'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:54

Nicolletje schreef:
Ik ben het helemaal eens met Anne_GTI.
Ten eerste vind ik het echt zo erg dat al die oude mensen die Nederland hebben helpen heropbouwen, zo weggezet worden.

En het geeft mij zorgen dat jongere mensen met een erfelijke of chronische ziekte (en dan bedoel ik vooral lichamelijk-sorry-) gewoon de vernieling in geholpen worden.
Als je namelijk een erfelijke ziekte hebt, dan wil je echt niet meer meewerken aan onderzoek; voor je het weet kan je niks meer beginnen met je leven met torenhoge verzekeringen, mag je geen huis meer kopen enz.
We gaan echt een heel enge kant op.

Ik snap niet, waarom jij een onderscheid maakt tussen lichamelijk of geestelijk ziek? Allebei kan erfelijk/aangeboren zijn, kortdurend of chronisch.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:07

Ik vind het woord Bijstand trekkers sowieso een naar woord.
Heel veel mensen kiezen niet voor de bijstand,maar als je ontslagen word op je werk? dan ontkom je niet aan de bijstand.Als je dan ook al aardig op leeftijd bent,geloof me dan kom je niet eens meer aan de bak.Of je moet Horeca [chef kok] zijn of hogere ICT hebben gedaan,daarin zijn nog wel banen te vinden voor de oudere onder ons.

En om mensen te verplichten om in de kassen te gaan werken? dat kan je niet verplichten! de slavernij is al tig jaar af geschaft. Ik zie verplicht werken in iets wat je niet kent of je niet prettig bij voelt als slavernij.
Iemand die jaren lang slager is geweest word opeens in het groen gepropt,zonder ook maar enige kennis hiervan.Dat kán toch niet werken?

Luister er zijn 2 soorten 'bijstand trekkers' de gedwongene en de profiteurs!

En de bijstand is tegenwoordig geen vetpotje meer,je krijgt echt niet meer t.v.'s fiets,inrichting,enz.
Dat is allang verleden tijd.Ook word je als 'bijstand trekker' als de mindere gezien in de maatschappij.Gelukkig is dat nu minder als de jaren voorheen.

Veel mensen kiezen niet voor de bijstand,maar zijn er gewoon ingerolt en hebben geen andere keuze!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:20

Daar denk ik anders over.... we hebben tegenwoordig de neiging overal maar een mooi woord voor te bedenken om iets chiquer te doen voorkomen dan het in werkelijkheid is. Om niemand tegen het hoofd te stoten. Om de werkelijkheid even een goud randje te geven.

Mensen met een beperking noemen we ineens mensen met mogelijkheden, een schoonmaker is plotseling een interieurverzorger, en een bijstandstrekker is een uitkeringsgerechtigde. Je mag iemand uit het buitenland ook geen buitenlander meer noemen. En negerzoenen mogen geen negerzoenen zijn.

Ik vind dat te ver gaan. Als je gratis geld krijgt, ook als dat terecht is, dan mag je jezelf wat mij betreft een uitkeringstrekker noemen. Al is het alleen maar omdat ik een hekel heb aan het feit dat mensen een uitkering als een absoluut recht gaan beschouwen, in plaats van een gunst. (En ja, het is theoretisch gezien een recht, maar dan hoeven we het nog niet perse zo te willen noemen).

Het is wat het is. Ik noem het de ene keer uitkeringsgerechtigde, de andere keer uitkeringstrekker. Het gaat inhoudelijk om dezelfde personen. Ik kan me er nit druk om maken.
Laatst bijgewerkt door gummie op 31-03-12 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:21

Vaak is het zo dat "bijstandstrekkers" er eerst gedwongen in komen,dor scheiding, ontslag enz, er is werk maar vaak anders dan ze gewend zijn en sommigen willen dat gewoonweg niet. Ook merken mensen in de bijstand vaak dat ze met alle toeslagen enz. vaak net zoveel krijgen als het minimumloon waar ze 38 uur voor zouden moeten werken en daarom alleen al moeten werkweigeraars wel gekort worden zodat het verschil groter word. Er is nu geen drang bij velen om weer aan het werk te gaan, bijstand en een aantal uren zwart bijklussen (poetsen 10 tot 15euro per uur, flinke folderwijk 100 euro per maand). En ook als je slager bent geweest kun je wel een hark of schoffel vasthouden. Mijn vader had vroeger een zeer goede baan, helaas ging het bedrijf failliet maar hij is direct aan het werk gegaan bij de plantsoenendienst, inkomen van 50% minder maar het was werk en hij wilde zijn hand niet ophouden. Zo zijn wij als kinderen ook opgevoed en ook wij hebben allemaal dezelfde instelling. Ondanks WO onderwijs ging ik ook gewoon poetsen bij de thuiszorg tussen ander werk in, ookal had ik recht op bijstand. Als je wilt is er werk maar dan moet je niet miepen en gewoon doen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:28

Daarom zeg ik ook: je hebt 2 soorten mensen die van een uitkering leven.
Ook ben je een stukje vrijheid kwijt als je een uitkering hebt,besef dat wel.
Je moet je heel veel verantwoorden [wat soms ook wel terecht is] en je kan niet gaan en staan waar je wil.

gummie

Re: 'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:29

Probeer die termen niet te koppelen aan het soort mensen dat van een uitkering leeft, dan erger je je niet onnodig.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:32

Nou ik erger me in ieder geval niet aan mensen in de bijstand.
Maar ik scheer ze ook niet allemaal over 1 kam,en veel mensen doen dat wel heb ik gemerkt.
Je mag zoveel dingen niet doen,omdat je dan strafbaar bent.Sowieso mag je nooit iets op je naam zetten/doen.Dat levert je heel veel problemen op en soms zelfs je uitkering.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:40

Dat klopt, dat doen veel mensen. Maar als je bij het woord uitkeringstrekkers gelijk denkt dat diegene die dat woordt gebruikt slecht over mensen in de bijstand denkt, dan scheer je zelf ook mensen over 1 kam :)

Ik erger me aan misbruik. Ik erger me niet aan uitkeringstrekkers te goede trouw. En ik noem het de ene keer uitkeringstrekkers en de andere keer uitkeringsgerechtigden, omdat het niet een term zou moeten zijn die bepaalt hoe over mensen gedacht wordt.

Als ik bijvoorbeeld zeg dat iemand een beperking heeft, in plaats van dat die persoon een mens met mogelijkheden is, betekent dat niet dat ik die persoon negatief bestempel. Ik heb ook niets tegen schoonmakers en poetsvrouwen. en negerzoenen zijn lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, en maken niet dat ik negers wil discrimineren :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:51

Niet iedereen denkt gelijk slecht over mensen met een uitkering,daarom zeg ik ook:veel mensen.
Er word nog steeds veel misbruik gemaakt van een uitkering,maar ze worden strenger! en er is meer controle.
Ik denk dat heel veel mensen in de bijstand er een baantje naast hebben,van alleen een uitkering kan je bijna niet leven.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:25

Dat vind ik raar..... Een baantje naast je uitkering hebben omdat de uitkering te laag is. Waarom dan niet een baan zonder uitkering hebben? Of het geld dat je verdient met die ban aftrekken van de bijstand?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:57

gummie schreef:
Dat vind ik raar..... Een baantje naast je uitkering hebben omdat de uitkering te laag is. Waarom dan niet een baan zonder uitkering hebben? Of het geld dat je verdient met die ban aftrekken van de bijstand?

Dat ze een baantje erbij nemen in het zwart vind ik niet vreemd.Een uitkering is erg weinig.
En zwart baantje is meer te krijgen dan een baan in het wit,de baas hoeft geen hoeveelheid kosten te betalen,dus de baas zit ook fout natuurlijk.En als je wat extra kan bij verdienen,waarom zou je dat dan niet doen?Uiteraard zijn er ook genoeg mensen die niet een bijbaantje nemen.
Ik denk dat als iemand een vaste baan kan krijgen,dat die echt wel uit de bijstand gaat.
Maar ik snap ook wel dat iemand niet zomaar élk willekeurig baantje aan neemt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:00

Trouwens niemand die ik ken in de uitkering werkt zwart bij, mijn vriend geeft gitaarles maar dit wordt netjes opgegeven elke maand en gaat maar om iets van 100 euro per maand.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:05

Maar 100,- per mnd. mag je toch extra bij verdienen als je een uitkering hebt?
Je mag n.l. een bepaald bedrag per jaar bij verdienen bovenop je uitkering.Of dit moet veranderd zijn?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:08

Ik ken ze beiden...
Mensen die keihard zoeken naar een baan en een uitkering ontvangen en dus zeer zuinig moeten doen. Mijn vader is er een voorbeeld van. Hij is 58 en ontslagen, niet helemaal gezond maar probeert toch uit alle macht werk te vinden. Heeft nu werk voor 20 uur in de week, is alvast wat.

Maar ook mensen die een uitkering krijgen (vrienden/kennissen van ons) en zwart bijwerken en zich bijna meer kunnen veroorloven dan wij die beiden bijna fulltime werken. En dat steekt idd! :j

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:18

..ik kon een fantastische baan krijgen, nog leuk betaald ook..sociaal rechercheur..en ik heb hem afgewezen. Weet je waarom? Omdat ik dan mensen moet gaan opsporen en 'verlinken' die zwart bij werken en uiteraard mag je geen verschil maken tussen 2 groepen die zwart bij werken.
De bijstandsmoeder, die rond moet komen van 1100euro per maand en 2 kleine kinderen..die een werkhuisje heeft, zodat haar kinderen ook mee kunnen komen op school..zwart bijwerkt, omdat zij niet genoeg sessies bij de psycholoog in haar pakket heeft zitten en haar awbz voor de fysio al is aangesproken, zodat zij toch die sessies kan krijgen..met als gevolg dat er geen fysio pakket meer over is en enorme pijn heeft, wegens enorme geldzorgen..want de vaste lasten moeten iedere maand betaald worden, de kinderen moeten iedere dag gezond eten (en ze valt dan net boven de grens om in aanmerking te komen voor de voedselbank), zwart werken omdat er vanuit school verplicht wordt dat de kids met de pc leren werken en haar ISR regeling is al op, want die heeft ze gebruikt voor gymlessen voor het ene kind en het andere kind voor zwemlessen..dus er kan niets meer ingediend worden.
De bijstandsmoeder die zonder dat ze dit ooit van tevoren kon bedenken noodgedwongen in de bijstand terecht is gekomen en daar niet snel uit kan komen ook..de bijstandsmoeder die haar tijd verplicht moet invullen met het werken op een sociale werkplaats 16 weken lang, van 8 uur smorgens tot 16uur smiddags, zonder enige uitzondering. In grote angst leeft, omdat zij gekort kan gaan worden..geen kracht overhoud voor dat werkhuisje, er geen regeling is voor haar kinderen, die om kwart over 3 weer uit school komen, maar er ook pas om half 9 hoeven te zijn..maar moeders moet plastic bloemen in elkaar draaien, om haar goede wil te tonen tegenover die ziekelijke nieuwe regels van het kabinet, om te bezuinigen..met het risico dat ze haar bijstand kwijtraakt..
Het is verplicht, je moet..en zo zijn dr héél veel mensen, alleenstaande ouders, mensen met enorme psychische klachten die niet erkend worden, maar wel als een enorme belemmering in hun leven worden ervaart..

Nee, dit is een erg zieke nieuwe regel..want je mag geen onderscheid maken, er valt geen onderscheid te maken, want je kunt het niet checken, wie het wel echt nodig heeft en wie niet..heeft een consulent zn dag niet of is de consulent iemand die zelf zwaar gefrustreerd is en een hekel heeft aan 'bijstandtrekkers' , dan komt er een rapport van afwijzing..en zo komt NL steeds meer in de ellende en armoede terecht.

Nee, sociaal rechercheur..goed voor sommigen die profiteren..erg nadelig voor degene die het erg hard nodig hebben..eveneens het werken in de kassen, op sociale werkplaatsen etcetc..

@ Gohya, ben het helemaal met je eens..ennuh, je mag niets bij verdienen, alles wordt nagekeken, bankrekeningen, je moet je werkelijk overal voor verantwoorden..zit je in de Wayong, dan mag je bijverdienen (althans 4 jaar terug nog) tot een bepaald bedrag..bijstand is het ergste war je in kunt zitten en de mensen die het hard nodig hebben gehad of nog steeds hebben, kunnen het beamen, dat er niets ergers is dan de bijstand..kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die daar voor hun lol inzitten..maar ze bestaan wel en daar zijn die uitjes voor geregeld..maar alle anderen moeten ook, ook als ze niet kunnen.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:27

''willen kas niet in'' .. er zijn meer mensen die wel ns iets niét willen..
er is dus een groot verschil tussen niet willen en niet kunnen.

ik woon zelf al mn hele leven in het westland/kassen gebied, en werkelijk op elke hoek vd straat is werk te vinden, tegenwoordig helemaal.
Men wil nu eenmaal niet meer graag hard werken voor een paar knaken, en al helemaal niet vies worden.. ehm.. had dan een vak geleerd?
Kom niet aan met ''daar had ik de mogelijkheid niet toe'' .. als je iets echt wilt, is de mogelijkheid er ook.. en zéker in een land als NL.

Tussen lichamelijk en geestelijk beperkt/gehandicapt zit een wereld van verschil en kun je ook niet vergelijken. (ben zelf ervarings deskundige op beide vlakken)
desalniettemin is gedwongen thuis zitten het ergste wat er is.

gewoon de kraan dichtdraaien voor de mensen die ''niet willen'' .. als je iets op een gouden schotel aangepresenteerd krijgt en het dan alsnog afslaat, doe je zelf dus bijster weinig moeite om wél aan een voor jou leuk baantje te komen.

en slavernij? belachelijk.. eerst even opzoeken wat daar precies de definitie van is dan.. voordat je appels met peren gaat vergelijken.

Het leven is idd oneerlijk.. :j

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:31

gohya schreef:
Je mag n.l. een bepaald bedrag per jaar bij verdienen bovenop je uitkering.Of dit moet veranderd zijn?

Nee hoor met een WWB uitkering wordt alles wat je bijverdient (eventueel zelfs door verkoop van spullen) ingehouden op je uitkering.

Ik heb trouwens buiten bij de aanvraag om nooit afschriften hoeven laten zien, je mag gewoon op vakantie, je mag zelfs per jaar wel 4 weken naar het buitenland.
Als ik 5 keer per jaar op vakantie kan dan doe ik dat gewoon daar hebben zij niks over te zeggen.
En dan kan ik 2 weken Duitsland doen en 3 weekendjes in Nederland maar als ik dat kan betalen dan mag dat gewoon.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:46

zonnebloem18 schreef:
gohya schreef:

Nee hoor met een WWB uitkering wordt alles wat je bijverdient (eventueel zelfs door verkoop van spullen) ingehouden op je uitkering.

Ik heb trouwens buiten bij de aanvraag om nooit afschriften hoeven laten zien, je mag gewoon op vakantie, je mag zelfs per jaar wel 4 weken naar het buitenland.
Als ik 5 keer per jaar op vakantie kan dan doe ik dat gewoon daar hebben zij niks over te zeggen.
En dan kan ik 2 weken Duitsland doen en 3 weekendjes in Nederland maar als ik dat kan betalen dan mag dat gewoon.

Dan hebben we het jhier denk ik over een andere uitkering.Ik geloof dat het ABW uitkering heet,of er is ondertussen een nieuwe naam voor?
Met de ABW uitkering mocht je maar een paar weken [ik dacht 2] op vakantie,ging je langer dan moest je dat aanvragen en dan afwachten of het goed gekeurd werd.
Ook moest je elk half jaar met je bank afschriften langs komen en alles verantwoorden.

@Amy77

Het klopt helemaal wat je zegt over de consulente [je tussen persoon] bij de soc.dienst.
Als zo iemand een foutje maakt en ze geeft dat niet toe,dan ben je mooi de L*L.
Ik heb het zelf mee gemaakt toen ik in de bijstand zat.Ik weet er alles vanaf w.b.t bijstand en soc.dienst.
Je vertelt alles eerlijk,laat al je bankafschriften zien,verteld erbij wat en hoe de extra inkomsten zijn enz.
Dan blijkt dat de tussenpersoon dit had moeten doorgeven en had moeten zegge:dat en dat mag je niet doen.Maar nee,ze zegt er niets van,alles was prima in orde.Totdat het probleem komt,je hebt gefraudeerd,je hebt extra inkomsten en hebt het niet door gegeven.
Bewijs jij maar eens dat je wél alles hebt door gegeven en laten zien!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:54

gohya schreef:
Dan hebben we het jhier denk ik over een andere uitkering.Ik geloof dat het ABW uitkering heet,of er is ondertussen een nieuwe naam voor?
Met de ABW uitkering mocht je maar een paar weken [ik dacht 2] op vakantie,ging je langer dan moest je dat aanvragen en dan afwachten of het goed gekeurd werd.
Ook moest je elk half jaar met je bank afschriften langs komen en alles verantwoorden.

ABW is als ik het goed heb de oude naam van de WWB wat straks weer de WWNV wordt (snap je het nog).

Citaat:
Mag ik op vakantie als ik een WWB-uitkering heb?

Als bijstandsgerechtigde mag je vier weken per jaar op vakantie. De uitkering wordt deze periode doorbetaald. De vakantie mag een aaneengesloten vakantie zijn van vier weken, maar deze dagen mogen ook verspreid worden opgenomen. Het is alleen niet toegestaan om vakantieperiodes van twee aaneengesloten kalanderjaren op te nemen.

Je moet het begin, de duur en het einde van je vakantie van tevoren te melden aan de sociale dienst en als je als werkzoekende staat ingeschreven, het UWV Werkbedrijf. Ga je zonder toestemming langer dan vier weken op vakantie, dan wordt de uitkering beëindigd.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:03

Ik wil niet alle zwartwerkers over 1 kam scheren. (mensen die belasting afdragen, of anderzins hun steentje bijdrage aan de maatschappij zul je mij niet over horen)

Maar zoals ik al eerder heb aangegeven zitten wij in de schoonmaakbranche en hier is relatief weinig startkapitaal voor nodig, dit is ook de reden waardoor het bolstaat van de zwartwerkers. De mensen werken tegen lagere tarieven (imo betalen mensen nog steeds veel te veel want deze mensen dragen geen btw af, geen inkomsten belasting, zijn niet verzekerd wanneer er bij de klant perongeluk iets kapot gaat, of erger nog als er een schoonmaker van de ladder valt zwart werkend bij iemand in de tuin, mag je je als opdracht gever nog verantwoorden) De rest van de branche moet mee zakken met de prijzen met alle gevolgen van dien.

Iets bijverdienen op zaterdag om iets extra's te doen snap ik echt heel goed! En imo kan iemand met een minimumsalaris (de meeste ZZp-ers - MKB-ers trouwens ook niet) geen 4 weken vakantie per jaar veroorloven.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:20

Als ze het geld [aantal miljard] wat ze apart hebben staan en al betaald hebben [voor allerlei onderzoeken] voor het WK in Nederland nou eens besteden aan de armoede in nederland? Dan krijg je dus ook minder zwartwerkers,mensen hoeven dan geen bijbaantje erbij te nemen.Mensen hoeven de soc.dienst dan niet op te lichten.Kijk het mág niet,de boel oplichten,maar het kabinet vraagt er gewoon om.[bij de meeste mensen dan he].

Ook kunnen ze de taakstraffen uit besteden in de kassen.
Krijg je een taakstraf? ga dan maar in de kassen werken.Gooi je er met de pet naar? taakstraf word alleen maar langer,net zolang tot je normaal je werk doet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:23

Het lijkt me geen rotwerk, ik zou ervoor gaan als ik werkloos zou zijn.

Maar ik vraag me af.............. waarom weigeren ze? is het de afstand tussen rotterdam en friesland? dat ze opzien tegen lange reistijden elke dag.

Dit soort werk vind ik juist interessant, want het is tegenwoordig anders dan vroeger.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:25

Mij lijkt het ook geen vervelend werk,maar ik kan me best voorstellen dat de afstand een probleem opleverd.
Die afstand is behoorlijk groot.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:26

Ik vind dat je niet zomaar het recht hebt eisen te stellen aan afstand of loon als je in de bijstand zit en geen goede reden hebt niet te gaan werken.

Zoals de eigenaar van de kassen op tv zei: die Polen reizen 2000 km om hier aan het werk te kunnen. Nederlanders willen niet eens 20 km overbruggen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:29

Nou de afstand tussen Friesland en Rotterdam is toch wel een stuk groter hoor.En het OV is nou ook niet alles.
Miss. zijn er moeders met kinderen? die dan te laat thuis zijn om de kinderen op te vangen?
We weten helaas geen redens van die mensen.