Excessief geweld - Agente Rotterdam-Zuid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 16:22

Nee. Ook een burger kan zich beroepen op noodweer/ danwel Excessief noodweer.
Maar ja, deze burger was stom dronken, legt een Art. 2 verklaring af.
Daarmee is de zaak af. Naast de tientallen getuigen die gehoort zijn.

Deze VD kan zich op op (E) NW beroepen als de zaak voorkomt bij de strafrechter.
Het enige wat deze VD nu nog kan is een civiele procedure starten.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:25

Huertecilla schreef:
Bedankt voor de uitleg.

De Garantenstellung is omgekeerd op de mate van beschonkenheid van toepassing als op het politieagent zijn.

Maar hij is de confrontatie aangegaan dus heeft de aanranding aan zichzelf te wijten en daarmee is excessief in het licht van het de Garantenstellung van de baan; de kous af?

Nee, de Garantenstellung wordt meegenomen in de beoordeling van proportionaliteit en subsidiariteit. Die beoordeling heeft kennelijk al plaatsgevonden, door het OM en twee externe deskundigen.

Citaat:
Als ik het goed begrijp is de # Culpa in causa de ontsnappingclausule welke noodweer voor de burger een moeilijk punt maakt.

Nee, het is geen ontsnappingsclausule die noodweer voor een burger moeilijk maakt. Het is juist omgekeerd. Je bent als burger die geweld gebruikt strafbaar TENZIJ je een beroep kunt doen op in dit geval de schulduitsluitingsgrond noodweer. En een beroep op noodweer zal niet slagen als je "eigen schuld" hebt.... Dat is makkelijker in geval van een vechtpartij tussen twee burgers. Die kunnen als ze de ander op hun bek slaan en dan klappen krijgen, geen geslaagd beroep doen op noodweer. In geval van deze agente blijft nog steeds staan dat haar handelen is getoetst aan proportionaliteit en subsidiariteit. Dat de arrestant in deze casus geen geslaagd beroep op noodweer kan doen (wat ie overigens ook niet doet, maar tis hypothetisch), doet daar niets aan af. Het handelen van de agente blijft hoe dan ook te toetsen aan de twee genoemde beginselen.
Laatst bijgewerkt door gummie op 26-06-12 17:00, in het totaal 2 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:34

Huertecilla schreef:
gummie schreef:
1. de beoorderling of het handelen van de politieagente wederrechtelijk was, wordt pas naderhand beantwoord. Ik probeerde dat al duidelijk te maken, namelijk door aan te geven dat op het moment zelf voor een buitenstaander niet of nauwelijks te beoordelen valt of een agente wederrechtelijk handelt. Te meer daar de politie de bevoegdheid heeft onder bepaalde voorwaarden gebruik te maken van geweld, en het gebruik van geweld an sich dus NIET direct tot de conclusie kan leiden dat verdediging gerechtvaardigd is. Het gebruik van geweld door een agent zonder te onderzoeken en beoordelen of de agent daartoe bevoegd is geweest, kan niet direct gekwalificeerd worden als onrechtmatig of iets waartegen een buitenstaander een ander mag verdedigen.

Schrijf je hiermee dat een burger niets mag doen, noodweer niet van toepassing is, omdat een politieagent bevoegdheid heeft en eventuele wederrechterlijkheid pas na onderzoek achteraf bepaald wordt?

HC, jij vraagt aan mij: wanneer mag een burger tussen arrestant en politie in springen ter verdediging. Dat was jouw vraag.

1. DAT geweld gebruikt wordt door de agent, zegt niet over de (on)rechtmatigheid van dat geweld OMDAT het gebruik van geweld onder voorwaarden is toegestaan. Dus DAT je geweld gebruikt ziet worden door een agent tegen een arrestant, DAT FEIT AN SICH is geen oproep/ rechtvaardiging tot verdediging.
2. DAT een agent de bevoegdheid heeft geweld te gebruiken onder bepaalde voorwaarden, betekent dus dat de inzet ervan niet een aanzet kan of moet zijn om tusen politie en arrestant in te springen.
3. Het kan WEL aanleiding zijn voor arrestant om aangifte te doen. Dan wordt het handelen van de agent beoordeeld naar de maatstaven van proportionalietit en subsidiariteit.
4. Spring je WEL tussen beiden, als derde, dan KAN je een beroep doen op de schulduitsluitingsgrond noodweer om niet bestraft te worden daarvoor. ook in dat geval wordt beoordeeld of aan de voorwaarden voor noodweer is voldaan. En dan kom je weer op het moeilijke punt "wederrechtelijk" uit: Was het handelen van de agente wederrechtelijk? Zo nee, dan slaagt je beroep op noodweer niet en kan je veroordeeld worden voor meerdere dingen.

Dus als jij er heilig van overtuigd bent dat je uit noodweer handelt, dan zou je er inderdaad tussen moeten springen en tijdens de rechtzaak er acter moeten komen of dat terecht was.

Lieffiefi

Re: Excessief geweld - Agente Rotterdam-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 16:35

En ik knijp in mn klauwtjes dat je dat ooit hier in Rotterdam doet, je de agent een klap geeft en ik die agent mag verdedigen GRR!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:39

Het wezenlijke veschil is dus als volgt:

Een burger mag in beginsel geen geweld gebruiken. Dat is srafbaar TENZIJ hij/ zij handelt uit noodweer en dat handelen dus ook voldoet aan de voorwaarden voor noodweer.

Een agent mag op grond van de wet in beginsel geweld gebruiken. Dat gebruik moet dan wel voldoen aan de voorwaarden zoals in de wet genoemd. Het is dus niet strafbaar, tenzij... De basis voor het gebruik van geweld is niet noodweer, maar bevoegdheid bij of volgens de wet.

(in eigen woorden)

De overeenkomst is dat beiden worden getoetst aan de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit. In eerste geval is geen sprake van noodweer als niet aan de beginselen is voldaan. In tweede geval is het handelen wederrechtelijk en is een beroep op noodweer mogelijk als niet aan de beginselen is voldaan. hierit volgt imo dat je dus altijd eerst het handelen van de agente zal moeten toetsen, alvorens te weten of een beroep op noodweer door arrestant kan slagen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:51

Lieffiefi schreef:
Je hebt een afschuw jegens agenten

Ook dat heb ik al gedaan. Nogmaals:
Ik accepteer zonder enig waardeoordeel de onvermijdelijkheid van de politie als overheidsapparaat.
Ik heb groot respect voor de agent in het algemeen.
Ik heb problemen met demagogie, machtsmisbruik en het beperken van de vrijheid onder het argument van veiligheid en orde.
Dat leidt tot een politiestaat en daar heb ik afkeer van ja.

Het inleveren van vrijheden gaat moeiteloos. Het terugwinnen vraagt revolutie.
Kijk naar de samenleving waar zoveel van komt overwaaien; de VS. Daar is in feite de ´Bill of Rights´ tot betekenisloos toiletpapier verworden.
Het spijt me voor je Lieffiefi, het is nu eenmaal een voorland voor Europa wanneer de burger de ontwikkelingen niet via democratische weg tot staan brengt. Dat geeft gelijk het probleem van de meeste stemmen door de massa en demagogie aan.

@ummie: Wederom bedankt, met welgemeende waardering, voor de inhoudelijke uitleg.
Ook de toelichting in je aanvullende reactie is *\o/*
Heel helder.
Burger; nee, tenzij.
Agent; ja, mits.
Ik moet hier even over nadenken terwijl ik de waterbakken van mijn paarden ga vullen en wat met hen ga spelen.
Dat ´mits´ van de agent heb ik op mijn netvlies. Het ´tenzij´van de burger nog niet. Wel dat het vooral van het ´mits´ van de agent afhangt. Met name het punt van de Garantenstellung daarbij.
Bij dit incident de beschonken toestand versus politieagent.

Overigens heb ik het bij optreden door een moedige rechtsschapen burger gehad over het zich ertussen opstellen. Niet over geweld gebruiken.
Dat kan desondanks als ´confronterend opstellen´ worden opgevat. Helemaal na sommering om ruimte te maken.
Ik denk, hóóp, dat ik als passant van dit incident ertussen zou zijn gesprongen. Ben benieuwd wat me dat opgeleverd zou hebben.
Aangezien de agente niet fout was volgens het OM zou ik fout geweest zijn.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:56

Ik begrijp je dilemma wel hoor.... Namelijk: wat nu als jij als burger meent dat bepaald handelen niet proportioneel is, en niet voldoet aan het subsidiariteitsvereiste, en dus wederrechtelijk is? Zoals in dit geval velen vinden. En je meent dan uit noodweer te handelen. En vervolgens wordt het handelen van agente als niet wederrechtelijk gezien, dus noodweer kan niet slagen.

Die discussie begrijp ik wel hoor!! :)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 17:09

Citaat:
Ik accepteer zonder enig waardeoordeel de onvermijdelijkheid van de politie als overheidsapparaat.
Ik heb groot respect voor de agent in het algemeen.
Ik heb problemen met demagogie, machtsmisbruik en het beperken van de vrijheid onder het argument van veiligheid en orde.
Dat leidt tot een politiestaat en daar heb ik afkeer van ja.

Het inleveren van vrijheden gaat moeiteloos. Het terugwinnen vraagt revolutie.
Kijk naar de samenleving waar zoveel van komt overwaaien; de VS. Daar is in feite de ´Bill of Rights´ tot betekenisloos toiletpapier verworden.
Het spijt me voor je Lieffiefi, het is nu eenmaal een voorland voor Europa wanneer de burger de ontwikkelingen niet via democratische weg tot staan brengt. Dat geeft gelijk het probleem van de meeste stemmen door de massa en demagogie aan.

Doe mij ook z'n glazen bol.

Je posts getuigen niet van een ''groot respect'' jegens autoritaire personen in zijn algemeenheid.
Je scheert, m.i., alles met een autoritair gezag over 1 kam, vooral w.b. machtsmisbruik.
''The Bill of Rights'' stamt uit 1790. We leven in 2012. Je kunt niet verwachten dat dit nogsteeds hedendaags van toepassing is. Alles veranderd. Alles wordt anders.
Dit heeft verschillende oorzaken. Zowel vanuit politiek doeleind als vanuit burger doeleinden.
De Grondwet is komt ook uit het verleden.
Je spreekt over het inleveren van vrijheden, is dat niet inherent aan het verkrijgen van andere (dan al niet positieve) deugden?
Hiermee doe je voorkomen dat het in Amerika en Nederland slecht is, bar en bar slecht. Maar ik kan je vertellen dat ik, op mijn werk mensen aan de telefoon krijg, die het 10000x slechter hebben.

Daarnaast, om ontopic te blijven, het dronken op straat hangen is geen vrijheid. Het willen slaan van een agent met een handboei om, net zo min.
Een agent die je zonder enige aanleiding trapt keur ik zeker niet goed.
Het is een vrijheid dat je in Nederland kan stappen, zonder neergeschoten te worden door een Mexicaanse drugsbende.
En ik denk dat je in Rotterdam echt wel weg komt, als je dronken op straat richting je huis loopt en een agent spreekt je aan. Als hij ziet of hoort dat je naar huis gaat, dan is er niet bijster veel aan de hand. Wellicht een ''Duik lekker je bed in en slaap je roes uit.''.

m.i. is dat jij, HC, daaraan voorbij gaat. Dat jij in een bovenstaande situatie van menin bent dat elke agent dan keihard op je intrapt. Terwijl het verhaal van de agente een tikkie genuanceerder blijkt te zijn.

Daarnaast is het noodweer ook een voor een rechter moeilijk te bepalen iets. Wanneer is iets noodweer?
Hoe kan een rechter nou bepalen of iemand geen nanoseconde heeft nagedacht over het feit, maar direct gehandeld heeft? De agente had tijd zat om na te denken. Ze stond stil. Dat is, m.i. haar fout geweest, alsmede het geweld wat zij toegepast heeft. Keerzijde is, ik kan niet in haar koppie kijken. Wellicht voelde zij zich dusdanig bedreigd, in de steek gelaten door die collega dat zij niet anders kon, naar haar inzicht.

Hoe dan ook. De meningen zijn verdeeld. En dat is goed. Dat moet kunnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:12

gummie schreef:
Ik begrijp je dilemma wel hoor.... Namelijk: wat nu als jij als burger meent dat bepaald handelen niet proportioneel is, en niet voldoet aan het subsidiariteitsvereiste, en dus wederrechtelijk is? Zoals in dit geval velen vinden. En je meent dan uit noodweer te handelen. En vervolgens wordt het handelen van agente als niet wederrechtelijk gezien, dus noodweer kan niet slagen.

Die discussie begrijp ik wel hoor!! :)

Velen vinden dat dit wederrechterlijk was.
Veel van 18 miljoen x een klein percentage = hópelijk nog steeds een aantal moedige rechtschapen mensen wat iets gedáán zou hebben.

Vandaar mijn vraag over waar de grens ligt.
Die ligt dus in pricipe bij wat het OM vindt over het handelen van de politie.
Bij het incident kan noodweer niet slagen, dus ben je kop van just voor een lijst met aanklachten naar goed- of kwaaddunken van het OM.
Is er ergens nog een ´onafhankelijke´ partij in deze?
Speelt de rechter nog een rol?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:24

Lieffiefi schreef:
''The Bill of Rights'' stamt uit 1790. We leven in 2012. Je kunt niet verwachten dat dit nogsteeds hedendaags van toepassing is. Alles veranderd. Alles wordt anders.

De Thora, Bijbel en Koran bevatten ook nog steeds goede basisprincipes.

De Universele verklaring van de rechten van de mens is een verklaring die is aangenomen door de Algemene vergadering van de Verenigde Naties op 10 december 1948.

Inderdaad is verandering een zekerheid. Niet alle verandering is verbetering echter.

Tip; léés die ´Bill of Right´ eens.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:32

Lieffiefi schreef:
Citaat:
Een paar paginas terug vroeg ik wat er gebeurd zou zijn wanneer een moedige rechtschapen burger tussen de agenten en het slachtoffer zou zijn gaan staan.
Aangezien de agente en diens collega goed bezig waren volgens het OM zou de burger fout, een opstandeling zijn geweest.

Djeeeeee, zelfaanname, zelfaanname en nog eens zelfaanname.

Het is te hopen, dat de gewone burger jou niet als "verdediger" krijgt (of toegewezen zou worden) :+

Je reactie's zijn niet echt "professioneel" voor een "verdediger".

Eén geluk, dat je wellicht geen "aanklager" bent

Dit is puur gebaseerd op je reactie's in dit topic en geen persoonlijke aanval. Van een "verdediger" zou men op zijn minst een "nadenkend" antwoord mogen verwachten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:39

gummie schreef:
On-topic:
ik vroeg me af of en zo ja in hoevere wordt onderzocht wat de invloed op agenten is, en dus ook op hun gedrag, van de steeds agressiever wordende bejegening van hulpverleners in het algemeen en de imo toenemende anti-houding van burgers. Niet als excuus! Maar uit interesse. Wordt daar iets mee gedaan, met de invloed die dat kan hebben op hoe agenten hun taak gaan uitoefenen? Bijvoorbeeld: zijn agenten angstiger en reageren ze daarom op een bepaalde wijze om omstanders? Bijvoorbeeld door eerder en scherper te vragen afstand te nemen, bijvoorbeeld door eerder een wapen te trekken, etc?
Dus gewoon feitelijk gezien, zonder een oordeel te geven over of het handelen van die agent dan wel of niet juist is (aangezien die zich sowieso aan de wet zal moeten houden imo).

Zitten we wellicht in een vicieuze cirkel van enerzijds uitdagen en agressief bejegenen, en anderzijds harder wordend politieoptreden, met als reactie weer meer uitdagen, filmen en agressief bejegenen? En hoe kunnen we dat afnemen van het gezag tegengaan? Met name gezien vanuit oogpunt van eventuele angst als basis voor fout handelen?

Dat er een steeds groter agressief gedrag tegen hulpverleners gaande, is een triest vaststaand feit.

Wat belangrijker is om dit te veranderen, is natuurlijk onderzoeken waardoor dit agressieve gedrag veroorzaakt wordt en is.
Heel vaak is het zo, dat agressie met agressie beantwoord wordt.

Om nog even terug te komen op mijn vorige post van "de meest dikke geldbuidel", dat is hier in de streek algemeen bekend.
Op de detail's zal ik hier maar niet ingaan :x

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 18:57

Huertecilla schreef:
Lieffiefi schreef:

De Thora, Bijbel en Koran bevatten ook nog steeds goede basisprincipes.

De Universele verklaring van de rechten van de mens is een verklaring die is aangenomen door de Algemene vergadering van de Verenigde Naties op 10 december 1948.

Inderdaad is verandering een zekerheid. Niet alle verandering is verbetering echter.

Tip; léés die ´Bill of Right´ eens.

Pfff. Ben je weer.
Als ik de bill of rights niet zou kennen.. Dan heb ik het jaartal heeeeel goed gegokt.
De basisbeginselen zullen ten alle tijden hetzelfde zijn, echter zullen de interpretaties hierop anders zijn naarmate de maatschappij veranderd.

En nu ben ik echt klaar met jou. Nog 1 x, ga lekker je even topic verzieken met je zweefacties en laat de mijne met rust.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 19:07

Citaat:

Citaat:
Het is te hopen, dat de gewone burger jou niet als "verdediger" krijgt (of toegewezen zou worden) :+

Je reactie's zijn niet echt "professioneel" voor een "verdediger".

Eén geluk, dat je wellicht geen "aanklager" bent

Dit is puur gebaseerd op je reactie's in dit topic en geen persoonlijke aanval. Van een "verdediger" zou men op zijn minst een "nadenkend" antwoord mogen verwachten.

Nou.. Het zijn uitspraken die ik regelmatig ter zitting gebruikt heb ja.. En zolang mijn percentages en uitspraken goed zijn.

Maar.. Ik ben wel nieuwsgierig naar een voorbeeld van de dikke geldbuidel tussen agenten en burgers..

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:54

Lieffiefi schreef:
Maar.. Ik ben wel nieuwsgierig naar een voorbeeld van de dikke geldbuidel tussen agenten en burgers..

Ik heb net al geschreven dat ik niet in detail treed.
Laat ik alleen maar "zeggen" dat het bijna allemaal bekende mensen uit de omgeving zijn, als "beste vriend"

Lieffiefi schreef:
Citaat:

Nou.. Het zijn uitspraken die ik regelmatig ter zitting gebruikt heb ja.. En zolang mijn percentages en uitspraken goed zijn.

Dat vind ik heel goed van je :j

Als "tegenpartij" zou ik er niet mee akkoord gaan :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:15

cherie78 schreef:
Dat er een steeds groter agressief gedrag tegen hulpverleners gaande, is een triest vaststaand feit.

Wat belangrijker is om dit te veranderen, is natuurlijk onderzoeken waardoor dit agressieve gedrag veroorzaakt wordt en is.
Heel vaak is het zo, dat agressie met agressie beantwoord wordt.

Inderdaad.
Wannneer hulpverleners als zodanig ervaren worden, waarom zou er dan een agressieve houding naar zijn?

Terug naar het niet-geweld-excess-incident van deze draad.
Dit incident leidt niet tot meer vertrouwen in het politie-uniform om het voorzichtig uit te drukken.
Niet alles met een blauw zwaailicht komt met de blauwe lijn doch het is vrij normaal dat de drie geassocieerd worden.
Het is geen wonderlijke kronkel dat associatie afreageren op niet weerbare uniformdragers zoals de pure hulpverleners zou kunnen geven.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 21:36

@Cherie78;

Gelukkig ben jij duidelijk geen strafrecht advocate. Op een moment dat ik in mijn verdediging richting de gedaagde partij zoiets zegt zal hij
A; mij niet in de reden vallen,
B; dit niet aanhalen tijdens zijn eigen pleidooi.

Vóór de verdachte het laatste woord aan de rechter mag geven, spreek ik als laatst. Helaas Pindakaas.

Daarnaast kan het agressieve geweld meerdere oorzaken hebben, denk aan drugs, alcohol. Maar ook de adrenaline die vrijkomt tijdens een vechtpartij.

@ HC;

Het stukje agressief tegen ambulancemedewerkers, en sowieso ambtenaren met een publieke taak verafschuw ik. Zeer zeker tegen ambulancebroeders.
Maar ik keur agressiviteit jegens agenten zeer zeker ook niet goed.

Wat ik nu ga zeggen.. Zie me niet als racist. Maar dit heeft een rechter tijdens een bespreking ooit tegen mij gezegd;
Het is zo, hier in de randstad, van de 100% daders, 85% allochtoon is. Dit zijn wel de mensen met een Nederlands paspoort. De rechter bedoelde hiermee aan te duiden dat de mentaliteit in andere landen dusdanig anders is, en in juist die landen word harder opgetreden door de politie.
Daarmee doel ik op een algehele verharding van de samenleving.
Is dit een verklaring voor een sinds 2009 toenemend percentage geweld tegen PUA's? Nee, absoluut niet.
Ik heb zeer zeker ook opgetreden tegen daders die volledig Nederlands waren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:00

Lieffiefi schreef:
@Cherie78;

Gelukkig ben jij duidelijk geen strafrecht advocate. Op een moment dat ik in mijn verdediging richting de gedaagde partij zoiets zegt zal hij
A; mij niet in de reden vallen,
B; dit niet aanhalen tijdens zijn eigen pleidooi.

Vóór de verdachte het laatste woord aan de rechter mag geven, spreek ik als laatst. Helaas Pindakaas.

Daarnaast kan het agressieve geweld meerdere oorzaken hebben, denk aan drugs, alcohol. Maar ook de adrenaline die vrijkomt tijdens een vechtpartij.

Mag ik vragen sinds wanneer jij "strafrecht advocate" bent?

En nee, ik ben gelukkig GEEN strafrecht advocate.
En zeker geen "rechter"

Dan had ik ten eerste deze "agente" NIET vrijgesproken.
Wat er ook aan vooraf mocht zijn gegaan, ik vind dat totaal geen vrijbrief om een op het moment van het filmen van het gebeurde "weerloze" verdachte in te blijven meppen.
Ik begin toch behoorlijk huiverig te worden van het moraal van/bij de gevestigde orde.

Wellicht heeft de agressie tegen mensen met een publieke taak een diepere oorzaak.
Namelijk de samenleving in totaliteit.
Het is al een behoorlijk aantal jaren een maatschappij van individueën.
Er heerst geen solidariteit etc meer.
De medemens wordt steeds mondiger, waar het beleid van publieke werknemers op afgestemd wordt omdat het toch van "oudsher" de bedoeling is, dat de grote massa in veel situatie's :j zijn/blijven.

En ik bestrijd ook niet dat drugs, alcohol etc ook debet kunnen zijn aan agressie of vlugger reageren.
Maar als ik dan bekijk, dat in de regio waar ik woon, alcohol werd geconsumeerd als "water", bij drugs een heel groot "gedoogbeleid gevoerd werd.
Dan vraag ik me echt af, af dit soort dingen de oorzaak zijn van agressie.
De "jeugd" zal best met normen en waarden opgevoed zijn, maar ik kan niet merken dat daar veel van is blijven hangen.
Nu zijn die "normen en waarden" wellicht veranderd in deze maatschappij ten opzichte van de vorige eeuw.
Ook dat kan een oorzaak zijn.
De medemens ervaart deze maatschappij nu ook niet direct als enorm "veilig" en het gevoel van "veiligheid" wordt ook steeds minder.
Het vertrouwen in het publieke lichaam is ook alleen maar gedaald.

En daar komt bij dat ik bij veel "publieke" werknemers een behoorlijke arrogantie zie, misschien om beter te reageren op die "mondige" verdachte, hulpvrager etc

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:03

Dit vond ik net op het AD.nl

'De dronken Let die in Rotterdam op straat werd geschopt door een politieagente, gedroeg zich niet agressief. Hij stond met z'n armen te zwaaien en kwam niet dreigend over', aldus Nancy Pardoel tegen RTV Rijnmond. Pardoel was getuige van het schopincident en is de vriendin van Jovanny Dambruck, de man die het voorval filmde.

Uit de verklaring die Pardoel aflegde tegen het Openbaar Ministerie zou duidelijk zijn geworden dat de dronken man zich agressief gedroeg voordat de politie hem aanpakte.

De vrouw zegt tegen Rijnmond dat de interpretatie van het OM niet correct is. Ze vindt het raar dat de twee agenten die het betreft vrijuit gaan. 'Het klopt gewoon niet'.

Volgens Openbaar Ministerie heeft Pardoel verklaard dat 'ze hoorde dat de man agressief en boos reageerde.' Ook zag ze hoe de man 'slaande bewegingen richting de agenten maakte'.

Geen vervolging
Eerder vandaag maakte het OM bekend dat de agente die betrokken was bij het schopincident niet strafrechtelijk vervolgd wordt. 'Ze gebruikte weliswaar geweld tijdens de aanhouding van een arrestant, maar dat was nodig om de situatie onder controle te krijgen', aldus het OM.

Uit het onderzoek van de politie zou zijn gebleken dat de 29-jarige man zich agressief gedroeg. Hij schopte, sloeg en beledigde de agenten. De agenten probeerden hem te boeien, maar hij wist zich los te rukken. Daardoor zaten de handboeien maar aan een hand vast. De agenten gebruikten pepperspray, maar dat had weinig effect.

De agente onderkende volgens het OM het gevaar van een rondzwaaiende handboei en werkte daarom de man met enkele gerichte trappen tegen de grond. Tijdens de aanhouding hield de agente zich aan de geldende geweldsprotocollen.

Het OM heeft het onderzoeksdossier nog voorgelegd aan twee extern deskundigen. Ook zij kwamen tot de conclusie dat er geen sprake is van strafbare feiten.

Filmpje
Een filmpje waarop te zien is dat de agente de arrestant schopt, verscheen enkele dagen na het incident op internet. De beelden leidden tot grote verontwaardiging onder burgers, maar ook onder politici.

bron:AD.nl

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:07

purny schreef:
Dit vond ik net op het AD.nl

'De dronken Let die in Rotterdam op straat werd geschopt door een politieagente, gedroeg zich niet agressief. Hij stond met z'n armen te zwaaien en kwam niet dreigend over', aldus Nancy Pardoel tegen RTV Rijnmond. Pardoel was getuige van het schopincident en is de vriendin van Jovanny Dambruck, de man die het voorval filmde.

Uit de verklaring die Pardoel aflegde tegen het Openbaar Ministerie zou duidelijk zijn geworden dat de dronken man zich agressief gedroeg voordat de politie hem aanpakte.

De vrouw zegt tegen Rijnmond dat de interpretatie van het OM niet correct is. Ze vindt het raar dat de twee agenten die het betreft vrijuit gaan. 'Het klopt gewoon niet'.

Volgens Openbaar Ministerie heeft Pardoel verklaard dat 'ze hoorde dat de man agressief en boos reageerde.' Ook zag ze hoe de man 'slaande bewegingen richting de agenten maakte'.

Geen vervolging
Eerder vandaag maakte het OM bekend dat de agente die betrokken was bij het schopincident niet strafrechtelijk vervolgd wordt. 'Ze gebruikte weliswaar geweld tijdens de aanhouding van een arrestant, maar dat was nodig om de situatie onder controle te krijgen', aldus het OM.

Uit het onderzoek van de politie zou zijn gebleken dat de 29-jarige man zich agressief gedroeg. Hij schopte, sloeg en beledigde de agenten. De agenten probeerden hem te boeien, maar hij wist zich los te rukken. Daardoor zaten de handboeien maar aan een hand vast. De agenten gebruikten pepperspray, maar dat had weinig effect.

De agente onderkende volgens het OM het gevaar van een rondzwaaiende handboei en werkte daarom de man met enkele gerichte trappen tegen de grond. Tijdens de aanhouding hield de agente zich aan de geldende geweldsprotocollen.

Het OM heeft het onderzoeksdossier nog voorgelegd aan twee extern deskundigen. Ook zij kwamen tot de conclusie dat er geen sprake is van strafbare feiten.

Filmpje
Een filmpje waarop te zien is dat de agente de arrestant schopt, verscheen enkele dagen na het incident op internet. De beelden leidden tot grote verontwaardiging onder burgers, maar ook onder politici.

bron:AD.nl

Als ik dit goed interpreteer, is de verklaring van mevr Pardoel volledig omgedraaid en (mis)bruikt?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:14

cherie78 schreef:
Dan had ik ten eerste deze "agente" NIET vrijgesproken.

Ze is ook niet vrijgesproken.
Citaat:
Wat er ook aan vooraf mocht zijn gegaan, ik vind dat totaal geen vrijbrief om een op het moment van het filmen van het gebeurde "weerloze" verdachte in te blijven meppen.

De situatie vooraf, de gehele context is JUIST bepalend voor het al dan niet toe mogen passen van geweld.

Citaat:
Ik begin toch behoorlijk huiverig te worden van het moraal van/bij de gevestigde orde.

Misschien is dat dan omdat je alleen naar de incidenten kijkt, en vergeet dat dat slechts een percentage is van het geheel aan zaken dat deze "gevestigde orde" (?) doet.

Citaat:
Wellicht heeft de agressie tegen mensen met een publieke taak een diepere oorzaak.
Namelijk de samenleving in totaliteit.
Het is al een behoorlijk aantal jaren een maatschappij van individueën.
Er heerst geen solidariteit etc meer.
De medemens wordt steeds mondiger, waar het beleid van publieke werknemers op afgestemd wordt omdat het toch van "oudsher" de bedoeling is, dat de grote massa in veel situatie's :j zijn/blijven.

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn... Toch blijft diezelfde samenleving een zelfde aanpak verwachten van gezagsdragers, ondanks dat het gezag afneemt als gevolg van de houding/ mentaliteit/ cultuur in de samenleving. dat vind ik dan weer krom.

Citaat:
En ik bestrijd ook niet dat drugs, alcohol etc ook debet kunnen zijn aan agressie of vlugger reageren.
Maar als ik dan bekijk, dat in de regio waar ik woon, alcohol werd geconsumeerd als "water", bij drugs een heel groot "gedoogbeleid gevoerd werd.
Dan vraag ik me echt af, af dit soort dingen de oorzaak zijn van agressie.
De "jeugd" zal best met normen en waarden opgevoed zijn, maar ik kan niet merken dat daar veel van is blijven hangen.
Nu zijn die "normen en waarden" wellicht veranderd in deze maatschappij ten opzichte van de vorige eeuw.
Ook dat kan een oorzaak zijn.
De medemens ervaart deze maatschappij nu ook niet direct als enorm "veilig" en het gevoel van "veiligheid" wordt ook steeds minder.
Het vertrouwen in het publieke lichaam is ook alleen maar gedaald.

Tussen veiligheid en gevoel van veiligheid zit een wezenlijk verschil. Hoe iemand de maatschappij ervaart hoeft totaal niet overeen te komen met hoe de maatschappij in werkelijkheid is. Beiden worden zo nu en dan gemeten, en de veiligheid is gestegen.

Citaat:
En daar komt bij dat ik bij veel "publieke" werknemers een behoorlijke arrogantie zie, misschien om beter te reageren op die "mondige" verdachte, hulpvrager etc

Denk dat dat juist gesteld is, ja.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:20

Huertecilla schreef:
Inderdaad.
Wannneer hulpverleners als zodanig ervaren worden, waarom zou er dan een agressieve houding naar zijn?

Kip of het ei-verhaal...

Citaat:
Terug naar het niet-geweld-excess-incident van deze draad.
Dit incident leidt niet tot meer vertrouwen in het politie-uniform om het voorzichtig uit te drukken.
Niet alles met een blauw zwaailicht komt met de blauwe lijn doch het is vrij normaal dat de drie geassocieerd worden.
Het is geen wonderlijke kronkel dat associatie afreageren op niet weerbare uniformdragers zoals de pure hulpverleners zou kunnen geven.

Dan spreek je in ieder geval niet voor de gehele bevolking, want er is een aanzienlijke groep die al geruime tijd vraagt om harder/ steviger optreden, na een tijd van "politie je beste vriend". Een hoop mensen zijn het asociale en overlastveroorzakende gedrag beu en was het vertrouwen in politie juist verloren omdat ze steeds maar als zacht gekookte eieren te werk gingen. Even los van of dat een goede zaak is, er is wel degelijk een groep die nu meer vertrouwen in politie krijgt.

En ook de link tussen afreageren op hulpverleners en het agressief optreden door hulpverleners, en dan met name over de volgorde, is nergens gegeven of bewezen. Wederom "kip of het ei." Ik denk: er zijn vier vormen van macht, ergens op de lijn van egweld tot aan gezag. Als het gezag afneemt, beweeg je steeds meer richting geweld. Daartussen staan nog manipulatie en invloed als ik het goed zeg. Dat het gezag afneemt, heeft imo meer te maken met de cultuur en mentaliteit (die richting narcistisch gaat, genoeg boeken over geschreven o.a. door Nash), dan met de manier van optreden door politie.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:36

Citaat:
Ze is ook niet vrijgesproken

Oh nee, ze ging vrijuit

Citaat:
De situatie vooraf, de gehele context is JUIST bepalend voor het al dan niet toe mogen passen van geweld

Ik vormde mijn mening nav het filmpje op wat ik daar zag.
In mijn ogen kwam het er op neer dat een op dat moment "weerloze" verdachte geschopt bleef worden.

Citaat:
Misschien is dat dan omdat je alleen naar de incidenten kijkt, en vergeet dat dat slechts een percentage is van het geheel aan zaken dat deze "gevestigde orde" (?) doet.

Ik kijk niet alleen naar incidenten.

Citaat:
Tussen veiligheid en gevoel van veiligheid zit een wezenlijk verschil. Hoe iemand de maatschappij ervaart hoeft totaal niet overeen te komen met hoe de maatschappij in werkelijkheid is. Beiden worden zo nu en dan gemeten, en de veiligheid is gestegen.

Dat er een verschil tussen zit, klopt natuurlijk.
Maar er heerst niet alleen onzekerheid over de veiligheid op straat.
Ook het veilig voelen in het algemeen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 22:43

@Cherie78,
Nee. Er word niet gesproken. Er is geen aanklacht, dus ook geen vrijuit, schuldig in welke zin.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:45

Lieffiefi schreef:
@Cherie78,
Nee. Er word niet gesproken. Er is geen aanklacht, dus ook geen vrijuit, schuldig in welke zin.

Ik ben geen strafrechtadvocate. Nederlands recht kent vele manieren van behandeling binnen de rechtbank. Ik bedeel mezelf geen titel toe; echter ligt de kennis die ik heb van het strafrecht vele malen hoger dan die van de gemiddelde burger. En dat moet ook wel voor het uitoefenen van mijn beroep.

De MER gedaan?