. Net als de rest van Nederland trouwens. Dus stop met iets te zien wat er simpelweg niet is. En laat alles nou eens in zijn waarde.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 03:41

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:28

Killyenn schreef:
Zwarte mensen? Zwarte Piet is geen zwart mens, maar een zwart gesminkt blank mens. Begrijpen zo weinig mensen hier nu echt niet dat het zwart schminken van blanke mensen simpelweg een vorm van blackface is, iets wat al langere tijd als zeer racistisch wordt beschouwd? Zéker aangezien het een nogal kwalijk stereotiep is. Het feit dat zelfs de VN hier aandacht aan besteed zou toch wel enigszins tot men door moeten laten dringen dat dit wel een beetje serieuzer is dan de 21 'zeurpieten' (pun intended) in Nederland. In de rest van Europa snapt men niet hoe Nederland, dat toch als zeer tolerant beschouwd wordt, zo'n obviously racistische gewoonte kan verdedigen. Traditie is geen argument, lees jezelf eens in over modern racisme (en met name blackface) en vergeet je traditie even, en kijk er dan opnieuw naar. Een donkere huidskleur is niet iets wat wij van ons mogen maken en mogen gebruiken in de naam van traditie, dat mag je met geen enkele cultuur of kenmerk en al helemaal niet gezien het historisch verleden van Nederland (en de rest van de Westerse wereld for that matter).

Maar dan moeten we carnaval ook afschaffen...al die geschminkte 'bosnegers' met het botje door de neus, of al die gelige geschmikte met spleetoogjes en lieve schattige indiaantjes kunnen dan natuurlijk ook niet meer.

De meeste nederlanders doen hier 'zo moelilijk' over omdat ze het niet zien als een rasictisch iets, maar als iets leuks en gezelligs voor de kinderen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:30

Als mensen willen discrimineren doen ze dat zo het hele jaar door wel.
Buitenlandhaters, homohaters noem maar op. Pak de mensen die dat doen maar aan.
Maar dit kinderfeestje met de mensen zwart als roet heeft daar niets meer mee te maken.
Misschien 150 jaar geleden, maar nu niet meer. Al lang niet meer.
Mensen laten zich niet sminken om dan eens 2 weken in een jaar te kunnen discrimineren.
Het idee alleen al dat er mensen zijn die dat denken.
Tijd om je dan druk te maken over echte dingen in het leven.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:48

Killyenn schreef:
franka75 schreef:

En in een wereld waar cappuccino een kwetsend drankje is voor een groep mensen die sociaal, institutioneel, economisch en historisch onderdrukt wordt leer je maar gewoon cappuccino zonder melk drinken. Als je dat veel moeite vindt, denk je dan eens in hoeveel moeite het kost om je hele leven geconfronteerd te worden met afwijzing en onderdrukking en misrepresentatie. Als het ietwat aanpassen van je traditie zo schokkend voor je is, prijs jezelf dan maar enorm gelukkig met je leven, want voor veel mensen is het aanpassen van herkomst en traditie noodzaak om normaal te kunnen leven.

En als we alles verbieden of afschaffen wat iemand kan beledigen of kwetsen, wordt uiteindelijk alles afgeschaft. En dan bedoel ik letterlijk alles, niet alleen de feesten.

Ik zeg niet dat iedereen alles maar moet slikken, maar ik denk niet dat het een gezonde situatie is als het daar op gaat uitdraaien. Bijvoorbeeld een totaal verbod op alcohol, omdat er mensen zijn die familie hebben verloren aan alcoholisme. Of een totaalverbod op roken, omdat het mensen pijn doet die mensen zijn verloren aan longkanker. Geen fastfood of ongezond voedsel meer te verkrijgen, want het kan mensen die te zwaar zijn wel eens kwetsen om dat ze zien, maar het net te mogen, of, als ze het wel eten, krijgen ze opmerkingen die pijn doen..

Belachelijke voorbeelden? Misschien, maar waar houdt 'aanpassen' op? Sinterklaas is een kinderfeest. Er zitten geen racistische BEDOELINGEN achter in deze tijd. En ik denk dat de intenties minstens zo belangrijk zijn als de interpretaties van mensen die er misschien niet mee zijn opgegroeid en die hele andere dingen zien dan wat er wordt bedoeld.
Laatst bijgewerkt door MoriMann op 20-10-13 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:59

Killyenn schreef:
Doanique schreef:

:') sorry hoor....

Zwarte piet is idd zo oud als de weg naar Rome, blanke mensen sminken zich zwart ja... Niet om andere mensen te discrimineren, maar natuurlijk om niet herkend te worden door de kinderen.

Het feit dat zelfs de VN hier aandacht aan gaan besteden baart mj zorgen, hebben die serieus niks beters te doen dan zich druk te maken om sinterklaas met een stel pieten? Piet wordt niet eens mishandelt door sinterklaas, piet is geen slaaf, piet is gewoon een hulpje van de sint, een grapjas die zwart is zodat hij niet herkend wordt :+

Echt, die hele hype...serieus...wát een onzin :O