Lieve moeder van Tim Ribberink --> Vrijheid van meningsuitin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:55

Winged schreef:
stef schreef:
Kan de OP niet meer aanpassen, en dan is het nog de vraag of er gelezen wordt wat er gevraagd wordt...

Dat is toch allebei een mening? Hoe je het ook zegt? Al verpak je je mening in duizenden bloemetjes, kan het nog steeds heel erg kwetsend zijn, "maar hey, das mijn mening dus ik mag het zeggen"

Natuurlijk het IS een mening, we hebben het geluk dat we altijd en overal onze mening mogen verkondigen. MAAR: je moet dit wel netjes doen op een respectvolle manier. En ja, de media pakt wel vaker iemand hard aan, ook tot vervelens toe. Alleen gaat dit veel en veel te ver. Deze jongen ligt nog maar net onder de grond, heeft zelfmoord gepleegd met een reden en dan komt er zo'n bijna 50 jarige columnist aan die denkt dat hij wel even iemand de grond in kan boren, over de rug van iemand die gepest is en toevallig homo was.

Nee, jij zegt het nu subtiel. "Net onder de grond". Imo niet respectvol. En dit is imo niet netjes van jou.

Maar waar trek je de grens. We leven in een maatschappij met verschillende culturen, normen en waarden. Allemaal ongeschreven regels. De één vind het kunnen, de ander van niet. Moeten we dan allemaal slikken bij dit fictieve stukje tekst?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:56

_San87_ schreef:
Dus bij de papierversie stond geen naam?

Jawel, ik zou zo even de foto uploaden.

Caaroo

Serendip90 schreef:
Vrijheids van meninguiting moet mogen, maar mensen moeten ook een beetje een beetje nadenken over timing, hoe ze iets brengen etc.

Persoonlijk vind ik hier ook dat dit te ver gaat, qua timing, de manier/"anekdote" om dit onderwerp aan te snijden... Tjah.... Als ik redacteur was, had ik dit ook niet laten plaatsen zeg ik heel eerlijk. Het heeft een hele negatieve nasmaak.

Niets aan toe te voegen..

Winged

eenitraM schreef:
Nee, jij zegt het nu subtiel. "Net onder de grond". Imo niet respectvol. En dit is imo niet netjes van jou.

Maar waar trek je de grens. We leven in een maatschappij met verschillende culturen, normen en waarden. Allemaal ongeschreven regels. De één vind het kunnen, de ander van niet. Moeten we dan allemaal slikken bij dit fictieve stukje tekst?

Hoezo is het niet respectvol wat ik zeg? :?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:58

Winged schreef:
eenitraM schreef:

Hoezo is het niet respectvol wat ik zeg? :?

Ik vind dat "net onder de grond" keihard. Je had het imo anders moeten verwoorden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:59

eenitraM schreef:
_San87_ schreef:
Ja, hij stond er dus bij :?. Sowieso ook groot zijn foto boven het digitale artikel.

Ja nu zeg je het zelf! Hij stond er bij. Vervolgens om 7 uur heel Nederland van slag door de column omdat er gedacht werd dat deze brief echt waar was, terwijl de echte naamer gewoon bij staat. Dus idd, zeg dat wel, waar gaat het heen met de wereld. Klakkeloos alles overnemen van iedereen. }:0

Mag ik opmerken dat je toon/woordkeuze binnen dit topic ontzettend ongepast is? Je kwetst mensen echt met je uitspraken, pas daar alsjeblieft mee op.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:00

stef schreef:
Kan de OP niet meer aanpassen, en dan is het nog de vraag of er gelezen wordt wat er gevraagd wordt...

Dat is toch allebei een mening? Hoe je het ook zegt? Al verpak je je mening in duizenden bloemetjes, kan het nog steeds heel erg kwetsend zijn, "maar hey, das mijn mening dus ik mag het zeggen"

Nou, niet echt.

Daarom ook mijn reactie dat mensen columns kennelijk slecht begrijpen - als je naar aanleiding van deze column vraagt hoe het eigenlijk zit met de vrijheid van meningsuiting, dan kan dat dus om twee redenen zijn:
a) Je kan de boodschap uit de column niet goed filteren, die is namelijk tolerant en zoals hierboven al werd genoemd, zou anders jubelend onthaald worden of
b) er is een communicatieprobleempje over wat 'vrijheid van meningsuiting' betekent. Dat heeft namelijk weinig te maken met de verpakking, al zou je kunnen beweren dat de verpakking een bewijs is van de overtuiging van de columnist dus zijn mening die dan geuit wordt en... Je snapt me.

Ik ging uit van optie a), maar het blijkt dus b) te zijn. Deze mening is niet kwetsend voor Tim of zijn ouders en gaat over niemands rug, hij is alleen wat stekelig verpakt. Je vraag gaat dus over de stekelige verpakking.

In een column kan dat, op Bokt zou zoiets not done zijn. Ik blijf het een rare vergelijking vinden. :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:00

Afbeelding

Hier het stukje uit de krant.

Jennifeerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:01

Caaroo schreef:
Serendip90 schreef:
Vrijheids van meninguiting moet mogen, maar mensen moeten ook een beetje een beetje nadenken over timing, hoe ze iets brengen etc.

Persoonlijk vind ik hier ook dat dit te ver gaat, qua timing, de manier/"anekdote" om dit onderwerp aan te snijden... Tjah.... Als ik redacteur was, had ik dit ook niet laten plaatsen zeg ik heel eerlijk. Het heeft een hele negatieve nasmaak.

Niets aan toe te voegen..

Hier ben ik het ook mee eens

ik hoor trouwens net op q-music dat het column verwijderd is van de site op verzoek van de familie

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:02

_San87_ schreef:
Ailill schreef:
Maar niet iedereen leest de digitale/online versie.. . daar moet je als krant - en indirect columnist, rekening mee houden. De metro is vandaag de dag een van de meest gelezen kranten in Nederland. Fijn, maar neem dan ook je verantwoordelijkheid.

Wat ik vanuit dit topic begreep niet nee, later las ik dat het wel zo was.. . ik neem dus mijn woorden terug.

Ik zit niet dagelijks in de trein, lees de Metro dus sporadisch.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:02

Dit s de quote van de site op dit moment.

Citaat:
Op verzoek van de familie van Tim Ribberink heeft de Metro-redactie de column van Luuk Koelman verwijderd van http://www.metronieuws.nl.

Over de inhoud van de column doet Metro geen mededelingen. Metro-columnisten schrijven op eigen titel en niet op die van de krant.

Ik vind die laatste regel zo'n kolder. De krant bepaald of een column doorgaat of niet, dus probeer nu niet opeens hieronder uit te komen. Dat vind ik nog veel zieliger. Niet je verantwoordelijkheid nemen als grote krant.
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 08-11-12 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 17:03

FirebirdM: nee, op bokt is dat niet not done (aldus users), dat is nu net mijn punt.
Zolang ik niet op de man speel mag ik zeggen dat ik zou een ontzettend achterlijke mongol vindt (let op: vindt
Want: "dat is mijn mening"
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 08-11-12 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:03

_San87_ schreef:
Miepie77 schreef:
zie net op Fb een van de vele boze reacties en deze zegt alles wel:

Beate mariska&luuk,

Als vader van een dochter en betrokken mens in en nij de samenleving,en namens een heleboel andere mensen wil ik jullie twee, dagblad metro en het katholiek dagblad een open brief schrijven!

"waar zijn jullie met je gedachten, dachten jullie nu werkelijk dat wij op zo een artikel en een zieke mening zitten te wachten,,

Ik zal het nog wat scherper stellen,
"ZIJN JULLIE NU HELEMAAL VAN DE POT GERUKT"

Mensen die een dergelijk artikel schrijven, zijn niet helemaal zuiver en hebben zowel een intelligentie als een godsdienst probleem.

"Daarom wil ik het katholiek dagblad vragen jou er sneller uit te trappen als ze je
aangenomen hebben.,

"Daarom wil ik de metro vragen, jou luuk , er sneller uit te trappen als er bent aangenomen, alleen al voor de blunder deze vrouw een kans te geven haar zieke mening met ons te delen,,

"Verder heeft ons land een hele mooie speciale mogelijkheid om met jullie te praten over deze mening, het heet het Pieter baan centrum,,

"na de gestelde diagnose, zullen zij je helpen met het vinden van een plekje waar jullie mening gewaardeerd word, en jullie je thuis zullen voelen,,

**********EEN TBS KLINIEK**********

Het ga jullie goed en val me nooit weer lastig met dergelijke zieke troep

:'). En nog slecht gespeld ook.

Ik vind zo'n reactie dus evengoed niet kunnen. Wat je ziet is dat veel mensen kijhard terug gaan roepen en vreselijk lelijke, nare dingen gaan zeggen over degene die volgens hem iets naars zei.
Maar nee, dan mag het, want we hebben vrijheid van meningsuiting en wat diegene zei "kan gewoon niet door de beugel!" Dan wordt het naar mijn idee een soort negatieve spiraal.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:04

Maar het is toch de toon die de muziek maakt? Met hier en daar een subtiele aanpassing in toon had de boodschap wellicht wél juist overgekomen.
Nu zeg ik niet dat alles hapklaar moet zijn, zelf nadenken en associëren blijft een must, maar klaarblijkelijk wordt de tekst door een meerderheid anders geïnterpreteerd dan wat wellicht de bedoeling van de auteur is geweest.
Is dat niet zo, dan heeft hij het (in elk geval voor zichzelf) prima gedaan.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:05

verography schreef:
Dit s de quote van de site op dit moment.

Citaat:
Op verzoek van de familie van Tim Ribberink heeft de Metro-redactie de column van Luuk Koelman verwijderd van http://www.metronieuws.nl.

Over de inhoud van de column doet Metro geen mededelingen. Metro-columnisten schrijven op eigen titel en niet op die van de krant.

Ik vind die laatste regel zo'n kolde. De krant bepaald of een column doorgaat of niet, dus probeer nu niet opeens hieronder uit te komen. Dat vind ik nog veel zieliger. Niet je verantwoordelijkheid nemen als grote krant.

Het is kolder :o

Ben het hier mee eens. De krant bepaald of het artikel geplaatst moet worden of niet. Maar, columnisten mogen het artikel op vrijwillige basis insturen. Zij staat niet onder contract bij de krant oid.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 17:07

Maar goed, mijn insteek blijft: Ste;: Het bericht is daadwerkelijk door Mariska geschreven en gepuliceerd. Moet dat kunnen? Moet dat mogen?
Enkele mensen spreken over timing en de bewoording, dat ze daar moeite mee hebben, als die anders had geweest, had het wellicht gekund. Maar in mijn stelling is die niet anders.
Moet kunnen?
Ik vind persoonlijk van niet.
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 08-11-12 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:09

Dank Martine voor de Nederlandse les (het is een woord dat niet zo vaak voorkomt in mijn geschreven vocabulaire, maar ik zal niet meer vergeten dat het kolder is) :) .

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:11

stef schreef:
FirebirdM: nee, op bokt is dat niet not done (aldus users), dat is nu net mijn punt.
Zolang ik niet op de man speel mag ik zeggen dat ik zou een ontzettend achterlijke mongol vindt (let op: vindt
Want: "dat is mijn mening"

Om even bij het voorbeeld te blijven: schrijven op naam van iemand anders mag normaal gesproken niet, en op Bokt dus ook niet. Daarnaast zal zo'n extreem stuk tekst echt niet lang blijven staan.

Heb je het dan over het gebruik van het woord 'vinden' in combinatie met kwetsende uitspraken zonder 'schokkende' aanleiding zoals hier gebeurt, tsja, dan wordt het opeens een veel genuanceerdere discussie. Vandaar dat ik, nogmaals, dit voorbeeld een vreemde inleiding vind.

Iemand een achterlijke mongol noemen is, ook zonder duidelijk te maken dat het je mening is en geen feit, nog altijd niet strafbaar. Of dat op Bokt wel of niet mag, is een zaak van het beheer. Zelf vind ik het onnodig om zulke uitlatingen te doen door middel van scheldwoorden, maar iemand zeggen dat je hem of haar niet mag moet wat mij betreft altijd kunnen.

Edit: als Mariska dit bericht zelf had geschreven mag dit ook gepubliceerd worden. Dat betekent niet automatisch dat ik het er mee eens ben. Metro mag dat ook plaatsen, alleen zullen ze het nooit doen omdat het niet strookt met wat ze uit willen dragen. Zo'n keuze heeft niks te maken met vrijheid van meningsuiting, puur met imago en marketing.
Laatst bijgewerkt door FirebirdM op 08-11-12 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:11

stef schreef:
Jij vind het kolder, das wat anders eenitra.

Maar goed, mijn insteek blijft: Ste;: Het bericht is daadwerkelijk door Mariska geschreven en gepuliceerd. Moet dat kunnen? Moet dat mogen?
Enkele mensen spreken over timing en de bewoording, dat ze daar moeite mee hebben, als die anders had geweest, had het wellicht gekund. Maar in mijn stelling is die niet anders.
Moet kunnen?
Ik vind persoonlijk van niet.

Neheee :') Als reactie op verography die schreeft dat ze de laatste regel een kolde vind. Volgensmij is het kolder. Ik zeg helemaal niet dat ik het kolder vind.

Als die brief daadwerlijk van Mariska af komt zou ik me schamen. Niet alleen gekeken naar de tekstopbouw en de manier van denken, maar ook schamen voor het lef die ze heeft om die brief daadwerlijke openbaar te zetten.

LadyMadonna

Re: Lieve moeder van Tim Ribberink --> Vrijheid van meningsuitin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 17:11

k had m al aangepast :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:13

eenitraM schreef:
Ik vind dat "net onder de grond" keihard. Je had het imo anders moeten verwoorden.

Mwah, ik vind het wel meevallen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:17

Ailill schreef:
_San87_ schreef:

Wat ik vanuit dit topic begreep niet nee, later las ik dat het wel zo was.. . ik neem dus mijn woorden terug.

Ik zit niet dagelijks in de trein, lees de Metro dus sporadisch.

Wat nogmaals bevestigd dat de Nederlander niet verder kijkt dan zijn neus lang is maar meteen begint te blaten. Wie achter de kudde aan loopt, loopt door de stront.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 17:17

FirebirdM schreef:
Om even bij het voorbeeld te blijven: schrijven op naam van iemand anders mag normaal gesproken niet, en op Bokt dus ook niet. Daarnaast zal zo'n extreem stuk tekst echt niet lang blijven staan.

Heb je het dan over het gebruik van het woord 'vinden' in combinatie met kwetsende uitspraken zonder 'schokkende' aanleiding zoals hier gebeurt, tsja, dan wordt het opeens een veel genuanceerdere discussie. Vandaar dat ik, nogmaals, dit voorbeeld een vreemde inleiding vind.

Iemand een achterlijke mongol noemen is, ook zonder duidelijk te maken dat het je mening is en geen feit, nog altijd niet strafbaar. Of dat op Bokt wel of niet mag, is een zaak van het beheer. Zelf vind ik het onnodig om zulke uitlatingen te doen door middel van scheldwoorden, maar iemand zeggen dat je hem of haar niet mag moet wat mij betreft altijd kunnen.

oh, het beheer laat ik hier helemaal buiten hoor. Waar ik puur op doel is dat best een aantal bokkers vinden dat ze alles wat ze vinden moeten kunnen zeggen. En dat men dan het "metro bericht" walchelijk vinden en buiten proporties, en niet vinden kunnen. (en dan heb ik het er dus over, als dit bericht door de mevrouw in kwestie zelf geschreven zou zijn, of door wie dan ook, uit zijn eigen naam.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:18

Sellyxx schreef:
_San87_ schreef:

:'). En nog slecht gespeld ook.

Ik vind zo'n reactie dus evengoed niet kunnen. Wat je ziet is dat veel mensen kijhard terug gaan roepen en vreselijk lelijke, nare dingen gaan zeggen over degene die volgens hem iets naars zei.
Maar nee, dan mag het, want we hebben vrijheid van meningsuiting en wat diegene zei "kan gewoon niet door de beugel!" Dan wordt het naar mijn idee een soort negatieve spiraal.

Inderdaad :). Zoals ik zei, Nederlanders zijn zo hypocriet als de pest :).

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:19

Tsja. Ik vind het er eigenlijk ZO dik bovenop liggen dat Luuk Koelma hier over de rug van Tim Ribberink heen deze mevrouw te kakken zet dat ik het ergens ook wel weer vermakelijk vindt worden...
Ik zie op Bokt wel ergere dingen voorbij komen eigenlijk die dan maar gezegd moeten mogen worden omdat iedereen z'n mening mag geven... Of je je erdoor laat kwetsen is niet alleen aan degene die z'n mening uit, maar aan degene die die mening leest, LAAT diegene zich kwetsen ja of nee. Als iets zo ongelofelijk eenzijdig en overtrokken is, is het wat mij betreft al niet eens meer de moeite om je erdoor geraakt te voelen. Was het nou JUIST niet Jezus die zei: "Vader, vergeef hen, want ze weten niet wat ze doen"?
Mijn persoonlijke mening is dat Koelma weliswaar ietwat te ver gaat...maar hij heeft er beslist mee bereikt wat hij vermoedelijk wilde!!! Hij heeft ZEER pittige discussie losgemaakt, waarvoor, wat mij betreft, hulde :j