.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:32

Als ik alleen was geweest dan had ik het zonder twijfel gedaan. Niet zo zeer naar China, maar wel weg hier :)
Maar ik heb ook rekening te houden met anderen :)

We zien wel wat de toekomst brengt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:36

Quellian schreef:
Als ik alleen was geweest dan had ik het zonder twijfel gedaan. Niet zo zeer naar China, maar wel weg hier :)
Maar 'helaas' heb ik rekening te houden met anderen :)

We zien wel wat de toekomst brengt.

Iedereen hier heeft toch een leven opgebouwd hier? Dan is het natuurlijk makkelijk roepen dat je wilt emigreren naar het economisch florerende Verweggistan, maar dat is dan imo een loze kreet. Daarnaast kennen alle economieën goede en jawel ook slechte tijden. Het is dus niet gezegd dat wanneer je naar een land emigreert waar het nu beter gaat dan hier, dat ook voor altijd zo zou blijven.

050206051012

Re: Nederland in de crisis, maak jij je zorgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:01

Iedereen heeft een leven opgebouwd ja, maar de ene is vrijer dan de ander.
Als je partner er net zo over denkt als jij, dan is er geen probleem. Als je alleen bent en je hebt niets 'te verliezen' dan is er geen probleem.

IK ga niet alleen naar het buitenland, want IK heb inderdaad een leven opgebouwd met iemand die op DIT moment nog niet weg wil uit NL. Het zou een beetje overdreven zijn om huis, haard en kind te verlaten.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:12

Je kunt man en kind ook meenemen. Of je had moeten gaan voordat je helemaal gesetteld was. Ik zou ook niet emigreren, maar mijn zus is vijf jaar geleden ook met man en kind naar Costa Rica vertrokken. Het is daar altijd lekker weer, maar of zij het nou zoveel beter hebben wil ik wel betwijfelen.

Wat ik bedoel te zeggen, is dat het een loze kreet is. En al helemaal op het moment dat je toch niet van plan bent om ook daadwerkelijk te gaan.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:17

Mensen praten zichzelf in een nog diepere crisis dan dat er daadwerkelijk in Nederland is. Doemdenkerij helpt niet hoor, de politiek is hoofdschuldige hieraan. Nederland behoort nog steeds tot 1 van de rijkste landen ter wereld. Nederlanders, het klaagvolk, zien alleen maar donkere wolken en niet de zon die er tussen schijnt.
Laatst bijgewerkt door Sleeper op 24-09-12 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:53

:j :j :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:53

Abiola schreef:
Wat ik bedoel te zeggen, is dat het een loze kreet is. En al helemaal op het moment dat je toch niet van plan bent om ook daadwerkelijk te gaan.

Wij zijn 2 jaar geleden bezig geweest met een huis in DLD, maar wij krijgen ons eigen huis niet verkocht.
Mocht je een koper weten voor ons huis, laat het me maar weten :)
Onze kreet is nl. niet zó loos, maar het loont niet om naar het buitenland te vertrekken als je hier ook nog je hypotheek hebt.

Wij wonen in een ex huurwoning, dus verhuren is ook geen mogelijkheid.

Vooralsnog maak ik me geen zorgen om de financiele kant van ons persoonlijk, maar er zullen echt mensen zijn die straks moeite hebben om nog eten op tafel te zetten.
Voor de rest wordt het wel een principekwestie en als ik daadwerkelijk onder de streep meer overhoud door minder werken, dan ben ik dus ook de eerste die minder gaat werken.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:00

Ik heb mij tijden niet druk gemaakt om de recessie. Ik had immers een fulltime baan, een redelijk salaris, een huisje. Wat wil een mens nog meer?
Tot ik door de recessie mijn baan kwijt raakte en helaas nog steeds werkloos ben.
Ik solliciteer me rot, zonder resultaat. Het geld begint op te raken (van de ww is in mijn geval gewoon niet rond te komen) en ik heb daardoor inmiddels mijn huurhuis moeten opzeggen en ga over 2 maanden weer thuis wonen.
Ik kan gewoon niet meer voor mijn eten zorgen, simpelweg omdat er geen geld meer is.
Nogmaals, ik solliciteer me een ongeluk, maar het wil gewoon niet vlotten.
Ik dacht altijd, als je echt wilt werken en je stelt geen eisen, dan ben je zo weer aan het werk.
Dat valt dus in praktijk vies tegen.
Ik verwacht echt wel dat er weer betere tijden gaan komen en ik probeer ook positief te blijven, maar als je je hoofd niet meer boven water kunt houden, dan wordt dat erg lastig.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:26

Boeiend Topic...
Voor mezelf... NEE, ik maak mij weinig zorgen.
Kennelijk hebben wij een zeldzame mazzel gehad, want mijn man en ik (30 en 25) hebben iets meer
dan een jaar geleden wél een hypotheek kunnen krijgen voor een opknapper buitenaf, paarden erbij.
Dat huis hadden wij in de 'gouden bergen' tijden nooit niet kunnen kopen voor dat bedrag :)
En dan zijn wij ook máár een vrachtwagen-chauffeur en een tankstation medewerkster.
Wat meespeelde was dat wij zelf geld hadden gespaard om te kunnen verbouwen, door langer bij onze ouders te blijven.
Ook gaat het zeker 10 jaar duren voordat het huis compleet af is. Geen probleem.
Maar we letten op wat we eten, stoken de houtkachel, rijden oudere auto's, maken city-tripjes via Groupon ipv lange dure vakanties en kleren/schoenen kopen we 1 keer per jaar. Keuze gemaakt om toch maar niet aan kinderen te beginnen.

Ik ga er wel in mee dat ik respect heb voor alle mensen die het minder hebben, ontslagen worden enz.
Dus de mensen die buiten hun schuld om in de problemen zitten. Het is een rottijd om tegenvallers op te vangen.
Maar vind wel dat er ook een hoop angst en negativiteit aangepraat word.
Als het steeds maar met grote koeienletters dag in, dag uit op internet of in de krant staat word het er ook niet beter op.
Grappig blijft dat het op ons bemande tankstation drukker is dan ooit...
En de klagers met de grootste mond zijn degene met de duurste auto en die toch weer een blikje red bull bij je komen halen (bij ons 2,20, makro 1 euro).
Emigreren lost niet zo heel veel op volgens mij, hier heb je wat, daar laat je wat. Gras bij de buren lijkt altijd groener :D

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:50

De crisis hakt er echt wel in. Ik had een paar jaar geleden nog een paardje. Werd ziek en kon niet meer voor een jong paard zorgen. 3 keer in een rolstoel gezeten omdat ik niet meer kon lopen, zo ineens. Daarnaast bleek ik een botziekte te hebben en de eerste behandeling ging totaal mis, waar ik heel ziek van ben geworden. Na een jaar bleek het niet aan te slaan en ben ik nu weer een jaar bezig met een nieuwe behandeling. Daardoor zo zwak geworden dat ik keihard heb moeten werken tijdens een revalidatie waarbij ik intern zat. Na 2 jaar gedeeltelijk afgekeurd. Een bittere pil voor iemand die altijd gezond is geweest. Maar onvermijdelijk gezien mijn botziekte. Ik weet niet hoe de toekomst eruit gaat zien. Maar ik had nog wel hoop, want ik kon iig nog 20 uur werken met aanpassingen.
En toen, een maand voor alles rond was met mijn afkeuring, kwam er een reorganisatie en werd mijn hele afdeling opgedoekt wegens automatisering. Bam. Dat kwam hard aan. Want ik sta binnenkort op straat, maar heel anders dan een paar jaar geleden. Ik moet regelmatig opgenomen worden voor behandelingen en heb beperkingen. Kan niet overal meer op solliciteren.
Mijn inkomen? Dat is echt te triest. Ik kan nergens aankloppen, want ik kom nergens voor in aanmerking. Weet nu nog niet hoe ik hier uit ga komen, maar opgeven na al die jaren zo hard knokken? No way! En als ik dan mensen om me heen zie die ook alleen staand zijn, niet willen werken, gezond zijn en geen extra ziektekosten en toch een mooi inkomen om van rond te komen.. dat maakt me kwaad hoor. Als je ziek bent wordt je keihard afgedankt in deze maatschappij. Het is zo al zwaar zat.
Heb je inkomen en maak je je geen zorgen, geniet daar lekker van. Het kan zo ineens in een tijdsbestek van een paar jaar anders zijn... Ik hoop voor die mensen dat het zo blijft. Ziek zijn en werkloos gun ik echt niemand!

Maar ik mag ook niet klagen, want ik heb de meest geweldige mensen om me heen die me steunen op ieder vlak. Als ik dat niet zou hebben, dan zou ik ook op straat eindigen. Zo is Nederland helaas geworden. Maar ik geef niet op, ik vecht door tot ik weer mee kan doen in deze verotte maatschappij. En mocht de dag komen dat ik volledig wordt afgekeurd, dan ga ik wel vrijwillegers werk doen. Er zijn zoveel mensen die wel een steun kunnen gebruiken. En als de dag komt dat ik weer een fatsoenlijk inkomen heb dan hou ik een feestje en wordt alles gedoneerd aan de voedselbank, want die heb ik niet nodig alleen maar omdat ik zoveel geweldige mensen om me heen heb! Dus ik ben ondanks dat ik nu even arm ben, toch heel erg rijk... Maar ik hoop toch dat ik door een outplacement gericht op chronisch zieken toch nog ergens aan het werk kom en daarmee weer een beetje toekomstperspectief, afgezien van mijn ziekte en het bijbehorende proces..

Voor diegenen die niet het geluk hebben hun hoofd boven water te kunnen houden en daardoor in een isolement raken;
Onlangs kwam ik iets tegen op internet www.geluksbudget.nl Ik vind het een geweldig initiatief, omdat het heel belangrijk is voor de mensen die dit echt kunnen gebruiken om er weer uit te komen. En vaak is het net een zetje die ze oh zo nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:27

Ik vraag mij af of mensen reeel gestemd hebben,die denken aan hun eigen centen en denken dus dat ze vvd moeten stemmen omdat ze denken dat ze anders tot de groep gaan behoren die moeten inleveren...

Maar jij, wij, ikke behoren tot die groep die de VVD uitmelkt, ten onrechte denkt de gemiddelde jantje modaal dat ze tot de rijken behoren die wederom bespaard worden...als daar nou eens in wordt gesneden, eens die belachelijke bonussen afschaffen, die belachelijke bankcultuur met zich verrijken, alles ver boven modaal bepaalde belasting aftrek niet meer geven, beginnen bij alles wat boven de ton verdiend.

En ja Rutte verdiend ind zoveel, maar er zijn direkteuren en raad van bestuursleden die veeeeeel meer verdienen en ook nog belastingadtrek hebben. De hoge heren van her bedrijfsleven bepalen onze economie, dst is lobbywerk met elkaar onder het genot van champagne wat van de belasting wordt afgetrokken....de benzine is allemaal op rekening van het bedrijf.

Zolang het niet tot de goe gemeente doordringt dat WIJ de gewone man zijn met onze paarden als hobby en niet het klootjesvolk, want wij zelf het klootjesvolk.....

Bestedingsnivo ligt even hoog als uitkeringen.......op naar er onder zakken, want dat gaat gebeuren...

Rijkste land ter wereld? Hoe gaat dit land met eigen bezit om? Totale uitverkoop van grote bedrijven die naar het buitenland vertrekken.....ook dat zou eens met paal en perk getreden moeten worden...een eerlijk beleid, maar nogmaals de hoge heren tijdens hun lobby maakt het niet uit dat ze aan de overkant van zij villa geen werk meer hebben, zijn winsten zijn weer gestegen sinds ze hun bedrijfsvoering onder andere vlag hebben.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:53

russel schreef:
Ik vraag mij af of mensen reeel gestemd hebben,die denken aan hun eigen centen en denken dus dat ze vvd moeten stemmen omdat ze denken dat ze anders tot de groep gaan behoren die moeten inleveren...

Zoveel wordt er niet nagedacht hoor, was het maar waar.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:30

Reëel stemmen? Russel, wat is dan het alternatief denk je? Wat zou er in jouw ogen veranderen als iedereen op 1 andere partij zou stemmen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:42

russel schreef:

Ik geloof op dat punt meer in de theorie dat er vvd gestemt wordt omdat je rijk wil zijn. (Dat je dat daardoor nooit wordt...

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:13

tamary schreef:
Ik geloof op dat punt meer in de theorie dat er vvd gestemt wordt omdat je rijk wil zijn. (Dat je dat daardoor nooit wordt...

Als je rijk wilt zijn, moet je daar hard voor werken, een erfenis krijgen of een loterij winnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:35

Lovely schreef:
russel schreef:

Zoveel wordt er niet nagedacht hoor, was het maar waar.

Ja heb je ook weer gelijk in....en overigens was het hier SGP die een ruime meerderheid had, over nadenken gesproken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:41

Met hard werken wordt je niet rijk hoor.....als dat zo was, was de meerderheid vsn de werkende mens schatrijk.... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:44

Als het aan bokt lag, dan kwam er een coalitie tussen SGP, PVV en SP. In mijn ogen is dat pure horror.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:54

Gelukkig is dat anders gebleken :)

Ik maak mij wel degelijk zorgen. In mijn eentje zou ik niet normaal rond kunnen komen, met een hbo baan en mijn huur die laag is. Alle vaste lasten zijn zo hoog en worden alleen maar hoger, maar mijn salaris gaat echt niet mee hoor! (of ligt dat aan de sector...onderwijs) Laten we hopen dat mijn vriend nog niet uitgekeken is op mij ;)

Mijn vader is ruim een jaar geleden na 30 jaar werken werkloos geworden en solliciteert zich suf, maar nog geen geschikte baan. Ook mijn oom, al een hele tijd zonder baan. Allen zijn goed opgeleide mensen zonder rare bijzonderheden.
Zo ken ik er nog wel een paar. Vaste banen zijn moeilijk, mensen zitten met schulden van hun huizen die onverkoopbaar blijken. Het is lastig om een normaal huurhuis te krijgen, voor alles moet je vaste contracten hebben en die krijg je echt niet meer zomaar. Bij mijn vorige baan zijn er het afgelopen jaar 12!! vaste contracten uitgegaan, daar werken ruim 600 personen! Nog nooit kon het bedrijf zo weinig mensen zekerheid bieden.

Ik ben veel bewuster gaan leven, spaar waar ik kan en erger me kapot aan het duurder worden van benzine bijvoorbeeld. Ik ben heel benieuwd naar wat de toekomst gaat brengen, maar ja ik maak me zeker wel zorgen, voor mijzelf maar vooral voor de mensen om mij heen!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:12

russel schreef:
Met hard werken wordt je niet rijk hoor.....als dat zo was, was de meerderheid vsn de werkende mens schatrijk.... :+

Ik denk dat we verschillende opvattingen hebben over wat hard werken precies is. Voor mij is dat een studie volgen waar fatsoenlijk werk in te vinden is, en je vervolgens helemaal de tandjes te werken. Dus parttime als dierenarts assistente of verkoopster werken is imo niet hard werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:24

Nee hoor, een goede opleiding, daar werk in vinden en je te tandjes werken, maar verder niet het lef hebben om je nek uit te steken en dingen anders te gaan doen dan anderen, dat gaat echt geen geld opleveren.

Het zijn degene die durven, die ideeen hebben en hun nek uitsteken (zie de verzinners van Marktplaats, Ebay, Google enz, die een bedrijf oprichten in een schuur of een garage, die op tijd verkopen en dan bakken binnenhalen, die op dit moment nog succesvol zijn.
En dan heb je nog die groep die niet op tijd heeft verkocht, en na een hype toch echt de afgrond induiken (zie de oprichters van BAAN)
Of degenen die de gaten in de wet gevonden hebben (na een studie rechten) en daar gebruik van maken.
Maar degene die er drie banen op nahoudt om toch maar rond de kunnen komen, die zich op een verkeerde manier compleet het schompus werkt, die gaat het toch echt niet redden hoor....

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:28

Er is een verschil tussen drie banen op mavo niveau, waar je dus ook alleen gewenst bent als je jong en goedkoop bent, en een goede baan op niveau. Je moet echter wel bereid zijn om hard te werken, en dus niet te mutsen als je eens op zondag een rapport zit uit te werken. En niet bij iedere blaar maar ziek thuis blijven. Imo is de werkmoraal van de gemiddelde Nederlander nou niet bepaald om over naar huis te schrijven.

Maar goed, verschil van mening dus :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:36

De goede baan op niveau is geen garantie dat je die tegenwoordig ook houdt.

En dan, wat is een studie met garantie op een succevolle toekomst?

Ik heb een universitaire graad en kom daarin echt niet aan de bak.

Ik werk op dit moment nieteens op HBO niveau maar op MBO niveau en ik dank God op mijn blote knieeen dat mijn werkgever niet naar mijn vooropleiding heeft gekeken (want voor het werk veel te hoog opgeleid) maar naar mijn kwaliteiten.
Ik leer nog iedere dag, zie mezelf echt niet nog 25 jaar bij deze werkgever zitten, maar wat ik leer is meegenomen.
Ben de 45 inmiddels gepasseerd dus echt niet interessant voor de werkgevers.

Of ik mijn paarden kan aanhouden met het salaris wat ik verdien? Dat is niet het geval. Dus ik zal keuzes moeten maken. En die gaan er ook komen.
Maar verder heb ik er geen problemen mee om, als alles hier in duigen valt, mijn paarden te verkopen, mijn woning in de asociale woningbouw (jawel, ben scheefwoner en dat al jaren) op te zeggen en te emigreren.
Ik kom oorspronkelijk uit Duitsland, en zou dan naar Belgie gaan. En heb geen moeite met een caravan.
En dan je voedselpakket eens in de zoveel tijd ophalen, wat zwart schoon gaan maken en je hebt een wereldbestaan.....

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:36

denice schreef:
Gelukkig is dat anders gebleken :)

Ik maak mij wel degelijk zorgen. In mijn eentje zou ik niet normaal rond kunnen komen, met een hbo baan en mijn huur die laag is. Alle vaste lasten zijn zo hoog en worden alleen maar hoger, maar mijn salaris gaat echt niet mee hoor! (of ligt dat aan de sector...onderwijs) Laten we hopen dat mijn vriend nog niet uitgekeken is op mij ;)

Mijn vader is ruim een jaar geleden na 30 jaar werken werkloos geworden en solliciteert zich suf, maar nog geen geschikte baan. Ook mijn oom, al een hele tijd zonder baan. Allen zijn goed opgeleide mensen zonder rare bijzonderheden.
Zo ken ik er nog wel een paar. Vaste banen zijn moeilijk, mensen zitten met schulden van hun huizen die onverkoopbaar blijken. Het is lastig om een normaal huurhuis te krijgen, voor alles moet je vaste contracten hebben en die krijg je echt niet meer zomaar. Bij mijn vorige baan zijn er het afgelopen jaar 12!! vaste contracten uitgegaan, daar werken ruim 600 personen! Nog nooit kon het bedrijf zo weinig mensen zekerheid bieden.

En dan te bedenken dat je tot je 67e moet werken, als 30 jarige kom je al haast nergens aan de bak omdat elk bedrijf aan het bezuinigen is.....hoe krom wil je het hebben.
Ik ben veel bewuster gaan leven, spaar waar ik kan en erger me kapot aan het duurder worden van benzine bijvoorbeeld. Ik ben heel benieuwd naar wat de toekomst gaat brengen, maar ja ik maak me zeker wel zorgen, voor mijzelf maar vooral voor de mensen om mij heen!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:39

Volgens mij worden de meeste niet rijk qua geld van hard werken. Misschien kun je wel rijk worden als je slim werkt? Ken zat mensen die echt hard werken maar door tijdgebrek (door al dat gewerk) geen tijd meer om andere zaken buiten het werk efficiënt aan te pakken dus weer veel meer geld kwijt aan kosten (schoonmaakster, duurdere boodschappen, kinderoppas, tuinman). Of bijvoorbeeld mensen die lichamelijk zwaar werk doen, dat zijn nooit de banen waar je financieel rijk van wordt.

Ik ben niet rijk qua geld maar voel me wel heel rijk omdat ik gezond ben, een paard kan bezitten en nooit met honger naar bed hoef.