eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:31

PortRoyal schreef:
Niks geen azijn naar binnen gewerkt, je wilt toch niet beweren dat het systeem werkt??? Sommige mensen hebben dubbele oogkleppen op..

Nou weet je wat je dan moet doen, wordt minister president als jij het beter kan vanaf je stoeltje in weet ik het waar.
Bij dit soort reacties bekruipt me altijd een beetje een sneu gevoel. Hard schreeuwen maar uiteindelijk niet snappen waar het over gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:34

Anoli schreef:
PortRoyal schreef:
Die doeleinden gelden alleen voor burgers want de zakenlui gaan lekker door met het verzieken van ons milieu omdat ze nog rijker willen worden. En gelijkheid voor man en vrouw? Haha, bepaalde volkeren in Europa doen daar niet aan mee,en dat doen ze over 1000 jaar nog niet. Nee,ik zie dat alles ,samen met vele anderen helemaal verkeerd! :r

Joh wake up, er is nog niet eens échte gelijkheid tussen mannen en vrouwen hier in nederland...

voor hetzelfde beroep krijgt een man vaak meer salaris als een vrouw.... Hoezo gelijkheid??

Zit jij in de top van het bedrijfsleven? Weet je hoe het er dan aantoe gaat? De vrouwen willen kinderen baren en moeten dus met zwangerschapsverlof, dit is al een groot ongemak voor bedrijven. Dan heb je nog dat de vrouw vaak part time wil werken en dus moet er geïnvesteerd worden in nog een part timer.
Ambieer je dit alles niet als vrouw dan krijg jij zeker hetzelfde salaris en dezelfde functie als een man mits jij even goed bent.

Wat een schreeuw van ongelijkheid hier. Zijn jullie allemaal niet geslaagd in het leven dat jullie zo zuur zijn?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:35

Nou die milleniumdoelen he, enorm mooi en ik sta daar ook helemaal achter..maar nog even en die doelen mogen in Nl nagestreefd gaan worden.
Neem de armoede terugdringen en werk voor iedereen..nou het spijt me zeer, maar dit lijkt steeds erger te worden..mensen moeten hun huis verlaten omdat zij dit niet meer kunnen betalen, en dan heb ik het over huurhuizen particulier he...want de sociale huurwoningen liggen niet voor het oprapen en ellendelange wachtlijsten etcetcetc..

Hier ook hoor..erg creatief met geld en plezier voor 10 als we eens een dagje naar zee kunnen..dat is onze vakantie, want vakantie opnemen gaat niet, met een nul uren contract en elke cent is nodig om de huur maar te kunnen betalen en vaste lasten maar te kunnen betalen..
..maar alles wordt zo moeilijk gemaakt en wat je ook doet of probeerd, het lijkt steeds zwaarder te worden..en ik persoonlijk kan daar best angstig om worden..moet er niet teveel stil bij staan en go with the flow instelling aannemen..maar als alles wat je opgebouwd hebt, onderje vandaan gekaapt lijkt te worden, is het soms moeilijk te begrijpen allemaal..en wat mij betreft, dat komt wel goed, maar als ik naar mn vader kijk, die 65 wordt dit jaar..ik vind het triest..en dan hoef ik niet in detail te treden, met enigzinds wat inlevingsvermogen wordt heus wel duidelijk hoe mensen met minder dan modaal inkomen moeten leven..terwijl je jarenlang hard en keihard gewerkt hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:35

Wildgirl schreef:
@portroyal, vertel me eens, wat denk jij dat er gebeurt op financieel,economisch,religieus,infrastructureel en politiek vlak als we uit de EU zouden stappen?

Anoli, respect voor jou!! _/-\o_ (serieus, niet sarcastisch bedoeld hoor!)

Rowdine, ik werk meer dan full time, verdien boven modaal en leef daar ook naar

Vandaar dat ik je begrijp ;) En idem voor anoli!!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:38

Ik had al zo'n vermoeden Rowdine ;-)

Ik verdien overigens meer dan mijn mannelijke collega op dezelfde functie, goede onderhandelingsskills hihi
Nou ben ik ook geen vrouw die aan komt zetten met het parttime gezeur en iedere 2 jaar zwanger wil zijn, moet er niet aan denken :D

@Amy77, waarom heb jij een 0 uren contract?
Laatst bijgewerkt door Wildgirl op 04-05-12 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:38

Amy77 schreef:
Nou die milleniumdoelen he, enorm mooi en ik sta daar ook helemaal achter..maar nog even en die doelen mogen in Nl nagestreefd gaan worden.
Neem de armoede terugdringen en werk voor iedereen..nou het spijt me zeer, maar dit lijkt steeds erger te worden..mensen moeten hun huis verlaten omdat zij dit niet meer kunnen betalen, en dan heb ik het over huurhuizen particulier he...want de sociale huurwoningen liggen niet voor het oprapen en ellendelange wachtlijsten etcetcetc..

Hier ook hoor..erg creatief met geld en plezier voor 10 als we eens een dagje naar zee kunnen..dat is onze vakantie, want vakantie opnemen gaat niet, met een nul uren contract en elke cent is nodig om de huur maar te kunnen betalen en vaste lasten maar te kunnen betalen..
..maar alles wordt zo moeilijk gemaakt en wat je ook doet of probeerd, het lijkt steeds zwaarder te worden..en ik persoonlijk kan daar best angstig om worden..moet er niet teveel stil bij staan en go with the flow instelling aannemen..maar als alles wat je opgebouwd hebt, onderje vandaan gekaapt lijkt te worden, is het soms moeilijk te begrijpen allemaal..en wat mij betreft, dat komt wel goed, maar als ik naar mn vader kijk, die 65 wordt dit jaar..ik vind het triest..en dan hoef ik niet in detail te treden, met enigzinds wat inlevingsvermogen wordt heus wel duidelijk hoe mensen met minder dan modaal inkomen moeten leven..terwijl je jarenlang hard en keihard gewerkt hebt.

Snap ik... En ik vind het heel knap dat mensen roeien met de riemen die ze hebben.
En dat ze ook echt willen.
Maarrrrrr werkgelegenheid is er wel... Men wil alleen niet. Want het is beneden het niveau of vies. Tja dan mag je mi niet zeuren (daarbij doel ik dus niet op jou)

Ik denk dat men heel hard kan schoppen en slaan maar het uiteindelijk zelf moet zien te redden en goede keuzes moet maken. Hoe vervelend ook af en toe.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:41

Dat is waar,als het moet kun je niet kieskeurig zijn wat baan betreft en moet je gewoon aan de slag,makkelijk zat.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:42

Wildgirl schreef:
Anoli, respect voor jou!! _/-\o_ (serieus, niet sarcastisch bedoeld hoor!)

Dank je wel :)

Het is moeilijk positief blijven, maar het is mogelijk :j
En makkelijk is het niet geweest voor ons gezin met een mams en paps met kanker.
Maar (misschien wel) juist door de kanker kijk je naar dingen waar je écht gelukkig van wordt.
Natuurlijk zouden mijn ouders ook wel 3 weken aruba willen, maar dat kan gewoon niet. Zij maken er het beste van
met 10 dagen kamperen dus. Natuurlijk zouden wij ook wel eens uit eten willen, dit kan dus niet en daarom halen we 1 a 2 x per jaar chinees en eten we dat thuis op met veel plezier, gelach én aan de eettafel (normaal eten we op de bank :') )

Ik ga de aankomende 4 jaar niet op vakantie en de afgelopen 3 jaar ben ik ook niet geweest. Ik spaar voor een grote droom...
na 20 jaar "ooit" zeggen ga ik over 3 jaar mijn droom waar maken en voor 6 maanden naar Australië. Baal ik dat ik niet én/én kan? Ja absoluut, iedereen die hierop nee zou zeggen liegt. Maar ach, ik weet waarvoor ik het doe en geniet gewoon extra van de zonnige dagen de we dan (af en toe) hebben in NL...

Het is grotendeels je instelling hoe je ermee omgaat. (tenminste voor de mensen die het nog kunnen redden met hun inkomen, uiteraard geldt dit niet voor iedereen zijn of haar situatie)
(en ik wil hierdoor niet zielig lijken en aandacht trekken)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:43

Portroyal, kun jij nog even antwoord geven op mijn vraag aan jou van de vorige pagina?
Als je zo'n grote mond hebt, over deelname aan de EU, maak hem dan ook maar waar ;-)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:44

Rowdine schreef:
Anoli schreef:
Joh wake up, er is nog niet eens échte gelijkheid tussen mannen en vrouwen hier in nederland...

voor hetzelfde beroep krijgt een man vaak meer salaris als een vrouw.... Hoezo gelijkheid??

Zit jij in de top van het bedrijfsleven? Weet je hoe het er dan aantoe gaat? De vrouwen willen kinderen baren en moeten dus met zwangerschapsverlof, dit is al een groot ongemak voor bedrijven. Dan heb je nog dat de vrouw vaak part time wil werken en dus moet er geïnvesteerd worden in nog een part timer.
Ambieer je dit alles niet als vrouw dan krijg jij zeker hetzelfde salaris en dezelfde functie als een man mits jij even goed bent.

Wat een schreeuw van ongelijkheid hier. Zijn jullie allemaal niet geslaagd in het leven dat jullie zo zuur zijn?

Gelukkig ben ik dus een vrouw zonder kinderwens, maar mét carriere wens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:45

Kijk en dat is nou een super instelling. Het spijt me voor wat je hebt mee moeten maken. Je instelling is heel knap en Australië is een super droom!!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:45

Wildgirl schreef:
@ojajoh, jij hebt 2 banen, een kind en ook een man?
Of ben je een alleenstaande moeder?

ja ik heb een kind en een (hardwerkende) man

Ik heb 2 onderbetaalde banen, maar beter iets als niets verhaal want er is niks te krijgen voor mij
Mijn man is flink op zoek naar werk maar moet het doen met een 0 uren contract, maar wordt wel 5 dagen per week opgeroepen...
Ik leef niet op de armoede grens,maar ik ga er wel heen als ze zo door blijven gaan dit land naar de klote te helpen, want ik moet verplicht een duur huis wonen en krijg geen subsidies...
Onze koek is op...wij leven nu ook "strak"

Wildgirl

Re: eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:47

@Ojajoh, puur uit nieuwsgierigheid, dus vat het niet aanvallend op alsjeblieft maar, toen jij zwanger was/werd....zat je toen al in deze financieel onzekere situatie>?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:48

Wildgirl schreef:
@Ojajoh, puur uit nieuwsgierigheid, dus vat het niet aanvallend op alsjeblieft maar, toen jij zwanger was/werd....zat je toen al in deze financieel onzekere situatie>?

Nee,dat zat ik toen niet
Daarom zei ik je al eerder eens verder te kijken dan alleen je eigen visie en dat je kort door de bocht was
Soms heb je geen keuzes en overkomen je dingen....
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 04-05-12 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Rowdine schreef:
[Maarrrrrr werkgelegenheid is er wel... Men wil alleen niet. Want het is beneden het niveau of vies. Tja dan mag je mi niet zeuren (daarbij doel ik dus niet op jou)

Best kwalijk dat dergelijke onwaarheden nog steeds zo vaak verkondigd worden. Het is namelijk niet zo: heel veel mensen willen wel. Willen van harte, maar zijn niet welkom. Er is gewoon werkloosheid, er zijn mensen die tussen de mazen van de wet doorvallen, er zijn mensen die in onbeschrijflijk schrijnende situaties terecht komen waar ze helemaal niets aan konden doen. Voor een groot deel zijn die dingen pech, samenloop van omstandigheden, en het kan jou net zo overkomen als ieder ander. Ook als je goed oplet bij het oversteken, hard werkt en geen grote schuld bij wehkamp aangaat.
Wees blij dat je dat geluk hebt - en heb wat mededogen met de mensen die het niet hebben, in plaats van ze de hele tijd neer te zetten als halve misdadigers.

ZELFS als er mensen zijn die de boel misbruiken (waarschijnlijk, tenslotte zijn het wat dat betreft net mensen...), dan nog is het heel kwetsend voor al die mensen die dat niet doen, die wel hun best doen. Je verschuilen achter 'ja, de slechten verpesten het nou eenmaal voor de goeden' is lafhartig.

Anoli

Rowdine schreef:
Kijk en dat is nou een super instelling. Het spijt me voor wat je hebt mee moeten maken. Je instelling is heel knap en Australië is een super droom!!

Dank je wel :j

Ja Aussie... oh ik ben nu al druk bezig met een route maken :')
de voorpret is al fantastisch :j

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:51

Oh absoluut..er zal veel voortgekomen zijn uit verkeerde keuzes te maken.
Zo heb ik een opleiding gedaan, die enorm gepromoot werd door de overheid..apetrots erop, want er was veel werkgelegenheid daarin..nou niet dus.
Er is zeker weten werk te vinden..erg moeilijk en vooral seizoenswerk in onze regio en aanpakken wat je kunt en dan zie je volgend seizoen wel weer verder..dagelijks alle banensites in de gaten houden en uitzendbureau's stalken..maar het geeft wel enorm de zenuwen, een gevoel van onveiligheid niet te weten waar je aan toe bent, geen vastigheid te hebben..en alles wat je ooit hebt opgebouwd, dat allemaal weg te zijn gevallen door omstandigheden (ditmaal niet een verkeerde keus) en alles opnieuw moet opbouwen in deze tijden..en er zijn zoveel mensen die er zo bijzitten of nog erger en ik maak me werkelijk zorgen hoe het met die mensen zal gaan verlopen..

Als ik kijk naar mijn ouders (gescheiden) leven beide van uitkeringsniveau..hebben geen pensioen kunnen opbouwen, worden 65..vader met koophuis, bijna blind, kent dat huis van binnen en buiten, moet noodgedwongen verkopen, met enorm verlies..kei en keihard gewerkt zn hele leven..
Moeder...net zo..dit geval goddank een huurhuisje..zusje kwam op straat te staan, kan niet volledig werken door een fout van het ziekenhuis jaren terug..zit maar een aantal tientjes boven het recht hebben op huurtoeslag als ze nou eens een huisje zou krijgen toegewezen..mn moeder is door haar komst gekort op alles en zusje met dat minimum inkomen moet dr eigen moeder aanvullen, omdat ze anders wel kunnen vetrekken uit het gehuurde huisje..door dit soort dingen ben je geneigd fraude te plegen en een ander inschrijfadres te zoeken, maar dat wil je niet, je wilt eerlijk blijven en dat doe je dan ook..want dat zijn de normen en waarden waar we mee zijn opgegroeid..
Dit is afschuwelijk en in dit geval gaat het om dichtbij familie..maar zo zitten er zoveel mensen..en zij gaan niet op vakantie, shoppen nauwelijks en moeders dagje uit is naar de stad een kopje koffie drinken..ik wordt daar intens verdrietig van.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:53

Nee, geen enkel idee..Maar jij kan het me vast wel vertellen. Ik weet wel dat we niet terug kunnen,zo realistisch ben ik wel hoor..Alleen denk ik dat er veel ruimte is voor verbetering op allerlei gebieden zonder dat burgers alles moeten dragen.We worden om de oren geslagen met allerlei bezuinigingen terwijl er genoeg feiten liggen van misstanden waar wij als burger totaal geen invloed op hebben.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:55

Rowdine schreef:
Amy77 schreef:

ja en zo zijn e kindjes in Afrika ook veel zieliger als wij..en zo kun je wel blijven vergelijken..maar het gaat hier om Nl en de burgers van Nl..
Uitkering krijg je overigens ook niet zomaar en die behoud je ook niet zomaar..maar dat is weer een hele andere discussie ;)

Ik wist dat dit ging komen. Maar mensen waar zijn we mee bezig. Iedereen zeurt en zeurt maar raak terwijl bijna iedereen normaal kan leven. Goed dat je geen Porsche op de oprit staat en je jezelf geen paard kan veroorloven betekent niet dat je het slecht hebt. Als je kan eten ben je mi al een rijk mens. En ja ik vergelijk met andere landen. Men moet eens niet zo verwend en negatief doen. Ben eens tevreden met wat je wel hebt ipv wat je niet hebt.

Enne het lijkt of sommigen een uitkering bij een pakje boter krijgen. Wel een WAO en niet kunnen werken maar bij de buren wel de oprit bestraten. Jaja. Laten we de boel vooral niet verheerlijken, want ook dit komt voor en is mi altijd ongewenst het is er altijd 1 teveel.

AMEN!!!

We hebben het in Nederland gewoon absurd goed, en zijn daardoor verwend geraakt. Zelfs degenen die het naar onze maatstaven 'slecht' hebben, hebben het nog steeds goed. Alleen onze maatstaf ligt gewoon veel te hoog! En nu het allemaal wat minder word gaan we denk ik weer wat meer terug naar wat redelijk is.
Wij trekken andere landen leeg. Vinden het normaal dat mensen in ontwikkelingslanden zich te barsten werken en vervolgens amper betaald worden. Want een fatsoenlijke prijs voor een bv pak koffie betalen, daar doen we natuurlijk niet aan. Maar als wij dan een dak boven ons hoofd hebben en wat meer moeten gaan betalen vinden we dat we het toch wel heel zwaar hebben en toch best zielig zijn.
We noemen het wel een crisis, maar ik denk dat dit de nieuwe standaard word. We hebben jaren lang in een gouden bubbel geleefd en die is nu geklapt.

En wat betreft opmerkingen betreft zoals ik zou geen zorgverzekering meer willen: hebben jullie enig idee hoe hoog ziekte kosten zijn? Als je bv kanker krijgt ga je het echt niet redden met een ton hoor. Dan is het toch best een goede 'deal' dat je al die jaren maar 120 euro in de maand hebt moeten betalen.

Natuurlijk is het balen als het eigen risico weer omhoog gaat, vind ik ook niet leuk. Dit jaar al 2 urine kweken gehad a la 100 euro, en dat is dan wel flink balen. Maar laten we alles alsjeblieft wel in perspectief blijven zien.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:57

Amy77 schreef:
..maar zo zitten er zoveel mensen..en zij gaan niet op vakantie, shoppen nauwelijks en moeders dagje uit is naar de stad een kopje koffie drinken..ik wordt daar intens verdrietig van.

Dit stukje is zo herkenbaar!
Al hebben wij de luxe dat we nog wel eens wat kopen (maar wel uitverkoop of op de markt)
De rest wat we nog overhebben houden we angstvallig vast ivm oude auto die zomaar eens de geest kan geven, en andere onvoorziene zaken
Maar ik heb een kennisje, leeft letterlijk op koffie water en brood, kan niet werken,maar wil het wel maar ze helpen hem van de wal in de sloot....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:58

Shadow0 schreef:
Rowdine schreef:
[Maarrrrrr werkgelegenheid is er wel... Men wil alleen niet. Want het is beneden het niveau of vies. Tja dan mag je mi niet zeuren (daarbij doel ik dus niet op jou)

Best kwalijk dat dergelijke onwaarheden nog steeds zo vaak verkondigd worden. Het is namelijk niet zo: heel veel mensen willen wel. Willen van harte, maar zijn niet welkom. Er is gewoon werkloosheid, er zijn mensen die tussen de mazen van de wet doorvallen, er zijn mensen die in onbeschrijflijk schrijnende situaties terecht komen waar ze helemaal niets aan konden doen. Voor een groot deel zijn die dingen pech, samenloop van omstandigheden, en het kan jou net zo overkomen als ieder ander. Ook als je goed oplet bij het oversteken, hard werkt en geen grote schuld bij wehkamp aangaat.
Wees blij dat je dat geluk hebt - en heb wat mededogen met de mensen die het niet hebben, in plaats van ze de hele tijd neer te zetten als halve misdadigers.

ZELFS als er mensen zijn die de boel misbruiken (waarschijnlijk, tenslotte zijn het wat dat betreft net mensen...), dan nog is het heel kwetsend voor al die mensen die dat niet doen, die wel hun best doen. Je verschuilen achter 'ja, de slechten verpesten het nou eenmaal voor de goeden' is lafhartig.

Dat is kul, want die banen zijn er nog steeds en de mensen die zich te goed voelen voor bepaalde banen ook.
En sommige mensen zijn idd in mijn ogen ook net misdadigers. Als ik kijk hoeveel mensen in m'n omgeving zwart bijbeunen, en dan heb ik het niet over 100€ per maand maar grof geld, ja dan ben je gewoon een misdadiger.
Je kan veel zeggen maar het is nu eenmaal zo dat velen verkeerde keuzes maken en dat er nogal wat zijn die misbruik maken van het systeem. Als jij dat niet wil zien, ook goed. Ik sluit m'n ogen er niet voor.

Overigens betreffende het onderwerp; ik vind je ook een misdadiger als jij je lijf veronachtzaamd en maar eten naar binnen blijft duwen of als je maar blijft roken. Bepaalde dingen verdien je mi dan gewoon niet
:)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:00

Rowdine schreef:
Overigens betreffende het onderwerp; ik vind je ook een misdadiger als jij je lijf veronachtzaamd en maar eten naar binnen blijft duwen of als je maar blijft roken. Bepaalde dingen verdien je mi dan gewoon niet
:)

Rij je paard?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:01

Rowdine schreef:
Dat is kul, want die banen zijn er nog steeds en de mensen die zich te goed voelen voor bepaalde banen ook.
En sommige mensen zijn idd in mijn ogen ook net misdadigers. Als ik kijk hoeveel mensen in m'n omgeving zwart bijbeunen, en dan heb ik het niet over 100€ per maand maar grof geld, ja dan ben je gewoon een misdadiger.

Heel makkelijk om dan te zeuren maar zet dan zelf ook een stap en geef deze mensen aan bij de sociale recherche van de gemeente moet jij eens zien hoe snel ze dan geen uitkering krijgen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:03

Nou niet gaan azijnpissen Shadow, ik ga voor een groot gedeelte met Rowdine eens...er IS echt wel werk....ik denk dat ik nog liever als prostituee ging werken dan mijn hand op te houden maargoed, je moet wel willen en ach, als een uitkering 'maar' 100 euro minder is, waarom dan moeilijk doen?
Dat er ook mensen zijn die wel willen maar waar het niet lukt, ongetwijfeld, maar die groep is ver,vér in de minderheid imo.

@zonnebloem, precies wat ik afgelopen jaar 3x gedaan heb!en weet je wat...ze kregen een tik op de vingers, een boete, en hebben nog steeds hun uitkering en werken nog steeds zwart....NL BV draait die geldkraan niet zomaar dicht want dat is sociaal onverantwoord ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:04

Amy, dat ben ik ontzettend met je eens. Het aantal studies dat aangeboden wordt waardoor men structureel niet aan een baan kan komen moet gewoon afgeschaft worden. Je doet je best en krijgt stank voor dank terwijl de overheid dat eigenlijk in de had werkt door dat soort studies toe te laten.

Overigens even op andere dingen aanhaken; begrijp me niet verkeerd, ik vind het knap dat mensen met weinig kunnen kunnen komen. Maar ik heb het idee dat sommigen in een negatieve spiraal zitten die eigenlijk nergens goed voor is. Deze crisis is als het goed is tijdelijk, dus probeer de toekomst wat zonniger tegemoet te zien ipv alsmaar negatief om je heen te schoppen en slaan.