aantal 'pretstudies' (zoals dierverzorging) gaat omlaag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:39

verootjoo schreef:
Airborn schreef:
Ze willen de opleidingen ook niet geheel afschaffen he, alleen het aantal plekken per studie beperken zodat dr niet een idioot overschot ontstaat...

Precies. En dat gebeurt al bij zoveel studies, zoals fysiotherapie, diergeneeskunde en geneeskunde.

Ik denk niet dat je het moet zien als bemoeienis van de regering.

Het is gewoon een feit dat er een overschot is in die sectoren (dieren, paarden)
En ja dan kan je zeggen dat je dus door de regering wordt opgelegd wat je wel en niet mag studeren, maar als er elk jaar een x aantal plekken beschikbaar zijn in de opleiding die jij heeeeel graag wilt doen. Misschien moet je dan er voor zorgen dat jij meer opvalt dan andere mensen die ook naar die opleiding willen.
Er vanuit gaande dat die opleidingen dus gaan selecteren, want dat lijkt mij wel zo handig...

Urielle

Re: aantal 'pretstudies' (zoals dierverzorging) gaat omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:37

Aan de ene kant vind ik het heel logisch als er veel aanbod is en weinig vacatures, aan de andere kant reguleert dat zichzelf wel weer, mensen moeten dan toch iets anders doen.
Bovendien vind ik het gigantisch krom dat bijv. HBO lerarenopleidingen ontzettend gepromoot en gefinancierd worden en dat er weliswaar tekorten zijn op bijv exact en Duits maar dat je bijv. in mijn richting geschiedenis jezelf aan de straatstenen nog niet kwijt kan en dat er met de bezuinigingen op onderwijs en onderwijshervormingen steeds minder plaatsen komen. Het geinige is altijd geweest dat de overheid vaak aangaf waar tekorten aan werknemers waren, die opleidingen stroomden vol puur vanwege de werkgelegenheid en na die 4 jaar was de arbeidsmarkt al totaal veranderd en zat iedereen alsnog werkloos met zijn diplomaatje te zwaaien.. in een richting waar ze dan ook geen enkele interesse en dus motivatie in hadden :+

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:45

Plus dat geschiedenis op het moment heel populair is Urielle. :') (ik doe het ook)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:50

patatkraam schreef:
Plus dat geschiedenis op het moment heel populair is Urielle. :') (ik doe het ook)

al jaren, per opleiding komen er jaarlijks zo'n 50-100 docenten vanaf, alleen voltijd zelfs, daar is gewoon geen markt voor.
Maar daar krijg je zelfs nog van de overheid een lerarenbeurs voor als je geen recht meer hebt op stufi.
In dat kader zou ik het dan weer heel onterecht vinden dat bepaalde MBO-studies beperkt worden.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:54

Urielle schreef:
patatkraam schreef:

al jaren, per opleiding komen er jaarlijks zo'n 50-100 docenten vanaf, alleen voltijd zelfs, daar is gewoon geen markt voor.
Maar daar krijg je zelfs nog van de overheid een lerarenbeurs voor als je geen recht meer hebt op stufi.
In dat kader zou ik het dan weer heel onterecht vinden dat bepaalde MBO-studies beperkt worden.

Tja ik ben er blij mee. :=
Kan het wel begrijpen, omdat je met de lerarenopleiding voor de overheid in principe bezig bent, markt of niet

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:53

Ik vind het juist prima als zoveel mensen kiezen voor deze kansloze opleidingen. Heb ik later meer werkgelegenheid :Y)
Het blijft een eigen keuze dusja...

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:57

Rinske schreef:
patatkraam schreef:
Wat een onzin dat de politiek dat bepaalt. Straks houden we alleen nog maar een paar hoofdstudies over. Nee dan raakt die markt lekker verzadigd.

En zo is het. Sinds wanneer bepaalt de overheid welke studies iemand moet volgen? Moet iemand dan persé economie of management gaan studeren, of de techniek in, terwijl iemand's interesse daar totaal niet ligt? Nee, dat is goed voor de motivatie van mensen.
Ik heb ook op kantoor gewerkt, want dat bracht geld in het laatje. Ik ben nog nooit zo ongelukkig geweest. Ben toen de zorg in gegaan, maar serieus waar: het is ook daar niet makkelijk om een baan te vinden. Meer dan 200 sollicitaties op een vacature is niet ongebruikelijk.
Pfff, sorry, maar het moet niet gekker worden.

Om heel eerlijk te zijn vind ik wel degelijk dat 'de politiek' daar een stem in heeft. 'De politiek' betaalt deze opleidingen namelijk voor een overgroot deel, en betaalt ook de uitkeringen van degenen die daarna geen baan kunnen krijgen, om 't cru te zeggen.

Geneeskunde, diergeneeskunde, psychologie - allemaal numerus fixus-opleidingen op WO-niveau. Ik vind het absoluut geen gek idee om hier een soort 'noodstop' op in te bouwen; mensen kiezen ontzettend vaak een opleiding zonder rekening te houden met de toekomstperspectieven, vaak ook gewoon omdat dat simpelweg niet in ze opkomt op dat moment (en het kiezen van een opleiding die je interesseert is an sich al lastig genoeg). Natuurlijk is het licht 'patroniserend' dat de overheid burgers daarvoor beschermt; maar niet onredelijk, want zij draaien ook op de voor de kosten. :)

Er is een verschil tussen mensen dwingen banen te doen waar ze 'doodongelukkig' van worden en een numerus fixus stellen voor overmatig populaire opleidingen. Doodongelukkig wordt je ook als je geen baan kan vinden.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 01:09

Zelf volg ik een maatschappelijke opleiding. Heb een paar van mijn paarden(vriendinnen) en verzorgers kunnen overhalen om iets anders te kiezen dan MBO dieren verzorging etc. Er is weinig werk te vinden in die sector en betaald slecht, of je moet zo veel talent hebben en de juiste mensen kennen om hogerop te komen, dan kan je een redelijke salaris eruit halen.