De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:42

Blue_Eyes schreef:
JuliaMaria schreef:

Ik draag inmiddels maat 40 (was 42), maar dat zit vaak aan mijn benen toch aardig strak. En laat dat nou het stuk van mijn lijf zijn waar geen grammetje vet zit, maar juist spieren, spieren, spieren :') En ik ben daar heus niet de enige in.

Denk dat er niet veel mensen hebben die maat 42 hebben vanwege gespierde benen ;-) Al heeft een vrouw van 1.85 natuurlijk eerder een maat 42 dan iemand met een lengte van 1.60

Waarschijnlijk ben je ook wat langer?

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:45

sommige mensen zoals ik bevoorbeeld kunnen er ook helemaal niks aan doen dat ze wat 'dikker' zijn...
Ik heb een hele lage bloedruk en moet hiervoor zorgen dat ik meer beweeg maar ook moet ik wat meer zout eten dan de gemiddelde persoon, doe ik dit niet dan zakt mijn bloedruk, hierdoor word ik:duizelig/misselijk/hoofdpijn/ zie zwarte vlekken voor mijn ogen/ kan niet meer op mijn benen staan/ muren lijken te bewegen/ weet soms niet meer of ik nou recht vooruit loop omdat alles draait.. zal ik nog eventjes doorgaan?
Een goede 3 jaar geleden ben ik op dieet gegaan ik woog 64 kilo met mijn lengte van 1.53, toen ik na een jaar nog maar 54 kilo woog met mijn lengte van 1.53 was ik steeds vaker duizelig, en voelde me ook niet prettig. lijnen was dus voor mij geen optie omdat mijn bloeddruk hierdoor steeds te laag werd en de genoemde problemen steeds vaker voorkwamen als toen ik 64 kilo woog.
Ik moest dus ervoor zorgen dat ik meer zout ging eten om deze omhoog te krijgen.
Gevolg hiervan was wel dat ik met de tijd weer zwaarder werd, inmiddels weeg ik nu weer zo'n 63 kilo met mijn lengte van 1.53. Oke, ik weet dat ik niet dun ben en eerder mollig maar ik voel me nu wel veel prettiger in mijn lijf.
En natuurlijk eet ik ook afentoe lekkere dingen zoals: chocolade, chips, koekjes, ijs etc.. Maar waarom zou ik deze niet mogen eten? Ik weet dat ik er niks aan kan doen, ik beweeg genoeg denk hierbij aan: Naar school heen en terug met de fiets, op vrijdag uurtje paardrijden hierbij moet ik ook paard verzorgen, op zaterdag werk ik de hele dag bij de bloemist dit houd in: de hele tijd bezig en niks zitten op een stoel bewegen, bewegen en nog eens bewegen. daarnaast ga ik door de week als het mogenlijk is elke avond minimaal 1 uur goed stevig lopen met de hond van de buren.
Wil ik ergens heen maar kunnen mijn ouders niet brengen of zijn ze niet thuis dan ga ik met de fiets.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:49

Als ik maat 40 heb heb ik ondergewicht volgens de bmi meter. ik ben 170 groot.
Ik ben breed gebouwd. Heb brede handen. Brede voeten sjieke damesschoenen kan ik niet aan. Alleen wandel/ berg schoenen
Uiteraard ben ik ook breed op schouders en heup.
Bij mijn kuiten en benen altijd ruimte genoeg. Maar niet bij de broekrand.
Nu ik ook nog eens te dik ben zit het helaas ook nog eens op de buik.
En ik kan me niet voorstellen dat ik de enige breder gebouwde vrouw ben.

Ik ben het dus eens dat het vetpetcentage de beste meting is.
Geen broekmaten.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:50

_Tara_ schreef:
BMI is naar mijn mening niet echt een goede maat. Denk dat bv vetpercentage al een veel beter beeld geeft van of iemand echt te dik is of niet.

Mwoah vetpercentage zegt ook niet alles. Ik heb een vetpercentage van 33% en toch maat 38.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:50

Tsjah spijt me zeer hoor, maar je bent 18 jaar en weegt nu al 63kg bij 1.53....De komende jaren ga je nog aardig wat 'groeien'

als jij je bloeddruk op peil moet houden middels voeding, moet je zorgen dat je de juiste producten eet. Betekent niet dat je meer moet eten

Collie2008

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:51

@ heino, vetpercentage zegt wel iets over je 'gezondheid' 33% is best veel. Dan liever maat 40 en een vetpercentage van 22%

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:02

Heino schreef:
_Tara_ schreef:
BMI is naar mijn mening niet echt een goede maat. Denk dat bv vetpercentage al een veel beter beeld geeft van of iemand echt te dik is of niet.

Mwoah vetpercentage zegt ook niet alles. Ik heb een vetpercentage van 33% en toch maat 38.

Toch denk ik dan weer dat vetpercentage meer zegt dan je kledingmaat.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:03

Kledingmaat zegt überhaupt niks, zolang je niks weet over lichaamslengte.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:04

dat sowieso....Iemand met maat 40 en 1.50 of iemand van 1.90 en maat 40 is een wereld van verschil

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:08

Colway schreef:
Denk dat er niet veel mensen hebben die maat 42 hebben vanwege gespierde benen ;-) Al heeft een vrouw van 1.85 natuurlijk eerder een maat 42 dan iemand met een lengte van 1.60

Waarschijnlijk ben je ook wat langer?

Neuh, ik ben niet zo lang. 1.69. Maar toch ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:11

Ik snap vooral niet dat een deel uitzonderingen hun uitzondering als geldige reden zien om er weinig tot niks aan te doen. Je hebt een medische reden waardoor het allemaal niet zo makkelijk gaat. Moeilijk gaat ook. Is het eerlijk dat jij 3x per week moet gaan sporten en je buurvrouw bicky's aan de lopende band kan eten? Neen. Eigenlijk niet maar zo is het leven nu eenmaal. Deal with it.
Oh en ja ik ben een "gratenpakhuis" zoals hier zo charmant omschreven wordt. Een gratenpakhuis dat goed op haar voeding moet letten om niet op ondergewicht te komen. En dat doe ik dus ook.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:39

schrikdraad schreef:
Als ik maat 40 heb heb ik ondergewicht volgens de bmi meter. ik ben 170 groot.
Ik ben breed gebouwd. Heb brede handen. Brede voeten sjieke damesschoenen kan ik niet aan. Alleen wandel/ berg schoenen
Uiteraard ben ik ook breed op schouders en heup.
Bij mijn kuiten en benen altijd ruimte genoeg. Maar niet bij de broekrand.
Nu ik ook nog eens te dik ben zit het helaas ook nog eens op de buik.
En ik kan me niet voorstellen dat ik de enige breder gebouwde vrouw ben.

Ik ben het dus eens dat het vetpetcentage de beste meting is.
Geen broekmaten.

Schrikdraad, je broekmaat kan je niet van je BMI aflezen hoor. Ik ben trouwens 1.78 en heb maat 40 én ben ook nog eens breed gebouwd. Heb ik ondergewicht? Nou nee, absoluut niet. Ik heb een BMI van 22, dat is absoluut gezond (en dan heb ik ook nog eens wat vetopslag bij mijn billen en benen). Ik kan me daarom niet voorstellen waarom jij dan wel ondergewicht zou hebben als jij maat 40 had? Maar ik ga een beetje off topic nu. :o

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:47

Prrrr schreef:
Kledingmaat zegt überhaupt niks, zolang je niks weet over lichaamslengte.

Kledingmaat zegt sowieso vrij weinig, of je de lengte er nu bij pakt of niet. Nogmaals mezelf als voorbeeld: 1.82 en maat 38.
Zulke dingen moet je echt per individu bekijken, kan je geen regeltjes op vast plakken.

Oh en aan het vetpercentage wordt gewerkt :') (hoewel mijn hoeveelheid buikvet dan weer vrij laag is, dus ook de relatie vetpercentage-ongezond is maar relatief)

Wat ik dan weer belangrijker vind dan kledingmaat, vetpercentage etc. is je bloeddruk, cholesterolgehalte, uithoudingsvermogen etc.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:53

Dat hangt vaak met elkaar samen...wil niet zeggen dat slanke mensen per definitie een betere conditie en laget fholestetol hebben...masr doorgaans hebben dikke mensen vaak een slechtere conditie en hoger cholesterol....(ja.....uitzonderingen daargelaten) maar je maakt mij niet wijs dat iemand met maat 48 een goede conditie heeft (ook al wordt dat soms wel beweerd op bokt) oin verhouding met een slanke niet gezond iemand wellicht wel,maar doorgaans niet. Tis maar net waarmee je vergelijkt

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:08

Fijn zo'n dag dat ik ziek ben, nu heb ik het hele topic door kunnen lezen vandaag en ja TS je hebt gelijk. De bevolking wordt dikker.
Mijn mening is dat dit deels komt door de slechtere producten en voorlichting, deels door tijdgebrek en onwetendheid en deels door de vervormende maatschappij. We zijn niet meer zo betrokken bij elkaar, moeten steeds meer en mogen steeds minder.
Ik ben wel voor een warme lunch en een kleinere maaltijd 's avonds. Maar wanneer moet ik die warme lunch in elkaar draaien? De avond van te voren? En dan heb ik een uur om die lunch op te warmen, te eten met mijn kinderen en ze weer op tijd op school te droppen. Daar komt het weer om de hoek kijken --> tijd

Hier ook iemand met een BMI van 26, ik baal er flink van. Niet van mijn BMI maar wel van mijn lichaam. Nu ben ik in de afgelopen 7 jaar 3x zwanger geweest en ben in totaal zo'n 50 kilo mee aangekomen, 40 kilo zijn er weer af maar die laatste 10 willen maar niet. Ik denk dat als ik heel hard mijn best zou doen het wel zou gaan, maar ik ben van mening dat het belangrijkste op dit moment mijn gezondheid en mijn gezin is, dus let ik op mijn eten en loop ik een extra rondje met de hond in de hoop dat het er op zo'n manier ook af gaat.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:24

@adamootje
door mijn stofwisselingsproblemen heb ik ook ondergewicht gehad. Meer in kilos dan wat ik nu overgewicht heb.
Dus ik weet van mezelf welke broekmaat daarbij hoort.
Daarom zeg ik ook broekmaat geeft niets aan.
Mensen die dan zeggen boven 40 is ongezond l.llen maar wat.
Vetpercentage is betrouwbaarder.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 07:36

ah oke, zo bedoel je dat dus. Broekmaat zegt inderdaad helemaal niets. Ik kijk inderdaad ook liever naar vetpercentage. Vrouwen mogen een vetpercentage hebben tussen de 20 en 25 toch?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:03

Adamootje schreef:
ah oke, zo bedoel je dat dus. Broekmaat zegt inderdaad helemaal niets. Ik kijk inderdaad ook liever naar vetpercentage. Vrouwen mogen een vetpercentage hebben tussen de 20 en 25 toch?

21 tot 24% is gezond, 25 tot 31 acceptabel, 32% of meer absoluut onacceptabel.

Kleding maat zegt ook niet zoveel.
Ik heb 19% vet en wissel (afhankelijk van merk) tussen 32 en 40 lol.
Broekmaat 25 of 26 maar heb ook een 28. Dus is echt niks aan vast te knopen.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 15:55

Focussed schreef:
Adamootje schreef:

Aan kledingmaten heb je inderdaad vrij weinig. Naast dat er veel verschillen zitten tussen merken onderling plakken sommige merken op een maat 44 stiekem toch het label 42 of 40, zodat de klant denkt: goh, wat een fijn merk, ik heb opeens een veel kleinere maat.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:00

Focussed schreef:

is onder de 21 dan ongezond?

ik heb een 28 dus ik ben acceptabel, maar kwa uiterlijk toch echt hetgeen waar TS op zou stuiten als zijnde te dikke nederlander

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:12

MarlindeRooz schreef:
Ik zie ook wel eens mensen in de trein zitten, die met een zak patat & een frikandel in de trein zitten, die wel wat kilo's zouden mogen verliezen.

Dan denk ik weer van :n hoe kan je zo leven.
Het kan natuurlijk heel veel redenen hebben, medicatie, ziekte, depressie oid.
of dat diegene eigenlijk altijd gezond eet.

Maar ik geef toe, dat is de eerste wat in mij opkomt.
Maar het is niet goed, het is gewoon iemand vooroordelen.

Ook dit vind ik weer een vooroordeel.
Je weet niet of dit komt door teveel frikandellen. Miscchien heeft die persoon inderdaad wat met de schildklier en zit toevallig een keertje met een patatje en frikandel in de trein.. terwijl die gene dit normaal nooit eet maar wel vaak gezonde dingen ?!
Moet diegene dan maar denken: laat maar, ik neem maar geen patat want wat zouden andere mensen wel niet denken als ze me een patatje zien eten ?
Erg jammer, altijd maar die vooroordelen.

Edit: sorry niet goed gelezen, je gaf zelf ook al aan dat het een vooroordeel was.
Laatst bijgewerkt door uniekhorse op 19-05-12 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:14

uniekhorse schreef:
Je weet niet of dit komt door teveel frikandellen. Miscchien heeft die persoon inderdaad wat met de schildklier en zit toevallig een keertje met een patatje en frikandel in de trein.. terwijl die gene dit normaal nooit eet maar wel vaak gezonde dingen ?!
Moet diegene dan maar denken: laat maar, ik neem maar geen patat want wat zouden andere mensen wel niet denken als ze me een patatje zien eten ?

of wat dacht je van mensen die afvallen en met bepaalde doelen een beloning stellen?

zo heb ik een kennis en bij elke 5 kilo dat ze verliest mag ze 1 x wat lekkers nemen
zal toevallig net dat moment in de trein zijn toen ze terug naar huis ging van Weight watchers ;)

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:15

Ojajoh schreef:
uniekhorse schreef:

of wat dacht je van mensen die afvallen en met bepaalde doelen een beloning stellen?

zo heb ik een kennis en bij elke 5 kilo dat ze verliest mag ze 1 x wat lekkers nemen
zal toevallig net dat moment in de trein zijn toen ze terug naar huis ging van Weight watchers ;)

Nou inderdaad, om maar een voorbeeld te noemen..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:17

ik schrik er ook van, hoeveel "ongezonde" mensen ik op straat zie.. Zelf ben ik nu ook op dieet, omdat ik merk dat ik iets voller werd. ( maatje 38 nog niks aan de hand..) Dan merk je zelf ook hoe moeilijk dat is.. diëten.. maar ook zo belangrijk. Lekker veel sporten, lekker gezond eten, en je voelt je veel beter. Maar als een ander daar geen behoefte aan heeft en gelukkig is met een maatje meer, dan vind ik dat hartstikke top:) Meeste mensen met overgewicht hebben idd geen medische oorzaak, maargoed dat kun je niet vanbuiten zien, en daarnaast moet iedereen lekker voor zijn eigen lichaam zorgen. Ik ga me echt niet druk maken om bijv die extra kilo's in het vliegtuig ofzo.. als ze nog in t stoeltje passen kunnen ze prima mee:)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:18

Tja dat is een lastige discussie. In principe is mijn standpunt: we leven in een vrij land en iedereen draagt eigen verantwoordelijkheid. Dus overgewicht, of ondergewicht, of alles daar tussen, erboven en eronder is iemands eigen zaak en niet die van iemand anders of de overheid. Natuurlijk zie ik ook wel eens iemand rondlopen waar ik me dan van afvraag: zou zo iemand zich hier nou fijn bij voelen? Overigens zowel mensen met flink overgewicht als flink ondergewicht. Maar he, je weet nooit wat erachter zit en het gaat mij verder ook niet aan.

Toch snap ik je punt wel; het kost de maatschappij ongelofelijk veel geld en vanuit die invalshoek is er inderdaad wat voor te zeggen. Anderszijds is er nog een hoop te verbeteren voordat de overheid direct mensen gaat 'aanspreken'; de discrepantie tussen voedselprijzen bij McDonalds en de groenteafdeling van de supermarkt bijvoorbeeld. Het feit dat reclames altijd gaan over eten dat pertinent ongezond is, en dan wordt er vaak ook nog een etiket 'gezonde keuze!' op geplakt. Nee, geen gezonde keuze; hooguit een net-iets-vetarmere-keuze dan de pindakaas van 't merk dat ernaast staat.

Overigens, hoewel ik weet dat dit niet binnen de discussie valt - verwant aan deze discussie is die over roken. Dat kost de maatschappij ook enorm veel geld, richt diffusere schade aan (mensen met overgewicht schaden daar niet hun omgeving mee; rokers daarentegen...) en zou wat mij betreft eerder een punt van ingrijpen zijn. :)