De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:54

Ik maak extra aantekeningenbladen voor mijn lln omdat ze het zo uit het boek niet snappen (natuurkunde). Ik maak proeftoetsen met mijn eindexamenleerlingen. Ik bespreek duidelijk wat ze kunnen verwachten en herhaal dan belangrijke opdrachten met ze. Kost allemaal extra tijd. Maar goed, ik ben blijkbaar gek dat ik dat doe :+ ik maak zo extra uren werk op die manier.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:55

Zonnetje81 schreef:
Al die zelfstudie is volgens mij gekomen met de tweede fase, net na mijn tijd.....

Ja klopt, was volgens mij gewoon een smoes om andere problemen te verdoezelen als je het mij vraagt.
De leraren die wel nog volop lesgaven e.d. waren ook heel erg tegen de 2e fase althans hoe er mee omgegaan werd.
Zo werd bij ons biologie en algemene natuurwetenschappen door 1 en dezelfde leraar gegeven.
Geweldige man met passie voor zijn vak, iedereen kon het volgen, maar ook hij wist wanneer we even rustiger aan konden doen etc.
De lessen waren nooit saai en iedereen ging er met plezier naar toe.
Dan hadden we nog een wiskunde leraar ook tegenwoordig met pensioen geloof ik die ook geweldig uitlegde, ok ik snapte er niets van maar dat kwam niet door die leraar ik heb dyscalculie en snapte de verbanden gewoon helemaal niet.
Dan nog een natuurkunde leraar die ik in de 3e heb gehad ik kan je vertellen nog nooit heb ik zoveel gelachen in de lessen en veel natuurkundige dingen snap ik nu zelfs nog door zijn mega goede uitleg. Ik stond een 8 voor natuurkunde. Toen kregen we een andere lerares die meer was van het boeken pakken, huiswerk maken en ik zit achter mijn laptop. En als je iets vraagt wordt ik nog boos ook. Hoef denk ik niet te vertellen wat dat met mijn punt deed.
En per jaar ging het harder achteruit.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:56

Mijn lessen zijn voorbereid.
En Paddenpad, ik weet niet waarom je zo doet. Heb je het misschien niet zo leuk op school?
Ik hoop het niet maar je lost het niet op door hier zo boos te doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:56

dejavu schreef:
Zonnetje81 schreef:
Al die zelfstudie is volgens mij gekomen met de tweede fase, net na mijn tijd.....
Ja, klopt. Toen kwamen de zelfstudie-uren en het veld riep al dat de leerlingen dat niet kunnen. Niet per se omdat ze niet willen, maar echt omdat ze niet kunnen vanwege de hersenen die nog niet klaar is met ontwikkelen.

Onze school zit eraan te denken om die uren af te schaffen. Nu zijn wij een ontzettend conservatieve school en daar ben ik best wel trots op. :)
Lijkt me mooi om, waar mogelijk, als school te kijken welke onderwijsvernieuwingen wel en niet bij je passen. Dat gaat eigenlijk niet, maar eigenlijk zou daar wel enige creativiteit in moeten zijn omdat niet iedere vernieuwing een verbetering is en het past lang niet altijd bij de school en het personeel. :)

Sterker nog, ga er maar vanuit dat de meeste onderwijsvernieuwingen verkapte bezuinigingen zijn ;-). Bedenk altijd 'hoeveel sparen ze uit met dit nieuwe idee'

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:57

Ik was als lln al tegen de tweede fase en als leraar zie ik gewoonweg dat mijn 4de jaars nog lang niet zelfstudie kunnen toepassen. Ja zelfstudie = niks lezen, geen huiswerk maken en maar roepen: juf dat doe ik thuis wel! NOT :+ Dus bij mij krijgen ze klassikaal les en ik controleer elke week het huiswerk. Ik moet ze nog rechttrekken want van de vorige docent mochten ze dus alles zelf uitzoeken, muziek luisteren tijdens de les, in de aula zelfstandig werken. Nou ik ben misschien ouderwets, maar bij gaat dat niet gebeuren.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:58

Zelfstudie heb ik ook gehad ja, werd niks natuurlijk. Ze zetten toen trouwens wel een paar docenten klaar om bijles te geven (in plaats van alle leerlingen in de mediatheek te proppen), dat was fijn :j

Op mijn oude stageschool deden ze aan ophok uren tijdens de toetsweek aan het einde van het jaar (alleen voor de onderbouw), dat was ook geen doen. Arme kids :n Dan heb ik liever een week langer de tijd om mijn stof rustig uit te kunnen leggen.

mayniac_val

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:00

Zonnetje81: ik werkte qua huiswerk met positief belonen, werkte goed! Ik wilde ook geen muziek in mijn lokaal, liet het alleen toe als ze een opdracht moesten maken tijdens de les.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:01

Wij deden wel netjes de zelfstandige uren werken en hadden dan ook alles af wat moest etc. (braaf klasje he)
Praat dan wel over een VWO klas.
Maar als er niemand is om je te helpen etc. houdt je het al snel voor gezien als je het niet meer snapt of verder komt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:02

En wat was de positieve beloning? Mijn vierde jaars heb ik vorige week gecomplimenteerd want ze waren zelf zo trots dat ze het huiswerk af hadden! :D

En mijn derde jaars vroegen of ze bij mij ook een sticker kregen als ze een 8 of hoger haalden. Ik vond het nogal kinderachtig hahaha maar blijkbaar vinden ze dat leuk en het waren nog wel jongens! Dus zo zie je maar dat ze nog 'kind' zijn ook al vinden ze zelf niet.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:06

Nee precies, nou was ik wel zo handig om in een lokaal te zitten waar geen vakdocent was, dan hoefde ik niet zoveel uit te voeren. Maar toen ik 16 was, was ik niet zo gemotiveerd.

@Zonnetje: met een joker :D Ik controleerde drie keer steekproefsgewijs of ze hun huiswerk hadden gemaakt. Als het zo was, kregen ze een punt, niet af was geen punt. Als ze over het hele hoofdstuk drie punten hadden, kregen ze een joker op de toets en die mochten ze dan gebruiken als ze een vraag niet wisten. Dan kregen ze evengoed de punten voor die vraag.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:32

Dat is wel een ontzettend leuke manier mayniac_val.

Zelf heb ik altijd wel respect gehad voor docenten, maar dat is extra geworden sinds ik een minor educatie heb gedaan. Dan kan je (met de juiste studie) in een half jaar een 2e-graads bevoegdheid halen. In mijn geval ging het niet maar het was wel heel leerzaam. Ik heb zowel biologie als natuurkunde gegeven, waarbij ik natuurkunde eigenlijk nog wel het leukst vond. En de klassen waren tevreden met me, dus dat viel mee.
(lees, mijn begeleider kreeg constant vragen wanneer ik er weer was als ik afwezig was. Helaas liep de stage zelf echt beroerd en kreeg ik dus roosterwijzigingen niet door, geen mogelijkheden om thuis te checken, etc. etc..) Mocht ik nog een keer een baan zoeken en is er een school waarbij de nood voor een biologie of natuurkundedocent hoog is, dan bied ik me zeker aan. Ik heb dan wel geen bevoegdheid en het is keihard werken (zo'n 3 uur voorbereiden voor 1 uur les was niet ongewoon, soms zelfs meer als de docent geen eigen aantekeningen meegaf), het is wel ontzettend gaaf en de voldoening is groot.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik blij was dat de stage erop zat, want ik had 3 dagen stage en 14 uur reistijd minimaal. Maar als ik het had geweten had ik het zeker nogmaals gedaan. Ik had alleen de touwtjes strakker in handen genomen vanaf het begin, nu kwam ik namelijk niet aan mijn aantal uren lesgeven om mijn bevoegdheid te halen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:32

Oke, ik heb de laatste 3/4 pagina's niet meer gelezen omdat het wat veel werd ondertussen (waren plots echt 3 pags bij) maar er zitten mij wel 2 dingen tegen.

Ten eerste, ben ik nu de enige die bij de reacties van Paddepad frustrerend vindt dat 'leerlingen alleen maar lui en vervelend worden van vakantie'? Dus wij moeten maar 12 maanden op 12 werken en het met 7 weekjes vakantie doen? Dat is voldoende? Dat gaat geen burn-outs veroorzaken ofzo, want ohja, school is toch zo supersimpel he. Leerlingen doen toch niks, zitten alleen maar op hun luie reet! Geen druk, geen stress, is allemaal goed zo!
Wat met gewoon jong zijn, kind zijn, je eens mogen uitleven, eens effe NIET onder druk staan voor het een of het ander? Hopelijk stap jij nooit in de politiek. Arm Nederland... Wat een trieste redenering. Wij zijn geen robotten, maar mensen van vlees en bloed! En het zogenaamde 'gemekker' van leerkrachten over werkdruk afdoen als zeik omdat het in andere sectoren even erg is, dan is het duidelijk dat jullie verdomde hele bevolking onder teveel werkdruk staat!

En Solleke_Noah, sorry dat ik het zo grof breng maar zwijg aub. Je hebt geen idee waar je het over hebt. België is KILOMETERS verwijderd van het schoolsysteem in NL, op héél veel vlakken (en ja, ik weet waar ik het over heb, ik heb al heel veel gesprekken gehad met mijn Nederlandse vriend en Nederlandse vriendinnen hierover) Je vergelijking ASO-Gysmnasium op zichzelf is al compleet verkeerd! Nederlandse vakanties komen niet overeen met de Belgische, ZELFS de zomervakantie niet. Dus je argumenten hier slaan nergens op omdat NL en BE niet eens te vergelijken zijn! Sorry dat ik het zo grof zeg maar het irriteert me omdat je mensen aanvalt die je niet hoeft aan te vallen want je bespreekt een heel ander schoolsysteem (het jouwe, wat 100% logisch is)
Wat betreft je oh zo zware school, je zat in een, vanuit leerling standpunt bekeken, slechte middelbare school. Punt andere lijn. Het gaat echt niet overal zoals jij het beschrijft. Ik heb OOK in zo'n school gezeten en dat werkte voor mij gewoon niet, net zoals voor zeer veel andere mensen, en ik ben van school veranderd waar het er compleet anders aan toeging, waar ze je niet als 1 van de zovelen behandelden en waar je wel veel meer individuele hulp kreeg en ze niet door de leerstof raasden als gekken. Leerkrachten op zogenaamde 'goede scholen' (die gwn een groep eliteleerlingetjes voortbrengen) worden zo apatisch omdat het hun vreselijk moeilijk gemaakt wordt om een beetje op een degelijke manier les te geven enerzijds door veel en grote klasgroepen te krijgen, en omdat 'slechte' leerkrachten zich in zo'n school erg goed voelen anderzijds. Leerkrachten die het niet boeit of leerlingen volgen of niet mede omdat ze ook door de school worden behandeld als een nummer en 'wie niet goed genoeg is kan gaan', die voelen zich prima in zo'n systeem. Leerkrachten die het goed voor hebben met hun leerlingen en die het anders willen aanpakken voelen zich zo slecht in zo'n systeem omdat er zo weinig rekening wordt gehouden met de leerlingen zelf, dat ze er gaan lopen. Daarom worden sommige leerkrachten apatisch, en daarom kom je zo weinig goede leerkrachten tegen in zo'n eliteschool. Dat een school een goede naam heeft zegt niets. Dit heeft vaak puur met resultaten te maken, NIET met de manier van lesgeven of hoe die resultaten nu precies worden behaald.

Verder laat ik mij hier niet over uit maar deze 2 punten irriteerden mij mateloos bij het lezen van het topic. Verder begrijp ik de Nederlandse docenten volledig. Sowieso heb ik het idee dat Nederland een tikkie apart tegenover onderwijs staat, met hun besparingen...

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:41

Thanks Mizora, leerlingen vonden het ook erg leuk om zo behandeld te worden :j

xHaithi _/-\o_

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:48

>;) Ik ga er maar niet verder op in. Heb zelf al aangebracht dat er wel een verschil zal zijn tussen België en Nederland. En ik haal hier uit de topics dat gymnasium latijn en grieks enz is, vandaar dat ik het vergelijk met ASO. Zal wel mis zijn dan. Zoals je tussen de regels misschien al kon lezen (duidelijk niet) was ik helemaal niet blij op deze 'elite' school, maar hij staat idd goed aangeschreven. Persoonlijk vond ik het een rotschool ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:53

Citaat:
Sammyoo,ben het helemaal eens met je,maar de "leraressen" hier schijnen het niet te snappen of willen snappen dat ze met hun 1040 werkuren nog maar de helft werken van een gemiddelde fulltimer, dus zou je het calculleren dan werken ze nu dus gemiddeld 20 uur per week verspreid over het hele jaar zonder vakantie's,maar doordat men zoveel vakantie heeft proppen ze die 1040 uren in minder weken waardoor ze dus werkdruk voelen en minder kwaliteit afleveren dan men zou behoren.

Nee, 'jullie' schijnen niet te snappen dat die 1040 uur niet is wat docenten werken, maar dat 1040 uur de tijd is die leerlingen lessen (horen te) krijgen. Docenten werken naast die 1040 LESuren nog vele vele uren, maar die vergeten jullie er even bij.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:57

@ Solleke_Noah: Ja, maar je valt in je post wel leerkrachten aan hier met argumenten die helemaal niet kloppen net ómdat er zo'n verschil is tussen NL en BE. Dat vond ik zo misplaatst aan wat je zei. Niet dat je je frustratie over leerkrachten of scholen uitte, en ik las wel degelijk dat je je frustreerde in die school (niet gek trouwens). Ik heb intussen ook geleerd dat 'goede scholen' (mijn broertje zit nu ook op een 'goede' school en ik heb zoveel medelijden met het kind :() alleen maar goede resultaten afleveren. Geen gelukkige leerlingen. Wat wil zeggen dat het aanvallen hier van leraren ook niet klopt want je bespreekt enkel jouw slechte school. Dat wil niet zeggen dat al deze mensen zo zijn (GELUKKIG!). Naast een foute vergelijking ga je dus ook uit van een veralgemening die niet opgaat. 't Is niet omdat jouw leerkrachten geen moeite deden dat alle leerkrachten zo zijn.

Ik wil niet belerend overkomen maar als je op bokt.nl in topics reageert moet je op dit soort vlakken opletten met wat je schrijft. Je komt heel snel heel verkeerd over omdat Nederlandse en Belgische systemen op veel vlakken helemaal niet hetzelfde zijn. Ik ben zelf ook tegen de lamp gelopen hiermee namelijk -O-
Laatst bijgewerkt door xHaithi op 29-01-12 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:58

Solleke_Noah schreef:
Ik begrijp wel dat het als beginnende leerkracht qua voorbereiding zwaarder zal zijn, maar een leerkracht met al enkele jaren achter de rug wéét toch wel waar hij les over geeft? Je gaat me niet wijsmaken dat die nog steeds úren voorbereiding nodig heeft, of wel? (oprechte vraag).

Dat wordt hier wel in het topic geroepen, ook door leerkrachten met al jarenlang (?) deze job.

Ik draai inmiddels ook al wat jaren mee op de school waar ik nu werk in de leerjaren die ik ook dit jaar weer lesgeef.
Tuurlijk heb ik materiaal klaarliggen, maar een goede docent zal zijn materiaal blijven aanpassen en vernieuwen. Evenals de methodes waarmee gewerkt wordt en de toetsen die afgenomen worden.
Tuurlijk zijn er dagen dat ik niet voor hoef te bereiden, maar als ik nieuw spul ontwikkel kan ik zomaar zeggen dat ik daar hele vakanties aan kwijt ben....

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:59

hmm ik heb niet alles gelezen. Ben het wel met ts eens. Denk niet dat de kwaliteit omhoog gaat van de lessen door deze regeling.. Zelf heb ik op de middelbare school ook niet altijd goed les gehad. Veel uitval.. Mja ach.. is alweer een tijd geleden. Over die vakanties enzo.. Ja docenten hebben het geluk dat ze veel vrij zijn, daarnaast hebben ze naast hun lesuren ook idd tijd nodig om na te kijken. ( maar jullie geven toch geen les van 9 tot 5 elke dag?) Daarnaast is het bij zoveel beroepen zo dat je savonds nog werkt.. dus ik vind dit geen reden om zoveel vakantie te mogen. Als je liefde voor je vak hebt doe je dit gewoon, het hoort erbij. Het heeft positieve en negatieve kanten, zoals elk vak. Maar met deze regeling ben ik het ook niet eens. Dit gaat niet beter worden voor het onderwijs

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:00

Paddenpad schreef:
Nee geen 40 uur erbij, maar 200 uur=5weken op jaar erbij!

3 weken zomervakantie,een week herfstvakantie,week kerstvakantie,week met Carnaval en week meivakantie,zijn al 7 weken vrij bij elkaar,denk dat dat wel voldoende is toch,of hebben jullie het dan nog te zwaar??!

Die overige 5 weken die je nu hebt kunnen besteed worden aan het onderwijs en voorbereiding en bijscholing van de leraren(essen)!

:(:)
Ik weet niet waar je woont, maar je bent van harte welkom om een keer een week met me mee tekomen lopen. Is tenslotte toch maar 20 uur..... ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:03

Goof schreef:
Solleke_Noah schreef:
Ik begrijp wel dat het als beginnende leerkracht qua voorbereiding zwaarder zal zijn, maar een leerkracht met al enkele jaren achter de rug wéét toch wel waar hij les over geeft? Je gaat me niet wijsmaken dat die nog steeds úren voorbereiding nodig heeft, of wel? (oprechte vraag).

Dat wordt hier wel in het topic geroepen, ook door leerkrachten met al jarenlang (?) deze job.

Ik draai inmiddels ook al wat jaren mee op de school waar ik nu werk in de leerjaren die ik ook dit jaar weer lesgeef.
Tuurlijk heb ik materiaal klaarliggen, maar een goede docent zal zijn materiaal blijven aanpassen en vernieuwen. Evenals de methodes waarmee gewerkt wordt en de toetsen die afgenomen worden.
Tuurlijk zijn er dagen dat ik niet voor hoef te bereiden, maar als ik nieuw spul ontwikkel kan ik zomaar zeggen dat ik daar hele vakanties aan kwijt ben....

Dat heb ik dan onderschat :)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:04

goof: wat ik me afvraag. Jij geeft dus 20 uur les? En dan heb je toch nog 20 uur per week tijd om voor te bereidden? Of zie ik dat verkeerd? plus de avonden en de weekenden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:10

Een fulltime onderwijswerkweek is 25 lesuren, dus 25x50 minuten. Reken voor ieder lesuur dan een lesuur aan voorbereiding en nakijken (is wat krap gerekend, maar even voor het beeld). Dat zijn al 41 klokuren. Tel daarbij op de vergaderingen, ouderavonden, studiedagen, klaslokaal-onderhoud, materiaal bijhouden, ontwikkelen en verzamelen, en tel uit je winst.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 29-01-12 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:11

pinuts schreef:
goof: wat ik me afvraag. Jij geeft dus 20 uur les? En dan heb je toch nog 20 uur per week tijd om voor te bereidden? Of zie ik dat verkeerd? plus de avonden en de weekenden.

Nee, ik haakte eigenlijk in op het feit dat er bokkers zijn die denken te weten dat een fulltime baan in het onderwijs eigenlijk maar 20 uur is ;)

Ik werk 0.8 fte,dus 32 uur. Die uren zijn verdeeld in lesgevende taken, voorbereiding, nakijken, vergaderingen, ouderavonden, informatieavonden, werkweken/ kampen etc.

Als ik het zou optellen kom ik per week uit op meer dan 32 uur.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:14

Maartje1990 schreef:
martina1 schreef:
Ik werk op een school waar al 1040 uur word lesgegeven. .

Dus écht 1040 uur waar alleen maar LES gegeven wordt? Waar leerlingen níet in een OLC worden neergezet met een 'maak maar huiswerk'?

Goed leerlingen kunnen op PAPIER best die 1040 halen, maar hebben ze hier dan ook daadwerkelijk wat aan? Verbeterd dit het onderwijs? Nee. Het onderwijs wordt niet verbeterd met méér uur en grotere klassen en méér zorgleerlingen in klassen. Hierdoor zal 't onderwijs juist verslechter, en dit zal ook wel weer de nodige gevolgen teweeg brengen.

Ja wij kennen geen studiehuis, nog een OLC. Bij ons krijgen leerlingen ook echt les van hun vakdocent.
Wel zijn er jaarlijks activiteiten die ook worden meegeteld in de uren. Zoals bij elke school. Zo heeft elk niveau zijn werkweek in het buitenland. Er zijn voor de eerste en tweede klassen kampen.
Maar wij hebben niet zoals sommige scholen een overschot aan projecten en dergelijke.

Ik werk trouwens ook 0.8 Fte wat is vertaald in 20 lesuren, 1 mentor uur, voorbereidingen en nakijken. En daarnaast heb ik nog een aantal onderwijsondersteunende taken om mijn taakbeleid te vullen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:15

maar dat heb je bij zoveel banen.. ik snap niet waarom dat een probleem is.. Alsnog heeft een docent erg veel vakantie. Ik zal wss later een baan hebben waarin ik altijd aan het werk ben.. dat is ook geen probleem. Ik snap wel dat het niet klopt dat je meer uren moet werken en niet meer krijgt betaald.. maar dat je het als docent zoveel meer drukker hebt dan andere banen.. met zoveel vakantie.. nee dat geloof ik niet. Of je moet als je het echt vervelend vind een baan zoeken waarin je denkt meer vrij te zijn.