Kinderen in Nederland worden idd teveel betutteld en verwend!
Heb soms met kerst inkopen met grote ogen zitten kijken naar de winkelwagens!! vol met belachelijk dure cadeau's! Ook in de supermarkt/cafetaria verbaas ik me erover hoe makkelijk ouders zijn geworden, en hoe kinderen steeds jonger de baas zijn over hun ouders. Bij mij was vroeger nee = nee. Simpel. Tegenwoordig (niet altijd, maar vaak!) als kinderen een snoepje willen, en de ouders zeggen nee, gaan de kinderen op de grond liggen huilen en binnen no time geven de ouders toe.
Zelfde bij de cafetaria waar ik werk. Wij hebben een soort happy meal voor kinderen, hartstikke leuk! Maar.. Er is bijna geen enkel kind die genoegen neemt met wat er in zit. Er zijn een hoop 4/5 jarige, die extra mayo willen, en ipv de 3 kleine snackjes die er in zitten, 1 of 2 frikandellen willen, en geen klein blikje sisi, maar een groot blikje cola/sinas/chocomel. Echt belachelijk! Als m'n zusje en ik vroeger zo'n doos wouden, kregen we die zoals het was. Was het niet goed genoeg, prima neem je wat anders of eet je lekker niks!
En dat is ook precies hoe ik mijn zoon ga opvoeden. Ben er echt niet slechter van geworden! Nee = nee, en geen misschien wel. En ik ben er heilig van overtuigd, dat als je daar van jongs af aan mee begint, het kind ook niet beter weet. Tuurlijk zal hij wel een keer boos worden, jammer dan.. Je kan niet alles krijgen wat je wilt. En zodra het kan, ook gewoon helpen in huis. Kleertjes in de wasmand, tafel dekken dat soort dingen.
Moesten m'n zusje en ik ook doen vroeger, en toen ik met 21 het huis uit ging redde ik me prima, en wist hoe alles werkte, kon m'n eigen eten maken, en niet geheel onbelangrijk, ik had besef van geld! Want als ik vroeger iets graag wou, moest ik er toch echt zelf voor sparen.
Mijn man daar in tegen is totaal anders op gevoed. Zijn moeder deed letterlijk alles voor hem! Eten koken, kleren klaar leggen, bed opmaken etc etc. Hierdoor deed mijn man echt niks, en ook al zat hij zelf de hele dag thuis, hij liet z'n moeder alles alleen doen. En z'n moeder ging elke ochtend 5uur uit bed, om voor hem ontbijt klaar te maken, en z'n boterhammen voor z'n werk te smeren.
Met als resultaat, we gingen samen wonen (hij was toen 25) en kon echt niks. Geen was aanzetten, of nog geen ei koken! Ik was echt niet van plan om alles voor hem te gaan doen, dus de eerste week is hij z'n brood vergeten voor z'n werk, was hij door bijna al z'n kleren heen omdat die nog vuil op de grond lagen (bij mij was de regel, niet in de wasmand, dan wordt het niet gewassen) en ga zo maar door!
Inmiddels, welgeteld 3,5 jaar later heb ik (bijna) een droomvent

Als ik in het weekend werk maakt hij schoon in huis, laat de honden uit, doet de was, en maakt z'n eigen eten klaar.
Helaas betutteld z'n moeder hem nogsteeds (nu hij 29 is..) en rent nog steeds voor hem naar de supermarkt als hij wat wil, maakt 2x per week pasta voor hem klaar, en komt soms bijna dagelijks aan met nieuwe kleding, tandpasta, scheermesjes etc... Als hij iets graag wil, krijgt hij dat ook van der. Erg irritant...
Maar juist door m'n man, wil ik onze zoon opvoeden zoals ik zelf ben opgevoed. En gelukkig is mijn man het daar mee eens!
En, wat wij ook beiden besloten hebben.. Geen mobiel tot hij naar de middelbare schoon gaat, max een uur per dag tv kijken OF op de computer, nadat al het huiswerk af is, en verder hup naar buiten en lekker vies worden!
Best een hoop kennissen met kinderen die ik dit vertelde stonden met open mond te kijken, en vonden het maar "zielig".. Erg jammer, want zielig is het totaal niet! Kinderen horen buiten spelen, te genieten van het leven. Niet heel de dag binnen hangen achter de tv/computer.
Ook nu hij een baby is (hij is bijna 12 weken) zijn we al vrij streng met opvoeden. Niet om elk huiltje naar boven, of oppakken, lekker overal mee naar toe nemen, en de speen alleen in bed en soms overdag als hij zuig behoefte heeft.
Dit hebben we de eerste paar weken vol gehouden en we hebben een wolk van een baby!
Hij vind alles leuk en interessant, slaap altijd overal, huilt eigenlijk zelden, en kan zichzelf heel prima vermaken in de box! Het is een erg tevreden mannetje.
Al heeft m'n man het er wel eens moeilijk mee gehad, maar ook hij is inmiddels zo ver. Hij pakte hem wel bij elk piepje op, en ging met hem spelen als hij huilde. Met als resultaat, als mijn man alleen met hem was, huilde hij alleen maar, tenzij m'n man hem oppakte.. Pasgeboren baby's zijn al erg slim!!
Dus we gaan lekker op deze voet verder, want tot nu toe bevalt het ons heel erg goed en hebben we een vreselijk lief, makkelijk en tevreden kindje!