1100 Varkens gestikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:03

keshia schreef:
en nog wat over al die mooie plaatjes van wakker dier:
stel je hebt een paardenfokkerij, 1100 paarden, waarvan er elke week ongeveer 50 moeten veulenen..
hoevaak zit daar een kreupel paard tussen? hoevaak ben je dan niet bij een geboorte?
hoevaak ligt er nog wat nageboorte achter het paard? hoevaak staan de paarden dan op stal tijdens de laatste dagen van de dracht?
ook daar kun je ellendige plaatsjes schieten van dode veulens, vieze nageboorte, en kreupele dieren waar volgens wakker dier niets aan gedaan word..
natuurlijk zijn er rotte eieren in de varkenshouderij! natuurlijk!
maar die komen zichzelf 3x zo hard tegen, want zonder 100% inzet voor je dieren, ten alle tijden, elke dag van het jaar, red een varkensboer het niet meer tegenwoordig..

Mee eens !
De meeste boeren willen ook het beste voor hun dieren,zijn ze niet gezond kunnen ze er ook niks aan verdienen.

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:07

ElCid schreef:
Jazen schreef:
Triest hoeveel mensen er reageren uit onwetendheid.
Je hoeft niet alle plaatjes van wakker dier te geloven...

Nee, plaatjes hoef je niet te geloven wel de aanblik die je zelf tegenkomst als je in een varkens mesterij rondloopt! en geloof me, daar wordt je niet blij van en ik wordt er zelfs kotsmisselijk van! %)

Ik heb zelf ook ervaringen met varkenshouderijen.
Met bedrijfsbezoeken,praktijk tussen de varkens,dus inenten,staarten afbranden,...
bij al deze bedrijven was er niks op de verzorging aan te merken.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:09

Hier ook ervaring in de varkenshouderij, en ja, doodliggers komen voor. Maar om 's nachts de stal in te gaan en hier foto's van te maken voor de boer het heeft op kunnen ruimen en op die manier de hele varkenshouderij op een slecht voetstuk te plaatsen vind ik toch wel zo ongelofelijk hondsbrutaal! :r Dan heb je het voor mij meteen gedaan.

Zoals al aangegeven wordt is het in de varkenshouderij (beide sectoren) echt aanpoten, en werkt het niet als je je niet 100% inzet. Het verhaal over zieke en dode dieren laten liggen is ook onzin, een varkenshouder wil natuurlijk zo'n gezond mogelijke koppel, dan ga je nooit zieke en dode dieren er tussen laten (denk aan besmetting/hygiëne). Vaak is er aan het eind van de gang een afdeling voor de zieke dieren.

Ik heb het wel eens op school met een varkenshouder berekend, en wat hij ongeveer overhield (met aftrekken van voer, stal, ed) aan een vleesvarken was 5 euro per varken. Denk maar eens na hoeveel varkens je dan moet houden ;)

Anoniem

Re: 1100 Varkens gestikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:44

En niemand verplicht hem om varkenshouder te zijn. Dus ipv dieren op elkaar proppen kun je dan ook een andere weg in slaan. En daar komt de goedpraterij om de hoek kijken waar mensen zo goed in zijn.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:05

Klopt niemand verplicht hem om varkenshouder te zijn, echter wanneer iedere vee houder stopt in Nederland dan krijg je dus vlees uit het buitenland, waar lang niet zulke scherpe regels zijn dan in Nederland. DAT is pas een gevalletje kop in het zand stoppen.

Ik zeg niet dat de boer GEEN schuld heeft, Ik zeg ook niet dat deze boer WEL schuld heeft.
Soms is iets domme pech. wat helaas uitmond in nu 1100 varkens die de dood gevonden hebben.
Misschien wanneer de varkenshouder eerst naar deze varkens gegaan was, hadden ze nog geleefd. Echter heeft deze varkensboer er (en terecht in mijn ogen) waarschijnlijk voor gekozen om eerst naar de moederdieren te gaan. Daar waar de controle altijd hoger ligt. daar zijn biggen misschien net geboren, of ligt een zeug in barensnood waar een big klem ligt in het geboorte kanaal. waar de boer bij moet helpen. Of een zeug die voor het eerst bigt bijt haar biggen dood. Dat zijn allemaal dingen die gebeuren. Dan heeft de boer die taken er op zitten en gaat dan naar de biggenafdeling, waar de biggen zitten die van de moeder af zijn. Jonge biggen dus en hebben meer controle nodig! daar wordt gecontroleerd en eventueel behandelt. de boer gaat dan na zijn welverdiende kopje koffie over naar de volgende afdeling. en ja als laatste kom je dan bij de schuur waar de oudere biggen zitten de vleesvarkensschuur. deze varkens gedijen het beste bij rust en regelmaat. De boer komt daar dus met de bedoeling om te kijken of de voermachine zijn werk gedaan heeft, dan om te controleren op zieken/doden. tegelijk zal hij eventueel vieze hokken schoonvegen en van zaagsel voorzien, en zieken behandelen/apart zetten. vervolgens controleert hij zoals hij in elke stal/afdeling doet de computer. en gaat weer weg om savonds precies dezelfde ronde te gaan doen.
Nu echetr kwam hij dus bij deze stal aan, en vond zijn varkens DOOD. hij zal schuur voor schuur af gegaan zijn en in elke schuur het zelfde gevonden hebben dode varkens en een ventilator die niet draait. Vervolgens naar de computer gegaan om te kijken wat er mis is. Daar ziet hij een defect/storing in de computer. en ziet dus dat het alarm het niet gedaan heeft.

De boer zal zich zelf verwijten gemaakt hebben, waarom ben ik niet deze keer eerst naar deze schuur gegaan? waarom heeft dat verrekte alarm het niet gedaan? waarom, waarom, waarom. vervolgens zal hij alles afgebeld hebben wat nodig is (veearts en dergelijke) en is gaan ruimen. elk varken in zijn hand wat hem een hoop geld kost. want alle 1100 varkens kosten nu dubbel geld 1 -alle voer/water/stroom kosten wat nu niet terug verdiend wordt. 2- moet nu afvoerkosten betalen ipv dat hij geld ontvangt voor het afleveren. 3- het duurd een eeuwigheid voor de stal weer vol is (als die alweer vol komt)

Maar he de boer is maar een boer, die niks om zijn vee geeft? DENK NA man/vrouw. dat vee is zijn boterham! als er iemand is die goed voor zijn vee zorgt is het de boer wel (ja oke er zijn uitzonderingen, maar dat is ook bij de hobbypaardenhouder het geval) niet goed voor je vee zorgen staat gelijk aan geen of een heel karige boterham.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:13

Fellor schreef:
En niemand verplicht hem om varkenshouder te zijn. Dus ipv dieren op elkaar proppen kun je dan ook een andere weg in slaan. En daar komt de goedpraterij om de hoek kijken waar mensen zo goed in zijn.

Tuurlijk, met een hypotheek tot aan je nek....en een onverkoopbaar bedrijf :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:31

Daar is altijd een oplossing voor. Kwestie van willen, kwestie van je leven naar beneden bijstellen voor een periode voor het welzijn van de dieren, kwestie van opnieuw opbouwen voor de juiste keuze. Zolang mensen geen offers brengen gebeurd er niks.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:33

wendyenbram schreef:
Klopt niemand verplicht hem om varkenshouder te zijn, echter wanneer iedere vee houder stopt in Nederland dan krijg je dus vlees uit het buitenland, waar lang niet zulke scherpe regels zijn dan in Nederland. DAT is pas een gevalletje kop in het zand stoppen.

Ik zeg niet dat de boer GEEN schuld heeft, Ik zeg ook niet dat deze boer WEL schuld heeft.
Soms is iets domme pech. wat helaas uitmond in nu 1100 varkens die de dood gevonden hebben.
Misschien wanneer de varkenshouder eerst naar deze varkens gegaan was, hadden ze nog geleefd. Echter heeft deze varkensboer er (en terecht in mijn ogen) waarschijnlijk voor gekozen om eerst naar de moederdieren te gaan. Daar waar de controle altijd hoger ligt. daar zijn biggen misschien net geboren, of ligt een zeug in barensnood waar een big klem ligt in het geboorte kanaal. waar de boer bij moet helpen. Of een zeug die voor het eerst bigt bijt haar biggen dood. Dat zijn allemaal dingen die gebeuren. Dan heeft de boer die taken er op zitten en gaat dan naar de biggenafdeling, waar de biggen zitten die van de moeder af zijn. Jonge biggen dus en hebben meer controle nodig! daar wordt gecontroleerd en eventueel behandelt. de boer gaat dan na zijn welverdiende kopje koffie over naar de volgende afdeling. en ja als laatste kom je dan bij de schuur waar de oudere biggen zitten de vleesvarkensschuur. deze varkens gedijen het beste bij rust en regelmaat. De boer komt daar dus met de bedoeling om te kijken of de voermachine zijn werk gedaan heeft, dan om te controleren op zieken/doden. tegelijk zal hij eventueel vieze hokken schoonvegen en van zaagsel voorzien, en zieken behandelen/apart zetten. vervolgens controleert hij zoals hij in elke stal/afdeling doet de computer. en gaat weer weg om savonds precies dezelfde ronde te gaan doen.
Nu echetr kwam hij dus bij deze stal aan, en vond zijn varkens DOOD. hij zal schuur voor schuur af gegaan zijn en in elke schuur het zelfde gevonden hebben dode varkens en een ventilator die niet draait. Vervolgens naar de computer gegaan om te kijken wat er mis is. Daar ziet hij een defect/storing in de computer. en ziet dus dat het alarm het niet gedaan heeft.

De boer zal zich zelf verwijten gemaakt hebben, waarom ben ik niet deze keer eerst naar deze schuur gegaan? waarom heeft dat verrekte alarm het niet gedaan? waarom, waarom, waarom. vervolgens zal hij alles afgebeld hebben wat nodig is (veearts en dergelijke) en is gaan ruimen. elk varken in zijn hand wat hem een hoop geld kost. want alle 1100 varkens kosten nu dubbel geld 1 -alle voer/water/stroom kosten wat nu niet terug verdiend wordt. 2- moet nu afvoerkosten betalen ipv dat hij geld ontvangt voor het afleveren. 3- het duurd een eeuwigheid voor de stal weer vol is (als die alweer vol komt)

Maar he de boer is maar een boer, die niks om zijn vee geeft? DENK NA man/vrouw. dat vee is zijn boterham! als er iemand is die goed voor zijn vee zorgt is het de boer wel (ja oke er zijn uitzonderingen, maar dat is ook bij de hobbypaardenhouder het geval) niet goed voor je vee zorgen staat gelijk aan geen of een heel karige boterham.

eindelijk iemand die het realistisch ziet

en zo gaat het ook echt met de rondes,
eers het zeugen hok waar de zeugen biggen,
dan de zeugenstal
dan de jonge biggen en tegen de middag is er pas tijd voor de vlees varkens

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:34

Fellor schreef:
Daar is altijd een oplossing voor. Kwestie van willen, kwestie van je leven naar beneden bijstellen voor een periode voor het welzijn van de dieren, kwestie van opnieuw opbouwen voor de juiste keuze. Zolang mensen geen offers brengen gebeurd er niks.

http://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/201 ... -1132843W/
'Uit die cijfers blijkt dat 4 procent van de melkveehouders, 18 procent van de varkenshouders en 3 procent van de akkerbouwers aan de financiële afgrond staat. Totaal gaat het om zo’n 1.750 boeren.'

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:36

Fellor schreef:

Heb jij enig idee wat zo'n stal kost? Dat gaat je echt niet lukken op droog brood en water!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:38

Verschillende sectoren kampen met tekorten. Geen leuke tijd om in een automobielsector te werken, hele onzekere tijden. Wees eens een laag technisch opgeleide in deze tijd, ook niet makkelijk om werk te vinden en te behouden. Weet je hoeveel zelfstandige ondernemingen er iedere dag failliet gaan?
Ik onderken het probleem niet, maar het is geen exclusief boerenprobleem. Veel groepen voelen de gevolgen van de crisis.

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:39

Wow =0 1100 varkens....

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:43

Gini schreef:
Verschillende sectoren kampen met tekorten. Geen leuke tijd om in een automobielsector te werken, hele onzekere tijden. Wees eens een laag technisch opgeleide in deze tijd, ook niet makkelijk om werk te vinden en te behouden. Weet je hoeveel zelfstandige ondernemingen er iedere dag failliet gaan?
Ik onderken het probleem niet, maar het is geen exclusief boerenprobleem. Veel groepen voelen de gevolgen van de crisis.

Idd en al die groepen word bezuinigd, echter de boer niet! deze moet gewoon voer in blijven kopen (wat steeds maar duurder word) deze boer moet stallen bouwen/verbouwen omdat er weer wat nieuws is bedacht en ja kleiner worden? betekent dus daadwerkelijk stoppen. want met de prijs die j e nu overal voor krijgt moet je groot zijn om te overleven.

Dus waar andere bedrijfstakken inkrimpen MOET de buur investeren. Dat is het verschil!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:44

Praat eens met de horecasector zou ik zeggen.

En bezuinigen? Een mooie term voor afvloeiingen? Wat dan weer een mooie term is voor minder (vacante) plaatsen, wat leidt tot werkloosheid. Sorry dat ik (sommige) boeren uit hun zelfmedelijden moet trekken, maar zij zijn echt niet de enige waarbij het water tot de lippen staat.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:45

Jeetje wat sneu zeg..

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:48

Gini, mag ik je vragen wat jouw beroep is (uit interesse)?

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:04

Yucca schreef:
Fellor schreef:

Tuurlijk, met een hypotheek tot aan je nek....en een onverkoopbaar bedrijf :n

Er is mij al best vaak verteld door boeren zelf dat er vroeger gewoon verwacht werd dat je het bedrijf van je vader overnam, als dit een autobedrijf was dan ging je de auto's in, was dit een boerenbedrijf dan werd je boer. Zo simpel was het. Velen vinden het boer zijn ook gewoon leuk: het controleren van de varkens, ze zien opgroeien, zieke varkens op zien knappen door de juiste zorgen enz. Alleen is het rondkomen ontzettend moeilijk en is er gewoon niet meer mogelijk. Tuurlijk kan je gaan investeren en overgaan op bijvoorbeeld het biologisch houden van varkens of je stal uitbreiden waardoor je meer varkens kan gaan houden of meer ruimte hebt voor de beestjes maar dit moet je durven aangezien je dan niet verzekerd bent van een hoger inkomen (en een vergunning zien te krijgen in de gemeente maar dat is een tweede). En ja dan gaat het weer over dat "klere" geld wat ik ergens aan het begin van het topic gelezen hebt. Maar ja draait het hele leven niet omdat "klere" geld?

Ik vind het ontzettend triest voor de boer die op deze manier een groot deel van z'n bestaan in feite kwijt is. Je zal de stal maar inlopen en als je varkens dood zien liggen, lijkt me bijna net zo erg als thuis komen en zien dat je huis in de fik staat :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:07

Jazen schreef:
De meeste boeren willen ook het beste voor hun dieren,zijn ze niet gezond kunnen ze er ook niks aan verdienen.

Er zit een enorm verschil tussen zo veel mogelijk geld uit je dieren willen halen voor je eigen bestwil of het zo goed mogelijk willen doen voor het bestwil van de dieren. Je kan dit niet zomaar opvatten als; hij moet wel goed voor de dieren zijn omdat hij anders niks verdiend.

Je kan een dier prima winstgevend houden zonder het ook maar een mm eigen gedraging te gunnen. Dat is NIET het beste willen voor je dieren, dat is het beste willen voor je portemonnee.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:07

little_king schreef:
Vergeet daarbij niet de flinke hitte van gisteren die niet weg wordt gezogen.

Verbieden en dan? Vlees uit het buitenland hierheen halen? waar nog medicijnen gebruikt worden die hier al lang verboden zijn?
Want vegetariër krijg je de meeste mensen toch niet.
Andere stallen met meer luchting zonder ventilatie nodig te hebben? Dat mag niet want dan klaagt de buurt over stank en fijnstof.

Laat ze vlees maar zwaarder belasten.
Het is immers belastend voor milieu en gezondheid, net zoals drank en sigaretten. Dan moeten mensen daar maar extra voor in de buidel tasten nietwaar?
Wat een ellende...
En al die rolmopsen maar doorvreten..... je wordt er toch ziek van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:08

Reneee_ schreef:
Er is mij al best vaak verteld door boeren zelf dat er vroeger gewoon verwacht werd dat je het bedrijf van je vader overnam, als dit een autobedrijf was dan ging je de auto's in, was dit een boerenbedrijf dan werd je boer. Zo simpel was het. Velen vinden het boer zijn ook gewoon leuk: het controleren van de varkens, ze zien opgroeien, zieke varkens op zien knappen door de juiste zorgen enz. Alleen is het rondkomen ontzettend moeilijk en is er gewoon niet meer mogelijk. Tuurlijk kan je gaan investeren en overgaan op bijvoorbeeld het biologisch houden van varkens of je stal uitbreiden waardoor je meer varkens kan gaan houden of meer ruimte hebt voor de beestjes maar dit moet je durven aangezien je dan niet verzekerd bent van een hoger inkomen (en een vergunning zien te krijgen in de gemeente maar dat is een tweede). En ja dan gaat het weer over dat "klere" geld wat ik ergens aan het begin van het topic gelezen hebt. Maar ja draait het hele leven niet omdat "klere" geld?

Ik vind het ontzettend triest voor de boer die op deze manier een groot deel van z'n bestaan in feite kwijt is. Je zal de stal maar inlopen en als je varkens dood zien liggen, lijkt me bijna net zo erg als thuis komen en zien dat je huis in de fik staat :=

Ja, heel "leuk" om je dieren te zien opgroeien in kooitjes :Y)

En wederom; het is NORMAAL in hun ogen, maar zeker niet in die van mij. Normaal zou ik vinden als mensen op dat moment zouden zeggen; weet je pap, dat jij dat bedrijf hebt allemaal leuk en aardig maar ik werk daar niet aan mee op deze manier.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:12

Fellor schreef:
Reneee_ schreef:

En wederom; het is NORMAAL in hun ogen, maar zeker niet in die van mij. Normaal zou ik vinden als mensen op dat moment zouden zeggen; weet je pap, dat jij dat bedrijf hebt allemaal leuk en aardig maar ik werk daar niet aan mee op deze manier.

Neem jij het dan over, en maak het naar je zin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:14

Dat heb ik al eerder geopperd; verplichten dat alle houderijen vriendelijker worden waardoor vrije uitloop vlees voor hetzelfde tarief geproduceerd kan worden als nu omdat het op grotere schaal gebeurd terwijl er overall minder vlees wordt verkocht dus minder dieren gehouden hoeven worden.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:22

Fellor schreef:
Reneee_ schreef:

Toentertijd was dat niet meer dan normaal, tegenwoordig kan dat allemaal makkelijker en kiezen mensen sneller voor hun eigen interesses. Ook was er toen minder bekend en werd er minder naar dieren omgekeken. En nu zijn velen stal nog zoals ze toen waren alleen dan aangepast aan de nieuwe wetgeving. En zoals ik al zei kan je met de nieuwe kennis wel gaan investeren maar dit moet je durven en dit moet mogelijk zijn.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:23

Fellor schreef:
Dat heb ik al eerder geopperd; verplichten dat alle houderijen vriendelijker worden waardoor vrije uitloop vlees voor hetzelfde tarief geproduceerd kan worden als nu omdat het op grotere schaal gebeurd terwijl er overall minder vlees wordt verkocht dus minder dieren gehouden hoeven worden.

Wie gaat deze investeringen betalen dan? :=

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:28

Fellor schreef:

Succes ermee *\o/* Als er iets in Nederland schaars is, is het ruimte. Ben benieuwd hoe je voor dezelfde prijs kan produceren als je een stuk grond moet kopen van honderdduizenden euro's ;)