Fred_Kroket schreef:LoveBodin schreef:Maar het koningshuis levert wel degelijk dingen op.
Niet in de directe zin, zoal tooegangskaartjes, maar indirect. In handelsrelaties onder andere. Daarom gaan ze op staatsbezoek.
Staat in dit topic al eerder vermeld. Zit nu niet op pc, maar als ik thuis ben zal ik her opzooeken
En ook, ze hebben altijd hetzelfde, politiek onafhankelijke hoofd. Niet de ene keer een republikein (bush), dan een democraat (obama) etc.
Ja dat is zo, maar dan zouden ze dat net zo goed kunnen doen als ze wat minder "salaris" krijgen, daarnaast hebben ze onlangs wel wat dubieuze landen bezocht en zijn er wat staatshoofden (Poetin) die hier komen en een regime erop na houden wat niet meer helemaal anno 2013 is, maar van twee walletjes eten is wel typisch een stukje Hollands erfgoed dus had ook niet verwacht dat het koningshuis daar iets van kritiek zou uiten. Helemaal onafhankelijk zijn ze denk ik niet, en wij hebben door de democratie elke 4 jaar ook een politiek ander "hoofd" dan weer een meerderheid voor de VVD en een andere keer de midden linkse kant van de PVDA.
Met hoofd bedoelde ik letterlijk hoofd. Dus dat ding waar ogen, een neus en een mond opzitten

Natuurlijk zeggen ze niks tegen Poetin e.d. Da's slecht voor de handelsrelaties. En Poetin is toch echt een stukje machtiger dan ons koningshuis. En Rusland bezit flink wat olie, net zoals (denk ik dat je die bedoelt) de andere dubieuze landen. En olie = geld.
Plus dat het niet van politiek onafhankelijk zou zijn, om kritiek te leveren over dit soort politieke dingen.
Natuurlijk zijn ze niet volledig onafhankelijk, maar wel meer dan het merendeel van de bevolking. Ze mogen ook niet stemmen. Ze mogen dus geen politieke voorkeur TONEN. Da's best heftig hoor.
En ja, klopt dat we elke 4 jaar een andere minister president hebben. Maar die is vooral van belang voor het binnenland, het koningshuis is meer het mooie visitiekaartje, dat zorgt voor o.a. handelsrelaties met het buitenland. De ministerpresident moet zich eerst en vooral druk maken om het binnenland. Tevens hebben andere landen, zonder koning, een ministerpresident en een premier. En die premier die wisselt ook om de zoveel tijd. En die krijgt idd geld totdat die doodgaat, net zoals zijn voorgangers. Dat kost ook een flinke klap geld.
Onze koning(in) zijn/haar hoofd blijft altijd hetzelfde. Net zoals het karakter. En dat is zekerheid. En daardoor hoeven niet elke keer relaties opnieuw te worden opgebouwd.
Verder zeg ik nergens dat ze niet met minder uitkunnen. Ik zou het Koningshuis in elk geval meer waarderen als ze een klein deel inleveren. Al is het maar 1 ton oid. Uit solidariteit.