Kinderen worden betutteld ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:09

Verwen ik mijn kinderen? Ja absoluut, mijn oudste van 6 heeft een legoding van 350 euro op het oog, die krijgt hij ook wel van sinterklaas, maar daar moet hij wel zelf wat bijleggen (geld vanzijn verjaardag, zwemdiploma, rapport, geld verdienen met klusjes thuis). Het is veel geld, maar ik zie het ook als een stukje investeren in zijn educatie, vooral omdat de legorobot ook geprogrammeerd kan worden.

Blue_Eyes schreef:
Ik denk, Nine, dat er vooral uit blijkt dat ouderen altijd dit soort kritiek op nieuwe generaties gehad hebben en ook altijd zullen hebben. Omdat normen en waarden iedere generatie weer anders zijn, en tegelijk zo hetzelfde blijven, en omdat verstand met de jaren komt en pubers anders denken en doen dan volwassenen. Dus tja...

:j vroeger werd Dik Trom een vlegel of belhamel genoemd. Tegenwoordig zou het een rotjoch zijn :j

_Kimo_ schreef:
Ook nu hij een baby is (hij is bijna 12 weken) zijn we al vrij streng met opvoeden. Niet om elk huiltje naar boven, of oppakken, lekker overal mee naar toe nemen, en de speen alleen in bed en soms overdag als hij zuig behoefte heeft.
Dit hebben we de eerste paar weken vol gehouden en we hebben een wolk van een baby!
Hij vind alles leuk en interessant, slaap altijd overal, huilt eigenlijk zelden, en kan zichzelf heel prima vermaken in de box! Het is een erg tevreden mannetje.

Al heeft m'n man het er wel eens moeilijk mee gehad, maar ook hij is inmiddels zo ver. Hij pakte hem wel bij elk piepje op, en ging met hem spelen als hij huilde. Met als resultaat, als mijn man alleen met hem was, huilde hij alleen maar, tenzij m'n man hem oppakte.. Pasgeboren baby's zijn al erg slim!!

Dus we gaan lekker op deze voet verder, want tot nu toe bevalt het ons heel erg goed en hebben we een vreselijk lief, makkelijk en tevreden kindje!

Dit is echt een heel verschil in visie met de opvoeding die ik geef aan mijn kinderen. Het eerste jaar pak ik ze bij elk huiltje op, mogen ze onbeperkt bij me zijn, slapen mogen ze altijd bij me als ze dat willen (in een doek, dat wel op zijn afrikaans ;)). Hun onafhankelijkheid forceer ik niet, maar die pakken ze als ze daar zelf aan toe zijn. Ik ben van mening dat je hiermee op lange termijn zo'n stabiele basis legt dat kinderen er juist heel onafhankelijk, vrij en vol zelfvertrouwen van worden.

Ik geloof niet dat pasgeboren babys slim zijn en je proberen te manipuleren. Ze hebben slechts een paar behoeftes en een hele kleine wereld en kunnen nauwelijks zelf iets doen omin deze behoeftes te voorzien... het enige dat ze kunnen doen is roepen. Voor kinderen bestaat iets niet meer als ze het niet zien, dat lijkt me vrij beangstigend. Ik vond deze blog heel mooi http://liefdevol-opvoeden.nl/gedrag/all ... et-donker/

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:10

Ohh mijn dochter wist heel goed dat ze te ver was gegaan hoor, we hebben het er nog weleens over en dat ligt ze helemaal dubbel dus ze heeft er geen trauma aan over gehouden! Let wel, ik ben zeer tegen mishandeling, kinderen op hun hoofd slaan of zulk soort dingen maar een tik voor hun kont gaan ze, na zoveel waarschuwingen, echt niet dood van.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:18

Ik snap niet waarom speelgoed met batterijen en duur speelgoed niet goed zouden zijn.
Het staat toch los van de opvoeding. Je kunt kinderen gewoon leren om met geld om te gaan en computers zijn wel dingen waar ze mee om moeten kunnen gaan als ze ouder zijn. Waarom zou je je kinderen niet willen voorbereiden op de toekomst. Vroeger was niet alles beter,wel anders.

Mijn nichtje heeft veel spullen gehad en nu ze 8 is zie je juist dat ze niet zo materialistisch is. Der ouders noemen hsar dagobert duck omdat ze zo aan het sparen is,hihi.
Verder een lief en net opgevoed meisje.

superwoman

Re: Kinderen worden betutteld ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:22

Rumina, hier ook die opvoeding aan onze kleine. Ik merk dat alle overgangen heel makkelijk gaan tot nu toe. Zoals stoppen met bv en slapen op zijn eigen kamertje.

Volgens sommige krijgen we nieuwetijds kinderen. Kinderen die veel op gevoel gaan doen.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:36

superwoman schreef:
Ik snap niet waarom speelgoed met batterijen en duur speelgoed niet goed zouden zijn.
Het staat toch los van de opvoeding. Je kunt kinderen gewoon leren om met geld om te gaan en computers zijn wel dingen waar ze mee om moeten kunnen gaan als ze ouder zijn. Waarom zou je je kinderen niet willen voorbereiden op de toekomst. Vroeger was niet alles beter,wel anders.

Mijn nichtje heeft veel spullen gehad en nu ze 8 is zie je juist dat ze niet zo materialistisch is. Der ouders noemen hsar dagobert duck omdat ze zo aan het sparen is,hihi.
Verder een lief en net opgevoed meisje.

Ik heb niets over duur speelgoed gezegd, ik kocht alleen houten speelgoed, vind dat een kind zn eigen fantasie moet ontwikkelen, dingen op batterijen en spelcomputers maken ze niet creatief. Heb ook 2 stiefzoons die wel opgegroeid zijn met deze dingen, wat resulteert in niet of nauwelijks naar buiten gaan, niet wetend wat er in de rest van de wereld gebeurt, daar ook geen enkele interesse in hebben, ik zie afgestompte kinderen, zie het dus van 2 kanten.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:46

alleen houten speelgoed? dat vind ik dan ook wel weer sneu.. we leven nou eenmaal in een wereld die niet alleen bestaat uit houten blokjes.
Ik bedoel, mijn gozertje heeft ook houten speelgoed, kralenbanen, blokken e.d. maar ook duplo, little people (plastic.. en geluid)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:55

Ik denk dat als je het met mate toelaat het geen probleem is maar ik blijf zeggen dat ik buiten spelen voor kinderen nog het belangrijkste vind. Ik zie ook kinderen met witte bekkies omdat ze de godganse dag op de pc of spelcomputer zitten. Mijn kleinzoon kwam naar mij na school, deed huiswerk en even gezellig kletsen maar bij lekker/droog weer ging hij toch echt naar buiten. Hij is nu elf en als hij een duur cadeau voor zijn verjaardag wilde kon hij kiezen, of er zelf verjaardagsgeld bijleggen of iets anders kiezen. Natuurlijk verwennenn de meeste ouders hun kind maar daar is ook niets mis mee zolang je de realiteit onder ogen ziet en niet vergeet je kind op te laten groeien tot een volwaardig iemand die zijn verantwoordelijkheden kent.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:01

packer schreef:
Ik heb niets over duur speelgoed gezegd, ik kocht alleen houten speelgoed, vind dat een kind zn eigen fantasie moet ontwikkelen, dingen op batterijen en spelcomputers maken ze niet creatief. Heb ook 2 stiefzoons die wel opgegroeid zijn met deze dingen, wat resulteert in niet of nauwelijks naar buiten gaan, niet wetend wat er in de rest van de wereld gebeurt, daar ook geen enkele interesse in hebben, ik zie afgestompte kinderen, zie het dus van 2 kanten.

Als je goed uitzoekt is er absoluut genoeg electrisch speelgoed dat de creativiteit prikkelt. Mijn zoon is bijvoorbeeld gek op deze website http://scratch.mit.edu

En deze is hij voor aan het sparen:
https://www.youtube.com/watch?v=Unjiv0oBcV0
Ik heb mijn ogen staan uitkijken toen ik het afgelopen weekend in het echt zag, wat een mogelijkheden. Mijn zoon zag gelijk mogelijkheden om hem op het aanrecht te zetten en een senseobedieningsrobot te maken :+

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:37

Ojajoh schreef:
Sok schreef:
Ik denk dat er veel kinderen betutteld worden, maar ook veel kinderen niet. Die nuance moeten we toch even in het oog houden denk ik. Niet elke ouder/verzorger betutteld z'n kind natuurlijk.

Maar toch durf ik te zeggen dat je kind teveel verwennen (omdat je bijvoorbeeld zo ontzettend blij met hem/haar bent omdat het kindje wat je daarvoor gehad zou hebben, dood is geboren) echt niet goed is. Niet alle kinderen zijn even zelfstandig en kunnen er de lessen zelf uitfilteren.. Dan zou je zo'n onopgevoed kind wat niet met geld om kan gaan en alles voor normaal aanneemt en de hele buurt bij elkaar krijst omdat ze/hij haar zin wil, kunnen krijgen.

echt?!? serieus waar???

ik zal de intentie van je voorbeeld vast niet goed begrijpen, maar sta op t punt van ontploffing.. >;)
Hoe kan je nou zoiets zeggen??

Ja. Serieus. Echt waar. Mijn ouders zijn m'n broer op deze manier verloren.
Ik praat hier over mezelf...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:45

jesito schreef:
_Kimo_ schreef:
Kinderen in Nederland worden idd teveel betutteld en verwend!
Heb soms met kerst inkopen met grote ogen zitten kijken naar de winkelwagens!! vol met belachelijk dure cadeau's! Ook in de supermarkt/cafetaria verbaas ik me erover hoe makkelijk ouders zijn geworden, en hoe kinderen steeds jonger de baas zijn over hun ouders. Bij mij was vroeger nee = nee. Simpel. Tegenwoordig (niet altijd, maar vaak!) als kinderen een snoepje willen, en de ouders zeggen nee, gaan de kinderen op de grond liggen huilen en binnen no time geven de ouders toe.
Zelfde bij de cafetaria waar ik werk. Wij hebben een soort happy meal voor kinderen, hartstikke leuk! Maar.. Er is bijna geen enkel kind die genoegen neemt met wat er in zit. Er zijn een hoop 4/5 jarige, die extra mayo willen, en ipv de 3 kleine snackjes die er in zitten, 1 of 2 frikandellen willen, en geen klein blikje sisi, maar een groot blikje cola/sinas/chocomel. Echt belachelijk! Als m'n zusje en ik vroeger zo'n doos wouden, kregen we die zoals het was. Was het niet goed genoeg, prima neem je wat anders of eet je lekker niks!

En dat is ook precies hoe ik mijn zoon ga opvoeden. Ben er echt niet slechter van geworden! Nee = nee, en geen misschien wel. En ik ben er heilig van overtuigd, dat als je daar van jongs af aan mee begint, het kind ook niet beter weet. Tuurlijk zal hij wel een keer boos worden, jammer dan.. Je kan niet alles krijgen wat je wilt. En zodra het kan, ook gewoon helpen in huis. Kleertjes in de wasmand, tafel dekken dat soort dingen.
Moesten m'n zusje en ik ook doen vroeger, en toen ik met 21 het huis uit ging redde ik me prima, en wist hoe alles werkte, kon m'n eigen eten maken, en niet geheel onbelangrijk, ik had besef van geld! Want als ik vroeger iets graag wou, moest ik er toch echt zelf voor sparen.

Mijn man daar in tegen is totaal anders op gevoed. Zijn moeder deed letterlijk alles voor hem! Eten koken, kleren klaar leggen, bed opmaken etc etc. Hierdoor deed mijn man echt niks, en ook al zat hij zelf de hele dag thuis, hij liet z'n moeder alles alleen doen. En z'n moeder ging elke ochtend 5uur uit bed, om voor hem ontbijt klaar te maken, en z'n boterhammen voor z'n werk te smeren.
Met als resultaat, we gingen samen wonen (hij was toen 25) en kon echt niks. Geen was aanzetten, of nog geen ei koken! Ik was echt niet van plan om alles voor hem te gaan doen, dus de eerste week is hij z'n brood vergeten voor z'n werk, was hij door bijna al z'n kleren heen omdat die nog vuil op de grond lagen (bij mij was de regel, niet in de wasmand, dan wordt het niet gewassen) en ga zo maar door!

Inmiddels, welgeteld 3,5 jaar later heb ik (bijna) een droomvent :P Als ik in het weekend werk maakt hij schoon in huis, laat de honden uit, doet de was, en maakt z'n eigen eten klaar.
Helaas betutteld z'n moeder hem nogsteeds (nu hij 29 is..) en rent nog steeds voor hem naar de supermarkt als hij wat wil, maakt 2x per week pasta voor hem klaar, en komt soms bijna dagelijks aan met nieuwe kleding, tandpasta, scheermesjes etc... Als hij iets graag wil, krijgt hij dat ook van der. Erg irritant...

Maar juist door m'n man, wil ik onze zoon opvoeden zoals ik zelf ben opgevoed. En gelukkig is mijn man het daar mee eens!
En, wat wij ook beiden besloten hebben.. Geen mobiel tot hij naar de middelbare schoon gaat, max een uur per dag tv kijken OF op de computer, nadat al het huiswerk af is, en verder hup naar buiten en lekker vies worden!

Best een hoop kennissen met kinderen die ik dit vertelde stonden met open mond te kijken, en vonden het maar "zielig".. Erg jammer, want zielig is het totaal niet! Kinderen horen buiten spelen, te genieten van het leven. Niet heel de dag binnen hangen achter de tv/computer.

Ook nu hij een baby is (hij is bijna 12 weken) zijn we al vrij streng met opvoeden. Niet om elk huiltje naar boven, of oppakken, lekker overal mee naar toe nemen, en de speen alleen in bed en soms overdag als hij zuig behoefte heeft.
Dit hebben we de eerste paar weken vol gehouden en we hebben een wolk van een baby!
Hij vind alles leuk en interessant, slaap altijd overal, huilt eigenlijk zelden, en kan zichzelf heel prima vermaken in de box! Het is een erg tevreden mannetje.

Al heeft m'n man het er wel eens moeilijk mee gehad, maar ook hij is inmiddels zo ver. Hij pakte hem wel bij elk piepje op, en ging met hem spelen als hij huilde. Met als resultaat, als mijn man alleen met hem was, huilde hij alleen maar, tenzij m'n man hem oppakte.. Pasgeboren baby's zijn al erg slim!!

Dus we gaan lekker op deze voet verder, want tot nu toe bevalt het ons heel erg goed en hebben we een vreselijk lief, makkelijk en tevreden kindje!

Helemaal mee eens, kan me helemaal in deze post vinden, super.

Zo doen de Fransen het dus ook en mét resultaat:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenla ... afel.dhtml

(nogmaals de link, aangezien niemand de moeite heeft genomen het interessante artikel te lezen die juist ingaat op de discussie die hier wordt gevoerd)

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:10

Het resultaat kan wel bevredigend zijn... maar dan nog is het niet de manier waarop ik met mijn kinderen wil omgaan. Doorslapen met 3 maanden vind ik nergens voor nodig, sterkernog, ik vind het zelfs onwenselijk. Mijn kinderen hoeven niet zwijgzaam aan tafel te zitten en alles te eten als een soort robots. Het zijn in mijn ogen minivolwassenen die ook het recht hebben zich zo te gedragen. Dat betekent dat ze ook aan tafel mogen vertellen wat ze bezig belangrijk vinden (mits ze de volwassenen ook laten uitpraten) en dat ze ook eten als minivolwassenen (en dus geen patat met appelmoes als kindermenu -:(- ) en ook gewoon aan tafel blijven zitten tot iedereen klaar is met eten. Ze mogen best een 3 dingen hebben die ze echt niet lekker vinden, en dan regel ik wat extra's er bij, maar ze eten verder gewoon met de pot mee.

Maar aan de andere kant heb ik wel altijd aandacht voor ze, leg ik alles tot in den treure uit. Als een minivolwassene wil ik dat ze begrijpen waarom iets wel of niet kan/moet zodat de kinderen zelf ook leren hoe en waarom. Ik wil dat ze zelf leren denken en zelf beslissingen kunnen nemen

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:50

Ik lees een aantal keer dat wanneer ik zo opvoed, mijn kind zo wordt. Vergeet niet dat je kind echt met een karakter geboren wordt, zelfs baby's. Er zijn dingen die je werkelijk zelf in de hand hebt en creëert, maar sommige dingen komen gewoon samen met jouw kindje mee. Kimo schrijft dat ze door consequent te zijn nu een wolk van een baby heeft met 12 weken. Maar denk dat je gewoon een wolk van een baby hebt hoor meid, 12 weken is nog erg vroeg om het al over een opvoeding te hebben die werkt. Ik was ook niet zo van het om elk geluidje naar boven te rennen of de hele dag met de baby op schoot te zitten. Wij gingen ook overal naar toe, en namen een reiswiegje mee. Helaas bleek mijn eerste dochter erg eenkennig op al enorm vroege leeftijd (rond de 4 maand) en een echte huilbaby. Makkelijk was ze zeker niet, maar we hebben denk ik ongeveer hetzelfde gedaan als jij. Om maar te zeggen dat het ook heel afhankelijk is van je kindje. Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen, vanaf 2 jaar hield de eenkennigheid op en was ze een heel mooi open, vrolijk kindje. Maar man, wat heeft dat kind als baby afgehuild. Fysiek mankeerde haar niets, in huis bij ons heel vrolijk, met af en toe haar huilbuien, maar zodra er visite kwam, of wij uit huis weg wilden, bleef ze maar huilen. Onze tweede vond alles prima, vermaakte zich overal, maar is dan nu eigenlijk weer iets geslotener en best verlegen. Zelfde ouders, verschillende kindjes en je past je aanpak per kind dan ook wel aan aan het karakter van je kindje.
Sommige dingen creëer je zelf, om een voorbeeld te noemen, ik legde mijn kindjes altijd in bedje met een ritueel en dan gingen ze slapen, mijn schoonzusje hield ze op de arm totdat ze in slaap vielen en legde ze dan pas in hun bedje. Mijn kinderen slapen heerlijk, ze hebben geleerd zichzelf in slaap te krijgen, de kids van mijn schoonzusje slapen dramatisch. Voor haar man een reden om geen derde kindje meer te willen, de gebroken nachten werden hem te veel. Zij kan haar kindjes niet gewoon neer leggen, ze moeten er bij blijven tot ze slapen en wanneer ze 's nachts een keer wakker worden begint dat weer opnieuw. Haar jongste heeft daar het meeste last van, die is nu 3, maar dus nog steeds.

Rumina, zegt dr Phill ook niet altijd dat je geen kinderen aan het opvoeden bent, maar kleine volwassenen? Maar ze mogen natuurlijk zeker kind zijn, dat vind ik weer iets anders.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:07

Och praat me niet van in slaap wiegen := mijn dochter woonde bij mij nadat haar zoon was geboren en zij wiegde hem ook in slaap, nou is banketstaaf wiegen hoor als ze groter en zwaarder worden! Het is wel goeg gekomen hoor maar je leert het eerder aan dan af!

xochenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:25

KozieZ schreef:
xochenoa schreef:
Niet mee eens. Ik heb niet vaak een tik gehad, maar wanneer ik fit wel heb gehad had ik dit ook zeker verdient. Natuurlijk was ik daar niet blij mee maar ging dan naar mijn kamer of naar buiten en wanneer ik was bedaard realiseerde ik mij ook dat ik fout zat en dit had verdient. Dan ging ik naar mijn moeder om sorry te zeggen en dan was het ook altijd gelijk goed. Ik heb dit nooit als 'mishandeling' of 'geweld' gezien. Heb ook zowel voor, als na de tik nooit ook maar eraan gedacht mijn moeder uit te schelden of aan te raken. Of slecht over mijn moeder te praten bij anderen. Ik respecteer mijn moeder altijd, ook wanneer ze mij een welverdiende tik geeft.

Overigens zie ik vaak veel meer respect naar ouders van kinderen die af en toe een welverdiende tik krijgen, dan bij de kinderen die dit niet krijgen. Wat kunnen dat brutale snotaapjes zijn zeg!

Zoals mijn eerdere post al duidelijk omschreven had, ik denk dat ieder zijn eigen aanpak nodig heeft.

Hoe weet jij dat die brutale kinderen de kinderen zijn die geen tik krijgen? Heb je dat dan aan die ouders gevraagd?

Nee ik was erbij, een anderen die er regelmatig bij waren waren hier ook erg geschokt van, wanneer die kinderen de moeder een tik gaven. Moeder deed niks, handen voor gezicht wegduiken. Als het een moeder was geweest die zelf tikken uitdeeld had ze niet allang (terecht) gegeven. Er komen ontzettend veel invloeden van buitenaf waar iedereen over praat.
Laatst bijgewerkt door xochenoa op 16-08-13 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xochenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:39

Boras schreef:
Zo zie je maar, grote kans dat jij ook tikken gaat uitdelen als je vindt dat je kind dat "nodig" zou hebben.
Dat bedoel ik met slecht voorbeeld doet slecht volgen. Je hebt in je opvoeding niet, en blijkbaar ook niet in je omgeving, meegekregen dat een kind laten luisteren te bereiken is zonder slaan. Maar ja, slaan is wel makkelijker,

Ik ben wel bestraft, maar nooit geslagen. Slaan is geen must.

Ten eerste heb ik het over corrigerende tikken, slaan is wat anders. Wanneer een kind echt niet wil luisteren, en je al verschillende manieren hebt geprobeerd maar niks aanslaat. Wat wil je dan nog? Het dan maar laten zitten? Als je door een tikje waar ze niks geen blauwe plek ofzo aan overhouden, werd resultaat krijgt zie ik er niet in wat hier nou zo slecht aan is. Je geeft immers je paard toch ook weleens een tikje, word je paard dan ook gelijk helemaal bang van je en is ie bond en blauw?

Overigens als we over de jeugd gaan beginnen van onopgevoed blabla, zal ik toch maar eens eerlijk zeggen dat ik deze zin:
Boras schreef:
Je hebt in je opvoeding niet, en blijkbaar ook niet in je omgeving, meegekregen

enorm respectloos vind! Via één post op bokt kun je dit totaal niet beoordelen. En dat heb ik dan wel weer meegkregen in mijn opvoeding. Dat je nooit kunt oordelen over mensen waarvan je ze niet kent, en zulke uitspraken nooit mag laten vallen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:46

Elk kind heeft zijn eigen karakter en persoonlijke aanpak nodig qua aanpak. Wat voor de ene goed werkt, kan voor de ander juist niet goed werken volgens mij. Als je maar consequent bent met je regels dan ben je al een heel eind.
Verder vind ik dat je het speelgedrag van deze generatie kinderen al niet meer kan vergelijken met de generatie van de ouders. Er zijn zoveel andere mogelijkheden en regels bijgekomen. Het zal allemaal best weer goedkomen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:09

Xochenoa, wel zo handig om de hele zin te quoten, te lezen en te begrijpen wat er staat.
Die is niet respectloos, ik beweer toch niet dat je geen opvoeding hebt genoten?

Grappig dat je de inhoud van die zin, hoewel je er boos om wordt, bevestigd met de woorden "wanneer je kind echt niet wil luisteren en je al verschillende manieren hebt geprobeerd maar niks aanslaat. Wat wil je dan nog?" Enz.

Jij zou dus uiteindelijk slaan, of tikken uitdelen als dat woord beter voelt, als laatste redmiddel. Dat is nou precies wat ik schrijf in die door jou onvolledig gequote zin.

Ik ga niet slaan als ik het niet meer weet. Ik sla/tik geen mensen, waarom voor mijn eigen kind een uitzondering maken?
Als niets aanslaat, dan wordt het tijd om hulp in te roepen. Bij een opvoedwinkel bijvoorbeeld.

Een paard (opvoeden) of een kind (opvoeden), daar zit wel een heel verschil tussen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:43

@rumina
Hoe oud zijn jou kinderen?
Bij minivolwassen denk ik aan kinderen op het voorgezet onderwijs.
Alles op de basisschool is bij mij echt een kind.
En natuurlijk mogen ze hun mening geven, maar als de ouder zegt dat het zo niet gaat/kan/mag is het gewoon klaar en over voor het kind.

En dat is wat ik nu juist niet meer zie, kind geeft mening, ouder zegt, kan niet, kind gaat jengelen, grote mond op zetten of wat ook en hey ineens mag het wel.
Mooi "leermoment" voor de volgende keer.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:07

little_king schreef:
@rumina
Hoe oud zijn jou kinderen?
Bij minivolwassen denk ik aan kinderen op het voorgezet onderwijs.
Alles op de basisschool is bij mij echt een kind.
En natuurlijk mogen ze hun mening geven, maar als de ouder zegt dat het zo niet gaat/kan/mag is het gewoon klaar en over voor het kind.

En dat is wat ik nu juist niet meer zie, kind geeft mening, ouder zegt, kan niet, kind gaat jengelen, grote mond op zetten of wat ook en hey ineens mag het wel.
Mooi "leermoment" voor de volgende keer.

Mijn oudste is 6, mijn jongste is 1. In discussie gaan is niet altijd handig nee, maar een uitleg waarom iets niet kan of wel moet ben ik altijd bereid te geven. Mijn oudste snapt de uitleg tegenwoordig dus is er nauwelijks discussie. Somswil hij nog wel wat verduidelijking tot hij het echt begrijpt en daar is ook niets mis mee. Het is investeren en kost soms wat extra tijd, maar ik denk dat je daar op lange termijn wel wat voor terug krijgt. Maar mijn nee wordt nooit zomaar een ja door gejengel. Maar soms komt hij ineens met een heel creatief argument en dan sta ik daar wel voor open (vaak als ik er zelf iets te snel nee uit automatisme in heb gegooid :o)

Mijn oudste mag ook een twee of 3 dagen per week kiezen wat we eten met als kader dat het wel iets gezonds moet zijn. :j De jongste mag dat als ze fatsoenlijk kan praten ook straks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:20

Ik heb wel een keer een pets in m'n gezicht gehad, omdat ik die twee seconden ervoor had uitgedeeld aan desbetreffende ouder. Verder heb ik nooit gestolen (nog geen snoepje in de kruidvat of zo), ben een keer bij mezelf ingebroken zonder iets stuk te maken, gewoon via het dak het raam open en heb hier ook geen straf oid. voor gekregen omdat ik anders gewoon niet naar binnen kon.

Mijn 'straf' was vroeger altijd op de trap zitten en pas naar beneden komen als ik goed had nagedacht. Werkt prima, heb tot mijn 7e op de trap gezeten, en misschien drie of vier keer in mijn hele leven.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:25

Om dat laatste moest ik wel even lachen :P Klonk net alsof je van baby tot je 7e op de trap hebt moeten zitten omdat je straf had.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:10

@rumina
Dat zijn bij mij dus kleine kinderen, geen jong volwassenen. :)

Uitleg is zeker goed, daar leren ze van waarom iets zo is.
Maar uiteindelijk is het antwoord van de ouder bepalend en geen eindeloze discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:37

Ik woon op een groep , ook een jongetje die overal boos om wordt. Mag hij dit niet mag hij dat niet dan wordt hij boos , en hij gooit woorden eruit die ik op mijn 9de niet beheerste ... Alle kinderen onder de 10 computeren gewoon veel , geloof dat het een tijdskloofje is...

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:41

Rumina schreef:
_Kimo_ schreef:

Dit is echt een heel verschil in visie met de opvoeding die ik geef aan mijn kinderen. Het eerste jaar pak ik ze bij elk huiltje op, mogen ze onbeperkt bij me zijn, slapen mogen ze altijd bij me als ze dat willen (in een doek, dat wel op zijn afrikaans ;)). Hun onafhankelijkheid forceer ik niet, maar die pakken ze als ze daar zelf aan toe zijn. Ik ben van mening dat je hiermee op lange termijn zo'n stabiele basis legt dat kinderen er juist heel onafhankelijk, vrij en vol zelfvertrouwen van worden.

Ik geloof niet dat pasgeboren babys slim zijn en je proberen te manipuleren. Ze hebben slechts een paar behoeftes en een hele kleine wereld en kunnen nauwelijks zelf iets doen omin deze behoeftes te voorzien... het enige dat ze kunnen doen is roepen. Voor kinderen bestaat iets niet meer als ze het niet zien, dat lijkt me vrij beangstigend. Ik vond deze blog heel mooi http://liefdevol-opvoeden.nl/gedrag/all ... et-donker/

Dat ben ik helemaal met je eens.
Zeker nadat ik mij erin ben gaan verdiepen en veel met verloskundigen omging.
Een kind huilt niet zomaar, niet om te manipuleren, een pasgeborene kan simpelweg niet manipuleren, dat is helemaal (nog) niet ontwikkeld.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:43

Betuttelen, tja, de een wel, de ander niet. K heb het gevoel dat jij over veel mensen praat, terwijl dat wss helemaal niet klopt. Ik vind dat mensen zelf mogen weten hoe ze hun kinderen opvoeden, het is dan hun schuld. Soms zie ik ook kinderen waarvan ik denk, woooow :)