DNA-match in zaak Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:47

Mocht ie dat nou wel hebben (I know, speculaties). Dan zou het kunnen zijn dat hij zelf niet eens weet dat hij het heeft gedaan?

broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:48

Cayenne; denk dat ze dat wel opnieuw gaan onderzoeken.
Hij is eens eerder opgepakt en daar kwam dit in naar voren.. zegt natuurlijk niet veel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 19:49

Rinske schreef:
Mocht ie dat nou wel hebben (I know, speculaties). Dan zou het kunnen zijn dat hij zelf niet eens weet dat hij het heeft gedaan?

Maar als het waar is wat net werd gezegd, dat hij tijdens het DNA onderzoek al zei dat hij de dader is, dan weet hij het dus wel degelijk.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:14

Loretta schreef:
Wendel schreef:
Verkeer in de straat is afgesloten...... Ik moet straks 3 stallen mesten. Beste politieman die mij van mijn paard af kan houden.......

Staat jou paard soms op zijn boerderij?

Zoals sanne al verkondigd had staat mijn paard naast de beruchte boerderij. Weg is afgesloten voor de boerderij waar onze paarden staan, veel sensatiezoekers die toch een glimp willen opvangen van al het gebeuren.......... Alles is ook afgesloten om en rond het huis. Zelfs een zandpad naast 'onze' boerderij. Maar als je je even meld ( of zoals sanne deed gewoon doorfietsen ) mogen we naar de paarden.
Ben blij dat hij opgepakt is en dat het tot nu toe al 2 keer 100% match is geweest.
Vanaf 13 uur vanmiddag kwam ik weer een beetje bij mijn positieven.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:18

Cayenne schreef:
Pfoe, nu de buurvrouw van de verdachte die het over de impact heeft.
Er is daar ook een incident geweest met een meisje die van haar paard werd getrokken. Heftig.
Hoeft natuurlijk niets hiermee te maken te hebben, maar kan me voorstellen dat je toch gaat nadenken.

Daarvan is eerder een topic geweest hier op bokt. We waren allemaal in de stress toen, toen was het al een drama.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:02

sallandval schreef:
Ik las dat de politie zegt dat DNA materiaal alleen nooit voldoende is... ik vraag me wel af wat ze dan nog meer nodig hebben? Volgens mij zou het wel nationale verontwaardiging opleveren als deze man wegens gebrek aan bewijsmateriaal op vrije voeten komt.

Stel nou dat hij haar verkracht heeft of zelfs elders sex met haar heedt gehad en een ander het afgemaakt heeft. (daar geloof ik niet in, maar even om aan te geven dat het nog niet af is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: DNA-match in zaak Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 21:06

Wendel, was het jouw staleigenaresse op tv?
Er kwam oa een haflinger in beeld.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:07

eindelijk, ik woonde er toen de tijd ook in de omgeving.. vreselijk..

eindelijk dus een doorbraak! dus toch niet iemand van de asielzoekers.. is ook genoeg commotie omgeweest toen der tijd.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:08

Cayenne schreef:
Wendel, was het jouw staleigenaresse op tv?
Er kwam oa een haflinger in beeld.

Geloof het wel. Heb het zelf niet gezien maar volgens de facebook berichten was ze het wel

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:10

F_Orumster schreef:
sallandval schreef:
Ik las dat de politie zegt dat DNA materiaal alleen nooit voldoende is... ik vraag me wel af wat ze dan nog meer nodig hebben? Volgens mij zou het wel nationale verontwaardiging opleveren als deze man wegens gebrek aan bewijsmateriaal op vrije voeten komt.

Stel nou dat hij haar verkracht heeft of zelfs elders sex met haar heedt gehad en een ander het afgemaakt heeft. (daar geloof ik niet in, maar even om aan te geven dat het nog niet af is.

Ik dacht meer dat ze het op basis van wat ze nu hebben (DNA) niet kunnen bewijzen? Dat het onderzoek niet af is, daar ben ik het mee eens. Maar wat als ze niets meer vinden dan dit? Ik neem aan dat er na 13 jaar niet zoveel bewijzen meer te vinden zijn...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:13

Ik denk dat ze zeer zorgvuldig en voorzichtig antwoorden. De specifieke stukjes dna die ze checken zijn identiek te noemen en te berekenen hoevaak ze, genetisch gezien, kunnen voorkomen. Door meerdere van.deze markers te identificeren kun je deze kansberekening dat er nog een mens rondloopt met deze eigenschappen is zeeeeeer minimaal.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:14

Ze gaan nu niet meer de omgeving onderzoeken op sporen nee. Maar ander bewijs kan ervoor zorgen dat alle stukje op z'n plaats vallen, rondom het DNA. Daarnaast zal al het eerder gevonden bewijsmateriaal bewaard zijn en daarmee wellicht te linken zijn hieraan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:20

Maar wat bewijst die DNA match nu eigenlijk? Dat hij bij haar in de buurt is geweest, vlak voordat ze overleed, ja. Als deze man werkelijk de dader is mogen ze 'm flink straffen, maar hij wordt nu al aan de schandpaal genageld terwijl er nog helemaal niks over zijn aandeel in de moord bewezen is.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:23

Ik denk persoonlijk wel dat hij gaat bekennen. Heb al een aantal aanwijzingen gehoord dat het vast niet lang gaat duren. Hij heeft 'na zeggen' op het moment van dna afname al aangekondigd de dader te zijn. En dat geloof ik wel

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:27

Heino schreef:
Maar wat bewijst die DNA match nu eigenlijk? Dat hij bij haar in de buurt is geweest, vlak voordat ze overleed, ja. Als deze man werkelijk de dader is mogen ze 'm flink straffen, maar hij wordt nu al aan de schandpaal genageld terwijl er nog helemaal niks over zijn aandeel in de moord bewezen is.

ik heb begrepen dat het DNA matcht met sperma dat is gevonden op het lichaam... Dus in de buurt geweest is dan wel een understatement zou ik denken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:35

sallandval schreef:
ik heb begrepen dat het DNA matcht met sperma dat is gevonden op het lichaam... Dus in de buurt geweest is dan wel een understatement zou ik denken.

Verkrachting is iets anders dan moord... Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat de dader gestraft moet worden, maar ik vind dat er nu wel wat op de feiten vooruit gelopen wordt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:40

Dat zei ik ook al inderdaad. Het wijst op zich ook niet eens op verkrachting, wie weet heeft ze wel gewillig seks gehad.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:41

Heino schreef:

In dit geval bewijst het enkel dat de verdachte sex heeft gehad met Marianne, of dit al dan niet vrijwillig was is aan het OM om te bewijzen. Daarnaast moet er nog bewijsmateriaal verzameld worden dat de verdachte daadwerkelijk de moord heeft begaan. Hierbij zou een bekentenis of andersoortig materiaal van grote waarde kunnen zijn.

Kijkend naar de moord op Cristel Ambrosius waarin het sperma van Ron P. werd gevonden, zal ook deze verdachte het gooien op het feit dat hun enkel sex hebben gehad. Daarnaast zal de verdachte het ook gooien op een stoornis gezien zijn verleden.

Qua straf is het of levenslang (= levenslang) of een gevangenisstraf in geval van volledige toerekeningsvatbaarheid. Bij verminderde toerekeningsvatbaarheid kan een combinatie van gevangenisstraf in combinatie met TBS worden opgelegd, waarbij de TBS elke keer verlengd kan worden en dus ook levenslang kan duren. Bij volledige ontoerekeningsvatbaarheid is TBS de enige maatregel.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:41

Heino schreef:
sallandval schreef:

Verkrachting is iets anders dan moord... Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat de dader gestraft moet worden, maar ik vind dat er nu wel wat op de feiten vooruit gelopen wordt.

Dat is zo... het zou wel heel zuur zijn voor die man (en ook erg toevallig) dat ze seks heeft met een man van 45 op de dag waarop ze later door een ander wordt gewurgd met haar BH. Maar je hebt gelijk, het kán in principe wel.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:45

Op het moment van de feiten was hij 32, geen 45...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:51

Oja, dat is ook zo natuurlijk... alsnog was hij niet bekend als vriendje van de toen 16jarige Marianne.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:53

sallandval schreef:
Oja, dat is ook zo natuurlijk... alsnog was hij niet bekend als vriendje van de toen 16jarige Marianne.

Toen was hij al getrouwd, had 2 kinderen van 3 en 6 jaar zeiden ze in het nieuws. Maar dan nog kan hij een affaire hebben gehad met Marianne

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:54

De aansteker in haar tas kan het ook nog moeilijk maken, stel dat hij het slim speelt en zegt dat ze die avond ergens zaten, leuk en gezellig en misschien hebben gevreeen. En daarna of elk hun eigen weg gegaan en een ander is achter haar aangegaan of hij heeft haar na ergens gezeten te hebben en zij een aansteker van hem had, daarna hij haar zgn naar huis gefietst (en zij m vertrouwd) en toen mis is gegaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:57

maar hoe groot is de waarschijnlijkheid dat een man die
.1 tijdens het DNA-onderzoek hardop zegt 'ik ben de moordenaar'
.2 een verleden heeft met dissociatieve episodes
.3 onmiskenbaar seks heeft gehad met het slachtoffer (en dan met iemand van de helft van je eigen leeftijd. Wat ik ook niet in het voordeel van de verdachte vind spreken), vlak voor haar dood
.4 wsl voldoet aan het profiel van een persoon die tot de 'vertrouwenskring' van het slachtoffer behoorde aangezien ze dus dicht bij elkaar woonde..
niet de moordenaar is....

Ik acht de kans niet heel groot dat er, nadat ze seks hebben gehad, nog even iemand langsgekomen is om de 'zaak' af te maken en daarbij helemaal géén DNA-sporen heeft achter gelaten. Daarnaast wijst de manier van moord best wel op een seksueel motief, denk ik als leek (iemand wurgen met een BH vind ik daar wel op lijken :+ ) , dus het is raar dat er dan geen sporen van iemand anders gevonden zijn...
Tuurlijk moet je niet op de feiten vooruit lopen, en uiteindelijk beslist de rechter.
Maar hij heeft feiten niet mee... Ik denk dat er wel sprake moet zijn van hele absurde omstandigheden wil hij het niet gedaan hebben (en gezien de sporen weet hij sowieso meer over wat er gebeurd is dan tot nu toe bekend is), maargoed. Uiteindelijk is het niet aan ons om daar over te oordelen. Dat is waar.
En adressen ed. openbaar maken vind ik dan ook niet ok. Maar ik snap wel dat dit baanbrekend nieuws is...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:07

Menino schreef:
maar hoe groot is de waarschijnlijkheid dat een man die
.1 tijdens het DNA-onderzoek hardop zegt 'ik ben de moordenaar'
.2 een verleden heeft met dissociatieve episodes
.3 onmiskenbaar seks heeft gehad met het slachtoffer (en dan met iemand van de helft van je eigen leeftijd. Wat ik ook niet in het voordeel van de verdachte vind spreken), vlak voor haar dood
.4 wsl voldoet aan het profiel van een persoon die tot de 'vertrouwenskring' van het slachtoffer behoorde aangezien ze dus dicht bij elkaar woonde..
niet de moordenaar is....

Ik acht de kans niet heel groot dat er, nadat ze seks hebben gehad, nog even iemand langsgekomen is om de 'zaak' af te maken en daarbij helemaal géén DNA-sporen heeft achter gelaten. Daarnaast wijst de manier van moord best wel op een seksueel motief, denk ik als leek (iemand wurgen met een BH vind ik daar wel op lijken :+ ) , dus het is raar dat er dan geen sporen van iemand anders gevonden zijn...
Tuurlijk moet je niet op de feiten vooruit lopen, en uiteindelijk beslist de rechter.
Maar hij heeft feiten niet mee... Ik denk dat er wel sprake moet zijn van hele absurde omstandigheden wil hij het niet gedaan hebben (en gezien de sporen weet hij sowieso meer over wat er gebeurd is dan tot nu toe bekend is), maargoed. Uiteindelijk is het niet aan ons om daar over te oordelen. Dat is waar.
En adressen ed. openbaar maken vind ik dan ook niet ok. Maar ik snap wel dat dit baanbrekend nieuws is...

Deze zijn makkelijk voor advocaat te weerleggen dmv getuigenverhoren, wetenschappelijk onderzoek ed. Zijn echt geen sterke argumenten. Punt 1 moet je getuigen hebben, punt 2 is te beamen maar bewijst geen moord/verkrachting, punt 3 sperma blijft enkele uren in het lichaam achter volgens wetenschappelijk onderzoek dus hoeft niet vlak voor de moord hebben plaatsgevonden en punt 4 van een daderprofiel kan over ong. 6000 mannen gaan aangezien het verwantschapsonderzoek zoveel mannen heeft gecheckt.
Laatst bijgewerkt door Douraque op 19-11-12 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt