Aanslag op van Baalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:52

Marjoow schreef:
superwoman schreef:
Marjoow, wat denk je hoe lang een minuut is wanneer je niet naar een beeldscherm kijkt en je net iets vreselijks hebt meegemaakt (en het nog niet over is naar je gevoel)

Láng ;)

Tuurlijk,want je hebt zoveel ervaring..... Nou ben het helemaal met je eens hoor :evaw:

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:56

superwoman schreef:
Marjoow schreef:
Láng ;)

Tuurlijk,want je hebt zoveel ervaring..... Nou ben het helemaal met je eens hoor :evaw:

_O- _O- _O-

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 17:00

superwoman schreef:
Marjoow schreef:

Láng ;)

Nee jij hebt veel ervaring _O-

Minuten lijken uren te duren ;)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:08

Marjoow schreef:
superwoman schreef:
Weetje.....wanneer hij nog niet in de houdgreep zat, had hij ook wat onschuldige omstanders kunnen pakken...tijdens de worsteling had hij of elke andere gevaarlijke crimineel ook veel schade aan onschuldige mensen kunnen aanbrengen... Een paar schopjes na staat niet in verhouding tot waar die gek toe in staat was. Heb je als mens dan het enige recht om als schietschijf te staan en hem voor eigen risico pakken en dat zo voorzichtig mogelijk, want de dader verdient geen extra schopje,das niet eerlijk :p

Mijn hemel wat kun jij speculeren zeg! Heb je het bericht gelezen waarin staat dat het geweer van hem niet eens dodelijk was?

Sorry, maar op dat moment wéét je dat toch niet?! Dit is lekker achteraf praten.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:10

Dreamy schreef:
Marjoow schreef:

Mijn hemel wat kun jij speculeren zeg! Heb je het bericht gelezen waarin staat dat het geweer van hem niet eens dodelijk was?

Sorry, maar op dat moment wéét je dat toch niet?! Dit is lekker achteraf praten.

Maar dat is toch onze fout? Domme, domme mensen dat ze niet zagen dat het een nep-pistool was!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:12

Jongens voor iedereen: Kunnen we het niet te persoonlijk maken?
Of iemand (nare) ervaringen heeft WEET je niet dus ga daar niet op inhaken.
Leeftijd staat niet garant voor ervaring dus pas hier mee op.

Ik ben het ermee eens dat je niet weet of het wapen echt was, af kon gaan of niet ect.
Hierin streng optreden is dan ook gegrond, dat zo iemand tegen de grond gewerkt word zijn we het volgens mij ook allemaal volledig over eens. Alleen hetgeen daarna gebeurt ging volgens mijn de discussie over?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:12

Marjoow schreef:
Zelfverdediging was al lang niet meer aan de orde. Niemand hoefde zich nog te verdedigen tegen die gast.

Volgensmij had meneer ook nog messen op zak... ?
(dat wisten we echter ook nog niet, maar blijkbaar maakt dat niet uit.. ;) )

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:06

Ailill schreef:
NeverGiveUp schreef:
Foeilijst, bestaat dat :')

Foeilijst :o?

Oh jij weet ook niet wat het is dus :+

Ik denk dat onderhand de meningen wel duidelijk zijn... En de discussie nu een beetje doordrammen wordt, en er niet echt nieuwe dingen gezegd worden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:13

NeverGiveUp schreef:
Ailill schreef:
Foeilijst :o?

Oh jij weet ook niet wat het is dus :+

Ik denk dat onderhand de meningen wel duidelijk zijn... En de discussie nu een beetje doordrammen wordt, en er niet echt nieuwe dingen gezegd worden.

Nooit van gehoord O:)

Maar je hebt inderdaad gelijk, even een break lijkt me een goed plan!

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 01:13

Goed... Een absoluut ondeugdelijke poging, een poging die nooit had kunnen slagen, is (in Nederland) niet strafbaar. Met een pluche knuppel op iemand willen slaan levert geen mishandeling op, met een pistool waarmee je nooit iemand had kunnen doodschieten kun je geen poging tot moord plegen. Dat betekent niet dat er geen andere misdrijven zijn waar hij voor berecht kan worden.
Het maakt dus niet uit of het aan de buitenkant te zien is of het een neppistool was of niet, het is niet zo, DUS er is geen strafbare poging.

Voor een beroep op noodweer moet sprake zijn van een ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding van eigen of andermans lijf, (seksuele) eerbaarheid of goed. Hiertegen mag men een noodzakelijke en geboden verdediging bieden. Dit houdt in dat, wanneer er andere middelen beschikbaar zijn (zoals vluchten), deze de voorkeur hebben boven het gebruik van geweld. Ook moet het geweld proportioneel zijn, je mag niet iemand neerschieten omdat hij je tas wil stelen.

Zodra de aanranding is afgelopen, kan er geen sprake meer zijn van noodweer. Als de dader uitgeschakeld is, mag hij niet nog even teruggepakt worden, dat valt niet meer onder de noodzakelijke verdediging.

De mannen die die trappen na gaven, kunnen dus geen beroep doen op het zich verdedigen tegen een aanval, en zijn dus gewoon fout bezig geweest. Dat neemt natuurlijk helemaal niet weg dat de dader zelf ook gewoon een misdrijf heeft gepleegd, en dat verdediging daartegen toegestaan is.

44Myrthe44

Re: Aanslag op van Baalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 01:37

Waarom denken jullie dat het een nepwapen was?
In de berichten die ik heb gelezen staat dat het wapen weigerde.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 01:45

44Myrthe44 schreef:
Waarom denken jullie dat het een nepwapen was?
In de berichten die ik heb gelezen staat dat het wapen weigerde.

Omdat het dan namelijk helemaal niet erg is wat hij heeft gedaan ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:03

Dat staat in het andere persbericht myrthe, het was een pistool gevuld met pepperspray en losse flodders.
Uit het onderzoek bleek je hier niemand mee te kunnen verwonden laat staan doden.

Meneer in kwestie had ook een briefje achter gelaten dat hij wilde laten zien dat als je wil je deze man makkelijk iets aan zou kunnen doen (gelukt) omdat de beveiliging daar het tegengestelde liet voordoen.
Ook schrijft hij dat zijn wapen niet dodelijk is en dus geen echte moordpoging gaat doen.

De personen daar zijn daar natuurlijk niet van op de hoogte, maar dit wordt strafrechtelijk in Nederland wel mee genomen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:56

Nederlanders (en anderen) zijn zo apart! Volgens mij hebben de meeste mensen geen idee wat ze nou eigenlijk willen! Slap Nederland met het zwakke rechtssysteem. Iedereen zeurt maar dat we meer eigen rechter moeten kunnen spelen. Goed, dan schaffen we het rechtssysteem af. Iedereen mag zelf misdaden oplossen e.d. maar dan wordt er weer gezeurd over het feit dat we hier in ontwikkeld Nederland niet eens een rechtssysteem hebben. Wat willen we nou jongens?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:00

smurffie schreef:
Dat staat in het andere persbericht myrthe, het was een pistool gevuld met pepperspray en losse flodders.
Uit het onderzoek bleek je hier niemand mee te kunnen verwonden laat staan doden.

Meneer in kwestie had ook een briefje achter gelaten dat hij wilde laten zien dat als je wil je deze man makkelijk iets aan zou kunnen doen (gelukt) omdat de beveiliging daar het tegengestelde liet voordoen.
Ook schrijft hij dat zijn wapen niet dodelijk is en dus geen echte moordpoging gaat doen.

De personen daar zijn daar natuurlijk niet van op de hoogte, maar dit wordt strafrechtelijk in Nederland wel mee genomen.

Losse flodders op zulke korte afstand zijn wel degelijk zeer dodelijk. Het wapen in het filmpje ging niet af, mocht er wel een losse flodder zijn afgeschoten dan was de 'moord-aanslag' alsnog een moord geworden.

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:05

Ik denk als die meneer dood was geschoten de schutter niet levend van het podium was gekomen.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:27

nadja15 schreef:
Nederlanders (en anderen) zijn zo apart! Volgens mij hebben de meeste mensen geen idee wat ze nou eigenlijk willen! Slap Nederland met het zwakke rechtssysteem. Iedereen zeurt maar dat we meer eigen rechter moeten kunnen spelen. Goed, dan schaffen we het rechtssysteem af. Iedereen mag zelf misdaden oplossen e.d. maar dan wordt er weer gezeurd over het feit dat we hier in ontwikkeld Nederland niet eens een rechtssysteem hebben. Wat willen we nou jongens?!

Dat komt omdat mensen, en dat blijkt ook uit dit topic, onder de indruk verkeren dat er een zwak rechtssysteem is. Echter Nederland is één van de strengst straffende landen van Europa. Daarnaast blijkt dat als burgers volledige kennis hebben van een zaak, dus als ze op de hoogte worden gebracht van de gegevens van het onderzoek, dossier etc., vaak dezelfde straf op zouden leggen als de rechter in kwestie. Dit blijkt gewoon uit onderzoek.

Dat mensen hun eigen, zwaar subjectieve, mening, gevormd door wat er in de, wederom zwaar subjectieve, media gelezen wordt, belangrijker vinden dan bovenstaande, wat gewoon feiten zijn, vind ik dan weer apart... Overigens geen aanval op jou! :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:29

Asyaa @ als ik verwijs naar een artikel kun je die misschien gewoon opzoeken ipv te zeggen dat het niet juist is terwijl dit LETTERLIJK in de tekst staat?

Even 2 pagina's terug en alsjeblieft:

Citaat:
'Aanslag op Bulgaarse politicus was een stunt'
door Shari Deira 21 jan 2013

'Aanslag op Bulgaarse politicus was een stunt' - Foto: ANP
De moordaanslag op Ahmed Dogan, de voorzitter van de liberale Bulgaarse partij, zou een door de partij opgezet plan zijn geweest. De 25-jarige dader Oktai Enimehmedov zou een pistool hebben gebruikt dat was gevuld met pepperspray en losse flodders.

Dat heeft het Bulgaarse Openbaar Ministerie maandag bekendgemaakt. 'Met dit wapen kun je geen mens doden. Met deze kogels kun je ook geen mens doden,' zegt Boris Sarafov. Enimehmedov richtte het pistool op Dogan tijdens een partijcongres in de hoofdstad Sofia, haalde de trekker over maar er gebeurde niets.

Briefje

Beveiligers kregen de Turk Enimehmedov vrij snel tegen de grond en hij werd door de mannen geslagen. De camera's stonden aan tijdens het incident, waardoor de beelden al snel op internet stonden.

Enimehmedov zou thuis een briefje hebben achtergelaten voor zijn moeder met de boodschap dat hij niet de intentie had de partijleider te vermoorden. Hij zou alleen willen aantonen dat Dogan niet onaantastbaar is.

Van Baalen getuige moordaanslag: idiote ervaring (video)

VVD'er Hans van Baalen die getuige was van de mislukte aanslag op voorzitter Ahmed Dogan van de Beweging voor Rechten en Vrijheden in de Bulgaarse hoofdstad Sofia, noemt het 'een idiote ervaring'.
De politie ging ervan uit dat Enimehmedov, een architectuurstudent met een crimineel verleden, alleen handelde. Bronnen melden echter dat het incident een vooropgezet plan was van de partij om het imago op te schroeven.

Incident

Premier Boyko Borisov van Bulgarije zei zondag dat de aanslag 'waarschijnlijk niet vooropgezet' is. 'Dit is een verontrustend incident dat geen plaats heeft in het moderne Bulgarije.'

De liberale partij, MRF, is de afgelopen jaren vaker beschuldigd van corruptie, evenals partijleider Dogan zelf. Later dit jaar zijn er verkiezingen in Bulgarije.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:53

Lady_M schreef:
nadja15 schreef:
Nederlanders (en anderen) zijn zo apart! Volgens mij hebben de meeste mensen geen idee wat ze nou eigenlijk willen! Slap Nederland met het zwakke rechtssysteem. Iedereen zeurt maar dat we meer eigen rechter moeten kunnen spelen. Goed, dan schaffen we het rechtssysteem af. Iedereen mag zelf misdaden oplossen e.d. maar dan wordt er weer gezeurd over het feit dat we hier in ontwikkeld Nederland niet eens een rechtssysteem hebben. Wat willen we nou jongens?!dj

Dat komt omdat mensen, en dat blijkt ook uit dit topic, onder de indruk verkeren dat er een zwak rechtssysteem is. Echter Nederland is één van de strengst straffende landen van Europa. Daarnaast blijkt dat als burgers volledige kennis hebben van een zaak, dus als ze op de hoogte worden gebracht van de gegevens van het onderzoek, dossier etc., vaak dezelfde straf op zouden leggen als de rechter in kwestie. Dit blijkt gewoon uit onderzoek.

Dat mensen hun eigen, zwaar subjectieve, mening, gevormd door wat er in de, wederom zwaar subjectieve, media gelezen wordt, belangrijker vinden dan bovenstaande, wat gewoon feiten zijn, vind ik dan weer apart... Overigens geen aanval op jou! :)

En dat ben ik compleet met je eens hoor! :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:49

Ter aanvulling: dat onderzoek is terug te vinden in dit boek: http://www.bol.com/nl/p/de-burger-als-r ... 000030198/ Uitgegeven in november 2011 dus echt recent onderzoek. Ik heb een uitgebreide samenvatting van de resultaten gelezen en daarin komt duidelijk naar voren dat mensen redelijk gelijk met rechters straffen.

Dat richt zich dan met name op de standaard zaken waar een rechter mee te maken heeft. Zaken die uitgebreid in de media komen, dus zware overvallen, ernstige mishandeling of moord komt natuurlijk heel weinig voor; veel rechters krijgen nooit te maken met een moordenaar. Het vervelende bij dergelijke zaken is echter dat het dossier tientallen, zo niet honderden pagina's telt en dat de media daar de meest sappige feiten van benoemt die misschien 2 van die pagina's beslaan. Veel burgers baseren hun mening over de zaak echter wél volledig op die 2 pagina's, en denken dan ook nog dat ze de zaak volledig doorzien, terwijl ze feitelijk bijna niets weten.

Daarnaast denken mensen dat verzachte omstandigheden gelijk staan aan een 'get-out-of-jail-free-card.' Best gek, want van iemand met Gilles de la Tourette accepteren we het zonder meer als hij ons uitscheldt; van iemand met Alzheimer accepteren we dat zij ons boos en gemeen behandelen; van iemand met een hersentumor accepteren we dat hij ons wegduwt of -slaat. Waarom vinden we dan tóch dat een psychose, schizofrenie, zeer ernstig autisme, sociopathie, of een zware angststoornis, om maar eens wat te noemen, géén excuus mag zijn? Omdat het minder vaak voorkomt, omdat we het nog niet op een scan aan kunnen wijzen, omdat het veel te eng is om te denken dat het ons (of ons kind) ook kan overkomen?

Zou íemand hier het normaal vinden om iemand met Gilles de la Tourette in elkaar te slaan als hij scheldt en slaat? Om iemand met een ernstige hersenafwijking op de grond te smijten en een trap na te geven omdat hij met een mes zwaait? Nee toch?

Het énige verschil met die mensen en deze dader is dat je bij de ene al weet dat er sprake is van een medische conditie en bij de ander (nog) niet. En precies daarom is eigen rechter spelen zo'n slecht idee. Je wéét niet wat de oorzaak is, waarom iemand zo handelt. En echt, ik heb alle begrip voor adrenaline en schrik en boosheid, maar dat is geen excuus om iemand die al op de grond ligt in elkaar te trappen. Nooit.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:22

Lady_M schreef:
nadja15 schreef:

Newsflash: De wereld houdt niet op buiten Europa. Ik ben bijv. helemaal geen fan van de USA, maar wat betreft het rechtssysteem kan ik me meer vinden in de USA.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:32

Hoe goed op de hoogte ben jij van dat rechtssysteem als het gaat om kleinere zaken, verkeersmisdrijven, winkeldiefstal, mishandeling, inbraak, dat soort zaken? Veel mensen baseren zich nogal eens uitsluitend op zaken die de media halen maar dat geeft nu niet bepaald een representatief beeld. Maar misschien heb jij je er echt in verdiept, dat kan. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:46

Jij ervaring dan?
Zeker op het gebied van winkeldiefstal is het een wassen neus. Inbraak....nou een dader vinden staat niet bovenaan het lijstje hoor. Verkeersovertreders brengen meer op.....
Mishandeling....eerst moet je dat kunnen bewijzen en dat is niet even makkelijk al lijkt het zeer duidelijk .

Usa is ook niet heilig. de bendes zijn een groot probleem en daaruit stappen is bijna niet te doen,al zouden,ze dat wel willen.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:58

De wereld houdt inderdaad niet op buiten Europa, maar ik ben het zeker niet met je eens dat de V.S. een voorbeeld moet zijn wat betreft strafrechtspraak. Ten eerste blijkt uit onderzoek dat het opleggen van minimumstraffen bij recidive, zoals het three strikes, you're out-systeem in de V.S., helemaal niet leidt tot een daling van het aantal gepleegde misdrijven. Overigens is ook een taakstraf veel effectiever dan algemeen gedacht wordt.
(Linkje naar een klein artikel: http://www.rechten.vu.nl/nl/Images/TREMA_2012_01_06_Maris_tcm22-252684.pdf

Ten tweede leidt dit tot overvolle gevangenissen, waar niet of nauwelijks rekening wordt gehouden met persoonlijke omstandigheden, zoals psychische stoornissen etc.. Men wordt met een man of twintig in één cel gepropt. Kostenbesparend, maar dit heeft als gevolg een machtshiërarchie van gevangenen waar de bewakers volledig buiten staan en niets aan kunnen doen. De veiligheid van de gevangenen kan niet gegarandeerd worden door het vormen van gangs etc. binnen de gevangenismuren. Het doel lijkt te zijn weghouden van de maatschappij, waardoor iemand die, om wat voor reden dan ook, om een aansprekend voorbeeld te nemen: een jongen die een brood steelt omdat hij zo arm is, dat hij bijna verhongert, zal daardoor veel meer in die vicieuze cirkel blijven hangen dan in Nederland, waar het doel is resocialisatie, dus zorgen dat iemand teruggeplaatst kan worden in de maatschappij, en die afhankelijkheid van het criminele circuit (want voor de rest wordt je overal veroordeeld en bij voorbaat geweigerd, want je hebt één keer een misstap begaan...) en verkeerde vriendjes wordt opgeheven.

(Linkje naar een interessante docu van Louis Theroux over het leven in een gevangenis in Miami: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1297693, die arme jongen staat daar als Britse nerd tussen van die gigantische straatjongens, die interviews zijn echt grappig, aan de andere kant ook heel triest dat die jongens gewoon waarschijnlijk nooit op het rechte pad zullen komen...)

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:23

Ik opende dit topic in de verwachting dat het ging om de persoon die een pistool om zijn hoofd kreeg gericht. Maar nee, we maken ons druk om een of andere gek die iemand zojuist een trauma voor het leven heeft bezorgd 8)7
Onbegrijpelijk. Natuurlijk is het filmpje confronterend. Hoewel wij mensen neigen onszelf te zien als zeer beschaafd, blijven we gewoon dieren en dat is op dit filmpje pijnlijk duidelijk. Maar ik wed dat 99% van de mensen in dit geval zo had gereageerd, en dat lijkt me ook heel normaal. Op zo'n moment wil je zo'n gek gewoon uitschakelen, je bent waarschijnlijk woedend en de adrenaline giert door je lijf.
En dat dit een vermeende stunt is, doet niks af aan het feit dat de dader dit verdient. Die gek had misschien beter twee keer kunnen nadenken voordat hij dit leuke grapje uithaalde.