Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:59

Babootje schreef:
Die autodiefstal is toch ook wel heel raar hoor.

Maar daar heb ik veel minder moeite mee.
Het geeft misschien wel aan dat hij toch anders denkt dan andere mensen, maar als de deskundigen daar niets mee kunnen, houdt het op.
Ik acht hem volledig niet goed in het hoofd en ook al is een stoornis niet bewezen, als ik rechter was zou ik het risico niet nemen.
Iemand die verkracht en vermoordt en vervolgens vrolijk verder gaat met zijn leven is een gewetenloze gevaarlijke gek.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 12:10

MarvanTom schreef:
Babootje schreef:

Het geeft misschien wel aan dat hij toch anders denkt dan andere mensen, maar als de deskundigen daar niets mee kunnen, houdt het op.
Ik acht hem volledig niet goed in het hoofd en ook al is een stoornis niet bewezen, als ik rechter was zou ik het risico niet nemen.
Iemand die verkracht en vermoordt en vervolgens vrolijk verder gaat met zijn leven is een gewetenloze gevaarlijke gek.

Helemaal mee eens. Psychiaters houden de kans op herhaling klein, omdat hij voor en na Marianne dus blijkbaar goed kon omgaan met zijn frustraties.
Maar was dat werkelijk wel zo? Zijn impulsiviteit leidde eerder tot "joyriding" waarvoor hij zelf geen verklaring kon geven. En later tot de verkrachting en moord op Marianne.
Omdat zijn vrouw hem op dat moment afwees blijkbaar. Wie zegt dat dat niet meer kan gebeuren, of nooit meer is gebeurd? Hoe heeft hij zich gedragen bij die prostituees die hij heeft bezocht? Zijn er (cold cases) geopend en opnieuw onderzocht aan de hand van zijn DNA profiel? (Of wat deed hij snachts bij zijn koeien? :D ). Ik zou het uitermate griezelig vinden als zo'n man weer in de maatschappij terug kan komen. Zolang hij niet het achterste van zijn tong laat zien....

Anoniem

Re: Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:12

Het joyriden was na de moord op Marianne..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:19

MarvanTom schreef:
Babootje schreef:

eigelijk is het met je poten aan andermans spullen zitten ook een stoornis.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 12:20

Rechter wil weten of S. misschien seksverslaafd was. "Hij had spijt van hoerenbezoek, maar zei dat natuur te sterk was."

Deskundigen zeggen dat S. niet seksverslaafd was. Hij ging 3 x per jaar naar prostituees in Groningen. Soms op de trekker.

Zou dat laatste nu allemaal echt goed zijn uitgezocht, of is dat alleen o.b.v. het woord van Jasper S. Want daarvan is al aangetoond dat het een leugenaar en bedrieger is. Heb moeite met dit soort conclusies hoor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 12:21

dees_daan schreef:

Oke, nou ja. Hij was toch wel goed van het "padje" af als je het mij vraagt.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:23

Ik snap dat je er zo naar kijkt Babootje, maar dat is niet het enige als men kijkt naar de kans op recidieven. Daar komt veel meer bij kijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 12:24

Toch forse vraagtekens bij toerekeningsvatbaarheid. Parafilie niet vast te stellen, ook niet uitgesloten.

Psychiater: "Als S. Parafilie heeft (afwijkend seksueel gedrag of fantasie), dan is het van sado-masochistische aard.

Jasper S. wil natuurlijk niet ontoerekeningsvatbaar worden verklaard. Want dat betekent TBS en weet je maar nooit of je weer vrijkomt. Advocaat S. stuurt aan op doodslag. Zou dat de strafmaat worden en geen TBS staat ie over een paar jaar weer buiten. Moet er niet aan denken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:25

Babootje schreef:
Rechter wil weten of S. misschien seksverslaafd was. "Hij had spijt van hoerenbezoek, maar zei dat natuur te sterk was."

Deskundigen zeggen dat S. niet seksverslaafd was. Hij ging 3 x per jaar naar prostituees in Groningen. Soms op de trekker.

Zou dat laatste nu allemaal echt goed zijn uitgezocht, of is dat alleen o.b.v. het woord van Jasper S. Want daarvan is al aangetoond dat het een leugenaar en bedrieger is. Heb moeite met dit soort conclusies hoor.

hoe kun je nu diagnoses stellen bij iemand die niet het achterste van zijn tong laat zien?
Als hij liegt kan hij inplaats van drie x per jaar drie x per week naar prostituees zijn gegaan?
En wanneer ben je precies sexverslaafd?

En wanneer heb je parfilie?Zolang het gewoon gaat zonder dwang mag iedereen toch zo gek doen als hij of zij zelf wil?Wie maakt nu uit wat 'normaal' is?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 12:26

milou123 schreef:
Ik snap dat je er zo naar kijkt Babootje, maar dat is niet het enige als men kijkt naar de kans op recidieven. Daar komt veel meer bij kijken.

Het ontbreken van berouw en empatisch vermogen van Jasper S. vind ik toch een grote factor voor recidive. En daar hoef je geen psychiater voor te zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 12:27

Als Jasper S. deze afwijking (parafillie) heeft, dan is er herhalingsgevaar èn sprake van verminderde toerekeningsvatbaarheid,zegt psychiater.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:32

Babootje schreef:
milou123 schreef:

Het ontbreken van berouw en empatisch vermogen van Jasper S. vind ik toch een grote factor voor recidive. En daar hoef je geen psychiater voor te zijn.

Ik bedoel dat er veel meer punten zijn waar je naar kijkt als je kijkt maar recidievengevaar. Meer dan je zal denken. Het recidievengevaar inschatten is niet zomaar iets en er wordt echt maar heel veel gekeken.
Ik zou het advies van de reclassering wel eens willen weten.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:32

Babootje schreef:
dees_daan schreef:

Oke, nou ja. Hij was toch wel goed van het "padje" af als je het mij vraagt.

Het was hem eerder op de fiets ook gelukt, maar met de auto was het misschien makkelijker?
Kon hij verder weg een nieuw slachtoffer uitzoeken cq oppikken?
Stel dat hij dát van plan was...
Ik mag echt hopen dat ze daar naar hebben gevraagd bij de verhoren of dat hebben onderzocht!

Maar idd: die man is niet goed, wat de deskundigen ook zeggen.

Quote Nu.nl
Citaat:
Tegenover zijn psychiater zou hij hebben gezegd dat hij zijn misdaad mee het graf wilde innemen. Donderdag zei Jasper S. dat hij niet nog zijn hele leven met zijn geheim had kunnen rondlopen.

Hoe bedoel je, wispelturig?
Hij heeft jaaaaarenlang gezwegen en is na het zoveelste onderzoek tegen de lamp gelopen.
En daar was geen ontkennen meer aan.
Als dat DNA-onderzoek er niet was geweest, had hij het vast nooit verteld, denk ik zo!
Laatst bijgewerkt door MarvanTom op 29-03-13 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:44

dees_daan schreef:

Wilde dit net zeggen. Het joyriden was in 2008, dat is bijna 10 jaar later!
Ik zou dan als vrouw ook geen link leggen met de moord op Marianne trouwens.
Ik ga er ook vanuit dat de vrouw wel een vermoeden had over zijn prostitutie bezoekers. Wie weet hadden ze het er samen weleens over gehad! We weten het niet ;)
Misschien vallen er voor die vrouw nu ook wel heel ouzzelstukjes op hun plek! Signalen die verdacht waren die ze nu kan linken, toen misschien opvallend en vreemd maar niks om ongerust over te zijn. Want je vertrouwd je man.
Misschien heeft die vrouw wel een enorm schuldgevoel dat ze al die tijd niks door heeft gehad, misschien wel meegedaan aan de beschuldigingen aan het adres van de asielzoekers

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:48

Typen op een telefoon is soms lastig zie ik. Sorry voor de typefouten.

Maar het zijn allemaal aannames waar we niks mee kunnen.
Ik ga ervan uit dat als hij onderzocht dit met alle zorgvuldigheid gedaan is en de resultaten kloppen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 12:59

Vlug is de advocaat van Jasper S. Die gaat nu de deskundigen doorzagen:

Familie en vrienden Jasper S. kennen hem als vriendelijk, sociaal, totaal niet agressief. Zo leerde ook advocaat hem kennen.

Uit test deskundigen kwam ander beeld naar voren."Hoe kan dat nou?", vraagt Vlug.

Psychologe: "Blijkt dat hij het wel degelijk in zich heeft, en toch sociaal aanvaardbaar kon functioneren.

Advocaat Vlug zegt weinig te hebben gemerkt van door deskundigen beschreven egocentrisme van Jasper S.

Advocaat schetst beeld van man die eenzaam op trekker zat en op mesthoop stond. Af en toe op matje in gang sliep. #Vaatstra

Vlug: "Hij kon er met niemand over praten. Kan dat niet gevonden egocentrisme hebben veroorzaakt?"

Ook vraagt Vlug of gebrek aan wroeging niet kan voorkomen uit feit dat S. er "al 14 jaar op kauwt, en het al heeft verwerkt?"

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:05

Stille meelezer meldt zich
Wat verschrikkelijk moet dit ook zijn voor de familie van S.
Ik hoop echt dat hij voor de rest van zn leven de bak in gaat!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:07

Dat die advocaat van S dat allemaal probeert, tja.
Mijn beroep zou het echt niet zijn. :n

Citaat:
Ook vraagt Vlug of gebrek aan wroeging niet kan voorkomen uit feit dat S. er "al 14 jaar op kauwt, en het al heeft verwerkt?"

Het is geen koe!
Verwerkt? verwerkt? Het blijft hem in de strot hangen!
Ik heb er geen medelijden mee en ik mag hopen de rechters ook niet.
Laatst bijgewerkt door MarvanTom op 29-03-13 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:10

Zoals je eigen onderschrift zegt: ieder heeft zijn eigen waarheid. ;)

Ik snap die advocaat heel goed, het OM is ook niet heilig en probeert begrijpelijk het onderste uit de kan te halen en andersom proberen ze dat onderuit te halen. Dat begrijp ik heel goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 13:11

Nu schorsing. Daarna 1,5 requisitor door Officier van Justitie; daarna 2 uur pleidooi door verdediging.
Dus nog de hele middag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 13:16

"Gelukkig" is er nu een wet in voorbereiding die maakt dat mensen opnieuw kunnen worden berecht mochten er later nadere feiten aan het licht komen die een ander licht op de zaak werpen.
Nu hebben we alleen het woord van Jasper S over de frequentie van zijn hoerenbezoek en dat hij voor en na Marianne hij blijkbaar "goed" om kon gaan met zijn lustgevoelens.
Ik vind het moeilijk om dat te geloven. Het verkrachten en vermoorden van iemand doe je ook niet zomaar. Daar zijn vaak al wel wat dingen aan vooraf gegaan. Misschien wel eerdere verkrachtigen. Benieuwd of we ooit de hele waarheid weten.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:38

milou123 schreef:
Zoals je eigen onderschrift zegt: ieder heeft zijn eigen waarheid. ;)

Ik snap die advocaat heel goed, het OM is ook niet heilig en probeert begrijpelijk het onderste uit de kan te halen en andersom proberen ze dat onderuit te halen. Dat begrijp ik heel goed.

Nou, het is dat je me wijst op mijn eigen onderschrift. :D
Of het nou de hele of de halve waarheid is.
En in ieders ogen is de waarheid nu eenmaal anders.

In dit hele lijdensverhaal hebben we vrees ik te maken met een deel van de waarheid.
Maar beter iets dan niets...
De familie Vaatstra en alle betrokkenen hebben weer een stukje verwerking erbij of eraf, net hoe je het wil zien.

Wachten nu dus weer.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:17

Maar eigenlijk is het voor Marianne gewoon pure pech geweest. Verkeerde plaats op het verkeerde moment. Stel dat ze iets later was geweest. Of iets eerder. Of een andere route had gefietst...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:17

Maar had hij dan de volgende gepakt? Dat blijft de vraag... Wat als hij Marianne had gemist en er een ander meisje voorbij was gereden?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:19

Dat weet je niet. Maar heb zo het vermoeden dat die knop dan alsnog om was gegaan van 'hebben' bij deze griezel.

Ik weet direct weer waarom ik nooit alleen mocht fietsen (gebeurde heus wel... maar....)