Wie heeft er SGP gestemd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Wie heeft er SGP gestemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:28

Is sgp tegen emancipatie? :)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:30

Nee ik doelde alleen even op dat ene tekstje" ik vind ouderwets." moest er inwendig even om lachen, omdat het geen mening is, maar een feit ze baseren zich idd op een boek van meer dan 2 eeuwen geleden.

(dit was even grappig tussendoor meer niet ;-)

Ik ga nu slapen ik lees alles morgen wel, en ik zal soms proberen wat terug te melden. als ik me weet te verwoorden.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:31

anneliesdj schreef:
Is sgp tegen emancipatie? :)

Nog even dan,
nee de SGP is niet tegen emancipatie, echter doen ze het op hun manier en hun tijd.
En niet op de tijd die de rest van de wereld ze op legd ;-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:33

Was niet tegen jou bedoeld, ik ben wel bekend met de standpunten van sgp ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:36

wendyenbram schreef:
liedje89 schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet dat je met jouw standpunten bij de SGP uitkomt en niet bij de CU of het CDA ofzo?

Overgens heb ik ook gezegd dat ik een standpunt van de SGP walgelijk vind maar sorry dat kan ik echt niet anders verwoorden. Het ontkennen van het belang van een gelijkheidsbeginsel voor ieder ander recht kan imo alleen maar tot walgelijke praktijken leiden en vind ik daarom een walgelijk standpunt.

defineer walgelijk?
Als in om van te kotsen, afschuwelijk stom?
of als
Ik vind dat echt niet kunnen, en kan dat standpunt ook niet begrijpen vanuit mijn eigen denken?
Als je dat eerste bedoeld, vind ik dat vrij respectloos.
Het 2e kan ik heel goed begrijpen en inkomen.

en Ik haal nu natuurlijk alleen de punten aan die in dit topic steeds weer naar voren komen.
Als ik het hele programma lees, dan is dat gewoon een goed programma waar ze al JAREN voor staan en strijden. Ze (SGP) waaien niet elke verkiezingsstrijd maar met de winden mee, om zoveel mogelijk kiezers op hun hand te krijgen. Om vervolgens zodra ze gekozen zijn alles te verwerpen.
Dat is wat MIJ aanspreekt in de SGP.

In de context van het standpunt waar ik het over had kan ik alleen maar zeggen dat ik denk dat zo'n standpunt wanneer in de praktijk gebracht alleen maar tot verschrikkelijke, monsterlijke en mensonterende situaties kan leiden en dat ik het daarom een verschrikkelijk en monsterlijk standpunt vind. Maar dat geld alleen voor het standpunt wbt het gelijkheidsbeginsel hun andere standpunten kan ik vanuit mijn zichtpunt vaak niet begrijpen maar vind ik niet direct walgelijk/verschrikkelijk/etc.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:38

wendyenbram schreef:
Blokje, Allereerst mijn respect voor jou dat jij heel rustig en steeds weer duidelijk kan verwoorden wat je voelt en hoe je er in staat.

Ik ben zelf ook SPG stemSTER. zelf een moeder van 4 kinderen, werk 18 tot 32 uur buitens huis. zelfs weer met opleiding bezig.
Kom zelf uit een zeer anti gelovig nest, maar ben op latere leeftijd toch tot geloof gekomen.
Altijd heb ik CDA gestemt, en 1 keer CU.
doch de laatste 2 keer Koos ik voor SGP.

Nee ik ben het niet met alle standpunten eens, maar wie is dat wel met de partij waar hij/zij op stemt?
Ja ik ben er voor dat ze al jaren bij hun standpunten blijven, en niet met elke wind mee waaien om maar kiezers te trekken.

Wat betreft Homo(huwelijken) IK ben van mening dat er idd in de bijbel iets gezegd wordt wat betreft sex met het gelijke geslacht. veelal ging dat over de losbandigheid dat mannen met meerdere mannen lagen. van daar uit is gezegd dat het huwelijk heilig is, en dat dat voor man en vrouw was..(korinthe)
Zelf vind IK dat als je trouw bent aan elkaar je best met iemand van het gelijke geslacht mag trouwen. waar ik op tegen ben (maar dat is net als in het hetero gebeuren) de losbandigheid zoals roze optochten enzo.
In de kerk wordt dit idd anders geleert en uitgelegd. wat ik van daar uit ook snap!

In de bijbel werden/worden regels gegeven die in die tijden en plaatsen nodig waren, MAAR ook nu zijn veel van de regels nuttig en goed te gebruiken.

Die regels waren er niet om mensen te kleineren, maar te helpen. Zoals de etens wetten. het is bewezen dat mensen die zich aan de etenswetten hielden gezonder waren dan diegene die alles aten wat lekker was.
Wat ziektes betreft, daarom moest de vrouw zich afzonderen tijdens haar menstruatie en na de geboorte. omdat ze dan het meest vatbaar was om ziekte te krijgen en te geven.
NU is dat niet meer nodig vanwege de hygiene.

Dat vrouwen hoofd moest bedekken was om de prutsmutsen te beschermen. in de tijd van korinthe.
Omdat de rijkere mooi lang haar hadden en de prutsmutsen vaak kort geknipt haar ( om als jongen de straat op te kunnen ivm avondklok voor vrouwen, ter bescherming) werd natuurlijk meteen duidelijk wie wie was. daarom moest de hoofd bedekt worden. vanuit die tijd stamt ook dat de vrouw vrouwen kleding moest dragen en geen mannenkleding. van dit gegeven is het te begrijpen dat dat is ingestelt.
Het enige jammere is dat de "moderne" christen ( na het jaar 1900) heeft besloten dat vrouwenkleding een rok of jurk was.
Maar daar komt langzaam aan al wel verandering in.(gaat nog wel een generatie of 5 over heen;-)

Zo zie je wanneer je de bijbel leest met de geschiedenis van de tijd en plaats waarin het verhaal geschreven is, snap je ook waarom dat zo geschreven is.
En dan heb je altijd nog de menselijke interpretaties.(hoe schrijf je dat?)

Ik kan er niks aan doen dat ik van dit Topic een rare bijsmaak krijg. de intentie van het topic zal goed bedoeld zijn, helaas wordt er erg veel loze kreten afgevuurd op de gelovige, en daaruit voortkomend natuurlijk op de SGP stemmer!
Er wordt maar doorgezaagd over kerk en staat gescheiden, EN de christen dwingt ons tot.....
De enige die hier dwingen zijn de ongelovigen, want die willen ons opdringen dat er straks geen christelijke dingen meer zijn buiten het geloof in je eigen huis.
terwijl wij onze eigen christelijke scholen hebben, en jullie je eigen openbare scholen. zo zijn er ook vrije scholen. Ik zou zeggen voor elk wat wils.

Ook dring ik niemand op dat ik geloof, ik laat jou en ieder ander in hun waarde.

Ik ben tegen abortus en ben pro life, echter ben ik ook voor vrije keuze en eigen verantwoordelijkheid.
Ik ben voor zondags rust. echter zoals het nu is kan (ik) mee leven, zou het erg vinden als straks iedereen 7 dagen per week open is, want wanneer is er dan een rustdag voor de kleine ondernemer? nu is het misschien betuttelend 1 dag verplicht rust, straks als alles 7 dagen per week 24 uur per dag door gaat verlang je erna.
Ik ben tegen doodstraf, wel voor ophoging van de straffen van wat ze nu zijn.
Ik ben voor een rustiger bestaan voor iedereen die dat wil, wil je met z`n 2en blijven werken, moet daar ook ruimte voor zijn met goede kinderopvangmogelijkheden.en dat moet goedkoper kunnen dan nu hetgeval is.
Echter moet het ook mogelijk blijven om thuis te blijven voor je kinderen.
Ik ben voor eigen scholen, echter mag daar ook best geleerd worden dat anderen anders denken, net als dat openbare scholen wat aan godsdienst mag worden gedaan.

Zo dit is een heel verhaal van mijn kant. sorry als er dingen niet helemaal duidlijk zijn. ben niet zo goed in schrijven, en al helemaal niet in het verwoorden van mijn gedachten.
Ik hoop niet dat IK aangevallen wordt, Omdat dit echt vanuit mijn eigen IK is geschreven, en ik jou ook vrij laat in wat JIJ kiest en daarbij kan ik heel goed met iedereen door 1 deur.
Maar teksten als ik walg van de christen of ik walg/kots van SGP dat vind IK niet echt netjes, Want walgen is van is toch wel een heel groot woord? ik walg in ieder geval niet van elke andere kiezer, zelfs niet van de PVV kiezer, Omdat iedereen als het goed is vanuit zijn eigen IK gekozen heeft, en dat hoeft dus net als bij mij niet te betekenen dat je achter ELK standpunt kunt staan.

Eindelijk iemand die zich verdiept heeft in de geschiedenis van de bijbel.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:39

wendyenbram schreef:
Nee ik doelde alleen even op dat ene tekstje" ik vind ouderwets." moest er inwendig even om lachen, omdat het geen mening is, maar een feit ze baseren zich idd op een boek van meer dan 2 eeuwen geleden.

(dit was even grappig tussendoor meer niet ;-)

Ik ga nu slapen ik lees alles morgen wel, en ik zal soms proberen wat terug te melden. als ik me weet te verwoorden.

Nou, iets meer dan twee eeuwen geleden. (1 eeuw is 100 jaar hé? ;) ) Dus 20 eeuwen geleden. :D Detail... :D

Anneliesj... Nou ja, volgens mij zijn zij niet geheel voor vrouwenemancipatie nee (Emancipatie is gelijkheid van rechten zo even kort door de bocht gezegd.) Als zij vinden dat vrouwen niet in de politiek behoren en als zij vinden dat mannen boven de vrouw staan vind ik dat niet echt overkomen alsof ze de vrouwenemancipatie toejuichen.
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 13-09-12 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:42

De tien geboden van Mozes zijn de standaard regels van elke grondwet.
Ik weet ze niet meer uit mijn hoofd.
Maar gij zult niet stelen.
Gij zult niet echtbreuken.
Eert uw naaste ??
Enz, enz, enz.

Als je als niet gelovige je daar ook aan houdt ??

Dan is er vrede en welvaart op deze wereld.

Voor de mensen die er interesse in hebben, deze link

http://www.marypages.com/10geboden.htm
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 13-09-12 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:45

Ariebren schreef:
Eert uw naaste ??
Enz, enz, enz.

En alle gelovige ook graag :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:48

En toch kan ik de dingen die jullie noemen niet terugvinden op de site van sgp.
Vrouwenrechten, emancipatie, stemrecht, komt allemaal niet voor in de standpunten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:49

Ariebren schreef:
Eert uw naaste ??
Enz, enz, enz.

Voor de mensen die er interesse in hebben, deze link

http://www.marypages.com/10geboden.htm

Nou ja, als je kijkt naar de algemene normen en waarden van onze maatschappij en ons rechtssysteem.
Dan zie je dat toch veel er van oorspronkelijk in de Bijbel staat als leidraad hoe een mens hoort te leven. :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:56

Anne_mieke88 schreef:
liedje89 schreef:
Ik vind het toch eigenlijk wel enigzins een misbruik van macht om je "ondergeschikte" te bedreigen met eeuwig branden bij overtreding van de regels >;)

Als jij denkt dat wij christen branden in bij overtredinging van de "regeltjes" dan mag jij je wel even gaan verdiepen in het christendom.
Ik bekijk als christen zijnde alleen maar alles vanaf liefde geen haat/branden etc. Etc.

Sorry maar als je iets veroordeeld mag jij je feiten wel eerst op een rij hebben.
En ik herhaal even wat ik aan het begin van het topic heb gezegd. Iedereen moet maar geloven wat hij/zij wilt. En laten we met respect met elkaar omgaan.

Jij als christen misschien niet, maar ik als atheist ga wel degelijk branden, iig volgens de meeste gelovigen die mij wilde bekeren :').
Eigenlijk is er in bijna ieder geloof wel een variatie op een soort hel, een verhaal dat wanneer je niet geloofd in hun god en/of je je niet schikt naar de regels van die god je naar een hel gestuurd word. Misschien dat je niet in iedere hel brand maar lijden doe je er in ieder geval :Y) . Ook veel christenen geloven in een hel, dus het probleem dat ik heb met het concept van een god die liefdevol is en zijn macht niet misbruikt maar je wel bedreigt met een hel is echt niet zo gek hoor.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:58

anneliesdj schreef:
En toch kan ik de dingen die jullie noemen niet terugvinden op de site van sgp.
Vrouwenrechten, emancipatie, stemrecht, komt allemaal niet voor in de standpunten.

Helaas hebben die geloofs gemeenschappen kleine dingetjes uitgelegd op hun manier.

Zelfde als dat een jehova getuige zijn kind dood laat gaan omdat het kind geen bloed transfusie mag hebben volgens een zinnetje ergens in de bijbel geschreven.
Idem de preventieve injecties tegen kinderverlamming, enz.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:01

liedje89 schreef:
Anne_mieke88 schreef:
Als jij denkt dat wij christen branden in bij overtredinging van de "regeltjes" dan mag jij je wel even gaan verdiepen in het christendom.
Ik bekijk als christen zijnde alleen maar alles vanaf liefde geen haat/branden etc. Etc.

Sorry maar als je iets veroordeeld mag jij je feiten wel eerst op een rij hebben.
En ik herhaal even wat ik aan het begin van het topic heb gezegd. Iedereen moet maar geloven wat hij/zij wilt. En laten we met respect met elkaar omgaan.

Jij als christen misschien niet, maar ik als atheist ga wel degelijk branden, iig volgens de meeste gelovigen die mij wilde bekeren :').

Ik snap dit argument dus echt niet. Nou en, dat zij dat geloven? Jij geloofd toch niet dat de hemel en de hel bestaan dus waar maak je je dan druk om?

Ik bedoel, kinderen die niet meer in Sinterklaas geloven, maken zich toch ook niet druk over om in de zak van zwarte piet mee terug naar spanje te moeten en billen koek te krijgen met de roe?
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 14-09-12 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Anne_mieke88 schreef:
liedje89 schreef:
Ik vind het toch eigenlijk wel enigzins een misbruik van macht om je "ondergeschikte" te bedreigen met eeuwig branden bij overtreding van de regels >;)

Eigenlijk is er in bijna ieder geloof wel een variatie op een soort hel, een verhaal dat wanneer je niet geloofd in hun god en/of je je niet schikt naar de regels van die god je naar een hel gestuurd word. Misschien dat je niet in iedere hel brand maar lijden doe je er in ieder geval :Y) . Ook veel christenen geloven in een hel, dus het probleem dat ik heb met het concept van een god die liefdevol is en zijn macht niet misbruikt maar je wel bedreigt met een hel is echt niet zo gek hoor.[/quote]

De hel is tegenwoordig en misschien toen ook de gevangenis.
Alleen nu is de hel wat anders als toendertijd.

anneliesdj

Ariebren schreef:
Helaas hebben die geloofs gemeenschappen kleine dingetjes uitgelegd op hun manier.

Zelfde als dat een jehova getuige zijn kind dood laat gaan omdat het kind geen bloed transfusie mag hebben volgens een zinnetje ergens in de bijbel geschreven.
Idem de preventieve injecties tegen kinderverlamming, enz.

Helaas? >;)
Omdat je ergens wat gehoord hebt geef je er je eigen invulling aan?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:09

A, ik snap niet wat je bedoelt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:11

Shiloh schreef:
Ik snap dit argument dus echt niet. Nou en, dat zij dat geloven? Jij geloofd toch niet dat de hemel en de hel bestaan dus waar maak je je dan druk om?

Ik bedoel, kinderen die niet meer in Sinterklaas geloven, maken zich toch ook niet druk over om in de zak van zwarte piet mee terug naar spanje te moeten en billen koek te krijgen met de roe?

IK geef slechts aan dat er wel degelijk veel christenen zijn die geloven in een hel en mij dat ook zelf hebben verteld en dat ik het concept van een hel waarmee een god je bedreigt dus niet helemaal zelf heb verzonnen :Y)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:12

Er staat nergens in de standpunten dat ze tegen vrouwenrechten zijn, dat een vrouw geen stemrecht heeft ed.
Als ik vraag waar je dat leest begin jij over 'hun eigen manier van uitleggen' en jehova's getuigen?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:17

liedje89 schreef:
Shiloh schreef:

IK geef slechts aan dat er wel degelijk veel christenen zijn die geloven in een hel en mij dat ook zelf hebben verteld en dat ik het concept van een hel waarmee een god je bedreigt dus niet helemaal zelf heb verzonnen :Y)

Swa, daar zeg ik niks van... ik zeg alleen. JIJ gelooft er niet in, dus waarom maak je je druk om wat een ander vind of denkt?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:17

Anneliesdj. Mischien moet je even Google naar rechtzaak staat der nederlanden tegen de SGP.
Laatst bijgewerkt door cam op 14-09-12 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:25

Shiloh schreef:
liedje89 schreef:

Swa, daar zeg ik niks van... ik zeg alleen. JIJ gelooft er niet in, dus waarom maak je je druk om wat een ander vind of denkt?

Ik maak mij nergens druk hoe kom je erbij dat ik mij druk zou maken :? ? IK kan er juist wel om lachen dat er mensen zijn die er daadwerkelijk van overtuigd zijn dat ze mij bang kunnen maken met de hel, terwijl ze ook weten dat ik niet in die hel geloof vandaar ook -> :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:33

Ik zie het ja, maar ik begrijp dat die zaak is aangespannen door het Clara Wichmann instituut? Ik zie niets over dergelijke standpunten terug op de site van de sgp.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:34

Ja is eigelijk een rechtzaak tegen de staat der nederlanden en de sgp.
Het ging er over dat in de statuten van het sgp stond dat vrouwen niet in de 2e kamer en in de gemeenteraad enz plaats mochten nemen uit naam van de sgp.
En dat de Nederlandse staat dat toe stond ondanks dat dat volgens de wet niet mag. VN vrouwenverdrag uit 1991. Man en vrouw zijn gelijk en hebben gelijke rechten

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:41

Ik wil (als christen) ook kort even reageren. Wat ik hier regelmatig voorbij zie komen zijn vooroordelen over christenen die als waarheid worden verkondigd, of misvattingen over hoe wij denken. Die vooroordelen en misvattingen zijn niet voor niets de wereld in gekomen en het is niet ondenkbaar dat die door gesprekken met "christenen" zijn ontstaan. Ik vind het erg als ongelovigen naar hun hoofd geslingerd krijgen dat ze zullen branden in de hel o.i.d.. Niemand mag daar over oordelen, christenen ook niet en dat staat ook in de Bijbel (oordeelt niet opdat je niet veroordeelt wordt). Dat christenen alleen maar goed en ongelovigen niet kunnen doen is bullshit. Er bestaan geen "betere" mensen. Het is menselijk om gradaties te maken: slechte mensen, goede mensen en nog betere mensen. Ook daarover wordt gezegd dat je niet mag oordelen.

Ik kom er later nog wel op terug, want mijn accu van m'n laptop is nu leeg :P ik zal het dan nog even aanvullen ;) ga hier dus niet gelijk over struikelen of weet ik het wat, want er mist nog een stukje! :D

En nog even snel nu het nog kan: christenen kunnen anderen niet bekeren. Dat kunnen mensen niet ;) Christenen die de intentie hebben om dat te doen mag je daar ook gerust op aan spreken. Want alleen God kan dat (zo geloven wij immers...)