Helft Nederlanders is te dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:08

XmissdaphX schreef:
En dan loop ik te zeiken met mijn maatje 36, dat er wel wat vetjes vanaf mogen :o

Best wel ja!

Ik vind eigenlijk dat zorg er moet zijn voor iedereen. Ik heb 'het geluk' dat ik ze weinig nodig heb. Maar ik heb daar eens over zitten discussieren met iemand die al 2 open hart operaties had gehad. En wat die zei: "Bedankt, dat je hebt meebetaald! Je hebt er mijn leven mee gered." En zo is het wel! Dus ik ben er fel op tegen dat we nu ook al mensen die niet roken, niet drinken, goed gewicht hebben enz. een eigen verzekering zouden hebben. Dan regel je dat toch zelf? Als je een hoger eigen risico accepteert, ben je goedkoper uit. :J

Mareng

Re: Helft Nederlanders is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:52

Om af te vallen, hoef je niet hard te lopen.. stevig doorwandelen is veel gezonder! Een fiets heeft iedereen en trap lopen kan je ook overal... Veel mensen hebben altijd maar smoesjes... Zoals geen tijd enzo.. Iedereen heeft 24 uur per dag, gewoon inplennen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:25

idefix4 schreef:
Quellian: Dat wist ik natuurlijk niet. Sorry als ik je pijn heb gedaan met mijn opmerking.

Ik heb wel gelezen dat snoepen ook gezien moet worden als een verslaving. Zie het in perspectief. Het vergt moed om als zwaargewicht af te willen vallen. En tja, het is net als al die andere dingen dus ook gewoon een verslaving, waar je niet zo maar van af komt.
Aillil: Zo zie ik het idd ook. :j Als je dat wil tegengaan, moet je dat echt zélf willen en dan moet het je niet opgelegd zijn door een ander. Dan kan je het namelijk niet afleren.

Net als dat bij roken de behoefte naar nicotine er is en om iets in je vingers te hebben, kan je dat heel goed ook met snoepen hebben. Dan móet je die suikers hebben. Iets te kauwen. Ik herken dat wel. Als je het dan doorgeslikt hebt, voelde ik me wel heel schuldig. Ik ben een enorme snoepkont. Zodra ik me ga vervelen, grijp ik in de snoeppot. Die gewoonte moet je afleren. En ja, ik ben dus ook 14 kilo afgevallen met dank aan prof. hulp. Toen ik die hulp had, was het ongelooflijk moeilijk voor mij om me aan de regels te houden. Maar toen ik een hand kreeg en te horen kreeg, dat ik niet meer hoefde te komen, ging de knop om en kon ik me daarna moeiteloos aan de regels houden en sindsdien ben ik niet meer aangekomen. Maar zo eens in de zo veel tijd, als mijn hormonen aan de sjees gaan, nou, dan is geen blok chocolade voor me veilig! :o En ik moet ook geen snoep kopen, want dat gaat dus echt op! Maar dat weet ik van mezelf, dus tja, ik koop het zo min mogelijk.

Goeie seks kost overigens wel heel veel caloriën toch? :j Dat laat ik toch echt niet schieten! _O-

Ik hoorde laatst een man zeggen: Goed gereedschap hangt onder een afdak. Mijn repliek? Een goede haan is niet vet! *D

Even als aanvulling: een suiker- of vetverslaving is in essentie anders dan een nicotineverslaving. Als je zin hebt in een sigaret en je rookt 'm niet dan verdwijnt die zin vanzelf vrij snel. Als je trek hebt in eten en je eet niks, dan wordt de trek niet minder. Met roken kun je van het ene op het andere moment stoppen zonder dat je jezelf daarmee in de problemen brengt, maar met eten kun je beter niet ineens voor altijd stoppen.

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:38

Een interessante discussie is er gaande, graag deel ik mijn visie ook met jullie.
Sinds 2 jaar ben ik aan het proberen er min. 5 kg af te krijgen. Ik ben net iets te zwaar en heb een net iets te hoog vetpercentage. Als ik 5 kg zou afvallen zit ik aan de max grens. In die 2 jaar heb ik vanalles geprobeerd en er uiteindelijk nog niet in geslaagd. Sinds kort ben ik er achtergekomen dat dit ligt aan mijn eigen discipline en aan mijn kennis wat betreft voeding en bewegen.

Om gezond te leven en een gezond gewicht te behouden is gezonde voeding en de juiste beweging het belangrijkste. Ik kan het ene niet los van het andere zien.

Ook is het zo dat er verschillende types zijn qua mens waardoor het voor de ene persoon makkelijk is om opgewicht te blijven en gewicht te verliezen als voor de andere. Genen en lichaamsbouw spelen hier absuluut een rol. En wat Ohjajoh ook aangaf is de stressfactor in ons leven ook een graadmeter. Het stresshormoon cortisol zorgt er inderdaad voor dat je niet afvalt maar dat je lichaam zich vasthoud en reserves opbouwt. En dat cardio oefeningen (bij langere tijdsduur) ook kan zorgen voor afgifte van cortisol in je lichaam.

Daarom zeg ik: Kennis van zaken, inzicht in je eigen lichaamsbouw en vooral dscipline is erg belangrijk, maar afvallen is voor iedereen weggelegd (ziektes en handicaps erbuiten gelaten want ik ben geen doktor)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:43

Ik kan echt heel veel zin hebben in snoep en als het niet in huis is best met mijn nagels het behang van de muren willen krabben, maar ook dat gevoel gaat weg, als ik het lang genoeg negeer. Het is de afgelopen jaren ook wel minder geworden. Ik kan het heel goed opzij zetten, net als met roken. En die mensen hebben toch ook pleisters enzo? Anders blijft de drang om nicotine tot zich te willen nemen er ook. Ik begrijp dus niet helemaal wat je bedoelt Lovely?

Wollie: Ik heb gelijnd dmv veel te drinken en 2x per week licht te sporten in een verwarmde cabine. Ik werd er niet eens moe van! Dat werd ik pas van mijn paard erna. Maar idd je moet zelf willen afvallen de discipline kunnen opbrengen. Als je zelf wil, is dat makkelijker, dan dat je moet van een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:46

Idefix, heel simpel: als je niet eet ga je dood (uiteindelijk) als je niet rookt niet.

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:49

Ik weet ook dat bepaalde koolhydraten/suikers eten de behoefte tot het opnemen van meer suikers triggert. Producten met koolhydraten met een lage glycemische index zullen dat gevoel veel minder afgeven en helpen ook nog eens mee met de vertverbranding zoals diverse groenten etc.

Als ik een keer een zondig momentje heb, bijv als je pizza of frietjes eet, dan blijf ik de dagen erna nog steeds zin hebben hierin, als ik dit junkmomentje oversla of maar een hele kleine hoeveelheid hiervan eet en maar 1 keer per week dan is dit beter te controleren. Tja, niemand zegt dat gezond eten en afvallen leuk is, maar ik heb voor mezelf gekozen en ik wil nog heel lang met dit lichaam doen + ik wil tevreden zijn als ik in de spiegel kijk...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:49

idefix4 schreef:
Quellian: Dat wist ik natuurlijk niet. Sorry als ik je pijn heb gedaan met mijn opmerking.

Ehm... waar ging dit over? Heb ik een opmerking gemist die me moest kwetsen? :o

Ik ben onlangs gestopt met roken (ik voel me slachtoffer |( ) en vind dat véél moeilijker dan afvallen.
Stoppen met roken is in de therorie heel simpel; geen sigaret meer opsteken.
Diëten is theoretisch moeilijker, want inderdaad, je kunt niet stoppen met eten, dus je bent constant keuzes aan het maken.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:54

Diva92 schreef:
Iedereen leeft zoals die wil, helemaal akkoord.

Zoals jouw posts op mij overkomen ben jij helemaal niet akkoord met de stelling dat iedereen leeft (en mag leven) zoals hij of zij wil. Want je vindt dat wie kiest voor een ongezonde levensstijl en (mede) daardoor ziek wordt, niet onder dezelfde voorwaarden geholpen zou moeten worden als iemand die ziek wordt om een reden die niets met zijn of haar levensstijl te maken heeft.

Die mening respecteer ik volkomen, net zoals jouw eigen keuze voor een levensstijl. Ik ben het gewoon niet met je eens dat iemand die door een bepaalde levensstijl ziek wordt minder recht heeft op zorg die wordt betaald uit de gemeenschappelijke pot. Iemand die ervoor kiest om veel te veel eten en daardoor te dik wordt, heeft misschien een maagverkleining nodig. Iemand die ervoor kiest op een paard te gaan zitten en er af valt, raakt daardoor misschien invalide en heeft een rolstoel nodig. Ik zie daar geen verschil tussen (beide keuzes in levensstijl leiden tot ziektekosten). Niet iedereen die op een paard klimt heeft een rolstoel nodig, maar net zo goed heeft niet iedereen die stelselmatig te veel eet een maagverkleining nodig. Blijkbaar is er voor jou wel verschil tussen deze voorbeelden. Dat kan en mag en is helemaal prima, maar het betekent dus ook dat jij niet vindt dat iedereen een vrije keuze heeft in levensstijl (mensen met een 'verkeerde' levensstijl hebben dan namelijk minder recht op vergoeding van zorgkosten). En ook dat mag je uiteraard vinden. Alleen denken heel veel mensen daar anders over, waardoor we (gelukkig) nog steeds een sociaal zorgstelsel hebben waarin iedereen mee mag doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:23

Stoppen met roken is ook moeilijker de eerste 3 maanden, maar daarna wordt het steeds makkelijker :). Het trek-in-peuk gevoel verdwijnt echt na een minuut of 5 en komt geleidelijk steeds minder vaak terug.

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:29

Ben ik blij dat ik nooit begonnen ben! ;)
Maar zo heeft iedereen wel zo z'n verslavingen denk ik...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:47

XmissdaphX schreef:
Anorexia heeft niks met eten te maken :n
Meer over een controle wat je zelf helemaal kan sturen..

Maar dat úit zich door niet-eten. Net zoals dat faalangst, of angstaanvallen, of een depressie zich kunnen uiten in teveel eten. En hoe weet jij, of de zorgverzekering, of iemand zich écht vrijwillig "vetmest" of dat daar een veel dieper probleem aan ten grondslag ligt? (waar die persoon zich zelf misschien niet eens van bewust is, want huisartsen/vrienden/mensen op internet gaan er vanuit dat jij je "lekker vetmest", en dat je gewoon minder moet eten en meer moet bewegen, en denken niet zo snel aan een psychische oorzaak.)

Er zijn ook mensen met ondergewicht die een verkeerde levensstijl hebben. Geen tijd maken om te eten, geen zin hebben, geen geld eraan uit willen geven. Levert ook klachten op, en kost ons dus ook geld. Moet die hele groep dan ook meer gaan betalen? Anders is het behoorlijk discriminerend voor mensen met overgewicht.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:24

maura schreef:
Diva92 schreef:
Iedereen leeft zoals die wil, helemaal akkoord.

Zoals jouw posts op mij overkomen ben jij helemaal niet akkoord met de stelling dat iedereen leeft (en mag leven) zoals hij of zij wil. Want je vindt dat wie kiest voor een ongezonde levensstijl en (mede) daardoor ziek wordt, niet onder dezelfde voorwaarden geholpen zou moeten worden als iemand die ziek wordt om een reden die niets met zijn of haar levensstijl te maken heeft.

Die mening respecteer ik volkomen, net zoals jouw eigen keuze voor een levensstijl.

Om op dat eerste deel te reageren: van mij leeft iedereen zoals die wil inderdaad. Ik heb alleen een probleem met de logica, als je bijstand nodig hebt door iets waar je niet aan kan doen dan krijg je vaak maar gedeeltelijke tegemoetkoming of helemaal niks. Als je daarentegen kwalen krijgt doordat je heel erg ongezond leeft en dan alles krijgt terugbetaald (zoals bijvoorbeeld het plaatsen van en maagring en al de bijkomende kosten) dan zit er iets fout. Of vind jij het mss normaal dat mensen die voor kanker een bijkomende behandeling nodig hebben maar dat ze die zelf moeten betalen en mensen die een maagring laten zetten wel een heel gulle tegemoetkoming krijgen?
Nog even ter verduidelijking ik heb het hier over mensen die een maagring moeten hebben door hun eigen toedoen, ik mik hier niet op anderen.

Langs mijn kant lijkt het mij moeilijk te geloven dat jij mijn levensstijl respecteert als je er meteen vanuit gaat dat ik dit voor een ander doe, in mijn ogen is dat een redelijk grof vooroordeel. Dus alle mensen die gezond eten en genoeg bewegen doen dit niet voor zichzelf? Ze zijn dus eigenlijk oppervlakkige mensen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:30

Diva92, ik begrijp je volkomen, máár leven betekent risico's en het is niet aan ons om te bepalen welke risico's iemand mag nemen of welke ziekte iemand mag/kan krijgen.
Ik betaal bv ook niet graag mee aan de nieuwste verkeersdrempels en veel mensen willen ook niet graag mee betalen aan mijn toeslag voor de kinderopvang of de kinderbijslag. Maar goed, we leven in een maatschappij.
Als jij een trap van een paard in je gezicht krijgt en de komende jaren cosmetische operaties krijgt op kosten van de verzekering, dan zou jij het ook niet op prijs stellen als iemand zegt: 'ja joh, rot voor je, had je maar niet bij dat paard in de buurt moeten komen'.
Nogmaals, ik snáp je frustraties over bepaalde onderwerpen (maagband bij zelf te dik gegeten, behandeling bij wellicht longkanker door roken?), maar er wordt ook voor jóu betaald.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:45

Ik heb er niks op tegen dat ze geholpen worden in essentie maar dan moet je evenwicht vinden in het systeem. En dat is er in dit geval niet. Ik snap perfect dat niemand in een glazen stulp leeft (dat is voor iedere persoon onleefbaar) en ik ben heel blij dat ons systeem iedereen ondersteuning biedt maar de logica van aan wie hulp wordt geboden lijkt mij zoek.
Trouwens het voorbeeld van kanker had niks te maken met longkanker door roken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:57

Ik vind je denkwijze erg zwart wit.
Als een maagband kan zorgen voor gewichtsafname en daardoor andere kwalen (zoals hartkwalen, vaatziekten, diabetes, etc) kan voorkomen, dan is er toch alweer een hoop bespaard?
Je kunt die maagband a 2500 euro wel weigeren als verzekeraar zijnde, maar de overige kwalen zijn ook niet gratis.
Daarbij... niet iedereen krijgt 'zomaar' een maagband.

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:59

Ik denk dat het wat kort door de bocht is om te zeggen dat mensen moeten afvallen, omdat anders de ziektekosten te hoog worden. Dat je je verongelijkt voelt dat je betaald voor andermans zorg, of dat anderen liever niet betalen voor jouw zorg.
Toch is overgewicht coherent aan een verslechterde gezondheid, en zijn diverse kwalen direct te wijten aan een slecht eetpatroon. Dan is het toch niet gek dat mensen worden aangespoord om hun eetgedrag te veranderen? Zeker niet als steeds meer mensen in NL een verslechterde gezondheid hebben door hun eetgewoonten. We willen met z'n allen zo laag mogelijke kosten hebben voor gezondheidszorg, dus als je iets kan voorkomen is dat mooi meegenomen.

Zo wordt voor veel gezondheidskwalen en ziekten gezocht hoe het voorkomen kan worden of behandeld. Oorzaken van een ziekte worden opgespoord en tegengegaan.
Voor sommige ziektes (diabetes, metabole stoornissen etc. etc.) betekent dat, dat mensen anders moeten eten, ik vind dat dat gevraagd mag worden van iemand. Het is absurd dat iemand zelf niet werkt om een ziekte te voorkomen, maar wel de behandeling wil.

Uiteraard zijn er mensen met eetstoornissen, maar heb je die echt of praat je die jezelf aan? Het is ook wel erg makkelijk om je daar achter te verschuilen. 'Ik ben nou eenmaal zo, ik kan niet veranderen', voor een groot deel ook zwakte.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:43

Diva92 schreef:
Om op dat eerste deel te reageren: van mij leeft iedereen zoals die wil inderdaad. Ik heb alleen een probleem met de logica, als je bijstand nodig hebt door iets waar je niet aan kan doen dan krijg je vaak maar gedeeltelijke tegemoetkoming of helemaal niks. Als je daarentegen kwalen krijgt doordat je heel erg ongezond leeft en dan alles krijgt terugbetaald (zoals bijvoorbeeld het plaatsen van en maagring en al de bijkomende kosten) dan zit er iets fout. Of vind jij het mss normaal dat mensen die voor kanker een bijkomende behandeling nodig hebben maar dat ze die zelf moeten betalen en mensen die een maagring laten zetten wel een heel gulle tegemoetkoming krijgen?

Ik lees hier twee verschillende dingen: namelijk of iemand die niet al het mogelijke gedaan heeft om een ziekte te voorkomen recht heeft op zorg, en of iemand die ongewild ziek is geworden alle bestaande behandelingen volledig vergoed zou moeten krijgen. 't Is niet dat ik niet snap dat het zuur lijkt als je die dingen één op één vergelijkt, maar volgens mij is dat geen realistische vergelijking. Het zorgsysteem is niet gebaseerd op individuele gevallen, maar op de grootste groepen. Eén van de vervelende bij-effecten daarvan is dat je minder of minder geschikte zorg (vergoed) krijgt naarmate je een minder voorkomende aandoening hebt. Even een minder gevoelig voorbeeld: als je astma hebt kun je middel X vergoed krijgen, omdat dat volgens de statistieken afdoende werkt bij astma. Heb jij als astmapatiënt toevallig net iets meer baat bij middel Y, dan mag je best middel Y gebruiken, maar dat krijg je dan niet vergoed. Omdat er niet genoeg geld is om alle middelen te vergoeden en de meeste astmapatiënten baat hebben bij middel X. Dat is een keuze die gemaakt wordt per ziekte en per middel met een hele lijst voorwaarden, en daarom kan het voorkomen dat je als overeter in aanmerking komt voor een maagband en als kankerpatiënt niet voor een specifieke behandeling. Het effect is zuur, maar de oorzaak zit 'm er echt niet in dat ergens iemand zit die vind dat overeters belangrijker zijn dan kankerpatiënten.

Diva92 schreef:
Langs mijn kant lijkt het mij moeilijk te geloven dat jij mijn levensstijl respecteert als je er meteen vanuit gaat dat ik dit voor een ander doe, in mijn ogen is dat een redelijk grof vooroordeel. Dus alle mensen die gezond eten en genoeg bewegen doen dit niet voor zichzelf? Ze zijn dus eigenlijk oppervlakkige mensen?

Dan is er sprake van een misverstand, want ik ga er helemaal niet van uit dat jij een levensstijl hebt gekozen voor een ander, juist integendeel. Ik probeerde in mijn eerste reactie op wat jij schreef - door een aantal vragen te stellen waarop het antwoord nogal voor de hand ligt - juist duidelijk te maken dat het meten met twee maten is als je vind dat jij je eigen levensstijl mag kiezen voor jezelf, maar tegelijk vindt dat iemand die teveel eet een andere levensstijl zou moeten kiezen omdat diegene anders anderen mogelijk op kosten jaagt. Volgens mij doet iedereen vrijwel alles voor zichzelf en heeft dat met oppervlakkigheid niets te maken, wel met de aard van het beestje. Is trouwens ook niks mis mee en al helemaal niet als je behalve met jezelf ook nog een klein beetje rekening houdt met de effecten van wat je doet op een ander.
Ik vind het trouwens vervelend dat je allerlei conclusies trekt over wat ik denk en vooroordelen die ik zou hebben in plaats van gewoon even te vragen of je goed begrijpt wat ik bedoel. Als je even zou doorvragen zou je gewoon te horen krijgen hoe het zit en zou de toon van de discussie naar mijn idee leuker blijven.

Er zijn tientallen goede argumenten te verzinnen om de vrijheid van mensen om hun eigen levensstijl te kiezen te beperken. Gezien de wereldwijde problemen die samenhangen met de overmatige vleesconsumptie in het westen zijn er heel veel goede argumenten om minder vlees te gaan eten. Niet zolang geleden was er sprake van dat overheidsgeld gebruikt zou worden om mensen te stimuleren minder vlees te eten, maar dat idee is afgeschoten omdat dat een te grote inmenging van de overheid in de persoonlijke vrijheid van de burgers zou zijn. En daar ben ik het volkomen mee eens, terwijl ik zelf al meer dan 20 jaar vegetariër ben. Ieder eigen vrije keuze, maar ook: ieder gelijke rechten op zorg. En ik weet geen beter systeem om die zorg gelijkmatig te verdelen dan hoe het nu gebeurt: door een afweging te maken in ernst van de aandoeningen en de hoeveelheid mensen die daarmee te maken krijgt. Ik weet heel goed dat dat betekent dat er gevallen zijn waarin mensen niet de allerbeste mogelijke zorg krijgen voor hun ziekte, tenzij ze die zorg zelf kunnen betalen. Dat is heel erg, maar ook onvermijdelijk zolang het beschikbare zorgbudget kleiner is dan onze gezamenlijke ziektekosten.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:00

Hoewel ik niet de slankste ben voel ik me hier prima bij. Ik rook niet(heb astma dus heel verstandig),drink niet veel en beweeg voor mijn werk redelijk wat. Pak geregeld de fiets i.p.v. de auto en wandel met de hond,ben vaak met mijn paarden bezig. Ben eigenlijk verder nooit ziek. Wel houd ik van lekker eten,maar ik ben geen snoeper,alleen voor chocola doe ik een moord,dus dat heb ik dan ook nooit in huis. Ik val ongetwijfeld in de categorie Nederlanders die te zwaar zijn,maar ik ga niet op dieet want ik eet best gezond en beweeg voldoende. Ik zie genoeg slanke mensen die eruit zien of ze elk moment dood neer kunnen vallen van de stress,en ik denk dat stress je eerder vermoord dan overgewicht,al moet het natuurlijk niet teveel uit de hand lopen. God, je kunt je tegenwoordig overal wel druk over gaan maken,je leeft maar een keer,geniet ervan,en laat je niet gek maken door allerlei onderzoeken over alles wat slecht voor je is. Gebruik gewoon je gezond verstand.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:03

maura schreef:
Dan is er sprake van een misverstand, want ik ga er helemaal niet van uit dat jij een levensstijl hebt gekozen voor een ander, juist integendeel. Ik probeerde in mijn eerste reactie op wat jij schreef - door een aantal vragen te stellen waarop het antwoord nogal voor de hand ligt - juist duidelijk te maken dat het meten met twee maten is als je vind dat jij je eigen levensstijl mag kiezen voor jezelf, maar tegelijk vindt dat iemand die teveel eet een andere levensstijl zou moeten kiezen omdat diegene anders anderen mogelijk op kosten jaagt. Volgens mij doet iedereen vrijwel alles voor zichzelf en heeft dat met oppervlakkigheid niets te maken, wel met de aard van het beestje. Is trouwens ook niks mis mee en al helemaal niet als je behalve met jezelf ook nog een klein beetje rekening houdt met de effecten van wat je doet op een ander.
Ik vind het trouwens vervelend dat je allerlei conclusies trekt over wat ik denk en vooroordelen die ik zou hebben in plaats van gewoon even te vragen of je goed begrijpt wat ik bedoel. Als je even zou doorvragen zou je gewoon te horen krijgen hoe het zit en zou de toon van de discussie naar mijn idee leuker blijven.

Okee, dan is er een misverstand maar ik vond het in eerste instantie heel vervelend dat je het deed overkomen (voor mij in ieder geval) dat een gezonde levensstijl niet voor jezelf kon zijn.
Om de toon dan toch weer enigszins luchtiger te krijgen wil ik er toch even op wijzen dat mijn reactie in de eerste instantie kwam doordat men gehandicapten en ouderen ervan ging beschuldigen dat zij meer kosten aan de maatschappij dan het "kleine beetje dikken". Ik vind persoonlijk meer dan de helft van een bevolking geen klein deel meer. Oudere mensen dragen vaak heel veel bij aan de ziekenkas maar krijgen vaak heel weinig terug (ik zie dit onder andere bij mijn grootouders) en mensen met een handicap die zouden vaak blij zijn van niet te moeten afhangen van anderen. Die reactie vond ik dus redelijk misplaatst. Ik snap ook wel dat er wel meer niet eerlijk is in onze maatschappij en dat het niet zo maar op 1,2,3 kan worden opgelost maar dat houdt mij nog niet tegen van het even aan te kaarten, lijkt mij.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:12

Dik zijn/ ongezond eten is inherent aan onze haastige maatschappij en veranderende tijden.
Neem nou vroeger, dat de mensen warm aten tussen de middag en 's avonds alleen een kleine maaltijd. Daar is nu geen tijd meer voor.
Maaltijden zoals vroeger gegeten met pure ingredienten, kosten ook veel tijd. Je kan je toch haast niet meer voorstellen dat je anderhalf uur in de keuken staat om een warme lunch klaar te maken.

Ook is natuurlijk alles overal verkrijgbaar: als je gaat tanken is de verleiding groot om ook snoepies mee te nemen, in de winkel liggen de lekkere dingen zo dicht mogelijk bij de kassa.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:56

Diva92 schreef:
vind persoonlijk meer dan de helft van een bevolking geen klein deel meer.

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar júist omdat meer dan de helft van de bevolking het risico loopt om gezondheidsproblemen te krijgen door overgewicht ontstaat hier een maatschappelijke discussie over! Dat zijn nu precies de risico's waar de verzekeraars (en daarmee ons gezamenlijk zorgstelsel) rekening houden. En daarom zie je dit onderwerp heel geleidelijk meer ter discussie komen, tot het echt op de politieke agenda staat en er misschien inderdaad wel een punt gemaakt gaat worden van de vraag of we allemaal dezelfde rechten hebben op zorg. Want in het huidige economische klimaat groeit ook het gat tussen onze gezamenlijke ziektekosten en de pot geld die we gezamenlijk vullen om de zorg te betalen. Dus ik zeur misschien wat door, maar ik vind het gewoon heel erg belangrijk om je te realiseren wat het betekent om te vinden dat iedereen gelijke rechten heeft op zorg of om te vinden dat wie een ongezonde levensstijl kiest minder recht heeft op zorg. Welke mening je hebt maakt niet uit, maar bedenk goed wat een mening betekent. Als de meerderheid vindt dat de overheid mensen mag aanspreken op levensstijl dan is dat ook gewoon democratie, maar het is jammer als mensen met de beste bedoelingen een standpunt innemen en pas later ontdekken wat dat precies voor gevolgen heeft. Ik beweer overigens niet dat dat voor jou geldt, ik reageer uitsluitend op wat jij schrijft en vermeld daar bewust zo goed mogelijk bij hoe dat op mij overkomt.

Om een voorbeeld te geven: dat iedereen recht kreeg op een rookvrije werkplek betekende dat in de horeca helemaal nergens meer gerookt mocht worden. Heel veel mensen waren het eens met de rookvrije werkplek, maar hadden geen enkel bezwaar tegen roken in de kroeg als de kroegbaas dat zelf goed vond. Iemands kroeg werd ervaren als privé, waar de baas zelf de regels zou moeten mogen bepalen. De hele ellende met kleine kroegjes die veel inkomsten verloren en later alsnog de asbakken mochten terugzetten zou zijn voorkomen als er van tevoren iets langer was verder gediscussieerd over de precieze gevolgen van het recht op een rookvrije werkplek en meer mensen (kiezers) zich hadden gereliseerd welke gevolgen dat had voor hun eigen stamkroeg. (voor de goede orde, ik ben niet vóór roken op het werk, ben allang blij dat ik er zelf van af ben. Ik ben wel tegen te veel bemoeienis van de overheid met zaken waar burgers prima zelf een beslissing over kunnen nemen)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:11

Diva92: En wat nou, als je altijd gezond hebt geleefd en getroffen wordt door een stoel met houtworm? Dan had je die stoel maar even moeten checken, want elke houtsoort kan getroffen worden door houtworm. :j Eigen schuld...

Ik leef ook heel gezond, drink af en toe omdat ik best een glaasje lust, snoep graag, rook niet (ga ik doen als ik dood ben, ik wil niet de grond in. :n) En toch betaal ik netjes mijn zorgpremies. Het is mooi dat het er is. Prima dat ik dan geen hulp nodig heb, maar die ander kan wel zijn zware operaties ondergaan, omdat we er als maatschappij aan bijdragen dat iedereen dezelfde hulp krijgt. Ik ben ongelooflijk liberaal, maar daarin mag naar mijn mening níet worden bezuinigd of gestreept. Ja, steun om homofilie te ontkennen, omdat dat moet bij bepaalde religies, dát mogen ze van mij schrappen. Maar voor de rest moet iedereen gewoon de zorg kunnen krijgen die hij of zij nodig heeft. Als je het daar niet mee eens bent: Neem dan meer eigen risico, dan hoef je ook niet zo veel te betalen. Jij hebt het immers niet nodig hè?

Als we gaan strepen, hoe ver moet je dan gaan? Dan moet je eigenlijk elke ruiter ook uitsluiten van bepaalde zorg. Ze nemen immers moedwillig een risico. Helemaal degenen die zonder cap of BP rijden. (ik val ook in de laatste groep.) Mensen maken keuzes in hun leven. Dat heet immers leven. Als je dan een verkeerde keuze maakt, is zo'n vangnet mooi.

Quillian: Ik was die van het alcoholismevoorbeeld en las daarna pas, dat je daar meer ervaring mee hebt opgedaan dan ik. Daarin wilde ik je niet voor je hoofd stoten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:18

Voetballen. Heel veel mensen doen dat, maar het zorgt ook voor heel veel gewonden. En nog veel meer kosten aan politiemacht.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:07

Even een vraagje tussendoor:

Ik lees hier ervaringen van mensen die met succes kilo's zijn kwijgeraakt en ervaringen van mensen bij wie die kilo's weigeren te vertrekken. Het valt me op dat meerdere mensen zeggen dat bewustwording én de juiste manier vinden heel belangrijk zijn. Daarbij zie ik regelmatig programma's over afvallen op TV en daarbij valt ook iets op: de kandidaten krijgen vaak meer begeleiding dan alleen eten en sporten. Ze krijgen ook mentale begeleiding, soms van een psycholoog, soms van een mental coach, soms van iemand die ze een goede lichaamshouding aanleert, tot aan haar en stylingadvies aan toe. En die mensen komen gelukkiger, zekerder én nuttiger voor de maatschappij uit zo'n traject dan ze er in gingen.

Weet iemand in hoeverre 'hulp bij afvallen' wordt vergoed? Het lijkt mij behoorlijk demotiverend als je consulten bij een professionele diëtist en de sportschool en een compleet nieuwe garderobe zelf moet betalen en ook geen aanspraak kunt maken op hulp bij het accepteren van je lichaam en eventueel het leren omgaan met je nieuwe lijf. Of ben ik nu zo'n watje?