Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Appelmoes_11 schreef:Over biologisch vlees is trouwens een heel interessant artikel geschreven.
Blue_Eyes schreef:Appelmoes_11 schreef:Over biologisch vlees is trouwens een heel interessant artikel geschreven.
Bijzonder objectieve site wel, ja
Peppertree schreef:Of het nu weerspiegelen is (wat mijns inziens de bedoeling is) of bepalen (minder gewenst (maar hoe bepaal je dat dan? Weer een andere discussie)); in dit geval gaat het erom dat er zonder de vraag vanuit de consument nu nog geen biologisch vlees in de schappen zou liggen.
Blue_Eyes schreef:Appelmoes_11 schreef:Over biologisch vlees is trouwens een heel interessant artikel geschreven.
Bijzonder objectieve site wel, ja
wendyenbram schreef:ook hebben wij 3000 legkippen. ecologische wel te verstaan. deze lopen binnen en buiten. ze mogen geen medicijnen. dus vorige koppel hebben we allemaal vervroegd MOETEN laten slachten, omdat ze ziek waren en bij bosje dood neervielen, met 1 simpel medicijn door het water hadden ze allemaal beter kunnen worden en nog door kunnen leven met een kipwaardig bestaan. maar nee de concument wil een bepaald soort eieren, en daar horen weer aparte regels bij.... dus de kip moet maar dood. met dank aan de concument.
Peppertree schreef:De prijs word inderdaad niet bepaald door de consument. Ook niet door de boer. De schakels die ertussen zitten zijn degenen die er het meest aan overhouden en ook wel zorgen dat ze eraan blijven verdienen. Het gaat hier echter om het aanbod. Dat wordt wel bepaald door de consument. Als niemand meer melk zou kopen vanaf morgen zou het echt niet lang meer in het assortiment zitten.
Peppertree schreef:Nou zeg.
Het was voor mij puur om aan te geven dat het niet de boeren en de supermarkten zijn die bepalen wat er verkocht wordt, maar dat degenen die kopen bepalen wat er in de schappen ligt. De vraag bepaalt het aanbod en het aanbod niet de vraag. Dat was wat ik duidelijk wilde maken.
En nu ben ik blij ja.
Appelmoes_11 schreef:wendyenbram schreef:ook hebben wij 3000 legkippen. ecologische wel te verstaan. deze lopen binnen en buiten. ze mogen geen medicijnen. dus vorige koppel hebben we allemaal vervroegd MOETEN laten slachten, omdat ze ziek waren en bij bosje dood neervielen, met 1 simpel medicijn door het water hadden ze allemaal beter kunnen worden en nog door kunnen leven met een kipwaardig bestaan. maar nee de concument wil een bepaald soort eieren, en daar horen weer aparte regels bij.... dus de kip moet maar dood. met dank aan de concument.
Dat is inderdaad ook een van mijn bezwaren tegen de biologisch veehouderij. Niet vaker dan één keer per jaar medicijnen, en dan zul je maar net het dier zijn dat twee keer ziek wordt, enz.
Overigens leg ik niet alle schuld bij de boeren. Een heel, heel groot aandeel ligt bij de overheid.