Nieuwe Paus is gekozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:39

MarlindeRooz schreef:
_San87_ schreef:
Ja, want een betere wereld hangt af van de persoon die in het Vaticaan met de scepter zwaait :').

een gouden scepter hé! :j
En maar zwaaien naar al die werkeloze mensen in zuid-europa!

Ja en? Het Vaticaan is niet schuldig aan de economische crisis, hoor.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:43

_San87_ schreef:
MarlindeRooz schreef:
een gouden scepter hé! :j
En maar zwaaien naar al die werkeloze mensen in zuid-europa!

Niks en ik bedoel er ook niks mee, maar het is wel knullig.

Sta je daar zonder werk er, hele land in puin zwaait er iemand met een gouden stokkie die ook nog beweerd dat hij sober leeft!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:49

MarlindeRooz schreef:
_San87_ schreef:

Niks en ik bedoel er ook niks mee, maar het is wel knullig.

Sta je daar zonder werk er, hele land in puin zwaait er iemand met een gouden stokkie die ook nog beweerd dat hij sober leeft!

Ja, dus dan kan je daarna lekker gaan zeuren bij de regering van je land die het zover heeft laten komen. Dat gouden stokkie is al eeuwen in het bezit van het Vaticaan.

Damn, laten we even op iedere Vaticaanse slak zout gaan leggen, zeg :').

MarlindeRooz

Re: Nieuwe Paus is gekozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:53

Ik ben het sowieso niet helemaal eens met de gang van zaken binnen de kerk dusja. :)
En daar gaat de kerk ook wel achter komen gezien de enorme daling van het aantal kerkgangers.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:34

Citaat:

Nou heeft Bertoglio, aka paus Frans wel staan zwaaien, maar zonder gouden scepter.

In zijn ontmoeting met de pers heeft hij zaterdag gezegd, dat hij graag wil, dat de kerk arm is (zou je bij paddy power al kunnen gokken op wat hij gaat verkopen...? ;) ) EN dat de kerk er is voor de armen en aan hun kant staat.

En inmiddels heeft hij president Kirchner (v) gezoend, dat zag je pausen ook niet dagelijks doen...

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:42

Om het in bijbelse sfeer te houden ga ik nu even ongelovige tomas spelen. Eerst maar is zien dat er daadwerkelijk iets gaan veranderen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:06

Ja, leuk!

Wat zou jij veranderd willen zien...?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:23

Dat vraag je nu nog? :P is geloof ik toch al zo'n 50 keer voorbij gekomen in dit topic.
Charismatisch is de nieuwe paus zeker, maar dat is menig politicus met mooie beloftes ook.. die geloof je toch ook niet blindelings.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:41

Bambolina schreef:
Charismatisch is de nieuwe paus zeker

Over woorden valt te debatteren. Ik vind het opvallend, om "op die plek" een mens te zien. Iemand die contact maakt, grapjes, zoent praat over oorlog en armoede. Dat is in jaren niet vertoond.
Maar ik zou het geen charisma noemen. (Eerder eenvoud of zo.)

Dat is iets comleet anders dan "menig politicus met mooie beloftes". (Die spindoctors en wat al niet hebben, om maar "goed over te komen" ipv. hun eigen , complexe ideeen te verwoorden.)

Dat je mensen niet klakkeloos op hun mooie blauwe, bruine of groene ogen vertrouwt, is op zich (helaas) alleen maar terecht.

Dus probeer nog eens te verwoorden, wat jij veranderd zou willen zien...? (dat scheelt toch al gauw 11 pagina's doorlezen voor mij, sorry.)

Kannibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:13

ik ben zelf protestants en ik heb helemaal niets met het katholieke geloof en de paus etc. maar toch spreekt deze paus me wel aan!

marijedublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:21

Ik stond midden op het Sint Pieters plein op 13 maart. Ik ben niet gelovig en volg de paus helemaal niet, maar dit was wel echt een heeele gave ervaring!!! :D We waren een week met school in Rome en toen we hoorde dat er een nieuwe paus was, gelijk naar het plein gerend ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 01:27

Ik heb afgelopen week toevallig een docu gezien over Johannes Paulus II en Franciscus I en moest weer aan dit topic denken.
Daarom een subtiel schopje :P
Goed, we zijn inmiddels vier jaar verder en ik ben benieuwd hoe jullie vinden dat de huidige paus het doet? :P Valt het mee? Valt het tegen? Zorgt hij toch voor een veranderde visie?
Ik ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 07:02

Zou de volgende paus geen donkere vrouw kunnen zijn? Talk about plot twist! :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 07:32

Transgender? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 17:36

Cayenne schreef:
Transgender? :+

En lesbisch. :Y)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 17:39

Ik vind de paus verrassend tolerant, eentje die met zijn tijd meegaat voor zover zijn geloof dit toelaat. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:10

Ik ben fan van deze paus :j

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:30

Ik hoor zie lees weinig over de paus.
Wie weet er meer? Wat zijn z'n ins en outs de afgelopen 4 jaar?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:49

Ik vind deze paus ook fantastisch! Ipv interviews met grote kranten gewoon de straatkrant. Geen paleis, maar gewoon in het gastenverblijf. Hij blijft veel gewoner. Voor mij is dit (en san egidio en focolare) toch wel de mooie kant van het katholieke geloof. De armen helpen en tegen het onrecht.
En dat hij probeert vrede te stichten.

Als je meer wil weten, er wordt elk jaar een boek over m geschreven (ik ken de auteur :+ )

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:53

Ik vindt het niks dat hij vrede wil met alle geloven en dat hij dan een geloof zou willen, weet niet of hij dit echt wil hoor maar komt beetje zo over..

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:53

Janinevv schreef:
Ik vindt het niks dat hij vrede wil met alle geloven en dat hij dan een geloof zou willen, weet niet of hij dit echt wil hoor maar komt beetje zo over..

Zoals ik het zie wil hij laten zien dat verschillende geloven heel goed naast elkaar kunnen leven zonder dat je elkaar in het vaarwater zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:54

Ach... in de kern zijn alle geloven toch eigenlijk hetzelfde.

Het zou mooi zijn als we allemaal zonder dwang wat dichter tot elkaar zouden kunnen komen. En dan ben ik een behoorlijke atheïst ;)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:03

Jolien87 schreef:
Janinevv schreef:

Zoals ik het zie wil hij laten zien dat verschillende geloven heel goed naast elkaar kunnen leven zonder dat je elkaar in het vaarwater zit.

Dat snap ik wel, ook geen haat naar andere geloven hoor ;)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:13

Ik vind hem tof!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:45

Ik ben een fan van deze paus.

Ten eerste zijn "gewoonheid". Geen poeha, geen afstand, mensen aanraken (ik bedoel fysiek, maar uiteraard 'raakt' hij mensen ook psychisch).

Ten 2e: hij probeert de kerk op de weg te krijgen om te kiezen voor de armen. Zo heb ik gehoord dat hij onder andere voor de daklozen van Rome een wasserette heeft ingericht. (En dat is waarschijnlijk ook gewoon gebaseerd op dat hij gesprekken heeft met daklozen en dingen heeft gevraagd.)

3e: zoals zijn reis naar Egypte deze week. In principe is dat op eieren lopen. Maar hij gaat.
En er zullen vast sluipschutters namens de regering op de daken gelegen hebben om hem tegen IS te 'beschermen' (de echte bescherming komt van Sint Oscar Romero, door hem persoonlijk heilig verklaard ;) ;) ;) ) - hij rijdt niet in een gepantserde wagen.
En hij omhelst zijn """islamitische ambtgenoot""" het hoofd van de Al-Azhar.
En stelt in toespraken dat iedere gewelddaad "in naam van God/Allah" onmogelijk is. Godslasterlijk is.
"Amen to that!"

Ik hoop dat we hem nog lang hebben - en mbt de toekomst hoop ik, dat hij in staat zal zijn vele kardinalen te 'creëren' die ongeveer hetzelfde in het geloof staan.