Geef jij nog aan goede doelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Re: Geef jij nog aan goede doelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:28

@ Thesserd, er zit nog wel een behoorlijk verschil tussen een profit organisatie die als doel heeft winst te behalen en een non-profit organisatie waarbij de directeuren etc. flink worden beloond.
Directeur van jou voorbeeld van Apple heeft als doel ook om geld voor zichzelf te verdienen. Persoonlijk vind ik als je gaat werken voor een non-profit organisatie dat je dat wilt/doet omdat je een visie heb, en niet om het lekkere salaris. Daarom ben ik ook van mening dat non-profit eigenlijk ook niet helemaal waar is, zolang er van het geld dat word ongezameld ook de mensen worden betaald vind ik er weinig non-profit aan. Salaris zie ik persoonlijk namelijk ook als "winst". Ookal beperkt die winst dan tot de persoon zelf.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:52

miss_lizje schreef:
@ Thesserd, er zit nog wel een behoorlijk verschil tussen een profit organisatie die als doel heeft winst te behalen en een non-profit organisatie waarbij de directeuren etc. flink worden beloond.
Directeur van jou voorbeeld van Apple heeft als doel ook om geld voor zichzelf te verdienen. Persoonlijk vind ik als je gaat werken voor een non-profit organisatie dat je dat wilt/doet omdat je een visie heb, en niet om het lekkere salaris. Daarom ben ik ook van mening dat non-profit eigenlijk ook niet helemaal waar is, zolang er van het geld dat word ongezameld ook de mensen worden betaald vind ik er weinig non-profit aan. Salaris zie ik persoonlijk namelijk ook als "winst". Ookal beperkt die winst dan tot de persoon zelf.

Maar, die mensen die daar werken, moeten die dan hun hele leven maar vrijwilligerswerk doen?
Zij werken samen aan een goed doel. Waarom mogen zij dan ondertussen daar zelf ook niet van leven? Zo lang dat goede doel zijn doelstellingen behaalt en vooruitgang blijft boeken, wat is er dan mis mee?

En inderdaad, de gevallen met torenhoge salarissen, dat is too much! Maar ik irriteer me er aan dat juist die paar voorbeelden, die het nieuws gehaald hebben nu opeens als voorbeeld dienen voor allen en dat mensen dit als reden gebruiken om nooit meer wat te geven aan welke organisatie dan ook.

Wat eigenlijk nog krommer is, wij helpen allemaal mee aan de oneerlijke winst van smartphone fabrikanten (bijvoorbeeld) waar vervolgens weer stichtingen en organisaties voor nodig zijn om die gedupeerde mensen te helpen. :Y) Maar da's even wat anders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:02

Thesserd schreef:
Maar, die mensen die daar werken, moeten die dan hun hele leven maar vrijwilligerswerk doen?

Er is een groot verschil tussen voldoende om van te leven (dus een normaal gemiddeld huis, en voldoende geld om jezelf en je gezin van te onderhouden) en anderhalve ton per jaar plus extra opties.

En de omgekeerde vraag is natuurlijk: waarom heb je MEER nodig dan noodzakelijk om goed van te leven, als je nota bene bij een goed doel werkt en je inkomen dus juist wordt opgebracht DOOR vrijwilligers en donateurs, en je bovendien exact weet hoeveel verschil dat geld maakt?

Citaat:
Wat eigenlijk nog krommer is, wij helpen allemaal mee aan de oneerlijke winst van smartphone fabrikanten (bijvoorbeeld) waar vervolgens weer stichtingen en organisaties voor nodig zijn om die gedupeerde mensen te helpen. :Y) Maar da's even wat anders.

Dat is helemaal waar. Waar mogelijk probeer ik ook daar wel rekening mee te houden door te letten op fairtrade-zaken. Maar het gaat heel langzaam voor die veranderingen doordringen. En soms lukt het me niet om me eraan te houden. (Zo had ik de tweehonderd euro extra die de fairphone kost bv gewoon niet. Het is geen gekke prijs voor een goede telefoon, maar ik had maar een simpele nodig en kon het niet betalen. Dat blijven dilemma's overigens.)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:54

Daarom zeg ik daarna ook dat inderdaad te hoge salarissen nergens goed voor zijn. En daarom zeg ik nogmaals: ik irriteer me er aan dat juist die gevallen, die het nieuws gehaald hebben nu opeens als voorbeeld dienen voor allen en dat mensen dit als reden gebruiken om nooit meer wat te geven aan welke organisatie dan ook.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:38

Dat vind ik niet zo gek.
Het gaat om vertrouwen en wanneer dat weg is - of dat volgens jou nu wel of geen goede reden is- dan is het weg en het kost altijd meer om het vertrouwen weer terug te krijgen/winnen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:05

superwoman schreef:
Dat vind ik niet zo gek.
Het gaat om vertrouwen en wanneer dat weg is - of dat volgens jou nu wel of geen goede reden is- dan is het weg en het kost altijd meer om het vertrouwen weer terug te krijgen/winnen.

Lol, dat is eigenlijk een soort discriminatie. Als één getinte meneer een winkel overvalt betekent het niet dat ze dat allemaal doen toch? :o

Dus het vertrouwen opeens kwijt zijn in ALLLLEEEE stichtingen is erg overdreven. Dat is gewoon gebrek aan kennis en interesse in wat er nog meer voor stichtingen zijn die dat soort zaken wél netjes op orde hebben.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:03

Vandaag nog weer gedoneerd voor de voedselbank. Stonden bij de supermarkt en je kon produkten doneren en heb ik dus gedaan.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:25

crow schreef:
Vandaag nog weer gedoneerd voor de voedselbank. Stonden bij de supermarkt en je kon produkten doneren en heb ik dus gedaan.

+:)+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:37

Thesserd schreef:
Lol, dat is eigenlijk een soort discriminatie. Als één getinte meneer een winkel overvalt betekent het niet dat ze dat allemaal doen toch? :o

Dus het vertrouwen opeens kwijt zijn in ALLLLEEEE stichtingen is erg overdreven. Dat is gewoon gebrek aan kennis en interesse in wat er nog meer voor stichtingen zijn die dat soort zaken wél netjes op orde hebben.

jij vind dat overdreven, ik niet.
Ik vind het zelfs naief om te denken dat het geld altijd op de juiste plek komt.
gebrek aan interesse zal zeker meespelen.. vind daar ook niks verkeerd aan.
Kan niet overal interesse voor hebben.
Dus ja, voor ik geld zou gaan geven, moet ik eerst onderzoek doen...heb ik daar nu ff net geen interesse in.

discriminatie vind ik een erg ongepaste uitspraak. imo een belediging voor de mensen die echte discriminatie hebben meegemaakt, zoals bijv het niet met de bus mee mogen vanwege hun huidskleur.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 14-12-13 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:47

Ik geef helemaal niks. Om dezelfde reden als TS. Het enige waar ik evt geld aan zou geven is het plaatselijke asiel, brooke hospital ed. Grote (tv) campagnes doe ik niet aan mee daarvan komt nog niet de helft bij de mensen zelf terecht.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:54

Zelf geef ik op dit moment weinig aan goede doelen. Waarom? Omdat ik van een studentenlening leef. Zodra ik werk heb ga ik wel geven. Ik steun vooral natuurorganisaties. Natuurmonumenten, De landschappen, SOVON en dergelijken staan om mijn lijstje voor als ik geld verdien.

Nu lees ik hier over de directeuren die veel geld verdienen. Dit is misschien bij een paar organisaties zo. Ik weet uit ervaring dat je niet alleen met vrijwilligers een organisatie op gang kan houden. Om een goed lopend goed doel te zijn moet er goede coördinatie zijn, goed overzicht en een duidelijke doel om aan te werken. Hiervoor heb je goede mensen nodig, en ik vind dat die daar ook naar mogen verdienen. Als zij zich zo hard inzetten voor een goede zaak, wil ik hun ook best geld geven.
De richtlijn van organisaties is dat maximaal 10% bij werknemers te recht komt. En dat is echt heel weinig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:39

Vanmiddag had ik er weer eentje. Ga morgen even een telefoontje plegen naar de organisatie met een klacht. Ik liep vanaf het station naar het centrum. Er lopen 3 mensen van de nierstichting en eentje komt op me afgelopen en stelt de beruchte vraag. Ik geef aan dat ik geen intresse had en die jongen achtervolgde me en vond me egoïstisch dat ik niks gaf. Heb ik daar een hele discussie gevoerd met die jongen over het feit dat ik niks gaf. Dat er geen crisis was vond ie ook een leugen. Kortom ik was een grote egoïst omdat ik aan mezelf dacht. Hij vond ook het een goed recht dat de directeur van de nierstichting veel meer geld verdiende want die had een veel belangrijkere functie dan een schoonmaker.

Ik snap best dat er veel mensen niets geven maar laat degene dan in zijn waarde en respecteer het feit dat hij of zij niks geeft en ga hem of haar niet achterna lopen.