Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gini schreef:Ik vind het wel grappig dat jij aanhaalt dat je even een paar kilometer moet lopen met het hele spul. Dit zijn echt van die oplossingen aangedragen vanachter een veilig computerscherm. Alle wegen klem door alle kuddes dieren die ineens verplaatst worden, ik zie het al voor me.
Anne_GTI schreef:Gini schreef:Ik vind het wel grappig dat jij aanhaalt dat je even een paar kilometer moet lopen met het hele spul. Dit zijn echt van die oplossingen aangedragen vanachter een veilig computerscherm. Alle wegen klem door alle kuddes dieren die ineens verplaatst worden, ik zie het al voor me.
Ik woon aan de IJssel. Met vee loop je gewoon door weilanden, langs sloten en je kruist eens een weg. Mensen eerst eruit, daarna het vee. Nogmaals, ze weten dat het water komt. Handel daarna! Zelfs hier ligt een plan klaar voor een mogelijke dijkdoorbraak van de IJssel en daarnaast houden de mensen van het waterschap en de dijkwachten de dijken nauwlettend in de gaten. Alle vee uit de buurt komt op een rivierduin die 1,5 meter hoger ligt dan de huidige dijk. Als die duin er niet lag is 3 km verderop echt hogere grond. Daar ben je met een uur. Die tijd heb je als je oplet!
Anne_GTI schreef:Ik vind het zwakteargumenten om het op de slechte wegen te gooien om onnodig hele veestapels te laten verzuipen. We hebben het over een rivier. Het hoge water zie je aankomen. Zeker melkvee kan je heel simpel verweiden met twee man. Dan loop je een paar kilometer met het hele spul en zet de hele kudde in een weiland op hogere grond. Hoeft zo'n kudde niet eens met andere dieren in aanraking te komen. Idem met paarden, dat zijn ook kuddedieren. Alleen varkens zijn lastiger te verplaatsen. Maar dan nog, zet de staldeur open, maak een terp met een shovel. Haal het leger erbij voor materieel en coördinatie.
LoveBodin schreef:Dus, TS, wáár zijn je opvangadressen? Ik kom in Sachsen, Muldental, al een paar jaar, maar ik zou zo uit mijn hoofd geen enkele plek kunnen bedenken waar de rivier, als die overstroomt, niet zal komen, en waar er wei is.
Tevens moet je die wei dan ook nog zelf maken, want dankzij het landbouwbeleid zijn er geen vaste omheiningen. En een wei maken, heuvelop heuvelaf, dat duurt een paar uur.
Anne_GTI schreef:Je kan met een mobiele afrastering een tijdelijke wei maken, ook in een bos. Maar als iedereen zo redeneerd als jullie hier gebeurt er gewoon helemaal niets. Natuurlijk zijn koeien als ze voor het eerst weer de zon op de huid krijgen blij dat ze buiten zijn maar dat duurt nooit heel lang. Met een kwartier is de grootste joligheid er wel af en kan je gedoseerd gaan verplaatsen.
unihorses schreef:en wat als en wat als en wat als... wat als jeje kind meeneemt en die in paniek wegrent de weg op en hierdoor een ongeluk veroorzaakt waardoor een heel gezin dood gaat... kan allemaal, om dit nou als (drog)reden te gebruiken...
LoveBodin schreef:unihorses schreef:en wat als en wat als en wat als... wat als jeje kind meeneemt en die in paniek wegrent de weg op en hierdoor een ongeluk veroorzaakt waardoor een heel gezin dood gaat... kan allemaal, om dit nou als (drog)reden te gebruiken...
Wat wil je hiermee zeggen?
Dat ze alle koeien maar vrij hadden moeten laten? Met alle risico's van dien?