Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:42

Gummie, onbeleefde en gekke vraag misschien, maar heb jij een stoornis in het autistisch spectrum? :)

Want ik snap echt niets van je redenatie. Ik volg het echt niet.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:46

@ Mickyl: tis geen appels met peren vergelijken, je legt de nadruk op het verkeerde deel van de discussie.

Doe nog 1 poging om die vergelijking uit te leggen:

Russel zegt: ik ben chronisch ziek, werk parttime. Meer kan kennelijk niet. Voor minder kiest ze niet, omdat ze geen profiteur is. Mee eens???

Aanleiding voor dit topic was een meisje dat niet werkt en Wajong-uitkering ontvangt.
Zij is chronisch ziek of gehandicapt, werkt niet parttime, maar helemaal niet.
De conclusie die sommige mensen in haar geval automatisch trekken is: ze is een profiteur/ heeft de verkeerde mentaliteit. Mee eens??? (zo niet, bekijk dan even alle reacties op haar, en in dit forum)

In geval van Russel gaat men ervan uit dat ze geen profiteur is, dat ze de juiste mentaliteit heeft.
In geval van het andere meisje gaat men ervan uit dat ze wel profiteur is, dat ze niet de juiste mentaliteit heeft.

Van beide personen weten we niet wat hen mankeert. Het enige verschil tussen beiden is dat de een volledig niet werkt, en de ander parttime. Daaruit kun je de conclusie trekken dat er mensen zijn die het niet werken automatisch koppelen aan profiteren/ verkeerde mentaliteit.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:48

Abiola schreef:
Misschien moet je dan even in jip en janneke taal uitleggen wat dan precies de essentie is volgens jou. Mij essentie is dat ik geen belasting wil betalen die niet willen werken.

Mijn essentie is dat mensen het niet willen werken verwarren met het niet kunnen werken, op basis van voorbeelden van mensen die niet willen werken terwijl ze het wel kunnen.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:48

gummie schreef:
Nee, de essentie van dit topic wordt niet door iedereen begrepen :) Da's wat anders.

Ik denk dat iedereen dat beter begrijpt dan je denkt hoor. Jij vroeg je af waarom mensen meteen allerlei negatieve gedachten hebben over uitkeringstrekkers zonder dat ze weten wat de reden is dat iemand een uitkering krijgt.
Ik denk dat die discussie al lang en breed gevoerd is. Mensen zijn niet zo oppervlakkig als dat jij denkt,maar de negatieve verhalen mbt uitkeringstrekkers blijven langer hangen dan de positieve. Helemaal nu het er steeds meer worden en de economie steeds meer achteruit gaat en mensen die hard werken steeds minder overhouden.

Maar al met al kwam het er op neer dat jijzelf nogal sterke vooroordelen hebt...
Ik denk dat je beter gewoon had kunnen vragen hoe de leden van Bokt tegen uitkeringstrekkers aankijken. Dat was een stuk duidelijker en minder bevooroordeeld en suggestief geweest...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:49

vuurneon schreef:
Gummie, onbeleefde en gekke vraag misschien, maar heb jij een stoornis in het autistisch spectrum? :)

Nee hoor :) Ben niet autistisch :) Ben op zoek naar het ontstaan van vooroordelen :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:50

@gummie

russel kan nooit een profiteur mijn omdat ze van niemand geld krijgt.
Jij, ik niemand betaald voor haar.

Iemand die wel voorzien word van geld door een ander daar kun je ter discussie stellen of het noodzakelijk is of dat die persoon het wel gewoon makkelijk vind zo.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:50

gummie schreef:
Abiola schreef:
Misschien moet je dan even in jip en janneke taal uitleggen wat dan precies de essentie is volgens jou. Mij essentie is dat ik geen belasting wil betalen die niet willen werken.

Mijn essentie is dat mensen het niet willen werken verwarren met het niet kunnen werken, op basis van voorbeelden van mensen die niet willen werken terwijl ze het wel kunnen.

Dit is precies wat ik bedoel met een vooroordeel...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:51

Ja dat klopt toch?
gummie schreef:
Daaruit kun je de conclusie trekken dat er mensen zijn die het niet werken automatisch koppelen aan profiteren/ verkeerde mentaliteit.

Mijn conclusie is namelijk ook dat er mensen zijn die gestoord zijn en niks beters te doen hebben, en op Fok zitten.
Tja jeetje, nou en?

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:53

vuurneon schreef:

Ik dacht zelf aan Borderline...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:54

Laat ik het zelf maar anders stellen, ik vind dat mensen met uitkering die dagelijks rustig een uur naar het paard kunnen, ook daarvoor in de plaats vrijwilligerswerk kunnen doen. (1 keer paard vervangen door vrijwilligerswerk). En dat hoeft echt niet perse direct met mensen te zijn, maar ook met dieren zijn.
Het is geen keus om een ziekte te hebben, maar wel een keus hoe de dagen worden ingevuld als men ertoe in staat is. In plaats van alleen maar een eigen plezier, kan er ook voor worden gekozen om een ander een plezier te doen.
(let wel, in geval waar mensen activiteiten kunnen ondernemen)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:55

vuurneon schreef:
Laat ik het zelf maar anders stellen, ik vind dat mensen met uitkering die dagelijks rustig een uur naar het paard kunnen, ook daarvoor in de plaats vrijwilligerswerk kunnen doen. (1 keer paard vervangen door vrijwilligerswerk). En dat hoeft echt niet perse direct met mensen te zijn, maar ook met dieren zijn.
Het is geen keus om een ziekte te hebben, maar wel een keus hoe de dagen worden ingevuld als men ertoe in staat is. In plaats van alleen maar een eigen plezier, kan er ook voor worden gekozen om een ander een plezier te doen.
(let wel, in geval waar mensen activiteiten kunnen ondernemen)

Daar ben ik het wel mee eens ja :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:56

Mickyl schreef:
Dit is precies wat ik bedoel met een vooroordeel...

O, je bedoelt omdat ditmaal het woord "sommige" en "soms" is weggelaten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:56

Gummie, je hebt een detail gemist. Ik heb GEEN uitkering, ga daar ook niet op richten door bv bij een werkgever, ziek zwak en misselijk te gaan worden...ik werk af en toe voor het uitzendbureau en heb dan weer wat extra...werk idd dus part time omdat ik full time niet aan kan...dat gaat nou net weer niet...duidelijk??? Ben dus nooit van plan om met handje op te gaan staan....ben nu aan het studeren, en dat studiegeld dat probeer ik bij elkaar te verdienen...met de reden....Om voor mij zelf te beginnen..

Maar als ik een rechtenstudie achter mijn kaken zou hebben, dan wist ik het wel, dan had ik 20 jaar geleden al wat voor mij zelf op poten gezet....en dat natuurlijk ook part time......

De jonkies die dus denken dat ze niet kunnen, zullen over een x aantal jaren tot de conclusie komen dat ze het idd niet meer kunnen...en laat dat nu net mijn drijfveer zijn geweest en nog steeds.....

Ben overigens wel voortdurend bezig om gezond te leven...want lijf wil heus niet altijd mee hoor.

Ik ben overigens uitgeput geweest omdat ik niet van opgeven hou...maar draai weer mee ... en dat is dus wat ik bedoel...je hebt uiteindelijk nl je zelf er mee..

maar ik denk dat alleen Schrikdraad dat snapt......

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:57

Mickyl schreef:
vuurneon schreef:

Ik dacht zelf aan Borderline...

Maar goed dat je office manager bent ;)

Anoniem

Re: Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:00

Gummie, ik denk dat JIJ ondertussen genoeg stof tot nadenken hebt gekregen?? ;)

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:04

gummie schreef:
@ Mickyl: tis geen appels met peren vergelijken, je legt de nadruk op het verkeerde deel van de discussie.

Doe nog 1 poging om die vergelijking uit te leggen:

Russel zegt: ik ben chronisch ziek, werk parttime. Meer kan kennelijk niet. Voor minder kiest ze niet, omdat ze geen profiteur is. Mee eens???

Aanleiding voor dit topic was een meisje dat niet werkt en Wajong-uitkering ontvangt.
Zij is chronisch ziek of gehandicapt, werkt niet parttime, maar helemaal niet.
De conclusie die sommige mensen in haar geval automatisch trekken is: ze is een profiteur/ heeft de verkeerde mentaliteit. Mee eens??? (zo niet, bekijk dan even alle reacties op haar, en in dit forum)

In geval van Russel gaat men ervan uit dat ze geen profiteur is, dat ze de juiste mentaliteit heeft.
In geval van het andere meisje gaat men ervan uit dat ze wel profiteur is, dat ze niet de juiste mentaliteit heeft.

Van beide personen weten we niet wat hen mankeert. Het enige verschil tussen beiden is dat de een volledig niet werkt, en de ander parttime. Daaruit kun je de conclusie trekken dat er mensen zijn die het niet werken automatisch koppelen aan profiteren/ verkeerde mentaliteit.

Sorry maar ik vind echt dat je op een vreemde manier conclusies trekt.
Ten eerste was je aanleiding een topic van FOK. Je kan toch niet hun antwoorden meteen verhalen op de lezers van Bokt?? De lezers van Bokt hebben toch niks met het topic op FOK te maken? Hoe kan je ze dan over 1 kan scheren? Daarbij ging het topic op FOK op een gegeven moment niet meer over de TS maar over uitkeringstrekkers in het algemeen.

Citaat:
Het enige verschil tussen beiden is dat de een volledig niet werkt, en de ander parttime. Daaruit kun je de conclusie trekken dat er mensen zijn die het niet werken automatisch koppelen aan profiteren/ verkeerde mentaliteit.

Tuurlijk is dat niet het enige verschil. Het enige verschil is dat de 1 parttime werkt en geen enkele uitkering krijgt en dat de ander helemaal niet werkt en wel een volledige uitkering krijgt! Dat snap je toch wel hoop ik?
En daaruit kan je helemaal niks concluderen! En al helemaal niet de conclusie die jij trekt. Mensen koppelen niet werken en wel een uitkering trekken terwijl diegene eigenlijk wel kan werken, aan profiteren en verkeerde mentaliteit. Als iemand echt niet kan werken, dan is er niks aan de hand en zal niemand daarover vallen.

Ik hoop dat je het snapt, want op deze manier wordt discussieren erg moeilijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:07

Jessix schreef:
@ Russel, even uit nieuwgierigheid, ben jij alleenstaand? Moet jij echt alles zelf betalen van die 800 euro en kun je dan nog 2 paarden houden? Of heb je een partner?

Ik ben niet alleenstaand, maar je mag best weten dat het wegvallen van een inkomen van mij behoorlijk zwaar drukt en ik dus nu probeer om nog een inkomen te gaan vergaren door voor mij zelf wat op te gaan starten, dan kan ik ook mijn uren plannen. Mijn paarden heb ik aan huis staan, maar dat betekend wel dat op dit moment de paarden op de 1e plaats staan en wij zelf op de onderste..er moet nu ook geen wasmachine stuk gaan of de cv ketel...

ik weet dat dat trickie is...want op dit moment heb ik geen werk en dan heb ik wel eens een zucht....als ik die 800 verdien, dan is het de opengevallen gaten vullen.

Daarom snap ik wel als je 900 uitkering hebt, en er dan nog wat uurtjes bij kleunt dat dat best lekker is, want je bent nl wel heel de week in staat meer energie over te houden...overigens als ik werk, dan rij ik geen paard,.....kwestie van keuzes....

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:09

russel schreef:
Gummie, je hebt een detail gemist.Ik heb GEEN uitkering,

dat heb ik niet gemist hoor

ga daar ook niet op richten door bv bij een werkgever, ziek zwak en misselijk te gaan worden...

wat bedoel je daarmee?

ik werk af en toe voor het uitzendbureau en heb dan weer wat extra...werk idd dus part time omdat ik full time niet aan kan...

en zo zijn er ook mensen die parttime niet aankunnen, tijdelijk danwel voor altijd

dat gaat nou net weer niet...duidelijk???

Ja

Ben dus nooit van plan om met handje op te gaan staan....
ben nu aan het studeren, en dat studiegeld dat probeer ik bij elkaar te verdienen...met de reden....Om voor mij zelf te beginnen..

Maar sommieg mensen KUNNEN zelfs dat dus niet

Maar als ik een rechtenstudie achter mijn kaken zou hebben, dan wist ik het wel, dan had ik 20 jaar geleden al wat voor mij zelf op poten gezet....en dat natuurlijk ook part time......

k heb geen rechtenstudie achter de kaken, ik hem em moeten afbreken

De jonkies die dus denken dat ze niet kunnen, zullen over een x aantal jaren tot de conclusie komen dat ze het idd niet meer kunnen...en laat dat nu net mijn drijfveer zijn geweest en nog steeds.....

Ben overigens wel voortdurend bezig om gezond te leven...want lijf wil heus niet altijd mee hoor.

ik ook

Ik ben overigens uitgeput geweest omdat ik niet van opgeven hou...maar draai weer mee ... en dat is dus wat ik bedoel...je hebt uiteindelijk nl je zelf er mee..

Same here

maar ik denk dat alleen Schrikdraad dat snapt......

Nee, DAT snap ik.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:12

Mickyl schreef:
Tuurlijk is dat niet het enige verschil. Het enige verschil is dat de 1 parttime werkt en geen enkele uitkering krijgt en dat de ander helemaal niet werkt en wel een volledige uitkering krijgt! Dat snap je toch wel hoop ik? En daaruit kan je helemaal niks concluderen!

Joepie, dan zijn we het dus EENS!!!!! *\o/*

en dan begrijp je waarom ik me richt tot uitspraken die daar WEL iets uit concluderen, zoals ik die al heb aangegeven meerdere malen :) Of dat dan weer niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:22

Gummie, dat sommige van jouw he...laten we het gewoon over jouw hebben, dat praat wat makkelijker...kennelijk wil jij ook elke zin uitgelegd hebben...en dan kan ik niks met sommige.......

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:25

Jessix schreef:
Maar je hebt ook geen twee paarden toch?

Dus wel, 2 pony's volpension bij een boer. Staat in mijn eerste post een paar hoger op vorige pagina.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:28

gummie schreef:
Mickyl schreef:
Tuurlijk is dat niet het enige verschil. Het enige verschil is dat de 1 parttime werkt en geen enkele uitkering krijgt en dat de ander helemaal niet werkt en wel een volledige uitkering krijgt! Dat snap je toch wel hoop ik? En daaruit kan je helemaal niks concluderen!

Joepie, dan zijn we het dus EENS!!!!! *\o/*

en dan begrijp je waarom ik me richt tot uitspraken die daar WEL iets uit concluderen, zoals ik die al heb aangegeven meerdere malen :) Of dat dan weer niet?

Hoe kun je nou zeggen dat we het eens zijn als je daarvoor iets heel anders zei?
Citaat:
Het enige verschil tussen beiden is dat de een volledig niet werkt, en de ander parttime. Daaruit kun je de conclusie trekken dat er mensen zijn die het niet werken automatisch koppelen aan profiteren/ verkeerde mentaliteit.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:34

Met sommige wordt vanaf het begin al gedoeld op de personen in onze samenleving die uitspraken doen zoals die ik heb geciteerd. Dat betekent per definitie dat de mensen die zulke uitspraken niet doen zich niet aangesproken hoeven te voelen.

De uitspraken, zoals al meerdere malen aangehaald, hebben o.a. betrekking op mentaliteit (lui zijn) en arbeidsethos (lekker veel vrije tijd, niet hoeven werken).

De uitspraken zijn gericht op een personen waarvan de achtergrond niet bekend is.

De vraag is dus, uitgaande van bovenstaande twee feiten (de gedane uitspraken zoals geciteerd/ het ontbreken van informatie over de persoon op wie de uitspraken zich richten):
wat is er de verklaring voor dat mensen zich met die uitspraken richten tot mensen waarvan zij over geen enkele informatie beschikken.
Mijn stelling was vervolgens: kan het wellicht iets zeggen over hun eige mentaliteit of arbeidsethos.

Het gaat dus niet over het doen van deze uitspraken richting een persoon waarvan bekend is dat die misbruik maakt van he systeem. Dan zou ik dit topic namelijk niet gestart zijn.

Welk deel hiervan is autistisch, borderline, of behoeft nog verdere uitleg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:36

Ik denk dat je mijn post net gemist hebt..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:38

russel schreef:
Ik denk dat je mijn post net gemist hebt..

Geef jij antwoord op bovenstaande, zal ik je uitgebreid al je vragen beantwoorden (die voor dit topic total niet van belang zijn overigens)