De politie in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:17

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar iedereen vandaan komt, die alleen iets goeds te zeggen hebben over de politie, en dat ze niet alleen bekeuringen uitschrijven.

Ik woon in de randstad, en kom bijna dagelijks in de stad.
In de stad en randstad zijn dagelijks op meerdere plekken autocontroles...
Als je een boete krijgt, ja eigen schuld dikke bult, had je je zaakjes maar op orde moeten hebben.
Maar waarom zoveel controles elke dag??? Dat vind ik nutteloos.

En omdat ik dus een poos heb gewoond in de "achterbuurt" van de stad kom je vaker politie tegen, dan als je in een dorp woont, denk dat dat wel logisch is toch?
En ik vind de politie niks door mijn ervaringen, tuurlijk ben ik ook hele aardige en begripvolle agenten tegen gekomen dat vind ik super!
Maar slechte ervaringen heb ik meer gehad, vandaar dat ik ze gewoon verschrikkelijk vind.
Ik scheer ze niet over 1 kam, want ik weet dat er wel degelijk goede agenten zijn, maar ik loop er liever met een boog omheen en probeer ze zoveel mogelijk te ontwijken.
De politie zal nooit mn vriend zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 17:19

Cer schreef:
Colway schreef:
En zo wordt politie dus negatief neergezet, alsof ze niets anders doen dan zeiken over onbelangrijke dingen en graag boetes uitschrijven

Ja, maar daar werken ze dan zelf toch aan mee?

Hoe moeilijk kan het zijn? Zij fietst zonder licht, daar krijgt ze een boete voor. Had ze die niet willen krijgen dan had ze misschien eerder moeten controleren of haar lampen het nog deden. Dat is niet de schuld noch de verantwoordelijkheid van de poltie.

Die vriend van me zei precies hetzelfden: 'ze hadden me gewoon een waarschuwing moeten geven'. Hij deed iets wat niet mag, dus krijgt hij er een boete voor. Zo raar is dat toch niet?

En zeuren over onbelangrijke dingen: wie bepaald wat er belangrijk is? Voor de automobilist die een fietser aanrijdt die geen licht heeft is het erg belangrijk dat fietsers licht hebben. Voor de ouders van het meisje dat werd aangereden door de auto met te weinig profiel op z'n banden is het erg belangrijk dat auto's genoeg profiel op hun banden hebben. Voor de vrouw wiens hond overleed nadat hij een plastic zak opat die op straat lag is het erg belangrijk dat mensen niet vervuilen.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:21

Ayasha schreef:
Colway schreef:
@Ayasha

Mjaaa je kan het ook zo zien, als jij meer minder goede ervaringen hebt met politie agenten dan is het wellicht tijd om achter je oren te krabben hoe dat komt :+

Hier een paar voorbeelden vlak voor ik naar de paarden ga, mag jij oordelen.

sit. 1 had te maken met een inbraak bij mijn eigen huis. Eentje die ik niet gepleegd heb gezien ik de sleutel heb, ik hoef de deur niet open te breken om binnen te gaan. Moet ik me achter mijn oren krabben?

sit. 2 was een agent die de regels zelf niet kende en die na veel tamtam en spreken met zijn hogere moest toegeven dat ik toch wel gelijk had.
Opnieuw, moet ik me hier achter mijn oren krabben?

Sit 3. was een hond die losliep en waarbij ik al meerdere keren voor bij de eigenaren geweest was om hen te vragen hun hond bij te houden gezien wij teefjes hebben en dat ongeholpen mannetje in onze afgesloten tuin raakte). Moet ik me achter de oren krabben?

En wat gebeurde er toen in situatie 1 dan?
En wat betreft situatie 2, nouja, heb je enig idee hoeveel regels en wetten er zijn? Er is niemand die die allemaal uit zijn/haar hoofd kent. De agent heeft toe gegeven dat je gelijk had, dan is het goed toch?
Situatie 3 is civiel. Je hond los laten lopen is geen strafbaar feit en daar kan de politie dus niet veel mee. In Nederland is dat tenminste zo, in België weet ik het niet..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 17:22

Sammy_xxs schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar iedereen vandaan komt, die alleen iets goeds te zeggen hebben over de politie, en dat ze niet alleen bekeuringen uitschrijven.

Als je een boete krijgt, ja eigen schuld dikke bult, had je je zaakjes maar op orde moeten hebben.

Ik woon in het centrum van Breda, aan een van de grootste open parkeer tereinen bij het centrum. En ja, hier wordt ook druk gecontroleerd, want het is hier alleen voor vergunninghouders. Van mij mogen ze nog wel vaker controleren, op stapavonden en met carnaval bijvoorbeeld, als ik niet meer kan parkeren omdat er allemaal autos zonder vergunning staan.

Sammy_xxs schreef:
En omdat ik dus een poos heb gewoond in de "achterbuurt" van de stad kom je vaker politie tegen, dan als je in een dorp woont, denk dat dat wel logisch is toch?
En ik vind de politie niks door mijn ervaringen, tuurlijk ben ik ook hele aardige en begripvolle agenten tegen gekomen dat vind ik super!
Maar slechte ervaringen heb ik meer gehad, vandaar dat ik ze gewoon verschrikkelijk vind.
Ik scheer ze niet over 1 kam, want ik weet dat er wel degelijk goede agenten zijn, maar ik loop er liever met een boog omheen en probeer ze zoveel mogelijk te ontwijken.

Ik heb in een van de slechtere wijken van Dublin gewoond (Noord, Charleville Mall) en ook daar heb ik alleen maar goede ervaringen met de politie (Gardai), hoewel ze daar ook echt geen lievertjes waren. Politie is altijd vriendelijk en respectvol geweest.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:28

Sammy_xxs schreef:

Waarom er zoveel controles op auto's zijn? Omdat er de laatste tijd een hoop auto's gestolen worden.
Als jouw auto gestolen wordt, wil je ook dat ze er alles aan doen om de dief te pakken toch?
En dan gaat het nog niet eens altijd om de auto's, maar ook om de mensen die erin zitten en de spullen die ze vervoeren.
Misschien worden er 100 mensen gecontroleerd op een dag en hebben 99 mensen niks fout gedaan, maar het is het dan toch waard geweest als je die ene crimineel ertussen uit weet te pikken en ervoor kan zorgen dat die voorlopig niks meer illegaals kan doen.
Want die ene crimineel is misschien wel degene die jouw auto heeft gejat en bij jouw thuis heeft ingebroken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:30

YouthReiner schreef:
Hier een paar voorbeelden vlak voor ik naar de paarden ga, mag jij oordelen.

sit. 1 had te maken met een inbraak bij mijn eigen huis. Eentje die ik niet gepleegd heb gezien ik de sleutel heb, ik hoef de deur niet open te breken om binnen te gaan. Moet ik me achter mijn oren krabben?

sit. 2 was een agent die de regels zelf niet kende en die na veel tamtam en spreken met zijn hogere moest toegeven dat ik toch wel gelijk had.
Opnieuw, moet ik me hier achter mijn oren krabben?

Sit 3. was een hond die losliep en waarbij ik al meerdere keren voor bij de eigenaren geweest was om hen te vragen hun hond bij te houden gezien wij teefjes hebben en dat ongeholpen mannetje in onze afgesloten tuin raakte). Moet ik me achter de oren krabben?

En wat gebeurde er toen in situatie 1 dan?
En wat betreft situatie 2, nouja, heb je enig idee hoeveel regels en wetten er zijn? Er is niemand die die allemaal uit zijn/haar hoofd kent. De agent heeft toe gegeven dat je gelijk had, dan is het goed toch?
Situatie 3 is civiel. Je hond los laten lopen is geen strafbaar feit en daar kan de politie dus niet veel mee. In Nederland is dat tenminste zo, in België weet ik het niet..[/quote]
Sit 1 kwam ik aan en was er duidelijk in gebroken. Ik durfde niet binnen gaan omdat ik niet zeker wist of ze al weg waren. Ik bel de politie die zei "dat ik niet onnozel moest doen en gewoon moest binnen gaan". Ja, letterlijk zo. Heb toen mijn ouders maar gebelt en de politie kwam een uur later een keertje aan-kakken. :roll:

sit 2: Hij gaf het toe ná een discussie van een uur waarbij ik uiteindelijk gezegd heb "nou, ik heb tijd, hopelijk jij ook want ik vertik het die boete uberhaupt aan te nemen gezien ik in mijn recht ben". Ben wel ruim een uur verloren aan mijnheer. Terwijl ik mails enz van de verzekering (met het letterlijke artikel in), de lokale politie van hier en van die van de rijbewijzen bij had waarin mijn punt stond(ben hun naam even kwijt, die wat de rijbewijzen af geven)

sit 3. Een hond mag niet loslopen. :+ Iig in België niet, en als die hond al schade heeft aangebracht aan de tuin (de gekweekte rozen van de buren omwoelen, dingen stuk buiten enz) mag de wijkagent wel degelijk zich een keer gaan moeien.
De hond loopt inmiddels al 3 jaar in de buurt los rond. Meerdere malen voor gebelt en aangifte van schade gedaan, en ik niet alleen, tot op heden geen reactie.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:33

Vandaag een heel goede ervaring met de politie; iemand parkeerde zijn auto in de wei bij onze stal en dacht onze spullen te gaan stelen. Tegengehouden (ik niet hoor! Was er gelukkig zelf niet bij), politie gebeld en die waren er in 5 minuten met 3 auto's. Helaas was de vogel alweer gevlogen maar uiteindelijk gepakt!

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:58

Colway schreef:
huppelz schreef:
ja die mening deel ik met je Cer. Zo was er bij wegmisbruikers ook te zien dat in de Haagse binnenstad fietscontrole was.
Was een mevrouw van de fietsbond die een reservelamp bij zich had nb. juist uit voorzorg. En nee dat mocht ze niet monteren: eerst bekeuring. Zou toch zelf denken dat het doel veiligheid zou moeten zijn.....
Vind het echt jammer: naast een enkeling die er idd een potje van maakt vind ik het jammer dat er ook spelden in laag water worden gezocht.

En zo wordt politie dus negatief neergezet, alsof ze niets anders doen dan zeiken over onbelangrijke dingen en graag boetes uitschrijven

maar door wie of wat wordt de politie dan negatief neergezet?

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:01

tante_trien schreef:
Mijn ex was zo'n politiehater, god wat ben ik blij dat ik er vanaf ben.

Ik sta meestal vierkant achter de politie, en blijft leuk om naar te kijken <<)

Op mijn stage wonen 37 mensen met schizofrenie, en 's nachts was er een keer een crisissituatie, maar de crisisdienst kwam niet, dus had mijn collega de politie gebeld. Met 3 agenten sterk kwamen ze naar mijn stage, mijn collega loopt naar de tuin, en de agenten:"Dus hier wonen 37 mensen met schizofrenie?" :wow: en ze gingen in eens een stuk dichter bij elkaar staan _O- . Ze vonden het dan ook belachelijk dat er maar 1 (slapende!) nachtdienst aanwezig is. Maargoed, de politie krijgt meestal alleen maar met mensen met schizofrenie te maken wanneer ze een psychose hebben, en dan zijn het niet de allerleukste. :D

Of wanneer ze weglopen of niet terug komen van hun vrijheden :D

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:04

Volgens mij is er hier niemand die zegt dat de politie alleen maar goed is.
Ik woon overigens ook niet in een dorp en zie vaak genoeg politie in 'actie'

Agenten zijn mensen en ja die maken ook fouten, zijn niet altijd tactvol. De 1 geeft eerst een waarschuwing, de ander doet daar niet aan en geeft een boete(waarmee hij overigens volledig in zijn recht staat)

Tuurlijk zijn er slechte ervaringen en is niet elke agent even aardig, maar dat betekend niet dat men dan moet denken dat de politie er is om je te pesten of vervelend te zijn.

Wat betreft boetes is het toch heel simpel? Het is eigen verantwoording om je aan de regels te houden.. Werkt je fietslamp niet en je gaat toch fietsen in donker, dan doe je dat toch zelf? En ookal heb je een reserve bij je, waarom doe je die er dan niet meteen op?

Denk je dat verkeerscontroles geliefd zijn onder de agenten? Het is hun werk, die dingen horen er ook bij.

En luister eens naar het nieuws, gisteren was er nog op hoe vervelend agenten het vinden om de steeds duurdere boetes uit te moeten schrijven waardoor een waarschuwing eerder de regel dan uitzondering is.

Nogmaals politie is niet heilig, en er zitten heus wel mensen tussen die niet goed met hun gezag en dergelijke omgaan. Maar het grootste deel zet zich juist in voor burgers en probeert het zo goed mogelijk te doen.

Ik wil Nederland wel eens een weekje zonder enig optreden van politie zien..dat wordt een grote chaos

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:09

Vjestagirl schreef:
Die vriend van me zei precies hetzelfden: 'ze hadden me gewoon een waarschuwing moeten geven'. Hij deed iets wat niet mag, dus krijgt hij er een boete voor. Zo raar is dat toch niet?
.

Dat is niet raar, maar dan is het dus gelijke monniken gelijke kappen en dan krijgt iedereen zijn bekeuring, en niet degene met een grote bek ervanaf laten komen met 1 bekeuring en 6 waarschuwingen. Dat is wat ik bedoel

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:15

Sammy_xxs schreef:

Ik woon ook in de Randstad, en ik werk in Amsterdam. Ik kom iedere dag politie tegen. Ook woon ik in een dorpje vlakbij West-Friesland, ooit iets gehoord over het drugsprobleem in die dorpen? Ik ben opgegroeid met die zaken om me heen.

Ik heb geen hekel aan de politie.

Ik kijk verder dan mijn neus lang is.
Laatst bijgewerkt door pniekepnak op 17-01-13 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:19

Maar even eerlijk. Is het nou echt nodig voor een agent in uniform op het bureau om binnen gehoorsafstand lacherig tegen collega's te verkondigen dat iemand (ik dus) iets wel uit haar dikke duim gezogen zou hebben omdat ze te lelijk is om naar te kijken laat staan aan te raken? Is het nou echt handig om bij een aangifte van inbraak meteen te declameren dat het wel om een doe-het-zelvertje zou gaan voor de verzekering? Zonder verder zelfs maar te kijken en alleen voor de vorm en na heel veel aandringen een aantekening op te maken? (en betreffende laptop een half jaar later terug vinden bij iemand van wie ik nog nooit gehoord had)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:22

mick75 schreef:
Maar even eerlijk. Is het nou echt nodig voor een agent in uniform op het bureau om binnen gehoorsafstand lacherig tegen collega's te verkondigen dat iemand (ik dus) iets wel uit haar dikke duim gezogen zou hebben omdat ze te lelijk is om naar te kijken laat staan aan te raken? Is het nou echt handig om bij een aangifte van inbraak meteen te declameren dat het wel om een doe-het-zelvertje zou gaan voor de verzekering? Zonder verder zelfs maar te kijken en alleen voor de vorm en na heel veel aandringen een aantekening op te maken? (en betreffende laptop een half jaar later terug vinden bij iemand van wie ik nog nooit gehoord had)

Nee, natuurlijk niet. Maar maakt dat alle agenten corrupte, lompe eikels die niks beters doen dan dat? Ik heb ook weleens van een arts een opmerking naar mijn hoofd gekregen die ik niet meer vergeet. Maar ik heb geen hekel aan artsen nu, hoor.

wemkelover

Re: De politie in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:38

Ik bedenk me net dat ik ook nog een goede ervaring heb of gewoon mazzel.
Ik moest mijn kat laten enten, die 7,5 kg. Maar bij de dierenarts alle pakeerplekken vol. Dus ik zet mijn auto op een plek waar ik niet mag pakeren. Want die kat is mij eigenlijk te zwaar om einde mee te tillen dat lukt mij niet. Ik naar binnen bij dierenarts, zie ik er twee aan komen. Dierenarts zegt ren maar even snel naar buiten, gedaan, situati uitgelegd en meneer de agent zei als je hem nu even snel verrijd dan heb ik niks gezien. Als ik een boete had gehad ja jammer dan duur bezoekje eigen schuld. Maar vond het toch wel aardig van meneer de agent.

En een keer hadden ze een weg afgezet want er was een klein botsinkje gebeurd ofzo ik weet het niet. Niks ernstigs in ieder geval. Werd ook stilgezet u mag niet verder. Dus ik zo van maar ik moet daar en daar heen, hoe kan ik daar komen dan? Ik weet de weg nog niet zo goed. Nou mevrouw als u voorzichtig rijd dan mag u door. Ook heel aardig.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 07:41

Cer schreef:
Vjestagirl schreef:
.

Dat is niet raar, maar dan is het dus gelijke monniken gelijke kappen en dan krijgt iedereen zijn bekeuring, en niet degene met een grote bek ervanaf laten komen met 1 bekeuring en 6 waarschuwingen. Dat is wat ik bedoel

Zonder grote bek hebben ze mij een paar weken terug ook met een waarschuwing laten gaan. Een bekeuring was zuurr geweest maar wel terrecht ik reed namelijk gewoon te hard. Maar die stelling gaat gewoon niet altijd op. Daarnaast is wegmisbruikers in mijn ogen geen super goede bron. Dat is gewoon een entertainment programma van een commerciele zender. Het is weinig leuk om een uur lang naar mensen te kijken die zeggen: sorry agent, ik zal beter opletten en daarna door mogen rijden.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:11

Cer schreef:
Vjestagirl schreef:
.

Van wat ik vaak hoor (en wat mijn vriend vaak doet) is júist degene met een grote bek krijgt een bekeuring en geen waarschuwing :n
Hij vindt het ook vervelend om met een collega te werken die niet meewerkt/meerent als ze bijvoorbeeld iemand hebben staande gehouden en diegene gaat rennen (want dat gebeurd ook nog wel eens). Hij zegt dan zelf natuurlijk ook: "Dan gaan we dus wel iemand bekeuren die netjes blijft staan, maar niet iemand die gaat rennen. Dat is ook niet fair."

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:17

_Hedwig_ schreef:
Maar die stelling gaat gewoon niet altijd op. Daarnaast is wegmisbruikers in mijn ogen geen super goede bron. Dat is gewoon een entertainment programma van een commerciele zender. Het is weinig leuk om een uur lang naar mensen te kijken die zeggen: sorry agent, ik zal beter opletten en daarna door mogen rijden.

Dat vind ik ook een beetje gel.ul want het zijn wel beelden van wat er op dat moment gebeurt. Wat leuke tv wordt is als iemand een grote bek heeft, dat die dan gewoon nog een boete erbovenop krijgt vanwege beledigen van een ambtenaar in functie. Dat mogen ze, en dat zouden ze moeten doen :j

Er zitten echt wel goeie agententen tussen, maar ook een aantal die niet geschikt zijn voor de functie. Dat mag toch gezegd worden? Als ik niet goed functioneer, moet ik ook weg..

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:47

pniekepnak schreef:
tante_trien schreef:
Mijn ex was zo'n politiehater, god wat ben ik blij dat ik er vanaf ben.

Ik sta meestal vierkant achter de politie, en blijft leuk om naar te kijken <<)

Op mijn stage wonen 37 mensen met schizofrenie, en 's nachts was er een keer een crisissituatie, maar de crisisdienst kwam niet, dus had mijn collega de politie gebeld. Met 3 agenten sterk kwamen ze naar mijn stage, mijn collega loopt naar de tuin, en de agenten:"Dus hier wonen 37 mensen met schizofrenie?" :wow: en ze gingen in eens een stuk dichter bij elkaar staan _O- . Ze vonden het dan ook belachelijk dat er maar 1 (slapende!) nachtdienst aanwezig is. Maargoed, de politie krijgt meestal alleen maar met mensen met schizofrenie te maken wanneer ze een psychose hebben, en dan zijn het niet de allerleukste. :D

Of wanneer ze weglopen of niet terug komen van hun vrijheden :D

Hahaha ja _O-
Maar iig meestal als ze verward zijn :j als ze in goede doen zijn komt de politie er bijna nooit mee in aanraking.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:18

Cer schreef:
_Hedwig_ schreef:
Maar die stelling gaat gewoon niet altijd op. Daarnaast is wegmisbruikers in mijn ogen geen super goede bron. Dat is gewoon een entertainment programma van een commerciele zender. Het is weinig leuk om een uur lang naar mensen te kijken die zeggen: sorry agent, ik zal beter opletten en daarna door mogen rijden.

Dat vind ik ook een beetje gel.ul want het zijn wel beelden van wat er op dat moment gebeurt. Wat leuke tv wordt is als iemand een grote bek heeft, dat die dan gewoon nog een boete erbovenop krijgt vanwege beledigen van een ambtenaar in functie. Dat mogen ze, en dat zouden ze moeten doen :j

Er zitten echt wel goeie agententen tussen, maar ook een aantal die niet geschikt zijn voor de functie. Dat mag toch gezegd worden? Als ik niet goed functioneer, moet ik ook weg..

Ja, tuurlijk zijn dat beelden van wat er op dat moment gebeurt, maar ik bedoel te zeggen dat het geen diepgaand onderzoek is waaruit gehaald kan worden dat je, wanneer je je gedraagt 6 bekeuringen krijgt en dat je wanneer je je niet gedraagt er maar 1 of geen krijgt. Natuurlijk vind ik dat je op het moment dat je je grote mond los trekt meer / hogere boetes moet krijgen. Maar volgens mij valt dat in het dagelijks leven wel mee. Volgens mij vang je over het algemeen nog steeds meer vliegen met stroop dan met azijn.

En inderdaad zijn er goede en minder goede agenten. Maar ik denk dat de goede in de meerderheid zijn.

Die agent die pas 2 mensen doodschoot, daarna zichzelf en zich om het af te maken met wiet bezig hield, dat was niet echt een fijne vent natuurlijk dat hij dat deed. Maar dat dan direct alle agenten waardeloze criminelen zijn vind ik raar.

Dat is voor mij hetzelfde als zeggen dat alle elektriciens waardeloze mensen zijn die niet willen deugen enzovoorts want Marc Dutroux was ook elektricien. Je kunt de acties van een gedeelte van de agenten toch niet het gehele politieorgaan aanrekenen?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:41

Aangezien instanties als de politie in uniform werken, en daarmee dus inherent (moeten) uitstralen dat ze agent zijn en niet eens gelijkwaardig meer aan elkaar zijn maar gewoon gelijk aan elkaar horen te zijn, ja, kan ik prima de hele politiemacht aankijken op het wangedrag van een aantal. Dat is namelijk ook de essentie van politie: Overal horen ze gelijk te handelen en daarvoor hebben ze een duidelijke richtlijn: De wet. Dat de wet in de loop der tijd zo ingewikkeld is geworden dat een leger advocaten nodig is om 'm uit te pluizen is heel naar, maar dat neemt de taak van de politie niet weg, en dat ze zeker als ze in uniform zijn (gelijkheid!) zich ook eender horen te gedragen. Jammer als je daar niet zo goed in bent, dan heb je niets bij de politie (of welke andere instantie die met uniformen werkt dan ook) te maken.

De hele kracht van het uniform is juist dat het je persoonlijkheid opzij zet, zodra je met dat apenpakkie aan toch jezelf gaat gedragen als individu doe je ten eerste de politie zelf tekort, en ten tweede jezelf, want blijkbaar past een baan die een zeer hoge mate van conformisme eist dan niet bij jou.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:45

Ik denk dat dat uniform uiteindelijk meer bedoeld is voor de herkenbaarheid dan om aan te geven dat ze eenheidsworst zijn. De politie bestaat net als iedere andere groep in Nederland uit mensen in alle soorten en maten, met slechts een ding gemeen: ze zijn er om de wet te handhaven en jou te helpen. Dus nee, je kunt niet een politieagent aankijken op wat een ander doet. En al helemaal niet op wat die ander in zijn vrije tijd doet.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:26

Ik heb het nergens over wat een agent in z'n vrije tijd doet. Dat moet ie helemaal lekker zelf weten, hoewel sommige acties waarschijnlijk niet handig zijn als je zo'n baan hebt, maar daarvoor heb je als agent (hopelijk) voldoende gezond verstand meegekregen.

Ik zie agenten, mensen die gekleed zijn in hetzelfde uniform, als 1 groot soort wezen met vele tentakels. Die allemaal aangestuurd worden vanuit dezelfde organen en DUS geen eigen mening horen te hebben, of hun eigen visie op dingen kenbaar horen te maken. Ik vind het dan ook een kwalijke zaak dat agenten steeds meer hun eigen mening willen laten gelden. Als je een mening hebt die niet overeenkomt met die van de politie, en je kan die tijdens je diensttijd niet inslikken, ben je in mijn ogen ongeschikt voor dat werk. Er is een grote mate van conformisme voor nodig.

En ik denk ook dat het een slechte zaak is dat agenten hun eigen visie laten gelden, daarmee doorbreek je de eenheid, en weten mensen niet meer wat je aan de politie hebt. Als agent A immers iets anders zegt dan agent B, wiens orders moet je dan opvolgen? Beiden kunnen je beboeten en zullen waarschijnlijk ook wel ergens een wetsartikel op kunnen snorren waar dat nog mee lukt ook. Hoe moet je dat nog serieus nemen of er zelfs vertrouwen in hebben als elke agent zijn of haar eigen visie mee laat gelden? Dan krijg je een grote mate van willekeur, en dat is precies wat best veel mensen nu ervaren bij het woord politie.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:32

mooi verwoord mick75.
Toevallig zat ik er vandaag nog aan te denken. Toen ik bij een vliegtuigmaatschappij werkte was ik als individu ook het visitekaartje van een hele maatschappij net als elke andere collega. Men kijkt meestal niet naar een individu maar waar die individu voor staat.
Daarbij werd er ook gewerkt met rapportjes. De captain kon tevredenheid uiten naar kantoor maar ook als hij/zij vond dat iemand zich niet goed gedragen had.
En natuurlijk is een uniform ook vanwege de herkenbaarheid maar het zegt ook iets over de werkzaamheden die erbij horen.

Over vrije tijd valt mss nog wat te zeggen blue_eyes. Kun je je werk wel goed doen als je daar niet echt achterstaat? Ben je wel geloofwaardig naar je buurman die je wilt bekeuren voor het roken van een jointje als je met een jointje in de hand de avond ervoor nog samen een biertje staat te drinken?
Of bedoel je dat niet?

Hoe zien jullie dat?

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:03

als je je niet meteen laat fouilleren, drukken ze je meteen met je keel op grond met 3 man totdat je nauwelijks meer lucht krijgt, dat is wat ik heb gezien, en niet 1x :)
edit; dit was bij een 12 jarige jongen