Iemand laten sterven voor 1 miljoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:49

Hoeveel krijgt de belastingdienst van dat miljoen? :+
Is het überhaupt fiscaal aantrekkelijk nog? Of wordt vooral vadertje staat er gelukkig van?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:56

Lieshorses schreef:
Kijk eens naar de rijke culturen en beschavingen, kunstwerken, technieken,... die tot stand gekomen zijn
Kijk naar de goede mens, zoals je klinkt ga ja alleen maar uit van het negatieve in de mens, die bijv. mishandelen,
slecht voor dieren zijn etc. Maar kijk eens naar de goede dingen die mensen doen, word je ook gelijk een stuk gelukkiger van :)
]

Wat heb je daar aan? Ik sta vrij negatief tegenover het leven/mijn leven, ja.

Vuurneon: goed punt _O-

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:00

Lieshorses schreef:
Ik snap jou punt, echt. Maar sommige mensen geven andere mensen neigingen om zichzelf
te vermoorden. Ik vind dat heftiger dan dat je op een knop drukt en iemand die jou zoiets
aandoet laten overlijden.

KoudbloedKim schreef:
Dus sommige van jullie zouden iemand vermoorden voor geld? (aantal zelfs zonder)
Dat vind ik echt onmenselijk. :n

Kijk dit vind ik opzich wel een punt hebben, máár, even een voorbeeld: Iemand die mij jarenlang heeft gepest etc, bijna depressie, maar stel je nou voor dat jij diegene vermoord? Zou je uberhaupt kunnen leven met jezelf als je iemand anders vermoord? :brr:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:07

Dat mensen willen mogen kiezen....bijzonder!

Is dit een afspiegeling van de maatschappij?

Poiuytrewq

Re: Iemand laten sterven voor 1 miljoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:30

Ja zeker :D

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 23:32

Ik vind het raar dat sommige mensen hier reageren met "Als ik kon kiezen dan zou ik een moordenaar of een dit of dat vermoorden ..." Maar maakt het jou dan zoveel beter? Als jij iemand vermoord ben jij ook een moordenaar alleen heb je geen contact gehad met die persoon, maar eigenlijk zou jij net als die persoon achter de tralies moeten zitten. Denk maar eens goed na hoe het zou zijn om met de naam 'moordenaar' rond te lopen. Ook al weet niemand dat jij iemand vermoord hebt, je weet van jezelf dat je een moordenaar bent, is dat niet genoeg?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:45

Stel dat je inderdaad een random persoon zou mogen kiezen, dan zou ik voor mezelf kiezen! En dan de knop indrukken op het moment dat ik weet binnen een bepaalde tijd sowieso te komen overlijden bijvoorbeeld, of wanneer ik heel erg oud ben en de zin van leven niet meer inzie. Die 1 miljoen kan dan direct door naar mijn kinderen (die ik hoop dan later te krijgen). Heb ik op die manier niemand kwaad gedaan en toch iemand gelukkig gemaakt! :D

Maar serieus genomen? Nee dan zou ik de knop niet indrukken. Het is een hele hoop geld maar ik zou het mezelf niet kunnen vergeven iemand te vermoorden. Of dat nu een gevangene is of een familielid, ik wil het niet op mijn geweten hebben! Want het maakt mij dan niets beter dan diegene die ik vermoord heb omdat diegene bijvoorbeeld een moordenaar is.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:18

en artsen die euthenasie voorschrijven dan? Zijn dat ook moordenaars in jou ogen?
Sommige mensen zijn beter dood af dan levend. Of ze nou levenslang vastzitten in een pi met 5000 mensen wat gemaakt was voor 1000 mensen, en waar ze zowat levenddoor de raten worden opgegeten. Waar de mensen zo psygisch als wat zijn. (Dan kom je in een paradijsje als je naar nl wordt overgeplaatst)
Of sommige mensen die ernstig ziek zijn, willen ook graag dood, maar dat 'mag' nog niet van de arts. (Zelf megemaakt). Voor die mensen zou ik graag die knop indrukken want dat is hartverscheurend, dat miljoen kan me dan ff gestolen worden hoor.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:21

Artsen schrijven geen euthanasie voor, ze gaan mee in de wens van de patiënt (wanneer dat wettelijk is toegestaan). Die mensen kiezen dus zelf voor hun dood. Om voor een ander te bepalen dat ze dood beter af zijn vind ik heel ver gaan, al is het alleen maar omdat die keuze vaak gebaseerd zal zijn op ervaringen uit het verleden (pesters van vroeger) of de media (seriemoordenaars) en de informatie dus oud danwel onvolledig is. Misschien is die pester van vroeger nu wel enorm actief als vrijwilliger en werkt ze in de zorg; misschien klopt het verhaal van die seriemoordenaar wel helemaal niet.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:25

liedje89 schreef:
Ik vind het wel een beetje apart dat veel mensen hier zeggen dat ze niet geven om geld/bezittingen en daarom dus nooit de knop in zouden drukken. Ik vraag me af hoeveel van de mensen die dat zeggen in hun huis niet een heleboel producten hebben liggen die gemaakt zijn over de ruggen van mensen in ontwikkelingslanden, waardoor daar veel mensen sterven, of die daadwerkelijk een significant deel van hun inkomsten gebruiken om andere mensen te helpen. Ik denk eigenlijk maar een paar, van mij hoef je niet in een plaggen hut te wonen maar bijna geen enkele westerling (en misschien wel geen enkel mens) zet zijn persoonlijke gewin achter het leven van een wildvreemde (waarmee hij zich niet identificeert), en ik vind het wat hypocriet om in dit geval dan ineens wel te stellen dat mensen levens oh zo belangrijk is, als dat zo is waarom zie je dat dan niet in ons consumenten gedrag bijv?

We zijn evolutionair trouwens ook ingesteld om vooral te geven om leden van onze eigen stam en dat lijkt me ook wel verstandig anders liggen we allemaal iedere avond te snotteren om alle 160.000 mensen die iedere dag sterven :Y)

Daar benoem jij een heel goed argument! Ik zelf sta er niet bij stil, om eerlijk te zijn :o.
Maar ik ben ook van mening dat veeel geld je niet gelukkig maakt :) en al helemaal niet door een ander te vermoorden :n
Wel is het fijn om geld te hebben, maar maakt het echt gelukkig? Ik heb liever gezonde mensen om mij heen! Maar gezondheid draait vaak ook weer om geld.. mennnn wat een filosofische vraag :+

In de wereld draait het om de 4 K's :).
- de kerk
- kapitaal
- een ander woord voor vrouwelijk geslachtsdeel :+
- de klok.

Zonder deze dingen, is de wereld totaal nutteloos in mijn ogen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:55

Liedje dat heeft voornamelijk te maken met indirect verantwoordelijk te zijn.
Daar ben je niet bewust van want je ziet niet meteen wat jou handelen voor gevolgen hebben.
Mooiste voorbeeld is natuurlijk ons mobieltje, dat mobieltje waar we graag mee internetten en what's Appen.
Maar ook foto en film camera's en laten we niet de laptop vergeten.
Al deze dingen hebben een accu die bepaalde stoffen bevatten welke weer door mensen en kinderen uit mijnen gehaald worden.
Zonder die stoffen geen accu.

We zijn dus indirect verantwoordelijk aan uitbuiting van kinderen, volwassenen en ja ook het doden van mensen.
We zijn indirect dus eigenlijk moordenaars zonder ooit zelf op die knop te hebben gedrukt.
Het is namelijk zo dat er wapens gekocht worden van ons geld dat we uitgeven aan een mobieltje.
En die wapens worden weer gebruikt bij conflicten waarbij veel mensen sneuvelen.
Daarom zeggen ze ook wel conflict mobieltjes.
Inmiddels is er 1 mobieltje op de markt waar geen bloed aan kleeft maar waar ook nog steeds kinderarbeid aan te pas komt.
Diegene die aangeven niet op de knop te drukken doen dat indirect dus wel zonder dat ze dat weten.

Maar dat geven we liever niet toe.
Zodra we bepaalde luxe op zouden moeten geven zal ons egoïstische aard naar boven komen en ons koop gedrag goed praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:18

Liedje, veel produkten zijn gelukkig nu fair trade waardoor we kunnen kiezen.

En nee gelukkig zijn er nog genoeg mensen die niet hangen aan spullen en geld...een miljoen te winnen?

Give me a break om daar iemand voor te vermoorden! Ben je niet goed snik en hoor je naar het Pieter Baan centrum!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:49

Ja dat bedoel ik, ze gaan mee in de wens maar het mag niet altijd. Of nog niet.
Of iemand beter dood af is als leven dat wil ik niet bepalen voor iemand of zo. Maar ik DENK dat je er een heleboel mensen gelukkig mee maakt. Niet om wat ze gedaan hebben en wat er in de social media gezegd is, maar om hun situatie nu, en de toekomst, die over 50jaar nog steeds hetzelfde is als ze de leeftijd nog halen, op een plek waar je moet vechten voor je eten, je hebt geen eigen plek (cel) noch spullen, waar elke week een x-aantal mensen vermoord worden en je tussen honderden psychopaten zit. Stel je het eens voor?
Nogmaals ik wil niet bepalen voor zo'n iemand maar ik kan met het heel goed voorstellen en ik denk ook dat er genoeg mensen zijn die heel erg graag liever dood willen. Dit was slechts een voorbeeldje er zijn nog hordes van scenario's
Dani schreef:
Artsen schrijven geen euthanasie voor, ze gaan mee in de wens van de patiënt (wanneer dat wettelijk is toegestaan). Die mensen kiezen dus zelf voor hun dood. Om voor een ander te bepalen dat ze dood beter af zijn vind ik heel ver gaan, al is het alleen maar omdat die keuze vaak gebaseerd zal zijn op ervaringen uit het verleden (pesters van vroeger) of de media (seriemoordenaars) en de informatie dus oud danwel onvolledig is. Misschien is die pester van vroeger nu wel enorm actief als vrijwilliger en werkt ze in de zorg; misschien klopt het verhaal van die seriemoordenaar wel helemaal niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:56

knetterhard schreef:
Daar benoem jij een heel goed argument! Ik zelf sta er niet bij stil, om eerlijk te zijn :o.
Maar ik ben ook van mening dat veeel geld je niet gelukkig maakt :) en al helemaal niet door een ander te vermoorden :n
Wel is het fijn om geld te hebben, maar maakt het echt gelukkig? Ik heb liever gezonde mensen om mij heen! Maar gezondheid draait vaak ook weer om geld.. mennnn wat een filosofische vraag :+

In de wereld draait het om de 4 K's :).
- de kerk
- kapitaal
- een ander woord voor vrouwelijk geslachtsdeel :+
- de klok.

Zonder deze dingen, is de wereld totaal nutteloos in mijn ogen :j

Ik zeg altijd maar, geld maakt niet gelukkig, het maakt wel gelukkiger.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:28

In eerste instantie, zonder over de gevolgen na te denken, zeg ik ja. Maar als ik verder denk... ik zou me m'n hele leven afvragen wie ik precies vermoord zou hebben... welke mensen ik verdriet heb aangedaan door hun geliefde weg te nemen... een miljoen weegt daar in de verste verte niet tegenop. Dus neen, ik zou het niet doen. Ook niet als ik de persoon zou mogen kiezen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:42

Hoe aantrekkelijk het ook klinkt, nee... dat zou ik niet kunnen. Ben veel gelukkiger zonder (veel) geld en een zuiver geweten dan (financieel) rijk met een onzuiver geweten. :o

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:07

russel schreef:
Liedje, veel produkten zijn gelukkig nu fair trade waardoor we kunnen kiezen.

En nee gelukkig zijn er nog genoeg mensen die niet hangen aan spullen en geld...een miljoen te winnen?

Give me a break om daar iemand voor te vermoorden! Ben je niet goed snik en hoor je naar het Pieter Baan centrum!

Heel veel producten ook niet, er bestaat bijvoorbeeld geen fair trade computer en toch kiest iedereen hier toch voor de computer ipv de belangen van arme mensen die worden uitgebuit. (Bijna) iedereen zou in principe best zonder computer kunnen maar omdat je er niet bij nadenkt en het je eigenlijk ook niet zoveel kan schelen heb je er toch een :$ . We kunnen allemaal wel naar het pieterbaan centrum, dat past niet :Y) :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:54

Arme mensen die worden uitgebuit vind jij. Deze mensen hebben een baan en hebben salaris, dat ze niet ons uurloon verdienen vind jij uitbuiting, maar zij leven volgens een andere levensstandaard. Dat gelijk trekken is juist problemen veroorzaken. Deze mensen werken in fabrieken waar gewoon netjes wordt gewerkt.
Dat is wat anders dan de bananen plantages waar ze in gevaarlijke en onmenselijke omstandigheden deoerwouden in moeten voor te weinig geld doordat die handel ondoorzichtig is. Fairtrade zorgt voor een eerlijke handel.

Pc hebben hier niets mee te maken.

Dat mensen die alles al hebben hun buurman willen vermoorden voor een miljoen en het nog goed praten want hij irriteert je heel de dag? :=

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:20

Computers worden in fabrieken gebouwd waar de werkdruk zo hoog is dat het het aantal zelfmoorden opdrijft en grondstoffen voor computers komen ook niet uit de lucht vallen, die worden gedelft in mijnen waar de werkomstandigheden enorm gevaarlijk kunnen zijn dat is prima te vergelijken met werkomstandigheden op bijvoorbeeld plantages B-).

Ach wie heeft er nu nooit eens de behoefte gevoeld om zijn buurman oid de nek om te draaien, ik betwijfel of veel mensen het ook echt zouden doen als ze zo'n knop hadden :Y) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:13

Discussie wordt steeds raarder...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:49

:+ ik vind het wel leuk leesvoer haha

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:09

Ik heb er een leuk verhaal over gelezen met hetzelfde thema; Iemand komt met je aan de deur met het zelfde aanbod als in de openingspost. Jij krijgt een miljoen, en een random iemand die jij niet kent, waar je geen connecties mee hebt sterft.
Maar nu komt de clou: Als je het bod aanneemt, houdt deze figuur niet op, hij gaat naar iemand anders, en degene die sterft als hij/zij het aanbod óók aanneemt ben jij }> .
(Uiteraard was degene die voor jouw beslissing stierf, degene die vóór jouw het miljoen pakte).

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:43

Geen random person nee, maar als er iemand is die naar mij toe komt en écht niet verder wilt? Mwoa dan weet ik het nog niet ;)

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:25

Ik zou het niet doen, tenzij ik iemand mag uitkiezen. Ik ben niet haatdragend maar er zijn personen die ik het licht niet in de ogen gun. Denk aan personen als Jozef Fritzl bijvoorbeeld, of Dutroux... als ik zo iemand kon uitkiezen, tja dan zou ik echt wel die knop indrukken hoor, anders niet.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:05

Als je NU op de rode knop drukt vliegt Rutte naar de maan, je krijgt er 50 cent voor!