Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
gummie schreef:AC geven is symptoombestrijding. Methadon geven is symptoombestrijding. Het heeft echter wel een positieve invloed op andere aspecten van de samenleving. Bijvoorbeeld als het ongewenste zwangerschappen voorkomt (maar dan wel op vrijwillige basis zoals je noemt), of omdat het aantal inbraken afneemt. Het gratis verstrekken van dit soort middelen is vanuit dat oogpunt goed. Al blijft altijd de discussie bestaan over het hoe en waarom van symptoombestrijding, en over de kosten. Want de mensen klagen nu al sten en been dat ze hun zorgkosten te hoog vinden, laat staan dat ze dan nog bereid zijn de pil voor een verslaafde te betalen...
maura schreef:Ga ik even een combinatie maken. Zouden we er (als maatschappij maar ook als cliënten van de hulpverlening) iets mee opschieten als er een lijst wordt opgesteld (zoiets als Kanelly eerder noemde) waarvoor geldt dat mensen die in één of meer van die categorieën zitten recht krijgen op geheel gratis anticonceptie?
Citaat:Als het goed is heeft dat als resultaat dat er minder kinderen in een hulpverleningstraject terecht komen. Dat zou al snel genoeg kosten moeten besparen om de (prik)pillen, spiraaltjes, implanons en zelfs sterilisaties te compenseren.
maura schreef:Ga ik even een combinatie maken. Zouden we er (als maatschappij maar ook als cliënten van de hulpverlening) iets mee opschieten als er een lijst wordt opgesteld (zoiets als Kanelly eerder noemde) waarvoor geldt dat mensen die in één of meer van die categorieën zitten recht krijgen op geheel gratis anticonceptie? Als het goed is heeft dat als resultaat dat er minder kinderen in een hulpverleningstraject terecht komen. Dat zou al snel genoeg kosten moeten besparen om de (prik)pillen, spiraaltjes, implanons en zelfs sterilisaties te compenseren. Ik kan me namelijk indenken dat anticonceptie bij de mensen waar het over gaat niet echt boven aan het prioriteitenlijstje staat. En dat het al zou helpen als de (financiële) drempel naar anticonceptie zou verdwijnen. Daarvoor hoef je dan helemaal geen juridisch ingewikkelde constructies te verzinnen.
Citaat:Overigens geloof ik dat er mensen zijn voor wie niets méér gedaan kan worden dan symptoombestrijding (zoals de knuffeljunk van 'Man bijt hond'). En ik weet ook niet of dat erg is. Zoals gezegd is afkicken eigenlijk alleen mogelijk als de wens tot afkicken uit de verslaafde zelf komt. Heeft een verslaafde die wens niet (meer), dan moet je de deur niet dichtgooien maar ik denk dat je mensen ook niet aan de kop moet blijven zeuren. Als mensen zelf naar tevredenheid kunnen leven met het vooruitzicht dat ze naar alle waarschijnlijkheid zullen sterven aan hun verslaving en dankzij de methadon geen overlast meer veroorzaken in hun omgeving, welk recht heeft een buitenstaander/hulpverlener dan om die tevredenheid te verstoren?
Shadow0 schreef:Behalve dan dat begrotingen niet zo werken. Zo zit onze maatschappij niet in elkaar. Jeugdzorg is voor kinderen, en het geld daarvan kan niet naar gewone gezondheidszorg want zo werkt dat niet. (En dat is precies wat ik bedoel met 'gefragmenteerd'.) Bovendien wordt het budget van jeugdzorg bepaald adhv kinderen en niet-bestaande kinderen komen op die begroting niet voor dus ook al bespaart het, het is budget dat onzichtbaar verdwijnt
gummie schreef:Dan loop je tegen de volgende problemen:
1. je hebt eerst een diagnose nodig op basis waarvan de AC verstrekt wordt. Mogelijke gevolgen zijn:.
a) een grotere toestroom naar hulpverlening, omdat je zonder een diagnose geen recht hebt op die gratis AC. En de hulpverlener is de enige die bevoegd/ deskundig genoeg is die vereiste diagnose te stellen. Kosten van hulpverlening zullen dat stijgen.
gummie schreef:b) Als deze hulpverlening vergoed wordt, betekent dit een hogere zorgpremie voor alle verzekerden (aangezien de kosten gespreid worden). Hoe groot is het draagvlak daarvoor, zowel binnen de politiek als onder de burgers?
Citaat:Het idee is dan dat dat verrekend kan worden met al die probleemkinderen die niet geboren gaan worden en dus ook geen geld gaan kosten.
gummie schreef:g) ga je er met jouw redenatie niet van uit dat Ac nu niet wordt gebruikt, omdat het niet vergoed wordt? Is dat zo? Is geld de reden als AC door deze mensen op dit moment niet gebruikt wordt? En hoe stimuleer je mensen die om andere redenen geen AC gebruiken dan om het toch te gaan gebruiken?
Yamcha schreef:Helaas is het voor zo een topic niet echt mogelijk om een diepgravend onderzoek in te stellen.
Je eerste stelling, ja dat lijkt me duidelijk dat je dat zo moet aanpakken..... anders krijg je een totaal verkeerd beeld.
Overigens lijkt je tweede vraag me nogal obvious. Iemand die totaal ongeschikt is als ouder, kan onmoogelijk welopgevoede, sociale, beleefde kinderen hebben zonder problemen.
gummie schreef:Yamcha schreef:Helaas is het voor zo een topic niet echt mogelijk om een diepgravend onderzoek in te stellen.
Je eerste stelling, ja dat lijkt me duidelijk dat je dat zo moet aanpakken..... anders krijg je een totaal verkeerd beeld.
Overigens lijkt je tweede vraag me nogal obvious. Iemand die totaal ongeschikt is als ouder, kan onmoogelijk welopgevoede, sociale, beleefde kinderen hebben zonder problemen.
Ik kan je zo enkele voorbeelden noemen van welopgevoede, sociale en beleefde mensen zonder problemen, die nooit hulpverlening hebben gehad, en die een vreselijke jeugd achter de rug hebben. Alleen al daarom is het niet zo obvious als je misschien denkt!
gummie schreef:Als overtuigd (of koppig, wat je wilt) aanhanger van allerlei gelijkheidsbeginselen is wat mij betreft ieders mening van belang. Zéker als die mening ook nog eens voorzien is van onderbouwing.@ Maura: ik vind dat je een goed punt hebt hoor (voor zover mijn mening van belang is )! Waar het mij om gaat, is wederom de toepasbaarheid. Volgens mij wordt er namelijk een denkfout gemaakt, een stap overgeslagen.
Yamcha schreef:Was gericht op Gummie, ik las haar post net zo als sflj hem lasdat het dus niet zo erg is als kinderen trauma's oplopen, maar dat bedoelde ze iets genuanceerder blijkbaar
ik was al erg verbaasd, omdat je posts meestal erg doordacht zijn.