Nicolletje schreef:Het valt me op dat in bijv. België op bijna elke hoek van de straat kennis en materiaal (en subsidie) te vinden is hierover, maar als ik in Nederland zeg dat ik niet isoleer met rockwool of steenwol maar vlas, dan word ik niet alleen een partij raar aangekeken, ik moet ook nog het halve land doorrijden met m'n karretje om een geitenwollensokken-bouwmarkt te vinden die zoiets levert.
Ik heb weleens gedacht, laat maar ik neem het gewone spul wel mee.
De waterverf wordt door medewerkers zowat uit mijn handen getrokken "dit is rotspul joh, je moet die op terpentinebasis hebben"
Wat me ook opvalt is dat mensen die zich in een risicogebied bevinden, zich daar terdege van bewust blijken te zijn... In deze buurt heeft bijna iedereen zijn dak vol zonnepanelen liggen, worden de huizen goed geïsoleerd en maakt men gebruik van ledlampen en energiezuinige A++ apparatuur en is men hier bovendien ook nog eens zuinig mee... 50km verder lijkt men hier nauwelijks besef van te hebben. De ver-van-mijn-bed mentaliteit is eigen aan de mens... Dat er op een ander continent anderhalf miljoen mensen lijden onder de gebeurtenissen doet ons weinig maar wanneer er hier kanker vastgesteld wordt bij een werknemer van een kerncentrale is de verontwaardiging enorm (en wellicht zelfs niet relevant bij gebrek aan oorzakelijk verband)...
Omgekeerd klagen we ook steen en been over het feit dat we ramen en deuren gesloten moeten houden en geen inspanningen mogen doen wanneer er 4 dagen geen wind is en de fijn stof waarden alweer alle grenzen overschrijden... Dit is een probleem waar we zelf de hand in hebben, zelf heel makkelijk iets aan kunnen doen, in tegenstelling tot de problematiek van kernenergie... maar we blijven ondanks de fenomenaal hoge brandstofprijzen gewoon hardnekkig de auto inzetten om naar de winkel om de hoek te rijden, we blijven ook de vlees- en melkindustrie voeden... Het zelfdestructieve karakter eigen aan de mens is een opmerkelijk gegeven... wellicht kunnen we in de toekomst het gen dat hier verantwoordelijk voor is, manipuleren. 
Citaat:
Bliksem heeft een hoog voltage,maar een relatief laag amperage......de hoeveelheid stroom van een gemiddelde bliksemflits is genoeg om een wasmascine een wasje te laten draaien,vergelijk baar met ongeveer een m2 gas.....
Bij inslag kan er tot 10 gigajoule overspringen van wolk naar aarde. Feit is wel dat het overgrote deel van deze energie onderweg verloren gaat in de vorm van warmte, waardoor slechts 10 tot 100 megajoule overblijft wanneer de bliksem de aarde bereikt, idd net genoeg om... maar wat niet is kan nog komen... wie weet slaagt men er in de toekomst wel in om de volledige energie van een bliksem op te vangen en te stockeren... wat dan wel voldoende is om 10 lampen van 60 watt een halfjaar te laten branden... dit buiten beschouwing gelaten zijn voldoende andere groene oplossingen waar we het mee kunnen doen mits een aanpassing van ons buitensporige energieverbruik.