ik maak zo extra uren werk op die manier. Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ik maak zo extra uren werk op die manier. Zonnetje81 schreef:Al die zelfstudie is volgens mij gekomen met de tweede fase, net na mijn tijd.....
dejavu schreef:Zonnetje81 schreef:Ja, klopt. Toen kwamen de zelfstudie-uren en het veld riep al dat de leerlingen dat niet kunnen. Niet per se omdat ze niet willen, maar echt omdat ze niet kunnen vanwege de hersenen die nog niet klaar is met ontwikkelen.Al die zelfstudie is volgens mij gekomen met de tweede fase, net na mijn tijd.....
Onze school zit eraan te denken om die uren af te schaffen. Nu zijn wij een ontzettend conservatieve school en daar ben ik best wel trots op.![]()
Lijkt me mooi om, waar mogelijk, als school te kijken welke onderwijsvernieuwingen wel en niet bij je passen. Dat gaat eigenlijk niet, maar eigenlijk zou daar wel enige creativiteit in moeten zijn omdat niet iedere vernieuwing een verbetering is en het past lang niet altijd bij de school en het personeel.
. Bedenk altijd 'hoeveel sparen ze uit met dit nieuwe idee'
Dus bij mij krijgen ze klassikaal les en ik controleer elke week het huiswerk. Ik moet ze nog rechttrekken want van de vorige docent mochten ze dus alles zelf uitzoeken, muziek luisteren tijdens de les, in de aula zelfstandig werken. Nou ik ben misschien ouderwets, maar bij gaat dat niet gebeuren.
Dan heb ik liever een week langer de tijd om mijn stof rustig uit te kunnen leggen.
Ik controleerde drie keer steekproefsgewijs of ze hun huiswerk hadden gemaakt. Als het zo was, kregen ze een punt, niet af was geen punt. Als ze over het hele hoofdstuk drie punten hadden, kregen ze een joker op de toets en die mochten ze dan gebruiken als ze een vraag niet wisten. Dan kregen ze evengoed de punten voor die vraag. 
Ik ga er maar niet verder op in. Heb zelf al aangebracht dat er wel een verschil zal zijn tussen België en Nederland. En ik haal hier uit de topics dat gymnasium latijn en grieks enz is, vandaar dat ik het vergelijk met ASO. Zal wel mis zijn dan. Zoals je tussen de regels misschien al kon lezen (duidelijk niet) was ik helemaal niet blij op deze 'elite' school, maar hij staat idd goed aangeschreven. Persoonlijk vond ik het een rotschool
Citaat:Sammyoo,ben het helemaal eens met je,maar de "leraressen" hier schijnen het niet te snappen of willen snappen dat ze met hun 1040 werkuren nog maar de helft werken van een gemiddelde fulltimer, dus zou je het calculleren dan werken ze nu dus gemiddeld 20 uur per week verspreid over het hele jaar zonder vakantie's,maar doordat men zoveel vakantie heeft proppen ze die 1040 uren in minder weken waardoor ze dus werkdruk voelen en minder kwaliteit afleveren dan men zou behoren.
) alleen maar goede resultaten afleveren. Geen gelukkige leerlingen. Wat wil zeggen dat het aanvallen hier van leraren ook niet klopt want je bespreekt enkel jouw slechte school. Dat wil niet zeggen dat al deze mensen zo zijn (GELUKKIG!). Naast een foute vergelijking ga je dus ook uit van een veralgemening die niet opgaat. 't Is niet omdat jouw leerkrachten geen moeite deden dat alle leerkrachten zo zijn.
Solleke_Noah schreef:Ik begrijp wel dat het als beginnende leerkracht qua voorbereiding zwaarder zal zijn, maar een leerkracht met al enkele jaren achter de rug wéét toch wel waar hij les over geeft? Je gaat me niet wijsmaken dat die nog steeds úren voorbereiding nodig heeft, of wel? (oprechte vraag).
Dat wordt hier wel in het topic geroepen, ook door leerkrachten met al jarenlang (?) deze job.
Paddenpad schreef:Nee geen 40 uur erbij, maar 200 uur=5weken op jaar erbij!
3 weken zomervakantie,een week herfstvakantie,week kerstvakantie,week met Carnaval en week meivakantie,zijn al 7 weken vrij bij elkaar,denk dat dat wel voldoende is toch,of hebben jullie het dan nog te zwaar??!
Die overige 5 weken die je nu hebt kunnen besteed worden aan het onderwijs en voorbereiding en bijscholing van de leraren(essen)!
Goof schreef:Solleke_Noah schreef:Ik begrijp wel dat het als beginnende leerkracht qua voorbereiding zwaarder zal zijn, maar een leerkracht met al enkele jaren achter de rug wéét toch wel waar hij les over geeft? Je gaat me niet wijsmaken dat die nog steeds úren voorbereiding nodig heeft, of wel? (oprechte vraag).
Dat wordt hier wel in het topic geroepen, ook door leerkrachten met al jarenlang (?) deze job.
Ik draai inmiddels ook al wat jaren mee op de school waar ik nu werk in de leerjaren die ik ook dit jaar weer lesgeef.
Tuurlijk heb ik materiaal klaarliggen, maar een goede docent zal zijn materiaal blijven aanpassen en vernieuwen. Evenals de methodes waarmee gewerkt wordt en de toetsen die afgenomen worden.
Tuurlijk zijn er dagen dat ik niet voor hoef te bereiden, maar als ik nieuw spul ontwikkel kan ik zomaar zeggen dat ik daar hele vakanties aan kwijt ben....
pinuts schreef:goof: wat ik me afvraag. Jij geeft dus 20 uur les? En dan heb je toch nog 20 uur per week tijd om voor te bereidden? Of zie ik dat verkeerd? plus de avonden en de weekenden.

Maartje1990 schreef:martina1 schreef:Ik werk op een school waar al 1040 uur word lesgegeven. .
Dus écht 1040 uur waar alleen maar LES gegeven wordt? Waar leerlingen níet in een OLC worden neergezet met een 'maak maar huiswerk'?
Goed leerlingen kunnen op PAPIER best die 1040 halen, maar hebben ze hier dan ook daadwerkelijk wat aan? Verbeterd dit het onderwijs? Nee. Het onderwijs wordt niet verbeterd met méér uur en grotere klassen en méér zorgleerlingen in klassen. Hierdoor zal 't onderwijs juist verslechter, en dit zal ook wel weer de nodige gevolgen teweeg brengen.