Als je nu moest gaan stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Als je nu moest gaan stemmen...

VVD
170 (17%)
CDA
27 (2%)
PvdA
64 (6%)
Sp
197 (20%)
Pvv
190 (19%)
Groen links
37 (3%)
D66
89 (9%)
PvdD
27 (2%)
Sgp
9 (0%)
Anders
28 (2%)
Blanco
22 (2%)
Weet het écht niet
101 (10%)

Totaal aantal stemmen: 961

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:08

Ik ga blanco stemmen, omdat ik het met geen van alle 'programma's' compleet eens ben, omdat ik vind dat onze democratie zo niet werkt, iedereen te inhalig is (het o.a. te veel om geld gaat) en omdat ik vind dat er niet diep genoeg nagedacht wordt.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:09

Electra63 schreef:
gummie schreef:
Dat lijkt me wat te simplistisch voorgesteld, aangezien er kennelijk nogal wat mensen zijn met een afkeer van moslims en islam, die geen trauma hebben van het dragen van een hoofddoekje ;)

Je gaat voorbij aan tendensen, sentimenten, sociologie, maatschappelijke verschijnselen, etc.

Dat is gewoon kuddegedrag :D :D

net als dat het een "kudde"is die achter welke partij dan ook aanloopt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:12

purny schreef:
VVD: Hebben heel NL naar de knoppe geholpen. Mark Rutte is een schijnheilige vent die niks beters te doen heeft dan de chronisch zieken, gehandicapten en ouderen te pakken.

Ja, en de mensen die er goed voor stonden zijn net zo hard gepakt hoor... Echt niet alleen de zwakkeren.

Waar ik niet op ga stemmen: SGP, Partij voor de Dieren en PVV. Voor de rest laat ik de opties open. Vorige keer SP gestemd (student dus tjah). Nu heb ik een goed betaalde baan. Denk dat ik naar D66 ga neigen. Denk dat voor mij de ideale regering SP-D66-VVD zou zijn. Maar ik denk dat dat wel een erg onmogelijke optie is.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:14

Electra63 schreef:
gummie schreef:
Dat lijkt me wat te simplistisch voorgesteld, aangezien er kennelijk nogal wat mensen zijn met een afkeer van moslims en islam, die geen trauma hebben van het dragen van een hoofddoekje ;)

Je gaat voorbij aan tendensen, sentimenten, sociologie, maatschappelijke verschijnselen, etc.

Dat is gewoon kuddegedrag :D :D

Nu komen we ergens :D Vroeg me namelijk al langere tijd af waar het vandaan komt, en denk dat er 2 mogelijkheden zijn:
1. mensen baseren hun mening op hun eigen ervaringen
2. mensen baseren hun mening op wat hen door media en politici hen voorschotelen.

Vandaar dat ik zo aan het zaniken was over "wat is de gewone man" en "wat is een zwakkere", als iemand roept "de gewone man en de zwakkeren gaan er op achteruit".

Evenals: "de buitenlanders pikken onze banen in".
Of: "moslims zijn terroristen, de Islam is gevaarlijk".

Is dat gebaseerd op geverifieerde informatie en eigen ervaringen? Op onderzoek, etc? Of is dat gebaseerd op oneliners van politici, die de kracht ervan bijzetten dmv herhaling (omdat het dan beter blijft hangen)?

Beide gevallen zijn mogelijk. Je komt er pas achter tot welke categorie een persoon behoort, als je doorvraagt naar het waarom van de uitspraken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:17

Quellian schreef:
Daar dacht ik ook al aan, want het maakt tegenwoordig toch niet uit op wie je stemt, ze helpen toch alles omver :+

Voorlopig heeft de PVV alles omver geholpen met als cadeautje economische achteruitgang voor Nederland

Je kan eigenlijk alleen maar met reden op de PVV stemmen als je islamofoob bent en een hek om Nederland wil, in alle andere onderwerpen + hun kiezers zijn ze absoluut niet geïnteresseerd

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:19

sarabande schreef:
Quellian schreef:
Daar dacht ik ook al aan, want het maakt tegenwoordig toch niet uit op wie je stemt, ze helpen toch alles omver :+

Voorlopig heeft de PVV alles omver geholpen met als cadeautje economische achteruitgang voor Nederland

Ik zie dat anders :j Ik zie het als dat VVD alles kapot heeft gemaakt wat NL zo sterk maakte. Ze hebben alles onderuit gehaald.
Mark Rutte, die niet eens zijn eigen sokken wast, dat doet mama nog voor hem.
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 24-04-12 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:19

ik ben het partijprogramma van de SP maar eens nader gaan bekijken , en het lijkt er op dat het SP gaat worden.

Europa standpunten kan ik me in vinden, wel europa, maar europa moet minder te vertellen krijgen over een aantal zaken en we moeten er minder aan betalen.

immigratie en integratie beleid kan ik me ook in vinden , snellere procedures en minder mogelijkheden tot herhaaldelijk asiel aanvragen, uitzetting ook uitvoeren en hierbij eventuele ondersteuning bieden (hulp bij regelen van documenten etc om terug te kunnen keren) en je hebt je te gedragen .
arbeidsmigratie weren , eerst mensen hier aan het werk dan pas mensen uit andere landen toelaten.

om even een paar voorbeelden te geven , ik ga er nog even wat dieper induiken en toch ook de partijvertegenwoordigers tegen het licht houden

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:22

Gummie:
Ik kan mij voorstellen, dat als je in een bepaalde wijk woont en last en/of slechte ervaringen hebt met moslims (als zijn het vaak de k.u.t.-jochies) je mening is gebaseerd op keuze 1. Maar als je ergens in een hutje op de hei woont en nooit een enkele ervaring (dus ook geen slechte) hebt gehad met moslims, dan zal het stemgedrag gebaseerd zijn op jouw tweede keuze.
Keuze 3 zou naar mijn mening moeten zijn: mensen stemmen tegen de huidige politiek/maatschappij

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:23

Sonja_vR schreef:
ik ben het partijprogramma van de SP maar eens nader gaan bekijken , en het lijkt er op dat het SP gaat worden.

Europa standpunten kan ik me in vinden, wel europa, maar europa moet minder te vertellen krijgen over een aantal zaken en we moeten er minder aan betalen.

immigratie en integratie beleid kan ik me ook in vinden , snellere procedures en minder mogelijkheden tot herhaaldelijk asiel aanvragen, uitzetting ook uitvoeren en hierbij eventuele ondersteuning bieden (hulp bij regelen van documenten etc om terug te kunnen keren) en je hebt je te gedragen .
arbeidsmigratie weren , eerst mensen hier aan het werk dan pas mensen uit andere landen toelaten.

om even een paar voorbeelden te geven , ik ga er nog even wat dieper induiken en toch ook de partijvertegenwoordigers tegen het licht houden

Ik vind een aantal standpunten van de SP ook niet realistisch of haalbaar, ook al is de intentie misschien wel goed. :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:28

Quellian schreef:
Ik zie dat anders :j Ik zie het als dat VVD alles kapot heeft gemaakt wat NL zo sterk maakte. Ze hebben alles onderuit gehaald.
Mark Rutte, die niet eens zijn eigen sokken wast, dat doet mama nog voor hem.

Dus of iemand zijn eigen sokken wast is doorslaggevend voor je politieke keuze :?

Geert heeft met alle bezuinigingen van de eerste ronde ingestemd en meegestemd. Bezuinigingen op de zorg, PGB, uitkeringen, over aow heeft hij het tot zaterdag nog nooit gehad, in tegendeel het eerste dat hij na de vorige verkiezingen zei, nog voor iemand die vraag stelde dat hij zijn standpunt over aow leeftijd direct liet vallen.
En zo kennen we Geert +:)+ . Toezeggingen en beloftes doen en ze nooit nakomen.
Dat zal hem trouwens opspelen nu hij denkt onder die leeftijdsgroep kiezers te gaan werven

geerke

Re: Als je nu moest gaan stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:32

daarin verschilt Geert niet zo heel veel van de overige politici/partijen....daar gaan we binnenkort achterkomen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:32

Electra63: de partij die alles haalbaar en realistisch heeft kwa standpunten bestaat niet vrees ik
bij de VVD zie ik ook echt wel goede punten, maar ook niet haalbare of realistische punten
ik heb voorheen 2 keer VVD gestemd, maar ik ga er niet meer aan beginnen, ze hebben een aantal zaken die ze als standpunt keihard op papier hadden staan 180 graden anders gedaan waarbij dit niet door de andere coalitiepartners geinstigeerd is
en ze zijn in een coalitie gestapt die in mijn ogen ten alle tijden zeer onwenselijk zou zijn waarbij we het resultaat nu gepresenteerd hebben gekregen.

SP heeft idd ook wel wat dingen waarvan ik denk "sja, misschien niet echt haalbaar of realistisch" maar feit blijft dat geen enkele partij alleen zal gaan regeren, maar er altijd samenwerking moet plaatsvinden met andere partijen , alleen denk ik wel dat de SP een goede partner zou kunnen zijn met verschillende andere partijen, hoewel ik de VVD daar ook wel bij zou willen zien ...vrees dat dat lastig zou worden , maar het is een betere combi dan welke partij dan ook met de PVV samen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:36

geerke schreef:
daarin verschilt Geert niet zo heel veel van de overige politici/partijen....daar gaan we binnenkort achterkomen.

Het is allemaal 1 pot nat :+

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:38

Het is niet zo belangrijk maar toch iets wat mijn aandacht trekt, hoe zit dat nu met die pittbullwet dan? (mag ook via pb)

freakish1977

Re: Als je nu moest gaan stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:42

toch denk ik, aan de poll te zien dat de PVV niet uitgevlakt kan worden zoals een deel dat wil.

sarabande

Quellian schreef:
geerke schreef:

Kunnen jullie dat met voorbeelden toelichten

Electra63

Sonja_vR schreef:
Electra63: de partij die alles haalbaar en realistisch heeft kwa standpunten bestaat niet vrees ik
bij de VVD zie ik ook echt wel goede punten, maar ook niet haalbare of realistische punten
ik heb voorheen 2 keer VVD gestemd, maar ik ga er niet meer aan beginnen, ze hebben een aantal zaken die ze als standpunt keihard op papier hadden staan 180 graden anders gedaan waarbij dit niet door de andere coalitiepartners geinstigeerd is
en ze zijn in een coalitie gestapt die in mijn ogen ten alle tijden zeer onwenselijk zou zijn waarbij we het resultaat nu gepresenteerd hebben gekregen.

SP heeft idd ook wel wat dingen waarvan ik denk "sja, misschien niet echt haalbaar of realistisch" maar feit blijft dat geen enkele partij alleen zal gaan regeren, maar er altijd samenwerking moet plaatsvinden met andere partijen , alleen denk ik wel dat de SP een goede partner zou kunnen zijn met verschillende andere partijen, hoewel ik de VVD daar ook wel bij zou willen zien ...vrees dat dat lastig zou worden , maar het is een betere combi dan welke partij dan ook met de PVV samen

Dat klopt. Maar je kan ervan uitgaan, dat de VVD wel de grootste of één na grootste partij blijft. Samenwerking tussen VVD en SP zie ik niet gebeuren, deze partijen hebben bijna geen overeenkomsten. IMO zou de beste optie toch zijn: Paars: VVD, PvdA, D66. Een combinatie van die drie. PvdA voor het sociale, VVD voor hand op de knip en D66 voor het liberale (want ook dat is de laatste tijd erg achteruit gegaan). Deze combinatie lijkt mij het meest haalbare. Dan zal ik dus tactisch stemmen (doe ik altijd :D ), waarschijnlijk PvdA of D66, afhankelijk van de prognoses net voor de verkiezingen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:44

Doma_clasica schreef:
Men moet ook niet gaan bezuinigen in de onderste of middelste zone maar aan de top valt volgens mij nog volop te bezuinigen.
De hooggeplaatste mensen bezuinigen zichzelf natuurlijk niet weg.

Ik heb het erg goed thuis en ag mijzelf denk ik wel bij de 'rijkere' mensen bedelen. Daar hebben mijn ouders hard voor gewerkt. Bij rijke mensen bezuinigen vind ik dus erg stom, je werkt er zelf voor en hebt zelf de keuze om aan scholing te doen of niet om hoger op te komen. Tegenwoordig kan je beter niet werken of zo min mogelijk dan krijg je veel meer. Ik vind dat ieder hetzelfde moet inleveren.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:45

Quellian schreef:
geerke schreef:

Precies, afgeven op de PVV is zooo makkelijk maar ik ken geen 1 politieke partij die zijn beloftes nakomt!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:46

Dobel schreef:
Doma_clasica schreef:
Men moet ook niet gaan bezuinigen in de onderste of middelste zone maar aan de top valt volgens mij nog volop te bezuinigen.

Ik heb het erg goed thuis en ag mijzelf denk ik wel bij de 'rijkere' mensen bedelen. Daar hebben mijn ouders hard voor gewerkt. Bij rijke mensen bezuinigen vind ik dus erg stom, je werkt er zelf voor en hebt zelf de keuze om aan scholing te doen of niet om hoger op te komen. Tegenwoordig kan je beter niet werken of zo min mogelijk dan krijg je veel meer. Ik vind dat ieder hetzelfde moet inleveren.

Precies, ook ik en mijn man zitten in de middenmoot en hebben het goed dat staat buiten kijf. Maar vooral de middenmoot levert het hardst in en dat vind ik dus niet eerlijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:47

geerke schreef:

Maar heel veel PVV-stemmers kozen Geert toch om de nieuwe politiek? Als tegenstem tegen de oude politiek en achterkamertjespolitiek? Dat heb ik al nooit begrepen.
Ik begrijp ook niet dat "linkse" stemmers voor de PVV hebben gekozen. Geert komt immers uit de rechtse, conservatieve, tak van de VVD. Die linkse standpunten is gewoon kiezersbedrog. Dat mensen daar 1 keer in trappen, kan ik mij voorstellen, maar nog een keer? Om dan nog maar niet te spreken over de rest van de Tweede Kamerleden van de PVV, zelden zoveel domme figuren bij elkaar gezien. ;)

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:52

Dobel schreef:
Doma_clasica schreef:

_/-\o_

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:53

Wat betreft niet-haalbare standpunten; als je iets te koop aanbiedt dan ga je vaak ook hoog inzetten, omdat je weet dat kopers laag inzetten. Dan kom je in het midden uit uiteindelijk. Politiek is bijna net zo: overdreven inzetten, want je moet altijd gaan matigen en dan krijg je alsnog een deel van wat ie wilt. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben in ons politieke stelsel.

Anoniem

Electra63 schreef:
geerke schreef:

Maar heel veel PVV-stemmers kozen Geert toch om de nieuwe politiek? Als tegenstem tegen de oude politiek en achterkamertjespolitiek? Dat heb ik al nooit begrepen.
Ik begrijp ook niet dat "linkse" stemmers voor de PVV hebben gekozen. Geert komt immers uit de rechtse, conservatieve, tak van de VVD. Die linkse standpunten is gewoon kiezersbedrog. Dat mensen daar 1 keer in trappen, kan ik mij voorstellen, maar nog een keer? Om dan nog maar niet te spreken over de rest van de Tweede Kamerleden van de PVV, zelden zoveel domme figuren bij elkaar gezien. ;)

Geert is ook hard op weg om weer de rechtse, conservatieve kant op te gaan, maar dan in de US. Dries van Agt zei het gisteren nog maar eens bij DWDD, dat we Geert misschien wel kunnen exporteren die kant op.

Je stem als protestmiddel gebruiken is heel erg nutteloos en getuigt niet bepaald van benul van hoe democratie werkt. Wat je krijgt is twitterpolitiek die weergegeven wordt in monologen van een bedenkelijk niveau.

Sonja_vR

electra : ben het met je eens dat SP en VVD een moeilijke combi zou zijn...maar ben zelf absoluut niet weg van D66, nog niet eens zo zeer de partijpunten, maar de personen die de partij omvatten wekken bij mij geen enkel vertrouwen op ,
PvdA, daar zou ik me ook eens beter in moeten verdiepen, dat stamt bij mij ook al weer van de laatste ronde verkiezingen, toen had ik er geen vertrouwen in, nu onder Samsom misschien wel, maar wat ik al zeg...eens kijken