Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:48

F_Orumster schreef:
Misschien is in dit geval is sterven ook een betere optie? Ik zeg niet dat ik het vind, maar om klakkeloos te schreeuwen dat er verkeerde moralen zijn... Ik kan me er best in verplaatsen dat het dier niet meer kan functioneren en inderdaad vraag me af wat m mankeerde waardoor ie aanspoelde.

Waarom denk je dat ik klakkeloos wat schreeuw?
Dieren spoelen soms aan, soms ook wel 30 stuks van 1 soort, denk je dat die allemaal wat onder de leden hebben? Zolang je niet probeert of het nog gaat, gaat het idd niet. Maar goed, de uitkomst van op die zandbank blijven liggen is een rotdood. Dan liever wat stress en misschien leven en anders door verdrinking een fijnere en snellere dood. Ik snap daarom niet dat er niet een reddingspoging ondernomen mag worden.

Men zegt dat het dier alleen met explosieven kan worden gedood, gaat het dolfinarium dat doen. Het snijteam van Naturalis staat al klaar volgens de NRC. Dat mede dat Naturalis een stem heeft in het hele gebeuren, twijfel ik zeer aan de motieven om het dier niet meer te redden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:49

Wordt hij aan zijn lot over gelaten, is het niet goed.. Willen ze 'm afmaken is het weer niet goed... :')

Hoop dat hij snel zijn rust gevonden heeft, en netjes aan zijn einde komt. :j Hadden ze veel eerder moeten doen.

Anoniem

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:51

Wat kunnen jullie je lang druk maken over zo'n dier zeg. Skip 4 pagina's en het gaat nog steeds over hoe humaan iets wel of niet is. Of jullie daar enige invloed in hebben :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:52

Mindim schreef:
F_Orumster schreef:
Misschien is in dit geval is sterven ook een betere optie? Ik zeg niet dat ik het vind, maar om klakkeloos te schreeuwen dat er verkeerde moralen zijn... Ik kan me er best in verplaatsen dat het dier niet meer kan functioneren en inderdaad vraag me af wat m mankeerde waardoor ie aanspoelde.

Waarom denk je dat ik klakkeloos wat schreeuw?
Dieren spoelen soms aan, soms ook wel 30 stuks van 1 soort, denk je dat die allemaal wat onder de leden hebben? Zolang je niet probeert of het nog gaat, gaat het idd niet. Maar goed, de uitkomst van op die zandbank blijven liggen is een rotdood. Dan liever wat stress en misschien leven en anders door verdrinking een fijnere en snellere dood. Ik snap daarom niet dat er niet een reddingspoging ondernomen mag worden.

Men zegt dat het dier alleen met explosieven kan worden gedood, gaat het dolfinarium dat doen. Het snijteam van Naturalis staat al klaar volgens de NRC. Dat mede dat Naturalis een stem heeft in het hele gebeuren, twijfel ik zeer aan de motieven om het dier niet meer te redden.

Ik zeg ook niet dat naturalis neutraal is, zeker niet, maar pb ook niet, beiden niet.
Vind het wel goed dat ze nog een poging doen hoor, maar zo hectisch paniekeren met zijn allen heeft ook geen zin, en als ie doodgaat dan is het goed dat ie wordt onderzocht. En als hij wel gered wordt vraag ik me af hoe lang ie in leven blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:53

Ik vind het in principe niet erg om hem af te maken als er geen andere optie is, maar die andere optie is er wel. Er is een ervaren team die meerdere keren succesvolle reddingspogingen heeft gedaan, en dat wordt tegen gehouden. Dat laatste snap ik echt niet. Geef ze tenminste een kans. Het dier wilt blijkbaar ook nog niet dood, anders was deze (mede door de stress) allang al overleden als hij echt in slaaptoestand op de dood aan het wachten was..

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:54

ik ben een stille meelezer, en ben echt aan het duimen dat de reddingsactie door mag gaan!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:54

Ik begrijp het niet....

Als Lenie 't Hart toestemming heeft van de burgemeester dan kan het Dolfinarium hem toch niet afmaken?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:55

Shanna schreef:
Ik vind het in principe niet erg om hem af te maken als er geen andere optie is, maar die andere optie is er wel. Er is een ervaren team die meerdere keren succesvolle reddingspogingen heeft gedaan, en dat wordt tegen gehouden. Dat laatste snap ik echt niet. Geef ze tenminste een kans. Het dier wilt blijkbaar ook nog niet dood, anders was deze (mede door de stress) allang al overleden als hij echt in slaaptoestand op de dood aan het wachten was..

Mogelijk een andere optie. Inderdaad mogen ze dat prima proberen, maar dat er een plan B is vind ik ook goed.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb de visjes liever in de zee :D

Ik vraag me wel af wat voor gevolgen een paar uur liggen heeft voor zo'n dier en in hoeverre hij nog functioneren kan, en of ie niet gedesorienteerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:55

Joolien schreef:
Wat kunnen jullie je lang druk maken over zo'n dier zeg. Skip 4 pagina's en het gaat nog steeds over hoe humaan iets wel of niet is. Of jullie daar enige invloed in hebben :')

Of elke discussie op bokt ergens invloed op heeft. De een gaat pagina's lang over katten, deze over een bultrug. Dan ga je fijn ergens anders discussieren, als dit zo storend is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:58

F_Orumster schreef:
Ik zeg ook niet dat naturalis neutraal is, zeker niet, maar pb ook niet, beiden niet.
Vind het wel goed dat ze nog een poging doen hoor, maar zo hectisch paniekeren met zijn allen heeft ook geen zin, en als ie doodgaat dan is het goed dat ie wordt onderzocht. En als hij wel gered wordt vraag ik me af hoe lang ie in leven blijft.

Pieterburen kan niet zoveel met de walvis verder.
Er wordt op hun site ook niks over genoemd verder, alleen de updates op twitter.
Hectische paniek, nee, vind ik ook niet. Alleen speelt tijd wel een rol vanzelf, oa vanwege het tij.
Als ie dood gaat vind ik onderzoek ook helemaal niet erg.
Maar als de onderzoekende instantie negatief advies geeft over redding, dan twijfel ik er wel aan waarom zij dan een negatief advies geven, uit humaniteit of zelfbelang. Ik ben geneigd te denken aan het laatste.

Airborn

Mindim, het dier ligt al dagen lang op het droge. De kans dat er geen schade is aan vitale organen is miniem. Alleen al daardoor zou de kans dat hij overleeft als hij door een wonder toch vrij komt miniem zijn. Daarnaast, door de druk zal er weefsel flink beschadigt zijn met de nodige afvalstoffen en toxines als gevolg. Doordat dat weefsel nu slecht doorbloed word is dat nu niet een heel groot probleem, maar als hij weer vrij rondzwemt en normale circulatie op gang komt, komen dat soort afvalstoffen en toxines ook in de algemene circulatie terecht. Dan is de kans groot dat hij daardoor alsnog dood gaat...

Dieren in leven houden en "redden" is gewoon niet altijd de meest vriendelijke optie helaas :(

Captain

Mindim, denk jij dat die walvis het overleefd als hij naar zee gesleept kan worden?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:00

Poeh..., twitter ontploft op #bultrug.....

Lenie 't Hart wil NU contact met minister Opstelten.....

Jeetje

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:03

Minsim, ik erger mij altijd aan de reddingsdrang van pieterburen . Vooral het gebrek aan monitoring erna. Ze hebben geen idee wat er overleefd madat ze het opgeknapt hebben. Ik noem dat niet weloverwogen en het besye voor de dieren.

Sherlock1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:03

Niemand weet of hij het red ja of nee en wat de schade is..Als ze hem helpen en hij spoelt morgen dood aan dan is er in ieder geval wat gedaan.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:04

leny het hart breek me de bek niet open
ik hoop met heel mijn hart dat hij het overleefd maar denk weet eigelijk zeker van niet
ik vraag me af of dit goed voor zo'n dier is
in mijn ogen is hij aangespoeld om te sterven
na de eerste poging lag hij binnen een uur weer op de zandplaat
zo'n beest voelt wanneer hij dood gaat
alleen normaal zie je het niet dan spoelt hij dood aan of je vind er niks van
dat maakt het nu emotioneler

http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddin ... o.facebook

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:04

Kel_91 schreef:
Niemand weet of hij het red ja of nee en wat de schade is..Als ze hem helpen en hij spoelt morgen dood aan dan is er in ieder geval wat gedaan.

En Naturalis kan alsnog veel centjes aan het dier verdienen.... Maarja ze zijn natuurlijk bang dat dat dier er straks wel mooi vandoor gaat, dus dan kun je hem beter gewoon op het droge laten liggen, weet je iig zeker dat ie dood gaat :)

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:05

Zo'n groot dier is misschien sterker dan men denkt. Als je het filmpje van een paar pagina's terug ziet, daar dacht men dat het dier al dood was en die sprong heerlijk rond een tijd later.

Er zijn ook mensen die ze al opgegeven hadden die het toch redden.

Waarom niet proberen, wie weet zal Johannes jullie verbazen.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:06

ivy_power89 schreef:
waarom denk je dat dat beest is aangespoeld?

Morgan blijkt doof te zijn, dus die is ook niet zonder reden zijn familie kwijt geraakt!
Gezonde dieren raken de weg niet kwijt

Kan het ook niet zo zijn dat er ( in grote hoeveelheden ) dieren, orkas etc aanspoelen doordat wij van onze (hun) oceaan een plastic soep hebben gemaakt ( waardoor bijvoorbeeld onderlinge communicatie wordt verstoord) , de zeestroningen aan het veranderen zijn en o jah we hadden ook nog een grote mexicaanse olieramp en nog iets van een japanse kernreactor die al bijna twee jaar veel gif in de oceaan laat stromen....weet niet hoor maar zet er mijn vraagtekens bij. overigens ook over dat Morgan doof is, klinkt mij nog steeds als een smoes om overal vanaf te zijn en zich makkelijk te laten verantwoorden waarom ze haar in een vissekom houden.
Het strand van Ameland ligt nu ook vol zeetserren die massaal aanspelen, wetenschappers staan voor een raadsel....

Ik vind dat de bultrug nog een laatste reddingspoging verdient, helemaal omdat het schip al twee keer eerder gedaan heeft en die twee dus wel gered zijn. mislukt deze laatste poging, dan of pijnloos euthaniseren of dan in ieder geval het beestje zijn rust te gunnen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:07

Nu op rtl 4 dat er toch nog een reddingsoperatie komt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:07

F_Orumster schreef:
Minsim, ik erger mij altijd aan de reddingsdrang van pieterburen . Vooral het gebrek aan monitoring erna. Ze hebben geen idee wat er overleefd madat ze het opgeknapt hebben. Ik noem dat niet weloverwogen en het besye voor de dieren.

Wat is het ergste wat het dier dan kan overkomen, dood gaan in zee?

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:10

Mogen ze eigenlijk wel de bultrug doden? Het is een beschermd diersoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:11

Airborn schreef:
Mindim, het dier ligt al dagen lang op het droge. De kans dat er geen schade is aan vitale organen is miniem. Alleen al daardoor zou de kans dat hij overleeft als hij door een wonder toch vrij komt miniem zijn. Daarnaast, door de druk zal er weefsel flink beschadigt zijn met de nodige afvalstoffen en toxines als gevolg. Doordat dat weefsel nu slecht doorbloed word is dat nu niet een heel groot probleem, maar als hij weer vrij rondzwemt en normale circulatie op gang komt, komen dat soort afvalstoffen en toxines ook in de algemene circulatie terecht. Dan is de kans groot dat hij daardoor alsnog dood gaat...

Dieren in leven houden en "redden" is gewoon niet altijd de meest vriendelijke optie helaas :(

Laat hem dan doodgaan in het water, beter dan verdrukte organen op een zandbank toch?
Kijk gaat het niet dan gaat het niet. Maar ik zie zo'n dier liever verzuipen in zee, dan ellendig dood gaan aan de wal.
Ik zeg niet dat het dier het gaat redden, maar dat gaat het op deze manier ook niet. Dus waarom nog niet een poging proberen. Laat je hem liggen gaat hij sowieso door, ellendig of anders met explosieven. Of je probeert hem weg te halen, misschien overleeft ie het, misschien niet. Maar dan heb je er alles aan gedaan. Zouden ze zeggen we brengen hem na bevrijding naar het dolfinarium, dan zou ik gelijk opteren voor de dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:11

Captain schreef:
Mindim, denk jij dat die walvis het overleefd als hij naar zee gesleept kan worden?

Weet ik niet, op het strand sowieso niet.

Sherlock1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:13

Daphne__ schreef:
Kel_91 schreef:

En Naturalis kan alsnog veel centjes aan het dier verdienen.... Maarja ze zijn natuurlijk bang dat dat dier er straks wel mooi vandoor gaat, dus dan kun je hem beter gewoon op het droge laten liggen, weet je iig zeker dat ie dood gaat :)

Juist !! en dat is het hele probleem..

Bultrug zwemt in zee en denkt goh laat ik is naar wal gaan zwemmen om dood te gaan..:') mischien denk ik zwart wit hoor maar neem aan dat zo'n beest geen bestaan van wal weet aangezien ze er niet horen te komen..