Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:21

Dit heeft niks met 'natuur' te maken hoor, dit is gewoon dierenkwelling.
In de VRIJE natuur kunnen de dieren honderden km per jaar afleggen om aan voedsel te komen, en krijgt de natuur zo steeds de tijd om te herstellen. Bovendien zijn er natuurlijke vijanden als wolven die leven van de zwakke dieren en ze uit hun lijden verlossen voor de sterven van de honger. Ik vind het een schandaal dat deze praktijken van ons gemeenschapsgeld worden betaald.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:51

Denk dat hier een mooie discussie is, maar vraag me af: is bokt de enige die hierover discussieert of hebben ze voor deze winter al een ander plan vabnuit de politiek/ staatsbosbeheer? Is het wachten tot de boel daar weer verhongert of wordt er nu wel actie ondernomen? Wie moet je aan het hemd schudden om (indien dit nog niet is) dit probleem opgelost te krijgen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:31

Janneke2 schreef:
Ik denk dat Staatsbosbeheer heel goed weet wat zij doet - inclusief de bijbehorende dilemma's.

En ik zou niet weten waarom "wilde natuur" (of is dat een tautologie? ) niet goed kan in NL.
Zonder de inspanningen van Frans Vera lag er nu een duizend ineendozijn industrie gebied "de Oostvaarder".
Het terrein is internationaal vermaard als vogelgebied.
Het staat te boek als een rietmoeras.
(Contra: er groeit zo weinig vanwege overbegrazing.)

En midden in de dilemma's gaat de discussie in de samenleving (en die moet uiteindelijk beslissen!) net zo moeizaam als hier op bokt.....

Industrie was geen animo voor en omdat ze toch iets wilden doen kwam het idee voor een 'natuurgebied'.
Wat was er mis geweest met niets doen en de natuur zijn gang laten gaan?
Geen hekken, geen aangelegde boel, geen kunstmatige natuur.
Een paar grindpaden door het gebied leiden, hier en daar een boom of poel om de boel op gang te helpen en evt. een kudde schapen laten lopen zodat de boel niet dichtgroeid. Boomkroonpad of belevingsroute erbij en je hebt een schitterend natuurgebied middenin Nederland.
En maar een schijntje van de kosten die ze nu elk jaar kwijt zijn.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 23:16

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 07:15

little_king

Re: Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:04

Bedankt voor de link.
Ook getekend.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:45

Ik teken die petitie NIET.
Dieren hebben een recht op wild-zijn, dat is het heerlijkste leven dat een dier kan hebben. Wij hebben, vind ik, een afblijf-plicht. Een beetje honger en een natuurlijke dood horen daarbij.
Het laatste lijden korter maken door afschot, dat vind ik OK. Maar laat ze verder gewoon een mooi wild leven hebben.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:50

Citaat:
Een beetje honger en een natuurlijke dood horen daarbij.

De hongerdood heb ik zelden zo eufemistisch beschreven gezien.... 'een beetje honger...' :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:03

nou inderdaad Randalinpony :(
Heb de petitie ook getekend.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:13

jowien schreef:
Dieren hebben een recht op wild-zijn, dat is het heerlijkste leven dat een dier kan hebben. Wij hebben, vind ik, een afblijf-plicht. Een beetje honger en een natuurlijke dood horen daarbij.
Het laatste lijden korter maken door afschot, dat vind ik OK. Maar laat ze verder gewoon een mooi wild leven hebben.

Natuurlijke dood? Zo natuurlijk is dat niet want in het wild zijn er normaal gesproken roofdieren die de zwakkere dieren pakken waardoor er een niet te grote populatie ontstaat. Dat wij in dit kleine gebiedje de grootste kudde wilde paarden hebben van heel Europa zegt natuurlijk al genoeg...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:25

Misschien zouden de bedenkers van deze "wildernis" en al hun voorstanders ook eens een winter een "beetje honger" moeten hebben.
1 ding durf ik dan te wedden, dat het ineens drastisch gaat veranderen volgend jaar.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:16

Getekend en gedeeld!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:26

jowien schreef:

Mijn paard heeft meestal in de winter ruim een hectare per paard. In de OVP hebben ze twee grote grazers per hectare. Dan spreek je echt niet meer van een beetje honger, maar gewoon van verhongeren. Wij voeren hier bij terwijl ze dus per paard de dubbele oppervlakte hebben en die van mij is niet drachtig met nog een veulen aan de voet.
En wild zijn is natuurlijk ook betrekkelijk uiteindelijk staat er gewoon een hek omheen en is het dus eigenlijk weer een uit de hand gelopen weiland.

Ik denk dat ze de populatie van grote grazers heel hard moeten gaan uitdunnen. Ik denk dat als je dit voor dit gebied haalbaar wil hebben ze minimaal de helft, het liefst meer, van de dieren toch weg moeten. En daarna natuurlijk voorkomen dat het weer zo uit de hand loopt. Maar ik zou ook nog steeds voorstander zijn van het laten begrazen door paarden van particulieren, zo lopen er in verschillende natuurgebieden in Nederland ijslanders in de leeftijd van 1 tot 4 jaar oud.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:28

Getekend..
Allemaal hartstikke leuk hoor maar doe het dan goed.. Ben vreselijk gek op dieren en juìst daarom vind ik dit zo erg.
Wat natuurlijke vijanden erin of zelf de populatie door de mens op orde houden voorkomt heel veel leed..

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:54

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:52

saskiakefie schreef:
Citaat:
Dat wij in dit kleine gebiedje de grootste kudde wilde paarden hebben van heel Europa zegt natuurlijk al genoeg...

Daarmee heeft dit gebied vele internationale prijzen gewonnen. Dat zet toch te denken...

Overigens ben ik nog steeds geen voor- of tegenstander omdat ik nog steeds bezig ben me erin te verdiepen. Vooralsnog ben ik geneigd te zeggen me aan te sluiten bij wat Wolter in een eerdere post schreef: de kudde grote grazers verkleinen zodat er meer ruimte is voor iedereen en er jaarlijks minder afgeschoten hoeft te worden. Echter zou ik hier graag nog de mening van in iedergeval SSB en de DB over horen en die probeer ik nog steeds te krijgen.
De DB liet mij mbt de OVP in elk geval weten: "de dierenbescherming heeft niet de indruk dat boswachters hun zorgplicht niet voldoende uitvoeren".

Daarnaast geldt deze hele situatie niet alleen voor de OVP maar in ieder geval ook voor de Amsterdamse Waterleiding Duinen (AWD):

Met actief beheer van het aantal dieren wil de gemeente Amsterdam de overlast in de omgeving
beperken, de schade aan de natuur verminderen en het dierenwelzijn verbeteren. Het aantal
damherten is de laatste jaren fors toegenomen: sinds 2011 met ongeveer 550 dieren tot circa
2000 dit voorjaar. De afgelopen winter zijn 200 dieren gestorven door voedselgebrek. De
verwachting is dat dit aantal de komende jaren zal verviervoudigen als er niet wordt ingegrepen.

Met betrekking tot de petitie, die teken ik (voorlopig) ook niet. Simpelweg omdat ik alleen maar "tegen" zijn niet constructief vindt. Beetje vreemd trouwens dat die petitie in het Engels is?

Ik ben het met Jowien eens dat wild-zijn het beste leven is wat een dier kan hebben, maar doordat wij beperkingen opleggen aan dat wild-zijn hebben we ook de verantwoordelijkheid om met de gevolgen van die beperkingen om te gaan. Ik denk dus dat je er niet aan ontkomt zorg te dragen voor een bepaalde mate van beheer. Interessant is hoe je dit inhoudelijk vorm geeft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:59

pluklief
Citaat:
Maar ik zou ook nog steeds voorstander zijn van het laten begrazen door paarden van particulieren,

Hier zou ik zeker tegenstander van zijn. Al die pennymeisjes die te pas en te onpas het gebied in komen om even wat met hun paard te gaan doen lijkt me niet echt bevorderlijk voor de rust. Bovendien creeer je dan natuurlijk een heel andere situatie, geen kudde die zichzelf selecteert en waarbij de sterkste zich voortplanten. Dit gebeurd ook niet wanneer er gejaagd wordt en daarom is de DB daar ook op tegen en dit kan ik zeker onderschrijven.

Door jagen of het gebruik van anti-conceptiemiddelen in natuurgebieden verdwijnt het positieve effect van natuurlijke selectie waarbij die dieren die het beste aangepast zijn aan de lokale omgeving zich succesvol voortplanten.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 18-10-13 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:24

Pennymeisjes??
Er zijn genoeg grote opfokstallen of fokkers die hun jonge grut daar wel willen hebben, niets mooier opgroeien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:34

Ja en toch is er teveel bemoeienis van mensen dan.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:49

jowien schreef:

Heb je uberhaupt wel één van de filmpjes bekeken?
Het is niet een beetje honger.. de dieren sterven van de honger.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:55

Probleem is denk ik geweest dat er eerst wel werd bijgevoerd in de winters en nu ineens niet meer.
Daarnaast, dieren in Afrika trekken naar een plek verder waar meer voedsel te vinden is in barre tijden. Voor deze dieren staat een hek.

Maar als ik goed begrijp willen ze alle natuurgebieden met elkaar gaan verbinden in Nederland en ook met andere grenslanden zoals België en Duitsland zodat de dieren wel kunnen doortrekken.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:08

Nikass schreef:
pluklief
Citaat:
Maar ik zou ook nog steeds voorstander zijn van het laten begrazen door paarden van particulieren,

Hier zou ik zeker tegenstander van zijn. Al die pennymeisjes die te pas en te onpas het gebied in komen om even wat met hun paard te gaan doen lijkt me niet echt bevorderlijk voor rust.i]

Toch is het een constructie die in al aardig wat natuurgebieden prima werkt. Zo heeft het ijslander stamboek een deal met meerdere natuurgebieden waar je paarden kan inscharen, inscharing is een keer per jaar en je paard blijft ook tot de eind datum tussen door mag je ze er alleen uit halen als er echt iets serieus aan de hand is.

Daarnaast planten ze zich dan misschien niet voort maar de situatie zoals die nu is kan gewoon niet langer. Alleen de hele zwakke hongeren dood of worden afgeschoten maar toch is er nog steeds over populatie. Het is toch te absurd voor worden dat mijn paard hier op de wei meer vierkante meters per grazer heeft dan in de OVP.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 01:07

Ik hoor steeds dezelfde vergelijkingen met onze eigen paarden. Ik vind dat het daar niet om gaat. Inhoudelijk komt deze discussie niet veel verder. Morgen ga ik naar de film.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 05:44

Nikass schreef:
Ik hoor steeds dezelfde vergelijkingen met onze eigen paarden. Ik vind dat het daar niet om gaat. Inhoudelijk komt deze discussie niet veel verder. Morgen ga ik naar de film.

Wat leuk. Laat je weten hoe de film was?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:06

Vergelijken met onze paarden is om een beeld te schetsen hoeveel grond en eten de dieren dan hebben.
En als wij onze paarden gelijk zouden houden met wat er daar gebeurt zijn er na de winter heel veel " in memoriam" berichtjes bij.