dieren worden niet gered in hoogwatergebieden duitsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Re: dieren worden niet gered in hoogwatergebieden duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:05

Alsof het niet ruim van te voren bekend was dat het water te hoog kwam :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:16

Tja, tijdens het orkanenseizoen in de USA weet je dat er veel orkanen zullen zijn en vaak kunnen ze die ook nog wel goed voorspellen. En toch vallen er iedere keer weer doden en gewonden en toch verrast er om de zoveel tijd een hele grote ons en wordt het een nieuwsitem voor een week.

Omdat je niet altijd meteen je hele hebben en houden kan verhuizen. Gevaarsmeldingen krijgen ze daar in Duitsland regelmatig, het is dat het nu zo groot uitgevallen is en dat het buitenland er een nieuwsitem van maakt, dat wij weer op de barricaden staan om te vertellen hoe dom ze wel niet geweest zijn en dat wij het veel beter aangepakt zouden hebben. ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:30

Gini schreef:
Ik vind het wel grappig dat jij aanhaalt dat je even een paar kilometer moet lopen met het hele spul. Dit zijn echt van die oplossingen aangedragen vanachter een veilig computerscherm. Alle wegen klem door alle kuddes dieren die ineens verplaatst worden, ik zie het al voor me.

Ik woon aan de IJssel. Met vee loop je gewoon door weilanden, langs sloten en je kruist eens een weg. Mensen eerst eruit, daarna het vee. Nogmaals, ze weten dat het water komt. Handel daarna! Zelfs hier ligt een plan klaar voor een mogelijke dijkdoorbraak van de IJssel en daarnaast houden de mensen van het waterschap en de dijkwachten de dijken nauwlettend in de gaten. Alle vee uit de buurt komt op een rivierduin die 1,5 meter hoger ligt dan de huidige dijk. Als die duin er niet lag is 3 km verderop echt hogere grond. Daar ben je met een uur. Die tijd heb je als je oplet!

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:34

Kentaro schreef:
'
Krijg je reacties als 'Wat is daar dan??'................................. Er wordt gewoon echt niets naar buiten gebracht over hoe ernstig de situatie bij onze buren is!!!!

Dat valt mij ook op...echt ongelofelijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:04

Met vee loop je gewoon door weilanden? Dus iedereen die zijn spul probeert te redden, mag zomaar door andere weilanden heen walsen? Omheiningen doorknippen? Sta je daar je paard te redden komt er ineens een kudde koeien voorbij waardoor paard panikeert. Ik snap echt niet hoe sommigen mensen zien om alle dieren te redden. Een kleine hond of ander huisdier zie ik nog gebeuren, maar al die veebedrijven, al de paardenbedrijven, alle varkens, hobbyfokkerijen, kippen, alpaca's, slangen, leguanen, whatever, alle dieren die mensen houden, hoe ga je dat allemaal veilig evacueren. Een dier kan je niet zeggen: wees kalm, je wordt gered.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:36

Eén ding vergetend, het is daar echt geen platteland als bij de IJssel hoor; bergen, bossen etc. Daar loop je niet even door met vee. :=

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:40

Anne_GTI schreef:
(...) Handel daarna!

Handel daarna of handel daar naar?
Dat maakt in de context van deze discussie, die juist over tijdsbestek en volgorde van aanpak gaat, een groot verschil.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:11

dan nog was dit vantevoren aan zien komen, en had er beter op ingespeeld kunnen worden. ookal is er nu niks meer te doen voor die beestjes hoop ik dat ze hier wel van leren, en die waarschuwingen serieus nemen. hoe heftiger de neerslag ( klimaatveranderingen en het hele blablabla ) hoe erger de overstromingen zullen worden. dit zal ook vaker gebeuren.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:50

tjonge sommige mensen denken dat het daar een vlakte is met wat weilandjes..

bergen bossen, omheiningen sloten.. genoeg obstakels..

zoals al gezegd word veel simpele oplossingen tot opmerkingen vanachter de computer(scherm).. tot je zelf in zón situatie bent.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:54

Anne_GTI schreef:
Gini schreef:
Ik vind het wel grappig dat jij aanhaalt dat je even een paar kilometer moet lopen met het hele spul. Dit zijn echt van die oplossingen aangedragen vanachter een veilig computerscherm. Alle wegen klem door alle kuddes dieren die ineens verplaatst worden, ik zie het al voor me.

Ik woon aan de IJssel. Met vee loop je gewoon door weilanden, langs sloten en je kruist eens een weg. Mensen eerst eruit, daarna het vee. Nogmaals, ze weten dat het water komt. Handel daarna! Zelfs hier ligt een plan klaar voor een mogelijke dijkdoorbraak van de IJssel en daarnaast houden de mensen van het waterschap en de dijkwachten de dijken nauwlettend in de gaten. Alle vee uit de buurt komt op een rivierduin die 1,5 meter hoger ligt dan de huidige dijk. Als die duin er niet lag is 3 km verderop echt hogere grond. Daar ben je met een uur. Die tijd heb je als je oplet!

Ik heb het al aangehaald zo makkelijk is het niet met een kudde van bijvoorbeeld 100 koeien,die nooit buiten zijn geweest.
Die ons kennen het drijven inclusief een stuk van 500 meter over weg waar ze 2x daags tussen auto's en fietsers doormoeten.
De buurman heeft een robot en vee komt nooit buiten......veel succes als je die los gooit na buiten toe.....als die gaan,gaan ze ook.
We kennen allemaal het beeld van koeien die voor het eerst in het weideseizoen na buiten gaan,nou en dan 3 keer erger.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:00

Anne_GTI schreef:
Ik vind het zwakteargumenten om het op de slechte wegen te gooien om onnodig hele veestapels te laten verzuipen. We hebben het over een rivier. Het hoge water zie je aankomen. Zeker melkvee kan je heel simpel verweiden met twee man. Dan loop je een paar kilometer met het hele spul en zet de hele kudde in een weiland op hogere grond. Hoeft zo'n kudde niet eens met andere dieren in aanraking te komen. Idem met paarden, dat zijn ook kuddedieren. Alleen varkens zijn lastiger te verplaatsen. Maar dan nog, zet de staldeur open, maak een terp met een shovel. Haal het leger erbij voor materieel en coördinatie.

Als je mijn post leest, staat er dat het niet SNEL kan dooro de slechte wegen, maar dat het niet de hoofdoorzaak is. Het maakt t alleen niet makkelijker, je moet langzamer rijden met auto's ed, zodat alles langzamer gaat. Maar ik gooi het echt niet alleen op de wegen..

Verder, het is daar niet vlak. In deze tijd van t jaar kan je niet over het land, dan ruineer je de akkers. En de boeren kunnen dat ook niet aan.
En er is gewoon niet veel wei. Je kan geen veestapels over de weides verplaatsren, buitew t bereik van de rivier.
Overal is heuvels met bos of akkerland.

De enige grasstroken zijn uiterwaarden, en hier en daar een uitgebluste akker.

Maar, behalve vervoer, is oook een dumplaats een probleem. Er is geen grote, omheinde grasheuvel :+
Alleen beboste heuvels, of akkerheuvels. In de tweede kan jeje paarden/koeien/bvarkens niet kwijt, in de eerste is het erg lastig..

En al je maar uren hebt, geen dagen, is mankracht ook een probleem. Zeker alks alle sterke, jonge(re) mensen wegtrekken!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:48

Ik heb begrepen dat er 100.000 hectare is ondergelopen, dus 'even verderop' lijkt me wel een uderstatement. De beste stuurlui enz...

Wat onverlet laat dat het vreemd is dat het leger niet mocht worden ingezet om vee te verplaatsten. Aan de andere kant zijn er veel voorbeelden van mensen die elkaar hebben geholpen en zijn er nu veel boeren bezig om voer naar de getroffen bedrijven te brengen, want ook als is het water gezakt, het leed is nog niet geleden.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 23:11

LoveBodin schreef:
Dus, TS, wáár zijn je opvangadressen? Ik kom in Sachsen, Muldental, al een paar jaar, maar ik zou zo uit mijn hoofd geen enkele plek kunnen bedenken waar de rivier, als die overstroomt, niet zal komen, en waar er wei is.
Tevens moet je die wei dan ook nog zelf maken, want dankzij het landbouwbeleid zijn er geen vaste omheiningen. En een wei maken, heuvelop heuvelaf, dat duurt een paar uur.

de groep biete und suche plätze für Hochwassertiere op facebook
houd de lijsten bij en geeft ze door aan betreffende instanties ,ze hebben zich ook bij MDR sachsen gemeld en andere media maar over algemeen vonden die dat niet nieuwsachtig genoeg toen men via de radio er bekendheid aan wou geven dat er opvangplekken waren
men kreeg, sorry voor duits ,dit antwoord

Es freut uns, dass du uns mit deiner Meldung so tatkräftig unterstützt und haben die Information auch gleich an unsere Redaktion weitergeleitet. Aufgrund der angespannten Hochwasserlage im Sendegebiet ist es uns leider nicht möglich alles im Programm unterzubringen. Wir arbeiten mit Hochdruck daran alle Hörer so gut wie möglich zu informieren.

dus wie is er schuld dat er geen bekendheid aan was ? de media

dus zeg niet dat ze er niet zijn ,ze zijn er !,gebruik ervan maken ,meld je aan en PN de administratie aan ,zij beheren de lijsten en logisch om misbruik te voorkomen staan ze niet openbaar ,ik heb aanmelden in begin meegemaakt ,toen kon je op de site zelf zetten ,nou het liep storm ,zo storm dat men het veranderde via privebericht aan 3 administratie leden ,zodat zeker was dat elk adres in bestand kwam !

ook giften aan dierenasiels ,voertransport ,hooi stro enz ,via deze groep met meer dan 9000 leden is zoveel gedaan en gebeurt nog ,alles vrijwilligerswerk!

nog een hulpaanbod voor paarden van trakehner stamboek
http://horse-today.de/?p=102184

internet hulpdienst
http://www.proplanta.de/Agrar-Nachricht ... 82647.html

in sachsen was er een grote bedrijf die meer dan 100 paarden heeft opgevangen trouwens
DD ranch in rathenow ,er is nog hooi aan geschonken omdat ze zelf niet meer genoeg hadden

en gut aiderbichl ! ook die vongen gratis noodlijdende dieren op !

en sorry dat ik het zeg ,ik hoor je continu alleen over bundesland sachsen praten ,de situatie afschilderen
dit betreft niet alleen sachsen ;) ,het hele rampgebied strekt zich uit over meerdere bundeslanden met elk hun eigen infra- structuur en verschillen in inkomsten van mensen
en dan ook nog ,geheel sachsen stond niet blank ,erzgebirge /sächische schweiz bv waren droog ,het betreft het Elbe gebied daar ,dat is niet geheel bundesland sachsen

en sachsen is uit het hoog watergevaar ,men is bezig met de schade op te ruimen daar ,een pens vol werk met die moddertroep daar

aktueel is de situatie in Bundesland Niedersachsen richting Hamburg

voor de leken ,Bundeslanden kun je vergelijken met provincies ,er zijn dus verschillende bundeslanden in duitsland

tina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 23:25

heeft niks met beesten te maken :+ meer ,dit is Fischbeck in sachsen -anhalt waar bij fischbeck de dijk doorgeslagen is en 20.000 hekatare achter de dijk is volgelopen met water uit de elbe ,het gat kregen ze niet dicht ,vandaag deze poging

ook zo kan je een dijk dichten hier
http://www.volksstimme.de/nachrichten/s ... Deich.html

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 00:04

Nog makkelijker, als de heuvels zo dichtbij zijn zorg je dat je ze daarop krijgt. Je laat ze NIET verzuipen in hun stal. En ja, draden doorknippen om op hoger land uit te komen en door een akker kan dan. Het loopt toch onder water dus of de akker nu door een kudde koeien of hoog water om zeep geholpen wordt maakt dan ook niet meer uit. Al gezien hoe de uiterwaarden er hier op het moment uit zien na het hoge water? De mais verzopen en het gras wat nog niet weg was vol slik en platgeslagen. Je kan met een mobiele afrastering een tijdelijke wei maken, ook in een bos. Maar als iedereen zo redeneerd als jullie hier gebeurt er gewoon helemaal niets. Natuurlijk zijn koeien als ze voor het eerst weer de zon op de huid krijgen blij dat ze buiten zijn maar dat duurt nooit heel lang. Met een kwartier is de grootste joligheid er wel af en kan je gedoseerd gaan verplaatsen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 08:04

Maar wat als jij halsoverkop je paard gaat redden en je komt aan en ziet een doorgeknipte omheining en geen paard omdat iemand besloot met zijn kudde daardoor te gaan?
Wat als jouw koeien mensen omverlopen, de weg versperren en reddingsacties bemoeilijken, ziektes overdragen naar andere veestapels, het niet gewend zijn om gedreven te worden en alle kanten oplopen?

Ik sta echt met grote ogen te kijken naar hoe naïef en gemakkelijk sommige mensen denken. Het is geen Amerikaanse rampenfilm he. Na deze overstroming gaat het leven gewoon weer verder.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:51

Ik praat alleen maar over bundesland Sachsen, omdat ik het daar ken.
Ik weet echt wel dat er meer plekken zijn.

Maar, TS, als je dat leest, is het dus niet mogelijk om alles onder te brengen. "ist es uns leider nicht möglich alles im Programm unterzubringen." Tenminste, dat is wat ik er uit opmaak..

Maar over het 'geen plaats': ik heb het over Sachsen, Muldental. En daar ís gewoonweg geen plaats. En er lopen 2 rivieren. Er zijn een paar uiterwaarden, maar vooral veel akkerland (koolzaad voor het grootste gedeelte), en bos. Als je ergens anders heen wilt, moet je flink ver weg, want die rivieren zijn behoorlijk groot en overstromen flink. En ver. Dat is geen 15minuten lopen oid, dat is veel langer.
En omdat er slechte wegen zijn, is het met de auto lang niet altijd sneller/handiger.

Over het gehele kreis is daar leegloop. Dorpswinkels die er het ene jaar nog zijn, zijn het volgende jaar failliet. Daar zit het probleem imo, want dat is niet alleen van Muldental, maar van veel grotere delen van Sachsen.

Ik heb het juist niet over de andere plaatsen, want ik weet niet hoe het daar zit :) . Daarom zeg ik er niets over. Ik weet heus wel dat er andere plekken zijn, maa rik weet niet hoe het daar zit. Mijn kennis over het gebied is kreis Leipzigerland op de kop af. 't Oude Kreis Muldental.

Ik weet hoe het zit in het Muldental, ik weet dat je daar eigenlijk niet de mogelikheid hebt om je paarden op een droog heuveltje met gras in de buurt te zetten, omdat die plaatsen er niet zijn!
Een mobiel weitje met prikpaaltjes, duurt in dat gebied als nog lang. Een paar uur. En ja, dat moet je dan doen. Maar dan moet je kiezen. Je kan niet alles en iedereen redden. Soms moet je keuzes maken.
Mensen of dieren, heel eerlijk snap ik die keuze, zeker boerderijdieren. En zeker als je niet weet of je daarna nog genoeg geld hebt om je dieren te onderhouden...

Over akkers lopen kan heel misschien, maar dan moet je wel zeker weten dat de rivier er komt. Zoals Gini zegt, het leven gaat door. Om je eigen dieren te redden, en dan vervolgens iemand anders zijn gehele inkomsten te vernietigen... Dat is ook niet erg leuk voor die andere persoon, zeker niet als die daaraan failliet gaat oid. Want hij kan misschien 1 oogst missen, maar niet 20 (want hé, als er één gaat, gaan er meerderen.)

Ze zijn bij ons niet voor niets uren bezig geweest, met een flinke groep mensen.

Het is gewoon niet zo makkelijk!
En waarom zeg ik dit? Omdat er hier erg eenvoudig wordt gedacht door sommige mensen, die blijkbaar erg verontwaardigd zijn dat dieren komen te overlijden. En dat mensen zgn geen reddingspogingen ondernemen..
Dit ligt echt niet aan die mensen zelf, dat is het punt wat ik wil maken. Het ligt aan de overheid, aan de leegstroming en aan de flut economie, in Sachsen.

Als mijn pony was overleden, en die kans was er echt, dan had ik de mädels en de rest van mijn vrienden niet de schuld gegeven. Want ik weet dat zij er alles aan hebben gedaan om alle pony's te redden. Maar soms gaat het niet, soms heb je niet genoeg tijd en te weinig mankracht. En ja, dan laat je je beesten op stal. Want anders hinderen ze anderen. Als ze tegen mij hadden gezegd: 'we hebben Aladin helaas te lang op stal laten staan, het gevaar was te groot om terug te keren en vrijlaten is te gevaarlijk', dan ga ik hun écht niet daarop aanvallen, hoeveel pijn het ook doet om mijn vriendje voor altijd te missen. Zij zouden dan een keuze hebben gemaakt, en kiezen tussen het ene leven of het andere is nooit goed.

Vergeet niet, dat het ook door verkeerde inschattingen kan komen. Dat ze dachten, dat ze nog terug konden om hun dieren te redden. Dat weet je niet.

Ik denk wel dat je kan aannemen dat geen van de boeren het expres deed. Ik denk wel dat je kan aannemen dat ze er álles aan hebben gedaan om hun dieren te redden. Maar soms moet je kiezen, en kan je niet alles redden.

En nee, ze krijgen lang niet altijd alle schade vergoed. Economische schade, bijvoorbeeld als er iemand besluit met zijn kudde koeien over jou koolzaad te baggeren, die krijg je niet vergoed hoor.
Niet van die persoon, die kan het toch niet betalen en dan mag je eerst bewijzen dat hij het deed. En ook niet van de overstromingsvergoedingen, want het water kwam er niet. Zo bot ging het in 2002 in ieder geval. Geen inkomsten door de overstroming? Tsja, eigen probleem.

Ze zullen er écht alles aan doen, maar het kan niet altijd.

Ik ben overigens erg blij dat Sachsen uit het hoogwater gevaar is, maar dan is nog niet alles klaar. Ook het opruimen kost tijd. Het leven gaat niet meer door zoals het eerst was, het is wéér een bende. Daar moet weer tijd en geld in worden gestopt.

Edit: en wáárom zou een boer in hemelsnaam al zijn koeien expres laten verzuipen??
Zoals in dit topic al werd aangedragen: je bloedlijnen zijn verpest. Dieren zijn meer waard dan het geld wat je krijgt. Dus waaarom?!
Laatst bijgewerkt door LoveBodin op 16-06-13 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:55

Na dit bericht kan ik alleen maar amen zeggen.
Hoe machteloos moeten sommige mensen zich gevoeld hebben.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:46

Anne_GTI schreef:
Je kan met een mobiele afrastering een tijdelijke wei maken, ook in een bos. Maar als iedereen zo redeneerd als jullie hier gebeurt er gewoon helemaal niets. Natuurlijk zijn koeien als ze voor het eerst weer de zon op de huid krijgen blij dat ze buiten zijn maar dat duurt nooit heel lang. Met een kwartier is de grootste joligheid er wel af en kan je gedoseerd gaan verplaatsen.

in die kwartier zijn ze alle kanten opgestoven.. denk je echt dat ze op het erf blijven...

dat mensen nu zo redeneren wil niet zeggen dat er bij zoiets helemaal niets gebeurd.

het is vooral wat de overheid wil.. of de politie ect.. er zal best wel iets geprobeerd worden maar elke situatie is weer anders en hoeveel tijd je hebt ect.

en overwat lovebodin hierboven zegt , kan ik net als gini ook amen zeggen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:02

en wat als en wat als en wat als... wat als jeje kind meeneemt en die in paniek wegrent de weg op en hierdoor een ongeluk veroorzaakt waardoor een heel gezin dood gaat... kan allemaal, om dit nou als (drog)reden te gebruiken...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:08

unihorses schreef:
en wat als en wat als en wat als... wat als jeje kind meeneemt en die in paniek wegrent de weg op en hierdoor een ongeluk veroorzaakt waardoor een heel gezin dood gaat... kan allemaal, om dit nou als (drog)reden te gebruiken...

Wat wil je hiermee zeggen?

Dat ze alle koeien maar vrij hadden moeten laten? Met alle risico's van dien?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:09

LoveBodin schreef:
unihorses schreef:

Wat wil je hiermee zeggen?

Dat ze alle koeien maar vrij hadden moeten laten? Met alle risico's van dien?

niemand zegt vrijlaten... als je vee het drijven kent.... en anders in wagens en ergens anders in een afgeschermd gebied eruitgooien. en als de dieren na de mensen worden geevacueerd komen er ook geen mensen in gevaar.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:17

Heb je het hele topic gelezen?

Mensen zeggen wel degelijk vrijlaten. Want volgens sommigen is alles beter dan in een stal 'laten' verdrinken.

Verder, er is gewoon te weinig tijd. Die wagens, die zijn er daar niet. Waarom heb je namelijk een wagen nodig? Alleen voor DA in noodgevallen over het algemeen. De kans dat je je gehele veestapel over erg slechte wegen (helpt óók niet mee) moet vervoeren, is gewoon zo ontzettend klein.

Het vee kent 9 v/d 10 keer het drijven niet. In Nederland, en in Duitsland niet. Zie hier ook: waarom zou je, als grote melkvee boer al die moeite doen om je vee te leren zich op te laten drijven?

Die plaatsen, daar hebben we het óók al overgehad. Ook niet erg makkelijk te regelen.

En denk je nu écht dat die boeren al hun kostbare, niet vervangbare kostbare 'materiaal' laten verzuipen, als het niet anders had gekund?! Dat ze die maar expres lieten verzuipen?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:42

Melkvee wordt elke dag gedreven naar de stal en wei als ze niet door de robot gemolken worden. Vleesvee wordt ook gedreven met verweiden. Dus dat de dieren het drijven niet kennen is een kulargument. Dus 9 van de 10 keer kent het vee het drijven wel. Als het zo'n arm gebied is melken ze ook niet met een melkrobot.

Ik denk dat die boeren van overheidswege behoorlijk tegen gewerkt zijn door allerlei regelgeving en bureauwijsheid. En nogmaals, in Nederland kon in 1995 alles binnen een dag geregeld worden. Als er behoefte is aan veetransportwagens zijn die ook vanuit Nederland in te zetten. Maar er zal wel betaald moeten worden.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:59

De plekken waar ik geweest ben werden ze nu niet echt gedreven. Meer door sluizen richting de wei gewerkt.
Maar niet volledig los, altijd met omheiningen eigenlijk. En die heb je dan niet meer.
Maar goed, misschien is dat niet overal zo.

Veetransportwagens uit Nederland, ik ben bang dat je dan te laat bent. Het kost ons, als we doorrijden een uur of 5/6, vanuit oost-Nederland. En die tijd heb je niet.
En dat geld is echt een probleem.

Maar ik blijf erbij dat het niet de schuld van de boeren was. Kiezen op zo'n moment is echt niet iets wat je wilt doen. Maar het moet soms wel..

De overheid moet dit probleem structureel gaan aanpassen. Extra uiterwaarden afpakken van boeren hun land zal niet gaan werken. Het gehele probleem, leegloop, moet worden aangepakt. Want als men rijker wordt, is er minder boerenland nodig, en zal er dus meer land teruggegeven kunnen worden aan de rivier.

Maar ook daar is geld voor nodig... En het is een lange-termijn idee. Iets wat politici blijkbaar minder leuk vinden ofzo.