nertsenfokverbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 11:10

De vergelijking is zo, kindermishandeling mag niet in Nederland, maar wanneer de leerkracht het ziet en aangeeft de plekken te verbergen zegt hij dat het prima is, zolang men er maar niks van ziet. Hetzelfde met bont, we geven aan dat het niet oké is door een fokverbod, maar door het toch te blijven importeren geven we aan dat het geen probleem is, zolang we de mishandeling van het beest maar niet zien.

Dat importverbod gaat er komen zeg je. Wanneer dan precies? En heb je daar al bevestiging van dat dat gaat gebeuren, of hoop en verwacht je het alleen maar?
Ik denk namelijk dat een importverbod nog best ver weg is, al hoop ik ook van niet.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:35

kohtje schreef:
Laptopmuis bij de gemiddelde kinderboerderij gaan toch ook de overtollige dieren weg? Alle haantjes die geboren worden gaan heus niet allemaal naar een leuk baasje. Daar wordt toch ook gefokt omdat het zo leuk is om jonge dieren in het voorjaar te hebben? Is dat dan zoveel anders?

Onze kinderboerderij is tegen het fokken van onraszuivere dieren. Enkel de geitjes krijgen bij ons jongen, maar we laten de bokjes op dag 4 castreren. Deze zijn ook al vaak voor de geboorte gereserveerd door mensen die graag een geitje willen.
Daarnaast laten we ook de vogels broeden, maar daar is ook veel vraag naar.

Voor de rest fokken wij met geen dieren. Konijnen en cavia's zijn er al teveel,.. daarom zijn we opvang begonnen. Kippen krijgen we gratis van de mensen over ons hek. Maar dieren die over het hek gezet worden, worden verwijderd van de kinderboerderij.

Wij hebben geen jonge dieren nodig voor publiek te trekken, zo zijn wij niet.

Asciugamano

Re: nertsenfokverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:45

Dat importverbod komt er vanzelf als dit verbod er maar komt. En dít verbod is er al door.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:36

@Schoentje: het gaat niet om of dieren of mensen gelijk zijn of niet, die vergelijking gaat om de gevolgen van zo'n verbod. Ik snap niet dat je zegt ''wat niet weet wat niet deert'', want iedereen die hier voor het verbod is is ook voor een import verbod. Ik blijf het uiteraard erg vinden als mensen bont kopen, ook al is niet uit eigen land. Maar zoals jouw theorie dat door kinderprostitutie hier illegaal te maken er minder kinderprostitutie in z'n totaliteit is (is misschien waar, maar kan ook niet waar zijn, je kunt ook redeneren dat het in thailand zo'n enorme industrie is juist omdat het verboden is in andere landen, net zoals jij denkt dat gaat gebeuren door het nertsenfokverbod hier, daarom maak ik de vergelijking) Maar zoals jij denkt over kinderprostitutie of kinderarbeid illegaal maken, zo denk ik ook over het nertsenfokverbod. Hoe meer landen dit verbieden, hoe minder het voorkomt. Er zijn genoeg merken die stoppen met het gebruiken van bont. Door het verbod komt het een beetje in een taboe-sfeer en beetje bij beetje komt bont eindelijk weer in een negatief daglicht. Ik denk dat op de langetermijn door dit fokverbod steeds minder bont wordt gedragen. Bovendien is het vaak een kettingreactie en wordt verwacht dat steeds meer landen zullen volgen. Bovendien kun je ipv kinderprostitutie ook kinderarbeid vergelijken, die vergelijking snappen jullie misschien beter omdat het daarbij ook om de import gaat. Nog steeds worden er artikelen verkocht in Nederland, hier maar legaal maken onder betere omstandigheden dus?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:52

Exact.
Als je als Schoentje redeneert, hebben al die acties die klein beginnen, geen zin. Omdat het op dat moment elders toch nog wel gebeurt. Je moet érgens beginnen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 18:36

Ik wel eens willen kijken bij zo'n fokker of het nu echt zo verschrikkelijk is.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 22:28

Ik zeg nergens dat klein beginnen geen zin heeft, maar dat verkeerd om beginnen niet slim is. Ik blijf er bij dat de dieren met, als eerste een fokverbod niet niks opschieten en het alleen maar slechter krijgen. En dat de activisten die zich dierenvriend noemen dat niet in willen zien, vind ik raar.
Ik ben bang dat die taboesfeer er door een fokverbod niet echt gaat komen. Veel van de populaire bontkraagjes zijn van wasbeerhondjes gemaakt die niet in Nederland gefokt worden, maar in het buitenland op een hier illegale manier geslacht worden, niemand van de dragers die dat een probleem lijkt te vinden.
Het verschil met de kinderarbeid is, dat het niet op de artikelen staat, niemand ziet aan een artikel of het met arbeid door kinderen geproduceerd is, de mensen die het kopen en hebben niet, dus zeker de mensen die de gebruiker er mee zien niet.
Aan bont zie je aan de buitenkant dat het van een beestje is, wanneer de import illegaal is kun je er dus eigenlijk in het openbaar niets meer mee, omdat je dan openlijk met iets illegaal geimporteerds loopt. Dan zal er idd een taboesfeer rond omheen ontstaan.

Maar goed, we zullen elkaar hier niet van kunnen overtuigen, de toekomst zal uit gaan wijzen wie er gelijk heeft, of en op wat voor een termijn dat importverbod komt en of bont door een fokverbod minder populair word.

@Kohtje, misschien gewoon eens een nertsenfokker bij je in de buurt opbellen? Gewoon vragen of je eens een kijkje mag nemen om zelf een mening te vormen. De meesten zullen je graag binnen laten en wat uitleg geven denk ik....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:16

Hier in de buurt kennen ze dat niet.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:42

Denk niet dat een fokker je zomaar binnenlaat...
Kwam wel dit filmpje tegen: