Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:21

Fred_Kroket schreef:
LoveBodin schreef:
Maar het koningshuis levert wel degelijk dingen op.
Niet in de directe zin, zoal tooegangskaartjes, maar indirect. In handelsrelaties onder andere. Daarom gaan ze op staatsbezoek.
Staat in dit topic al eerder vermeld. Zit nu niet op pc, maar als ik thuis ben zal ik her opzooeken

En ook, ze hebben altijd hetzelfde, politiek onafhankelijke hoofd. Niet de ene keer een republikein (bush), dan een democraat (obama) etc.

Ja dat is zo, maar dan zouden ze dat net zo goed kunnen doen als ze wat minder "salaris" krijgen, daarnaast hebben ze onlangs wel wat dubieuze landen bezocht en zijn er wat staatshoofden (Poetin) die hier komen en een regime erop na houden wat niet meer helemaal anno 2013 is, maar van twee walletjes eten is wel typisch een stukje Hollands erfgoed dus had ook niet verwacht dat het koningshuis daar iets van kritiek zou uiten. Helemaal onafhankelijk zijn ze denk ik niet, en wij hebben door de democratie elke 4 jaar ook een politiek ander "hoofd" dan weer een meerderheid voor de VVD en een andere keer de midden linkse kant van de PVDA.

Met hoofd bedoelde ik letterlijk hoofd. Dus dat ding waar ogen, een neus en een mond opzitten :Y) (maar dat stond er niet zo duidelijk).
Natuurlijk zeggen ze niks tegen Poetin e.d. Da's slecht voor de handelsrelaties. En Poetin is toch echt een stukje machtiger dan ons koningshuis. En Rusland bezit flink wat olie, net zoals (denk ik dat je die bedoelt) de andere dubieuze landen. En olie = geld.
Plus dat het niet van politiek onafhankelijk zou zijn, om kritiek te leveren over dit soort politieke dingen.

Natuurlijk zijn ze niet volledig onafhankelijk, maar wel meer dan het merendeel van de bevolking. Ze mogen ook niet stemmen. Ze mogen dus geen politieke voorkeur TONEN. Da's best heftig hoor.

En ja, klopt dat we elke 4 jaar een andere minister president hebben. Maar die is vooral van belang voor het binnenland, het koningshuis is meer het mooie visitiekaartje, dat zorgt voor o.a. handelsrelaties met het buitenland. De ministerpresident moet zich eerst en vooral druk maken om het binnenland. Tevens hebben andere landen, zonder koning, een ministerpresident en een premier. En die premier die wisselt ook om de zoveel tijd. En die krijgt idd geld totdat die doodgaat, net zoals zijn voorgangers. Dat kost ook een flinke klap geld.
Onze koning(in) zijn/haar hoofd blijft altijd hetzelfde. Net zoals het karakter. En dat is zekerheid. En daardoor hoeven niet elke keer relaties opnieuw te worden opgebouwd.

Verder zeg ik nergens dat ze niet met minder uitkunnen. Ik zou het Koningshuis in elk geval meer waarderen als ze een klein deel inleveren. Al is het maar 1 ton oid. Uit solidariteit.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:57

Nouska schreef:
Zijn salaris mag best (herhaaldelijk) onder de loep gehouden worden, maar dit concrete initiatief lijkt me nogal ondoordacht.

Het is een protest; prima doordacht toch juist. Zo komt er iets in de maatschappelijke agenda zonder dat het fysieke oproer veroorzaakt. En als W.A. marketingtechnisch echt een beetje slim is (of een goede spindoctor heeft) zegt hij; "Inderdaad, jullie hebben gelijk; kijk ik schenk 100.000 per jaar aan ...(de voedselbanken of vul een ander goed doel naar keuze in)". Hij eet er geen boterham minder om; Maxima kan nog best genoeg valentino pakjes kopen en toch een mooi gebaar naar het volks gepeupel.

Citaat:
Veel Nederlanders beseffen volgens mij ook niet half hoe gelukkig ze zich kunnen prijzen dat het een koninkrijk is..

Dan mag jij me uitleggen op welk vlak wij slechter af zijn dan mensen in -laten we zeggen- Finland?

Ik vind dat het Koningshuis niet past bij de identiteit van Nederland. We zijn een egalitair land met een kleine machtsafstand waar mensen over het algemeen vinden dat ieder mens gelijke rechten en plichten heeft, waar mensen 'je' zeggen tegen ouders, leraren, notarissen, waar de nouveau riche meer te besteden heeft dan de adel en waar patienten met een uitgeprinte zelfdiagnose bij de huisarts komen. Het gepronk met geld en bezit van de hoogste adel (namelijk de Oranjes) vind ik daar helemaal niet bij passen, ik zou er dus geen traan om laten als de monarchie werd afgeschaft of omgezet werd in een ceremonieel koningsschap zoals in Zweden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:00

Volgens mij MOGEN ze wel stemmen hoor, ontvangen ze ook gewoon een stempas, maar kiezen ze ervoor om het niet te doen :)

Ik zou het ook een leuke geste vinden als ze een flink deel inleveren of schenken aan een goed doel ofzo.
(Prinses Maxima Centrum ofzo :P )

Maar wellicht doen ze dat al, of hebben ze er hele goede redenen voor om dat niet te doen :)

Het lijkt mij ook een beetje overbodig dat Beatrix miljarden op de bank heeft staan, maar wie weet valt er toch wel wat over te zeggen welke insteek daar achter zit, waardoor je er wat anders over gaat denken als je dat hoort.

Je hebt simpelweg hun kant van het verhaal niet gehoord en dan is het wel heel simpel om conclusies te trekken :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:05

sallandval schreef:
Ik vind dat het Koningshuis niet past bij de identiteit van Nederland.

Hmm, maar om prinses Maxima dan maar te citeren: DE Nederlandse identiteit bestaat niet. Veel mensen hechten wel aan het koningshuis getuige de oranjeverenigingen (ook al wordt dat inderdaad wel minder), veel andere mensen hebben er geen bezwaar tegen. Dus om te zeggen dat het niet past bij de identiteit gaat te snel.

Albert

Re: Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:08

Ik vind het juist een verbindende factor in Nederland, vrij van politieke motieven of idealen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:11

Oh, oké, dat wist ik niet. Dat ze wel mogen stemmen.

Het politieke systeem in Finland is pas sinds een tijdje goed, dus over de lange termijn kan je daar niet veel overzeggen. Hier is één iemand echt heel erg lang aan de macht geweest, als president. (Bijna 30 jaar).
Nu hebben ze elke 4 jaar een nieuwe Premier. En die Premier zit ook niet in een klein huisje, maar in een enorm paleis, wat door de staat wordt onderhouden.
Ze wilden trouwens wel een koning ;)

En ja, volgens mij loopt Finland wel hier en daar inkomsten weg, door handelsrelaties die minder goed onderhouden kunnen worden. Maar ook heeft Finland een heel andere, veel meer geïsoleerde ligging. De Oostzee vriest in een beetje strenge winter helemaal dicht. Ook in niet zo strenge winters voor een groot deel. En Finland is een erg jong land, heeft nog heel veel connecties met Rusland.
Ze hebben andere prioriteiten en willen handelen met andere landen.

Albert _/-\o_ helemaal mee eens.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:15

Shadow0 schreef:
sallandval schreef:
Ik vind dat het Koningshuis niet past bij de identiteit van Nederland.

Hmm, maar om prinses Maxima dan maar te citeren: DE Nederlandse identiteit bestaat niet. Veel mensen hechten wel aan het koningshuis getuige de oranjeverenigingen (ook al wordt dat inderdaad wel minder), veel andere mensen hebben er geen bezwaar tegen. Dus om te zeggen dat het niet past bij de identiteit gaat te snel.

Ik ben het beslist niet eens met de stelling dat Nederland geen identiteit heeft. Soms geef ik cursussen interculturalisatie, en mijn cursisten weten Nederland feilloos te plaatsen op bijvoorbeeld cultuurdimensies. Zelf vond ik die opmerking van haar 'een beetje dom'.

Het past wel bij Nederland dat de identiteit niet zo duidelijk is (doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg) en zuinigheid past ook (calvinisme)... mijn voorspelling is dat het Koningshuis zeker zal gaan downsizen de komende 50 jaar, zo niet al eerder.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:16

Albert schreef:
Ik vind het juist een verbindende factor in Nederland, vrij van politieke motieven of idealen.

Njah; alleen als je de adellijke dynastie-dynamieken niet tot de politiek of idealen rekent he?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:19

LoveBodin schreef:

Het politieke systeem in Finland is pas sinds een tijdje goed, dus over de lange termijn kan je daar niet veel overzeggen. Hier is één iemand echt heel erg lang aan de macht geweest, als president. (Bijna 30 jaar).
Nu hebben ze elke 4 jaar een nieuwe Premier. En die Premier zit ook niet in een klein huisje, maar in een enorm paleis, wat door de staat wordt onderhouden.

En ja, volgens mij loopt Finland wel hier en daar inkomsten weg, door handelsrelaties die minder goed onderhouden kunnen worden. Maar ook heeft Finland een heel andere, veel meer geïsoleerde ligging. De Oostzee vriest in een beetje strenge winter helemaal dicht. Ook in niet zo strenge winters voor een groot deel. En Finland is een erg jong land, heeft nog heel veel connecties met Rusland.

Je beschrijft hier een boel dingen die niets met mijn vraag te maken hebben; waarin hebben wij Nederlanders het zo veel beter dan de Finnen dat we niet beseffen hoe dankbaar we zouden moeten zijn voor het Koningshuis? Stel dat het zou worden afgeschaft of ceremonieel zou worden, wat zouden wij er van merken denk je?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:22

sallandval schreef:
Albert schreef:

Njah; alleen als je de adellijke dynastie-dynamieken niet tot de politiek of idealen rekent he?

Die reken ik tot onze nationale geschiedenis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:27

sallandval schreef:
Het past wel bij Nederland dat de identiteit niet zo duidelijk is (doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg) en zuinigheid past ook (calvinisme)...

Tsja, dat is soms ook meer hoe we onszelf willen zien. Op veel vlakken hoort Nederland bij de wereldtop, op andere gebieden willen ze/we dat graag, ook al is dat eigenlijk absurd voor zo'n klein land. De oranjegekte (voetbal en andere sporten) zijn ook Nederland. De Zuid-as is Nederland, inclusief al die organisaties die zichzelf graag protserige ambitieuze projecten toe willen bedelen...

Verder is Nederland ook enorm regentesk. De oude adel is niet meer zo belangrijk, maar de bestuurdersklasse is aanzienlijk, en in een aantal opzichten helemaal niet zo egalitair: ons kent ons is van groot belang.

Daarnaast vind ik eigenlijk dat Maxima wel een punt had: de identiteit bestaat niet ook al wordt die regelmatig geclaimd door allerlei partijen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:44

sallandval schreef:
LoveBodin schreef:

Je beschrijft hier een boel dingen die niets met mijn vraag te maken hebben; waarin hebben wij Nederlanders het zo veel beter dan de Finnen dat we niet beseffen hoe dankbaar we zouden moeten zijn voor het Koningshuis? Stel dat het zou worden afgeschaft of ceremonieel zou worden, wat zouden wij er van merken denk je?

Ik zeg dat je het niet kan vergelijken met Finland, omdat Finland een heel ander soort land is. Totaal anders opgebouwd ook. Andere belangen.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:15

Amaris schreef:
Ik heb getekend.

Hard werken: ja
Veel verantwoording: ja
Per maand twee keer een modaal jaarinkomen verdienen.... nou.... nee.

Eén keer een modaal jaarinkomen per maand lijkt me ook voldoende.

Ik heb ook getekend ...of het invloed heeft ...geen idee .
Maar niet geschoten is altijd mis .
Sind vanochtend hebben toch zo,n 2000 mensen getekend .

Ben benieuwd wat die hele poppenkast op 30 April gaat kosten -O-

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:06

Ik ben benieuwd wat 'die hele poppenkast' op 30 april gaat opleveren.. :)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:11

Nu even een poppenkast, maar met een president heb je iedere 4 jaar een poppenkast.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:25

Dat is toch hetzelfde met de kabinetten?? En dat is net zo labiel.. Links/rechts... Elke keer weer feest.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:04

Daar heb je een sterk argument voor het koningshuis..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:07

Fred_Kroket schreef:
Ja dat is zo, maar dan zouden ze dat net zo goed kunnen doen als ze wat minder "salaris" krijgen, daarnaast hebben ze onlangs wel wat dubieuze landen bezocht en zijn er wat staatshoofden (Poetin) die hier komen en een regime erop na houden wat niet meer helemaal anno 2013 is, maar van twee walletjes eten is wel typisch een stukje Hollands erfgoed dus had ook niet verwacht dat het koningshuis daar iets van kritiek zou uiten. Helemaal onafhankelijk zijn ze denk ik niet, en wij hebben door de democratie elke 4 jaar ook een politiek ander "hoofd" dan weer een meerderheid voor de VVD en een andere keer de midden linkse kant van de PVDA.

Van twee walletjes eten, right. Had jij liever oorlog met de Russen gehad? :') Dat is dus precies waar het Koningshuis goed voor is. Die zorgen dat de relaties niet klappen. Zo'n heethoofd als Poetin heb ik liever niet in mijn nek...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:33

Vanavond is er een interview met Willem-Alexander en Maxima geweest. Hebben jullie die uitzending gezien en wat vonden jullie inhoudelijk van de antwoorden die gegeven zijn (ook qua financien?)

Voor degenen die niet de moeite willen nemen om het hele interview te gaan bekijken, in het kort even de antwoorden:

http://nos.nl/koningshuis/artikel/49686 ... komen.html

Dus voor de azijnpissers onder ons die roepen dat in tijden van crisis nog meer mensen hun baan kwijt moeten raken: vooral korten die hap!

En verder helemaal eens met Albert!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 06:28

ingedebruijn schreef:
Dat is toch hetzelfde met de kabinetten?? En dat is net zo labiel.. Links/rechts... Elke keer weer feest.

Gewoon afschaffen die zooi! Geen verkiezingen meer, geen geruzie meer, geen zoveel dagen zonder regering. Maakt 't allemaal een stuk eenvoudiger :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 06:59

Cassidy schreef:
Vanavond is er een interview met Willem-Alexander en Maxima geweest. Hebben jullie die uitzending gezien en wat vonden jullie inhoudelijk van de antwoorden die gegeven zijn (ook qua financien?)

Voor degenen die niet de moeite willen nemen om het hele interview te gaan bekijken, in het kort even de antwoorden:

http://nos.nl/koningshuis/artikel/49686 ... komen.html

Dus voor de azijnpissers onder ons die roepen dat in tijden van crisis nog meer mensen hun baan kwijt moeten raken: vooral korten die hap!

En verder helemaal eens met Albert!

Interview gezien en ervan genoten. Ze zijn echt klaar voor het koningsschap, en eigenlijk voelde ik me gister trots dat zij ons land gaan vertegenwoordigen. :j stom misschien maar zo voelt het wel.

En een president kost heel veel geld, en iedere 4 tot 6 jaar opnieuw die ellende van kiezen en beedigen. En iedere 4 tot 6 jaar een totaal andere richting van ons land door een ander landshoofd. Je zult iemand als Balkenende of Wilders of een willekeurig gekozen persoon dat voldoende vriendjes macht of geld heeft om de winst te kopen/af te dwingen (kan net zo goed ook meneer Holleder zijn, of een figuur als Hitler) maar eens moeten loslaten op landen als Rusland/amerika/de golfregio of korea. Brr moet er niet aan denken

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:49

kamsel schreef:
Daar heb je een sterk argument voor het koningshuis..

Wat voegen hun dan toe? Zij beslissen niets.. dat doet de regering uiteindelijk dus als die veranderd heeft dat toch ook invloed op de handel etc..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:52

Ik denk dat het interview heel duidelijk maakt welke kracht een koningschap kan hebben. Als doorgaande lijn, die meer vertrouwen geeft, die door hun neutralere positie en langdurige betrokkenheid een heel ander gevoel oproept.

Wat het koningshuis in elk geval heeft, dat sprak tenminste duidelijk uit het interview, en wat onze politiek de laatste tijd ontzettend mist, is visie. Hun perspectief is anders. Rutte kijkt niet gek veel verder dan de peilingen van de volgende week en eventueel de volgende verkiezingen. WA draagt een perspectief van 200 jaar met zich mee. Ik denk dat de combinatie daarvan (de politieke beslissingen bij de politiek maar wel wat reflectie en continuiteit via het koningschap) heel waardevol is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:28

Veel mensen zeggen dat ze niet voor in de schoenen van de koning(in) willen staan. Nou, voor dat geld dus even wel hoor! Voor dat geld zou ik persoonlijk niet zeiken over mijn recht van privacy. Voor dat geld kom je me voor mijn part filmen als ik onder de douche sta en mijn cellulitus probeer weg te poetsen!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:33

femke27 schreef:
Veel mensen zeggen dat ze niet voor in de schoenen van de koning(in) willen staan. Nou, voor dat geld dus even wel hoor! Voor dat geld zou ik persoonlijk niet zeiken over mijn recht van privacy. Voor dat geld kom je me voor mijn part filmen als ik onder de douche sta en mijn cellulitus probeer weg te poetsen!

Meen je dat serieus?
Wil je echt nooit meer even een ijsje kopen als het warm is, een tripje naar t zwembad, je kinderen (als je die hebt) van school halen. Nooit een keer in het verkeer roepen: man, kijk uit waar je loopt!, nooit je mening over sommige dingen mogen geven, nergens alleen heen kunnen? Sowieso een keer iets leuks/geks doen?
Altijd, bij alles wat je doet onder de loep worden gehouden?

Dat is me 800 ton per jaar echt niet waard hoor. Ik wil graag een leven hebben.