Gezonde vrouw wil operatie om verlamd te raken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:46

fuego3 schreef:
ja deze vrouw werkte vanuit een rolstoel.

maar mijn gevoel zegt dat dit iets is wat ze op latere leeftijd door gebeurtenissen heeft opgebouwd omdat ze wel degelijk bezig is met de reacties van mensen om zich heen.
ze vind het heerlijk om alleen dagen door het bos te wandelen , maar schaamt zich er voor als ze ander (totaal onbekende) mensen tegen komt.

ik zou eerder verwachten van een aangeboren aandoening , dat wandelen er nooit in had gezeten van kleins af aan. omdat de hersenen dat dan ook aan zouden geven.

Idd, als die behoefte zo sterk is, om zonder benen te leven, ga je volgens mij ook niet bergbeklimmen of skieen, omdat dat totaal niet overeen kan komen met de wens van wat je graag wilt zijn. Het tegenovergestelde eerder.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:47

fuego3 nogmaals wandelen heeft er niks mee te maken... het is niet dat je niks zou kunnen doen oid, het is alleen dat je lichaam niet compleet aanvoelt en dat ze het gevoel hebben dat er iets niet klopt. Niet dat ze het gevoel hebben dat ze niet kunnen wandelen (of wat dan ook)

Mindim schreef:
Ja, hij/ zij, het was een man en nu is ze vrouw.
Ik kan me voorstellen als je brein niet werkt naar behoren of normaal hoe je het ook wilt noemen, er een afwijking zit en bij deze persoon dan meerdere afwijkingen, dat het brein misschien op meerdere punten niet normaal kan functioneren en er ook afwijkingen op andere fronten zijn.

Ik pas idd aan, anders krijg je meerdere kleine berichten, dat leest nog vervelender.

Als jij bepaalde afwijkingen hebt wil dat nog niet zeggen dat je verder niet normaal kunt functioneren, ik zie echt niet in wat dat hiermee te maken heeft. Gaat hier namelijk om totaal andere dingen.

fuego3

Re: Gezonde vrouw wil operatie om verlamd te raken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:56

laat ik het anders stellen , ik kan er met mijn hoofd niet bij , dat als je zulke vast geroeste wensen hebt, omdat je het gevoel hebt dat je benen niet van jou zijn , je je zo in je element kunt voelen op ski's met de benen van een ander.

en niet als bv wedstrijden te tennisen in een rolstoel .

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:57

Mindim schreef:
fuego3 schreef:
ja deze vrouw werkte vanuit een rolstoel.

maar mijn gevoel zegt dat dit iets is wat ze op latere leeftijd door gebeurtenissen heeft opgebouwd omdat ze wel degelijk bezig is met de reacties van mensen om zich heen.
ze vind het heerlijk om alleen dagen door het bos te wandelen , maar schaamt zich er voor als ze ander (totaal onbekende) mensen tegen komt.

ik zou eerder verwachten van een aangeboren aandoening , dat wandelen er nooit in had gezeten van kleins af aan. omdat de hersenen dat dan ook aan zouden geven.

Idd, als die behoefte zo sterk is, om zonder benen te leven, ga je volgens mij ook niet bergbeklimmen of skieen, omdat dat totaal niet overeen kan komen met de wens van wat je graag wilt zijn. Het tegenovergestelde eerder.

Ligt er denk ik een beetje aan waar je 'last' van hebt, ik lees dingen over BIID (mensen die het gevoel hebben dat er iets mis is en dat iets weg willen hebben) maar ook mensen die het meer gaat om het feit dat ze dan gehandicapt zijn. Soms is er seksueel verlangen bij maar dat hoeft niet per se te maken te hebben met BIID (net zoals bij acrotomofilie alleen werkt dat de andere kant op) voor zover ik begrepen heb.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:58

Joh lekker laten leven dat mens. Het gros hier heeft waarschijnlijk geen verstand van en misschien is ze wel aandachtsgeil. Maakt toch niet uit, het is triest maar het is niet mijn leven.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:01

Poiuytrewq schreef:
Joh lekker laten leven dat mens. Het gros hier heeft waarschijnlijk geen verstand van en misschien is ze wel aandachtsgeil. Maakt toch niet uit, het is triest maar het is niet mijn leven.

was ook niet van plan haar om te leggen.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:06

Bizar om te zien dat iemand graag 'echt' verlamd wil zijn. Ik ben heb een aantal jaar terug een tijdelijke dwarslaesie gehad en het was verschrikkelijk. Ik ben zo vreselijk dankbaar dat ik weer kan lopen. Kan me er slecht in vinden, maar goed. Whatever makes her happy.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:07

fuego3 schreef:
laat ik het anders stellen , ik kan er met mijn hoofd niet bij , dat als je zulke vast geroeste wensen hebt, omdat je het gevoel hebt dat je benen niet van jou zijn , je je zo in je element kunt voelen op ski's met de benen van een ander.

Moet je iets dan volledig begrijpen voordat je er begrip voor kunt opbrengen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 23:08

fuego3 schreef:

Ze doet sporten waarbij de kans op ernstige valongelukken groot is. Dat zegt ze ook, ze gaat hard harder hardst...

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:12

goeroe schreef:
fuego3 schreef:

Moet je iets dan volledig begrijpen voordat je er begrip voor kunt opbrengen?

toon ik geen begrip als ik alles niet volledig begrijp?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:35

Vjestagirl schreef:
fuego3 schreef:

Ze doet sporten waarbij de kans op ernstige valongelukken groot is. Dat zegt ze ook, ze gaat hard harder hardst...

ik ontken het probleem ook niet , ik wil graag weten hoe dingen als dit onstaan ed , wil je deze ziekte in de toekomst behandelen, op welke onbekende manier dan ook. en deze vrouw heeft duidelijk een geestelijk probleem , en moeten we dan haar hele verhaal maar aannemen zoals het geschreven staat, of zet ze een profiel neer zoals ze graag gezien word , dat is toch wel het miste dat je uit kan zoeken voor je ergens het mes in zet lijkt mij zo ,,,,
Laatst bijgewerkt door fuego3 op 23-07-13 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:36

fuego3 schreef:

Dat bedoel ik juist helemaal niet. Het valt mij op dat veel reacties in dit topic (niet zozeer die van jou) neerkomen op "ik kan mij er niets bij voorstellen, dus dat mens is gek en moet net zo lang in therapie tot ze weer normaal kan doen". Vandaar mijn vraag die mooi aansloot op wat jij schreef (daarom de quote), maar dus niet speciaal voor jou bedoeld was. Sorry voor de verwarring.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:39

goeroe schreef:
fuego3 schreef:

Dat bedoel ik juist helemaal niet. Het valt mij op dat veel reacties in dit topic (niet zozeer die van jou) neerkomen op "ik kan mij er niets bij voorstellen, dus dat mens is gek en moet net zo lang in therapie tot ze weer normaal kan doen". Vandaar mijn vraag die mooi aansloot op wat jij schreef (daarom de quote), maar dus niet speciaal voor jou bedoeld was. Sorry voor de verwarring.

ja kort door de bocht idd , wat bij de buren is ,is niet bij ons,,,
lekker makkelijk maar een ander zit er mee.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 00:41

Fiffill schreef:
Kimbers schreef:
Als zij daadwerkelijk verlamd zou raken zou zij de overheid en daarmee de rest van de bevolking, geld gaan kosten. Daarom zeg ik nee, ze mag deze operatie niet ondergaan. Daarnaast zou ze anderen om haar heen, familie en vrienden, tot last zijn omdat ze een grote hulpvraag heeft. Dat een arts dit zou willen doen vind ik ronduit belachelijk.

Zeg het nog maar een keer maar: therapie kost ook geld. Zoveel mensen roepen hier wel dat ze psychologische hulp moet krijgen maar dat is ook niet gratis. Dus of je nou voor dat betaald of voor het feit dat ze in een rolstoel zou zitten (wat ze nu ook al een groot deel van de tijd zit).

De kosten van de psychische hulp zullen lang niet zo hoog zijn als de kosten voor haar zorg en ik mag aannemen dat deze mevrouw na een operatie niet opeens geestelijk gezond is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 00:44

Kimbers schreef:
De kosten van de psychische hulp zullen lang niet zo hoog zijn als de kosten voor haar zorg en ik mag aannemen dat deze mevrouw na een operatie niet opeens geestelijk gezond is.

Deze mevrouw is nu net zo geestelijk gezond als iemand met ADHD of dyslexie. En net zo min als dat je iemand kan genezen van z'n ADHD of dyslexie met therapie, kan dat ook niet met deze mevrouw. Het is een afwijking in haar hersenen, geen psychologische aandoening.

Psychische hulp is geld weggooien.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 01:05

Vjestagirl schreef:
Kimbers schreef:

Deze mevrouw is nu net zo geestelijk gezond als iemand met ADHD of dyslexie. En net zo min als dat je iemand kan genezen van z'n ADHD of dyslexie met therapie, kan dat ook niet met deze mevrouw. Het is een afwijking in haar hersenen, geen psychologische aandoening.

Een afwijking in je hersenen is met psychische hulp best te behandelen hoor. De afwijking is blijvend, maar een mens kan leren omgaan met een afwijking. Wil niet zeggen dat deze mevrouw dat ook sowieso zal kunnen, maar dat een psych bij een afwijking in je hersenen nutteloos is, is onzin. Genezen is inderdaad onmogelijk, maar om leren gaan met je afwijking is dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 01:24

Daar heb je een goed punt Kimbers; Ik heb het hele topic gelezen en ik moet eerlijk zeggen; ik kom er niet uit hoor...
Ik begrijp dat transgender en BIID nauw met elkaar verbonden zijn, maar je kan mij niet wijsmaken, dat als je zo graag verlamd (geen amputatie, wat mij na het inlezen meer BIID lijkt, maar goed) wilt zijn en dat faken gaat, je van zijn lang zal zijn levensdagen niet als grootste hobby bergbeklimmen en wandelen kunt hebben; bergbeklimmen kun je nog als risicovol zien, maar simpelweg wandelen niet in mijn ogen en hij/zij doet het dus gewoon nog graag en vaak ook! Dit strookt gewoonweg niet met elkaar, vooral ook omdat na gelukte mutulatie/operatie het nooit meer mogelijk zal zijn...
En het enige waar ik zelf enige ervaring mee heb, is het hebben van depressieve gevoelens; en dat is heel erg dubbel eigenlijk, want ik loop over van het zelfinzicht lijkt wel en ik en mijn toenmalige psych. zijn er van overtuigt, dat je zieker in je koppie zou zijn geweest, als ik niet depressief was geworden, na wat mij in korte tijd allemaal overkwam, verdom ik het om anti-depressiva's te nemen bv; liever te veel voelen dan te weinig, buiten het feit dat dit soort medicijnen, vaak zelfmoord in de hand werken.
Heb ik persoonlijk ontzettend veel gehad aan die paar sessies met de psych.; het is namelijk echt een neerwaartse spiraal van negatief denken en ontzettend moeilijk om daar uit te komen, maar niet onmogelijk! Helaas is het dus ook een feit dat als men eenmaal depressieve gevolens heeft gehad, er zeer verhoogde kansen zijn op herhaling en dit word steeds sterker bij iedere terugval... De menselijke geest is een raar iets en denk dus zeker dat hulp met om leren gaan met bepaalde afwijkingen zeer wenselijk is, vergelijk het anders maar met ongeneeselijke ziektes; genezen kan niet, maar het dragelijker maken vaak wel, grijpt toch ook iedereen de geboden kansen?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 01:31

fuego3 schreef:
Poiuytrewq schreef:

:D _O- Mhihihi

fuego3 schreef:
ja kort door de bocht idd , wat bij de buren is ,is niet bij ons,,,
lekker makkelijk maar een ander zit er mee.

Moet ik (praat graag voor mezelf) me er dan om druk gaan maken? Om iemand die ik niet ken en nooit zal leren kennen? Wat heeft diegene daar aan dan?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:45

Vjestagirl schreef:
Kimbers schreef:

Dat eerste weet je niet, het is namelijk onmogelijk of die afwijking in de hersenen aangeboren is of niet. Dat het brein er anders uit ziet zegt weinig; het brein van iemand die op jonge leeftijd bijvoorbeeld een been verloren is en ook zonder prothese heel goed vooruit kan komen heeft ook een brein dat er anders uit ziet dan dat van iemand met twee benen.

De enige manier om uit te vinden of dit soort aandoeningen aangeboren zijn of niet is door een hele grote groep babies in een scan te leggen en hen te volgen gedurende hun leven (scans om de zoveel tijd) en alle aanleidingen in kaart te brengen. En zelfs dan neem je nog geen externe invloeden mee die er misschien in de foetus fase gebeurd zijn.

Psychische hulp is geld weggooien, daar ben ik het mee eens. Psychische hulp heeft namelijk alleen effect als iemand zelf wil werken aan zijn probleem. Als iemand een ledemaat ziet als het probleem zal hij/zij dus niets willen weten van een psychologische oplossing en er niet serieus aan meewerken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:30

sallandval schreef:
Psychische hulp is geld weggooien, daar ben ik het mee eens. Psychische hulp heeft namelijk alleen effect als iemand zelf wil werken aan zijn probleem. Als iemand een ledemaat ziet als het probleem zal hij/zij dus niets willen weten van een psychologische oplossing en er niet serieus aan meewerken.

Daarmee verdraai je de werkelijkheid nogal. Met meewerken aan heeft het niks te maken. Dat is vooral ee makkelijke manier om de schuld van het falen van therapie vooral lekker bij de ander te leggen, want die 'wilde' gewoon niet genoeg. Die houding kan erg kwetsend zijn voor mensen die het wel vanuit hart en ziel willen, alles doen om mee te werken, en toch niet 'slagen'.

Bovendien ga je daarmee volledig voorbij aan dat de invloed van de geest / menselijk bewustzijn (dus dat wat je met psychotherapie kunt beinvloeden) gewoon beperkt is. Als er werkelijk bepaalde hersengebieden niet goed functioneren, dan valt dat simpelweg niet weg te therapieen. Ook simpelweg 'omgaan met' is niet zomaar te leren omdat de functies over je lichaamsperceptie veel dieper zitten dan waar je het 'omgaan met' in doet. Dat geldt trouwens ook omgekeerd: het fenomeen fantoompijn. Ook al is een bepaald lichaamsdeel er niet meer, het kan nog wel pijn doen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:20

Omgaan met is moeilijk, maar het kan. Iemand die een afwijking in de hersenen heeft zal, in de meeste gevallen, zich wel bewust zijn van 'de standaard' en wat 'normaal' hoort te zijn. Diegene zal met behulp van therapie mogelijk leren accepteren dat hij of zij afwijkt van de norm en kan om leren gaan met zijn of haar behoeftes die niet reeel zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:37

Maar... hoe eerlijk is het om iemand zijn hele leven lang ongelukkig te laten zijn puur alleen omdat 'wij' niet willen betalen voor evt. kosten (terwijl therapie ook geld kost) of omdat het anders is dan de standaard, en zo tegennatuurlijk voor de gemiddelde mens? Borstvergrotingen mogen, neuscorrecties mogen, maar iemand die dood- en doodongelukkig is mag je niet z'n been afzetten.
Met sommige dingen kun je niet zomaar 'omgaan', als het daadwerkelijk om een afwijking in de hersenen gaat kun je daar niet zomaar iets aan doen; al wil je er mee om kunnen gaan, je lichaam gaat dieper dan dat.
Ik vind het zeer triest dat iemand die afwijkt van 'de standaard' de rest van zijn/haar leven doodongelukkig moet zijn om die reden.

Er zal eerst meer onderzoek moeten worden gedaan naar deze afwijking voordat je echt mensen kunt behandelen. Als ik lees hoe slecht therapie werkt en hoe mensen toch de hand aan zichzelf slaan en zichzelf (proberen te) verwonden of uiteindelijk zelfmoord plegen... Wie weet kan therapie helpen, maar als er maar weinig over iets bekend is is het lastig. Zeker als men zelfs nog niet zeker is van de echte oorzaak.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:53

fuego3 schreef:
Poiuytrewq schreef:

_O-

Leven en laten leven, als zij verlamd wil zijn is dat haar zaak maar IMO moet de rest van de wereld vervolgens niet gaan betalen aan haar verlamming dus geen tegemoetkomingen die verband houden met haar verlamming van haar benen. Sowieso ben ik ook tegen het feit dat borstvergrotingen enz terug betaald zijn terwijl sommige noodzakelijke operaties met een klein beetje pech voor eigen rekening zijn. :x

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:58

Kimbers schreef:
Omgaan met is moeilijk, maar het kan.

Hoe weet je dat? Baseer je deze mening op je eigen ervaringen, de ervaring van een bekende met BIID of op onderzoek? En dan nog, hoe weet je dat dat op gaat voor iedereen?

Citaat:
Diegene zal met behulp van therapie mogelijk leren accepteren dat hij of zij afwijkt van de norm en kan om leren gaan met zijn of haar behoeftes die niet reeel zijn.

Maar het gaat niet om afwijken van de norm, maar afwijken van iets wat heel fundamenteel diep in je eigen brein zit. Dat is iets totaal anders. En hoe reeel zijn behoeften die in principe vervulbaar zijn maar door de maatschappij als bizar worden afgeschilderd?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:11

Een paar dagen geleden was hierover ook een aflevering op csi. Een man die het gevoel had dat zijn been niet bij hem hoorde en uiteindelijk besloot zijn been te laten amputeren.
Een bizarre aandoening en vooral heel moeilijk voor de patient zelf. Zoveel onbegrip en zoveel frustraties lijken me afschuwelijk en dat al 50 jaar lang.
Bij mij kwam ook de gedachte aan een transgender meteen naar boven. Ook daar is veel onbegrip voor geweest, alhoewel het taboe daarop al een heel stuk minder is geworden. Ik zie veel vergelijkingen tussen deze mensen. Imo zou een arts, mits goed vooronderzoek, best mee mogen werken aan zoiets. Ik denk dan aan een onderzoek vergelijkbaar met een onderzoek voor transgenders. Wl je dit zeker, ben je je bewust dat dit niet meer teruggedraaid kan worden enz. Als daar een positief advies uit komt, dan zie ik geen probleem.

Er is echter 1 ding waar ik mee zit. Iemand die een handicap heeft kost de staat veel geld. E daar heb ik wel moeite mee. Ziektekosten, eventueel deels arbeidsongeschikt verklaard worden, misschien medicatie? Imo zijn dat soort dingen echt not done en kosten die voortkomen uit dit proces moet iemand imo echt zelf betalen.
Verder zou ik hier geen problemen mee hebben.