Werken voor je Bijstand uitkering.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Werken voor je Bijstand uitkering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:38

Dat bedrijven misbruik maken van de regeling, daar zou controle op moeten komen. Maar misbruik is toch een erg Nederlands iets? Op elke regel wordt wel misbruik op uitgevonden.

Zo jaren gelden apothekers assistenten opleiding gedaan, liep 2 x per week onbetaalde stage gedurende de 2 jaar opleiding, met nog een paar...maar na diploma geen baan, nee genoeg stagiaires hoor en ook op zaterdag werken he? Daar werd niet naar gekeken.

Controles schort het aan in Nederland.

En die FNV? Brullen als de beste, maar krijg ze eens in je bedrijf na een reorganistatie....doen helemaal niets voor je! Ook al ben je al 25 jaar lid. Gewoon ruige braljongens, maar als puntje bij paaltje komt steken ze hun nek niet uit, keuren alle afvloeiingsregelingen, stiekeme regeltjes bedacht door werkgever gewoon goed ten nadele van de werknemers.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:09

Ik kom al mensen tegen die liever onder bijstandsniveau zitten, dan dat ze een bijstandsuitkering krijgen, omdat ze het gezeur en de dwang van de instanties zat zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:11

Lauren_ schreef:
Er wordt wel degelijk gesjoemeld. Zoals mijn hoogopgeleide vriendin met een kei van een cv die helaas geen 20 meer is. Vanuit de ww heeft het UWV niets voor haar gedaan en toen de bijstand in zicht kwam mocht ze 32 uur per week werkervaring op gaan doen om 500 euro die ze aan bijstand zou krijgen terug te verdienen. Daarvoor mocht ze stickertjes van kratjes afkrabben bij een commercieel bedrijf.

Waarom zou ze maar 500 euro krijgen? Bijstand is toch voor een alleenstaande zo'n 800 en voor gehuwden zo'n 1200 euro?

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:13

Omdat de kinderalimentatie er van af getrokken wordt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:42

Pikken ze die kinderalimentatie in? Volgens mij mag dat niet eens. (Maar ik ben geen expert in zulke zaken.)
Of bedoel je dat ze omdat ze die kinderalimentatie krijgt, minder bijstand krijgt?
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 09-09-13 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:44

ze pikken de alimentatie niet in...ze korten dat bedrag op je uitkering omdat dat gezien word als inkomen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:45

jaime_andrea schreef:
ze pikken de alimentatie niet in...ze korten dat bedrag op je uitkering omdat dat gezien word als inkomen

Je bent me net voor, ik had al zo'n vermoeden.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:45

Ze pikken het niet in, maar het wordt wel bij het inkomen gerekend waardoor ze minder aan hoeven te vullen tot bijstandsniveau, want dat blijft hetzelfde.

Edit: Spuit 11...

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:04

Dus een goed opgeleide vrouw, met een goed cv, die blijkbaar al te oud is in deze markt mag werkervaring van stickertjes krabben opdoen. 32 uur per week voor 500 euro. En ik vind dat dus echt niet kloppen!

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:17

Lauren_ schreef:
Dus een goed opgeleide vrouw, met een goed cv, die blijkbaar al te oud is in deze markt mag werkervaring van stickertjes krabben opdoen. 32 uur per week voor 500 euro. En ik vind dat dus echt niet kloppen!

Nee klopt van geen kanten.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:51

en wat vinden jullie dan van een vrouw die gescheiden is, bijstand aanvraagt na scheiding, in het huwelijk nooit heeft gewerkt, geen kinderen in huwelijk.
Goed.. bijstand wordt door haar aangevraagd, Gemeente zegt prima, ex mag die dokken, volledig! Scheiding wordt besloten etc etc. Partneralimentatie dus ook, van bruto 1250 euro per maand. Ex werkt nog niet, zal niet gaan werken wegens psychische klachten (los van scheiding) Gemeente zit er nu niet meer tussen, dus hoe komt deze ex ooit weer aan het werk? NIET? En daar zit je dan nog 12 jaar aan vast, wil je samen een toekomst opbouwen, maar die kostenpost (ondanks belastingteruggaaf) is en blijft voor een hele lange tijd een blok aan je been!

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 01:07

@Retlaw; Ik ben het met je eens hoor, maar dit is toch een totaal andere discussie?

Ontopic: Ik vind het een goed initiatief om mensen te laten werken voor hun uitkering. Denk dat, wanneer dit op lange termijn wordt doorgezet, er een stuk minder mensen aanspraak maken op het sociale vangnet (hoewel 'sociaal hangmat' een betere term is).

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:10

Bellona_K schreef:
@Retlaw; Ik ben het met je eens hoor, maar dit is toch een totaal andere discussie?

Ontopic: Ik vind het een goed initiatief om mensen te laten werken voor hun uitkering. Denk dat, wanneer dit op lange termijn wordt doorgezet, er een stuk minder mensen aanspraak maken op het sociale vangnet (hoewel 'sociaal hangmat' een betere term is).

Dat denk ik ook, ik denk dat mensen een stuk creatiever worden in hun mogelijkheden in plaats van blijven hangen in hun onmogelijkheden

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:14

Er zijn inderdaad overvloedig veel mogelijkheden tot werk op dit moment. Wat doet je creativiteit toenemen als je vanuit bijstand wel te werk gesteld kan worden tegen minder dan minimum loon.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:46

Bellona_K schreef:

Dat laatste is natuurlijk een kinderachtige opmerking. Dat eerste is niet waar. Er zijn namelijk nogal wat mensen die in de bijstand komen omdat hun baan verdwijnt, juist omdat de werkgevers in plaats daarvan gebruik maken van goedkope krachten. Denk aan straatvegers (gemeentereiniging) en thuiszorgers.

Dat zijn mensen die eerst werk hadden, dat werk prima deden maar desondanks zijn wegbezuinigd en daardoor na hun ww geen kans meer maken op werk omdat dat werk er niet meer is. Zij komen in de bijstand, en mogen vervolgens precies hetzelfde werk weer doen, maar dan onder aanmerkelijk slechtere voorwaarden. Zonder kans op banen, want die banen zijn er niet meer.

Hiervan zijn meerdere voorbeelden, en deze mensen worden dus nodeloos uit hun werk de bijstand ingedreven.

Hoe dat de creativiteit bevordert (van de werknemers dus, de werkgevers en gemeenten tonen wel ruime creativiteit hoe zij winst kunnen halen uit deze situatie) ontgaat mij al evenzeer als Lauren_

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:39

Inderdaad Shadow0! Ik snap ook niet hoe mensen in dit topic met droge ogen durven te beweren dat er werk zát is, terwijl alle cijfers dit tegenspreken. Ik vrees dat door de huidige economische situatie de komende tijd alleen maar meer mensen hun werk zullen verliezen en dat helaas lang niet iedereen die dat overkomt in staat zal zijn om tijdig vanuit de WW weer werk te vinden. En zeker niet als op deze manier betaald werk wordt verdrongen.
Wat ook wordt vergeten is dat verplicht werken als je in de bijstand zit lang niet het enige is dat de bijstand onaantrekkelijk maakt. Denk bijvoorbeeld ook eens aan het feit dat je geen cent krijgt zolang je nog teveel aan eigen spaargeld en bezittingen hebt. Mensen die jarenlang hard hebben gewerkt en gespaard zitten er echt niet op te wachten om vanuit WW naar bijstand te gaan en daarbij het overgrote deel van wat ze hebben opgebouwd weer in te leveren. Zeg maar dag met je handje tegen dat spaarpotje voor later, het studiepotje voor je kinderen en die mooie auto, boot of caravan. Dat wil toch niemand?

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:04

vind het jammer dat keer op keer mensen te kakken worden gezet in div opmerkingen over de bijstand.

zoveel dingen die ik lees kloppen gewoon niet en is het allemaal ´van horen zeggen´

Ben van mening dat mensen die in de bijstand zitten door dit forum echt worden weggezet als grote profiteurs,luie en eigen schuld dikke bult mensen...

Maar weet je wat mij dan zo steekt...mensen met een uitkering worden profiteurs genoemd,maar ze vergeten dat deze mensen hard moeten knokken om dr hoofd boven water te houden en mensen met een inkomen op een verjaardag zitten op te scheppen over dat ze voor een mooi bedrag een badkamer laten verbouwen door een zwartwerker en hoeveel dat wel niet scheelt ipv gewoon wit.

Wie is hier dan harstikke fout bezig en een profiteur...!!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:53

Ik vond dat inderdaad één van de ergste dingen toen ik enkele jaren geleden geheel buiten mijn schuld om in de bijstand terecht kwam. Alle vooroordelen die de mensen hebben over bijstandsgerechtigden, pffff. Er zal best een groep zijn die niet wil werken, maar ik persoonlijk ben in mijn contacten met andere bijstandsgerechtigden die ik had via vrijwilligerswerk en cliëntenraad alleen maar mensen tegen gekomen die hard knokten om het hoofd boven water te houden, die álles deden om z.s.m. weer aan het werk te komen, die vrijwillig 's ochtends om 8 uur poep stonden te scheppen in het asiel of die de zorg voor zieke familieleden op zich hadden genomen zodat die niet in een verzorgingstehuis hoefden te worden opgenomen. Maar daar hoor je nooit iemand over. :(

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:04

Grote_Beer schreef:
Ik vond dat inderdaad één van de ergste dingen toen ik enkele jaren geleden geheel buiten mijn schuld om in de bijstand terecht kwam. Alle vooroordelen die de mensen hebben over bijstandsgerechtigden, pffff. Er zal best een groep zijn die niet wil werken, maar ik persoonlijk ben in mijn contacten met andere bijstandsgerechtigden die ik had via vrijwilligerswerk en cliëntenraad alleen maar mensen tegen gekomen die hard knokten om het hoofd boven water te houden, die álles deden om z.s.m. weer aan het werk te komen, die vrijwillig 's ochtends om 8 uur poep stonden te scheppen in het asiel of die de zorg voor zieke familieleden op zich hadden genomen zodat die niet in een verzorgingstehuis hoefden te worden opgenomen. Maar daar hoor je nooit iemand over. :(

En dit bedoel ik dus...
Er word alleen maar negatief gepraat over mensen in de bijstand en het ergste is nog dan 95 procent niet eens weet waar het over gaat en oh wee als ze er een keer mee te maken krijgen..

krijgen we straks een topic over WAO/ers die zich dan maar aanstellen en dat dat profiteurs zijn..en WW/ers die het ook wel makkelijk vinden dat e dr geld krijgen en er niks aan doen om een baan te vinden...Het is opgenomen in zoals eerder gezegd de WET dat ieder in welke vorm dan ook ww-wao-bijstand-aow heeft daar recht op..ZEIK NIET zo..over welke vorm van uitkering dan ook...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:13

Ik heb zelf 3 maanden in de bijstand gezeten. Uiteindelijk na 3 maanden flink solliciteren werk aangenomen op 170km rijden van mijn thuis. Door de week zit ik hier in een studiootje, in het weekend rij ik naar huis. Ideaal? Verre van... iets met een emmer en een druppel, relatie en relatie over Heb mijn 9 maanden contract hier afgewacht en deze is gelukkig wel verlengt (op uitzendbasis). Inmiddels ben ik alweer bijna 9 maanden aan het solliciteren zonder resultaat (hier en daar gesprek, maar op niks uitgelopen).

Dus ja: Ik weet hoe moeilijk het kan zijn als je aan een plek gebonden zit waar je aan het werk wilt. En hoe hopeloos het is als je ergens zit waar je helemaal niet wil zitten. Maar: Ik ben wel blij dat ik aan het werk ben... En maar de moed erin houden dat die baan toch verdorie wel érgens is...

(Kon trouwens de helft van mijn gekregen bijstand terug gaan betalen aan de belastingdienst aan het eind van het jaar.. Had blijkbaar een hoog genoeg inkomen ontvangen.)

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:20

Winged schreef:
Ik heb zelf 3 maanden in de bijstand gezeten. Uiteindelijk na 3 maanden flink solliciteren werk aangenomen op 170km rijden van mijn thuis. Door de week zit ik hier in een studiootje, in het weekend rij ik naar huis. Ideaal? Verre van... iets met een emmer en een druppel, relatie en relatie over Heb mijn 9 maanden contract hier afgewacht en deze is gelukkig wel verlengt (op uitzendbasis). Inmiddels ben ik alweer bijna 9 maanden aan het solliciteren zonder resultaat (hier en daar gesprek, maar op niks uitgelopen).

Dus ja: Ik weet hoe moeilijk het kan zijn als je aan een plek gebonden zit waar je aan het werk wilt. En hoe hopeloos het is als je ergens zit waar je helemaal niet wil zitten. Maar: Ik ben wel blij dat ik aan het werk ben... En maar de moed erin houden dat die baan toch verdorie wel érgens is...

(Kon trouwens de helft van mijn gekregen bijstand terug gaan betalen aan de belastingdienst aan het eind van het jaar.. Had blijkbaar een hoog genoeg inkomen ontvangen.)

Je moest je gekregen bijstand terug betalen aan de belastingdienst? Als je teveel krijgt moet je het toch terug betalen aan de gemeente het is toch gemeente geld ? of heb ik het nu fout?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:53

nee, ze kijken naar je totaal inkomen aan het eind van het jaar, en als dat dan hoger uitkomt, omdat je na lang solliciteren eindelijk noodgedwongen alleen in het buitenland een baan kon vinden, mag je alles terugbetalen. De ontvangen zorgpremie, de bijstand.

Leuk he, Nederland......

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:57

Wat NenaC zegt, het gaat om het totaalplaatje. Bij de jaaropgaaf moet je ook je bijstand doorgeven (= inkomen). Tjah, en daar ging een groot gedeelte mijn heffingskorting over mijn loon :=

Uiteindelijk komt het erop neer dat ik in de 3 maanden dat ik thuis zat heb geleefd van zo'n 500 euro voor 3 maanden. Ja, ik heb nu een leuk loon, maar ik ben heel blij dat ik in de 3 maanden toch in totaal meer heb ontvangen dan 500 euro...

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:04

Citaat van Shadow0: 'Dat zijn mensen die eerst werk hadden, dat werk prima deden maar desondanks zijn wegbezuinigd en daardoor na hun ww geen kans meer maken op werk omdat dat werk er niet meer is. Zij komen in de bijstand, en mogen vervolgens precies hetzelfde werk weer doen, maar dan onder aanmerkelijk slechtere voorwaarden. Zonder kans op banen, want die banen zijn er niet meer.'

Helaas maar al te waar, een zeer slechte zaak! Niet echt een constructieve oplossing die alleen maar meer werklozen tot gevolg heeft. Een voorbeeld hiervan, de door mij eerder genoemde straatveger, zie link: http://goo.gl/Ag72W4

Verschrikkelijk toch dat, dat zomaar kan?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:54

Citaat:
krijgen we straks een topic over WAO/ers die zich dan maar aanstellen en dat dat profiteurs zijn..en WW/ers die het ook wel makkelijk vinden dat e dr geld krijgen en er niks aan doen om een baan te vinden...Het is opgenomen in zoals eerder gezegd de WET dat ieder in welke vorm dan ook ww-wao-bijstand-aow heeft daar recht op..ZEIK NIET zo..over welke vorm van uitkering dan ook...

Gewoon even zoeken, dergelijke kreten zijn over heel Bokt te vinden. Kennelijk geeft het veel mensen voldoening om 'de ander' af te schilderen als profiteur, werkschuw, lui, traag en oneerlijk.

Zelfde als 'die en die regeling moet afgeschaft worden, want er wordt zoveel misbruik van gemaakt.'

Geen regeling zonder misbruik. Dat is wereldwijd overal hetzelfde en niet alleen bij de sociale vangnetten maar ook bij de bedrijfssubsidies en belastingbetalers.... De oplossing is de fraudeurs aanpakken en eruit knikkeren, niet het hele stelsel maar afschaffen.

Want dan konden we Nederland gelijk wel afschaffen. :+

Verder heb ik echt geen enkele moeite met reintegratie voor de doelgroep die dat nodig heeft, zolang er met een menselijke maat gemeten wordt. Lees: blijf weg bij UWV, dat is een kille mensen uitbuitend cluppie.
Veel werklozen vinden overigens uit zichzelf weer werk, reintegreren kan voor die groep zelfs averechts werken.
En het idee dat in de bijstand hangen wel lekker is is totaal absurd, vooral niet voor degenen die al gewerkt hebben en dus vaak ook financiele regelingen hebben lopen zoals hypotheek, verzekeringen, spaarplannen enz.... Mensen gaan er echt aan kapot als ze daarmee de mist ingaan.

Verder wordt onderschat hoeveel chronisch zieke en psychisch gemankeerde mensen er in de bijstand hangen. Volgens UWV goedgekeurd, maar geen werkgever kan wer wat mee.