Inbreker dood na vechtpartij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:12

xx_Horsiex schreef:
Ik ben altijd tegen de vrije wapen regeling in Amerika geweest, maar die mensen kunnen zich tenminste wel beschermen tegen inbrekers. Een tijd terug was er een meiske van 18 met haar zoontje alleen thuis, toen er twee inbrekers kwamen, eentje heeft ze doodgeschoten en de ander zwaar verwond.

Ik ben geen fan van de Amerikanen, maar die begrijpen tenminste wel het concept van zelf verdedigen en beschermen van huis en haard.

En hoeveel mensen zijn er in Amerika neergeschoten, gewoon omdat het kan? Of omdat iemand in een dronken bui in het verkeerde tuintje stond? Jemig, jij denkt wel heel erg makkelijk over geweld en doden van een mens wanneer je dit zo neerzet.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:14

Jij schrijft onterechte redenen, het gaat hier niet om zinloos geweld waarbij iemand dood is gebleven, het gaat hier om iemand die besloot iets te stelen van een ander, vervolgens betrapt wordt en bij de ruzie het leven laat.

@Estera, ik zeg toch dat ik er tegen ben? Maar dat het voor de mensen die jaarlijks beroofd worden wel een voordeel is.

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:16

een verkeerd geplaatste klap of een duw die leid tot een val tegen een scherpe punt aan een tafel... het hoeft niet eens grof geweld zijn! Onderzoek naar de gang van zaken? uiteraard! iemand vervolgens veroordelen voor doodslag? dat is crimineel gedrag goedkeuren in mijn ogen.
Ieder leven is er een maar ik vind het een beroepsrisico als je gaat inbreken ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:17

quera schreef:
Bloodymary

Hij is ook niet zomaar doodgeslagen :) hij is doodgeslagen omdat hij aan het inbreken was :) en ik denk niet dat de bewoners de intentie hadden: goh laten we die even doodmeppen

Er zijn toch echt meerdere mensen hier die in indirect wel dat laatste zeggen, vandaar dat de discussie verder gaat dan het ene specifieke geval waar dit topic mee begon.

Nuriana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:17

:j :j
Estera schreef:
Er lopen twee dingen door elkaar namelijk; emoties en recht.

Vanuit emoties is het volkomen logisch dat je een inbreker hardhandig je huis uitwerkt;
Vanuit emoties is het volkomen logisch dat je de verkrachter van je kind zou willen afmaken;
Vanuit emoties is het volkomen logisch dat je de moordenaar van een familielid maar wat graag héél langzaam naar de andere kant van de wereld wilt helpen.

Godzijdank mogen wij geen eigen rechter spelen in dit land. Want dan maak ik de verkrachter van mijn kind af, waarna zijn familie achter mijn familie aan komt en zijn familie daar weer op zal gaan reageren, etc. etc. Of ik rij iemand dood, uiteraard zonder enige opzet, maar de familie is van mening dat dat wel zo is, en nog voordat een rechter zich heeft kunnen buigen over deze zaak, doden ze mij, want zij zijn er immers van overtuigd dat er wel opzet was of dat ik beter op had moeten letten of daar helemaal niet had moeten rijden.

Ja, ook ik zal een inbreker hardhandig het huis uitwerken (of ik lig in mijn bedje te trillen, geen idee) en ik kan me dus beroepen op een strafuitsluitingsgrond (noodweer) of schulduitsluitingsgrond (noodweerexces). Maar als ik bijvoorbeeld eerst de politie bel en daarna achter de inbreker aan ga om hem een paar fikse klappen te geven, dan doe ik dat bij volle verstand en speel ik eigen rechter. En dat mag niet. En daar ben ik blij om.

:j

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:19

xx_Horsiex schreef:
Ik ben altijd tegen de vrije wapen regeling in Amerika geweest, maar die mensen kunnen zich tenminste wel beschermen tegen inbrekers. Een tijd terug was er een meiske van 18 met haar zoontje alleen thuis, toen er twee inbrekers kwamen, eentje heeft ze doodgeschoten en de ander zwaar verwond.

Ik ben geen fan van de Amerikanen, maar die begrijpen tenminste wel het concept van zelf verdedigen en beschermen van huis en haard.

Klopt dat heb ik ook gezien. Ook goed wat die vrouw van de meldkamer zei, die had ze de hele tijd aan de telefoon namelijk.
Die mannen kwamen het huis binnen en ze vroeg aan de meldkamer, ik heb twee pistolen in mijn handen, mag ik schieten als hij door de deur komt. De vrouw van de meldkamer zei, doe wat je moet doen om je kinderen te beschermen.

Ik ben nog steeds geen fan van de vrije wapen regeling daar maar het heeft die vrouw en haar kinderen wel een hoop leed bespaard.

In dit geval denk ik ook niet wat zielig voor die man. Moet je maar niet iemand huis binnen dringen.
En we weten niet in welke situatie ze die man neer hebben gemept maar we weten ook niet wat die man kwam doen, is nu alleen maar speculatie over nl.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:23

Nou ben ik wel benieuwd hoe jullie over strafmaat denken....

Vinden jullie bijvoorbeeld dat een inbreker even lang in de gevangenis moet als een verkrachter of moordenaar? Zijn jullie voor de doodstraf en zo ja, voor welke delicten?

Of: als je zelf niet thuis bent, maar de politie betrapt een inbreker, mag die agent de inbreker dan neerschieten?

En hoe zit dat met autodieven, benzinedieven, oplichters via internet, vandalen, etc?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:26

AaronYve schreef:
xx_Horsiex schreef:

Klopt dat heb ik ook gezien. Ook goed wat die vrouw van de meldkamer zei, die had ze de hele tijd aan de telefoon namelijk.
Die mannen kwamen het huis binnen en ze vroeg aan de meldkamer, ik heb twee pistolen in mijn handen, mag ik schieten als hij door de deur komt. De vrouw van de meldkamer zei, doe wat je moet doen om je kinderen te beschermen.

Ik ben nog steeds geen fan van de vrije wapen regeling daar maar het heeft die vrouw en haar kinderen wel een hoop leed bespaard.

In dit geval denk ik ook niet wat zielig voor die man. Moet je maar niet iemand huis binnen dringen.
En we weten niet in welke situatie ze die man neer hebben gemept maar we weten ook niet wat die man kwam doen, is nu alleen maar speculatie over nl.

Ik denk dat dan toch ook uitgezocht moet worden of ze hun in hun benen kon schieten ofzo...

En even serieus, wtf denken sommige...
Stel een politie agent kan een winkeldief niet aanhouden, behalve door m neer te schieten, dan gaat ie dat ook niet doen toch?
Neem ik aan teminste, lijkt me heel vreeemd...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:27

Een winkeldief of iemand 's nachts naast je bed.....

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:27

Doodstraf ben ik zeker voor, maar dan oet 100% zeker zijn dat de veroordeelde het ook echt gedaan heeft, en dat ze binnen de kortste keren uit de wereld geholpen worden, scheelt ons een hoop ellende als zo'n figuur ooit ontsnapt en kost een stuk minder geld.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:28

gummie schreef:

Vinden jullie bijvoorbeeld dat een inbreker even lang in de gevangenis moet als een verkrachter of moordenaar? Zijn jullie voor de doodstraf en zo ja, voor welke delicten?

Of: als je zelf niet thuis bent, maar de politie betrapt een inbreker, mag die agent de inbreker dan neerschieten?

En hoe zit dat met autodieven, benzinedieven, oplichters via internet, vandalen, etc?

Allemaal kapotschieten!! Haha, nee natuurlijk niet.

Ik ben absoluut tegen de doodstraf. Niet uit godsdienstige overwegingen of zo, maar omdat er altijd sprake kan zijn van juridische dwaling en dit is onomkeerbaar. Je kunt het niet meer rechtzetten zoals bij een onterechte gevangenisstraf waarbij je iemand schadevergoeding kunt geven.

Verder denk ik over de strafmaat ook redelijk "links". Veel mensen roepen: "lang opsluiten" en "de gevangenissen lijken net hotels". Maar ik denk dat dat laatste erg tegenvalt. Ook al heb je een bed en televisie, je bent toch opgesloten, je vrijheid word je ontnomen en dat is je grootste goed. Hier zitten mensen soms na twee dagen kerst al te klagen dat ze twee dagen binnen hebben moeten zitten en hoe vreselijk dat wel niet is.

Ook zijn er onderzoeken die aangetoond hebben dat langer opsluiten absoluut niet helpt. Integendeel vaak. Het is beter om energie in de betreffende personen te steken om ze daadwerkelijk op het rechte pad te helpn. Natuurlijk zijn er ook hopeloze gevallen, maar anderen kunnen hier echt wel baat bij hebben.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 26-09-12 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:28

Citaat:
Vinden jullie bijvoorbeeld dat een inbreker even lang in de gevangenis moet als een verkrachter of moordenaar? Nee.
Zijn jullie voor de doodstraf Nee
en zo ja, voor welke delicten?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:29

daffene schreef:
Wesco schreef:
Ik noem dit risico van het vak.

Mee eens, kan me ook niet echt vinden in de reacties van mensen die nog medelijden hebben met die inbreker ook... Gewoon van andermans spullen afblijven, hij heeft totaal niets te zoeken in iemand anders zijn huis. Ik zou mijn huis ook verdedigen.

Kan aan mij liggen hoor maar ik heb hier nog niet echt iemand gezien die medelijden heeft met de inbreker? Ik vind het gewoon diep triest dat er mensen zijn die dit voorval toejuichen en het 'net goed' vinden voor de man, dat is wat anders dan medelijden met 'm hebben. Hij breekt tenslotte in, dus risico is er. Maar ik vind niet dat hij dit verdient heeft (en dat is waar ik over val bij sommigen)

gummie schreef:

Ik ben tegen de doodstraf.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:29

Mixje90 schreef:
Ik denk dat dan toch ook uitgezocht moet worden of ze hun in hun benen kon schieten ofzo...

Torso is wel een groter object om op te richten en tja je moet wel ervaring hebben met schieten om gericht de benen te raken ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:30

IndianLady schreef:
Mixje90 schreef:

Torso is wel een groter object om op te richten en tja je moet wel ervaring hebben met schieten om gericht in de benen te raken ;)

Op moment dat je oog in oog met twee vreemde mannen komt te staan die je huis binnen dringen, dat je daar echt niet meer over nadenkt.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:31

IndianLady schreef:
Mixje90 schreef:

Torso is wel een groter object om op te richten en tja je moet wel ervaring hebben met schieten om gericht de benen te raken ;)

Daarom zeg ik dat dat dan toch uitgezocht moet worden?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:32

xx_Horsiex schreef:
IndianLady schreef:

Torso is wel een groter object om op te richten en tja je moet wel ervaring hebben met schieten om gericht in de benen te raken ;)

Op moment dat je oog in oog met twee vreemde mannen komt te staan die je huis binnen dringen, dat je daar echt niet meer over nadenkt.

Ook dat inderdaad.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:39

Als ik een inbreker zou doodslaan maar niet uit zelfverdediging, zoals dat juridisch in elkaar steekt, dan zou ik daarvan de consequenties ook willen dragen. Ik kan mij zo voorstellen dat er mensen zijn die het zouden doen, dus zonder dat sprake is van werkelijke zelfverdediging, maar uit pure woede of frustratie (mits dat niet onder noodweer-excess valt). Maar dan moeten ze ook de consequenties dragen voor buitensporig ingrijpen.

Ik sta 200% achter straf- en schulduitsluitingsgronden zoals we die in ons recht kennen. Ik zie geen reden die te verruimen, of andere wetten aan te passen omdat dit recht een achtergrond heeft die ik begrijpelijk en rechtvaardig vind en omdat het versoepelen van bepaalde regels imo niet meer begrijpelijk en rechtvaardig zullen zijn.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:01

Bloodymary schreef:
Het gaat niet om medelijden met de inbreker. Wij hebben als land met elkaar afspraken gemaakt. Dat we niet zomaar mensen doodslaan bijvoorbeeld. Nu zul je zeggen dit is niet zomaar, maar dat moet dan onderzocht worden. Er moet een grens getrokken worden. Mensen kunnen niet voor eigen rechter gaan spelen, anders gaan we terug naar de Middeleeuwen.

En misschien vinden jullie het in dit geval wel terecht. Ik vind dit niet want volgens mij staat er nog steeds geen doodstraf op inbreken. Maar de reden dat er een grens is wat eigenrichting betreft, is dat niet iedereen voldoende beoordelingsvermogen heeft om te kunnen bepalen wat wel en niet en wanneer wel en wanneer niet geoorloofd is. Het zal je maar gebeuren dat je zoon of dochter doodgeslagen wordt om onterechte redenen.

Vraag me af wat er in ouders hoofd om gaat als ze te horen krijgen dat hun kind bij andere mensen inbreekt om spullen/dieren te stelen of nog erger en daarmee die slachtoffers traumatiseren.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:05

Tja is het risico van het vak zal ik maar zeggen. Medelijden met de inbreker nee!
Wie weet is ie wel zo geschrokken toen ie betrapt werd, dat ie een hartaanval heeft gekregen.
Ach 1 ding is zeker inbreken doet ie niet meer!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:19

xx_Horsiex schreef:
Doodstraf ben ik zeker voor, maar dan oet 100% zeker zijn dat de veroordeelde het ook echt gedaan heeft, en dat ze binnen de kortste keren uit de wereld geholpen worden, scheelt ons een hoop ellende als zo'n figuur ooit ontsnapt en kost een stuk minder geld.

Dat is een denkfout. De juridische en bijkomende kosten voordat een doodstraf uitgevoerd kan worden zijn zo hoog, dat levenslange gevangenisstraf goedkoper is.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:20

Wat ik heb begrepen zijn de bewoners ook afgevoerd naar het ziekenhuis en waren licht gewond.. Dat komt niet door een eenzijdig gevecht lijkt mij..

En sja sorry hij moet gewoon met zijn poten van andermans spullen blijven..
Ik ga ook niet wachten tot de inbreker mij neerslaat of vermoord..
Bedoel eens een crimineel... ik zal ze nooit vertrouwen dat ze niets doen..

Ben er nu over aan het luisteren op de radio..

Als mijn paard uit het land gejat word ga ik ook niet zeggen hey meneer de inbreker u mag mijn paard niet stelen. Wilt u deze even laten staan.. En hier even blijven wachten dan kan ik de politie even bellen

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:22

Eigen schuld, dikke bult. Het is mijn huis, mijn terrein en je maakt zelf de beslissing op terrein van een ander te komen.

Blablabla11

Re: Inbreker dood na vechtpartij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:25

Je kan overgens met 1 klap ook iemand doden als hij net verkeerd gegeven wordt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:29

Deze man had absoluut niks te zoeken in het huis van de mensen. En dat de mensen hun spullen verdedigen vind ik een goed recht van de bewoners. Dat de man nou toevallig komt te overlijden, is ronduit kl*te voor die man. Heb ook totaal geen medelijden met deze persoon.

Ook al lijkt de man lichtgewond, hij kan altijd komen te overlijden door een inwendige bloeding.