Wat is de kerk mij waard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geef jij aan de kerk?

0 -> 10 euro
179 (89%)
10 -> 25 euro
2 (1%)
25 -> 50 euro
2 (1%)
50 -> 100 euro
9 (4%)
100 euro of meer
7 (3%)

Totaal aantal stemmen: 199

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 01:21

Belachelijk... En je ook nog een schuldgevoel proberen te geven als je minder geeft? Net alsof ze van €100,- geen papier kunnen kopen? Wat een flauwekul. Zeker weten dat die dominee's ook heus wel wat in hun zak steken... En dat is dan leven naar God's ideaal beeld zeker :n

verootjoo

Re: Wat is de kerk mij waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:26

Euhm... Dominee is een betaalde fulltime baan hoor...

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:34

Soortgelijke brieven krijgen wij ook. Ik lees ze niet eens, ik geef eenmaal per jaar aan/via de kerkbalans. 30 euro dacht ik. Ik ben niet gelovig, maar ik vind dat 'mijn' kerk (Ned. Hervormd) mooie dingen doet. Ook leuke concerten in de kerk van niet kerkelijke muziek.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:04

BaileyMix schreef:
Belachelijk... En je ook nog een schuldgevoel proberen te geven als je minder geeft? Net alsof ze van €100,- geen papier kunnen kopen? Wat een flauwekul. Zeker weten dat die dominee's ook heus wel wat in hun zak steken... En dat is dan leven naar God's ideaal beeld zeker :n

Dat lijkt me logisch ja, die man moet ook een hypotheek betalen en een paar kinderen voeden :')

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:32

Blue_Eyes schreef:
BaileyMix schreef:

Dat lijkt me logisch ja, die man moet ook een hypotheek betalen en een paar kinderen voeden :')

Neem dan een echte baan man :Y) Vind het niet rechtvaardig dat een kerk om geld schooit bij hun naïve trouwe volgers, en dat die dominee zo veel geld daarvan krijgt terwijl zijn baan niet echt... arbeidsintensief is bij wijze van spreke. Wat doet zo'n man nou eigenlijk?

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:17

Blue_Eyes schreef:
BaileyMix schreef:

Volgens mij krijgt bij onze gemeente de dominee gewoon een huis van de kerk hoor (dat zei mijn moeder :P)

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:33

Bij ons in de kerk gaat het precies zo, ze noemen dat vaste vrijwillige bijdrage. Het is vrijwillig maar ze gaan er wel vanuit dat je het betaalt, als je dat niet doet dan is dat je eigen keuze en heeft dat verder geen gevolgen.
Het ligt er een beetje aan hoe fanatiek je bent in de kerk. Ik ga zelf iedere zondag en vind het dan niet meer dan logisch mee te betalen aan de kerk (dominee, koster, kerkgebouw, verwarming, elektriciteit) kosten nu eenmaal geld. Zonder dat geld kan de kerk niet bestaan dus vind het niet meer dan normaal dat ze je daar op wijzen en vragen geld te betalen en een richtlijn geven. Kan me wel voorstellen dat als je maar af en toe naar een kerk gaat je er minder voor over hebt dan dat je wekelijks gaat.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:35

Mirjamsel schreef:
BaileyMix schreef:

Volgens mij krijgt bij onze gemeente de dominee gewoon een huis van de kerk hoor (dat zei mijn moeder :P)[/quote]

Oké waar te beginnen, beide mijn ouders zijn dominee... Jaja.
Ik kan je een ding vertellen, we hebben geen vetpot. Huur huis! Dus niet eens een koop!
Ja we redden het thuis en houden ook wat over voor vakantie, maar meer niet.

De dominee krijgt inderdaad van de kerk geld, en die krijgt het van de regering. Maar steeds minder krijgen ze van de regering, ook omdat het aantal kerkgangers terug loopt.
De eventuele bijdrage is hier in de gemeente altijd vrijwillig. Bij ons is het zelf zo dat als je een bijdrage levert je een vernoeming kunt krijgen in het kerkblad.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:03

Dat ze weinig of zelfs geen geld krijgen van de regering vind ik logisch. Scheiding van kerk en staat...

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:05

Vjestagirl schreef:
Dat ze weinig of zelfs geen geld krijgen van de regering vind ik logisch. Scheiding van kerk en staat...

Nee want volgens mij is de staat ook verantwoordelijk voor de cultuur en religie, en daar valt de kerk dan weer onder. Maar kan het ook mis hebben hoor

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:09

xxrossiexx schreef:
Vjestagirl schreef:

Nee want volgens mij is de staat ook verantwoordelijk voor de cultuur en religie, en daar valt de kerk dan weer onder. Maar kan het ook mis hebben hoor

Dat zou wel van den domme zijn. Dat zou dus betekenen dat onze belastingcenten o.a. worden gestopt in kerken!? Dat vind ik echt te ver gaan, religie is een individuele keuze die je maakt dus als de rest van het land daaraan zou mee moeten betalen... Daar mag dan wel eens flink op bezuinigd worden!

Dat maakt imo het verhaal dat de kerk bij zijn volgers schooit wel iets aannemelijker... Zij die kiezen te geloven, betalen daar ook zelf hun bijdrage voor.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:33

xxrossiexx schreef:
Vjestagirl schreef:

Volgensmij klopt dit wel. Hoewel ik het niet vreemd vind dat ook ongelovige burgers aan mee betalen. We leven in immers in 1 land. Wij betalen ook voor de zieken (niet dat ik gelovigen als zieken zie :') ). Het geloof hoort ook een beetje bij de cultuur, net zoals islam bij... Irak oid. Zolang het maar een klein bedrag is kan ik er als lompe atheïst mee leven, hoewel ik nu nog geen belasting betaal. Hoewel ik het liever niet zie maargoed, sommige dingen moeten we maar accepteren. uiteraard betaal ik liever niet voor iets waar ik tegen ben, maar wij betalen ook voor mensen die alcoholist zijn en in een afkick kliniek zitten. Ik heb liever dat dat word aangepakt.
En als dit niet zo is.... dan moeten we de aflaten maar weer terug invoeren :+ Oei die was heel flauw.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:35

wat ik erg vind is door dit gebedel andere mensen dan de post van de kerk niet meer lezen terwijl dat heel nuttig kan zijn

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:40

Hm.. dan vind ik dat we ook mee moeten betalen aan het bouwen van moskeen en synagogen :) (Maar dat gebeurt dan vast ook? :) )

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:42

BaileyMix schreef:
Dat zou wel van den domme zijn. Dat zou dus betekenen dat onze belastingcenten o.a. worden gestopt in kerken!? Dat vind ik echt te ver gaan, religie is een individuele keuze die je maakt dus als de rest van het land daaraan zou mee moeten betalen... Daar mag dan wel eens flink op bezuinigd worden!

Dat maakt imo het verhaal dat de kerk bij zijn volgers schooit wel iets aannemelijker... Zij die kiezen te geloven, betalen daar ook zelf hun bijdrage voor.

Ik ben niet gelovig maar ik vind het niet perce slechter dat er geld naar een kerk/moskee/synagoge gaat dan naar bijv een verening/voorstelling voor een dans of kunst vorm waar ook maar weinig mensen intresse in hebben. Immers valt dat ook onder cultuur en geloof. Ik vind het dan persoonlijk ondanks dat ik niet gelovig ben belangrijker dat mensen gewoon hun geloof kunnen beleiden dan dat er ergens in een theater waar 3 mensen in de zaal zitten een danser een pruik aan het "dry humpen" is (zo'n voorstelling heb ik ooit eens voor school CKV moeten zien :P )

Ik vind het feit dat kerken minder geld krijgen wel logisch omdat er relatief steeds minder mensen geloven, dan is het ook logisch dat er minder geld naartoe gaat. Immers hebben minder belasting betalers er ook voordeel bij.

Ik betaal trouwens niets aan een kerk maar ik maak er ook geen gebruik van en heb hier ook geen behoefte aan.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 02:44

="BaileyMix"]
="Blue_Eyes"]
BaileyMix schreef:

Dat lijkt me logisch ja, die man moet ook een hypotheek betalen en een paar kinderen voeden :')[/quote]

Neem dan een echte baan man :Y) Vind het niet rechtvaardig dat een kerk om geld schooit bij hun naïve trouwe volgers, en dat die dominee zo veel geld daarvan krijgt terwijl zijn baan niet echt... arbeidsintensief is bij wijze van spreke. Wat doet zo'n man nou eigenlijk?[/quote]
denk jij dat dat niet arbeidsintensief is wat dacht je van de vele begravenissen de ergste verhalen, nee dat kan je niet zeggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 02:51

BaileyMix schreef:
Neem dan een echte baan man :Y) Vind het niet rechtvaardig dat een kerk om geld schooit bij hun naïve trouwe volgers, en dat die dominee zo veel geld daarvan krijgt terwijl zijn baan niet echt... arbeidsintensief is bij wijze van spreke. Wat doet zo'n man nou eigenlijk?

Gemiddelde dominee is afgestudeerd theoloog (juist, universitair niveau!), fungeert daarbij als een soort maatschappelijk werker, biedt geestelijke bijstand in tijden van nood en is legt huisbezoeken af. Tevens de dienst, trouwerijen, begrafenissen en crematies. Ja, dat is wel voltijd en druk zat. Vergaderingen etc hoort er ook gewoon bij.
Het is geen vetpot, maar het geeft voldoening. Daar doen ze het voor.
Schooien? Nee, ieder mag zelf bepalen hoeveel ze geven.

Ik ben ook niet meer van de kerk, maar heb respect voor de dominee maar ook de pastor. Hij neemt echt de tijd om de oudjes te bezoeken, naar hun levensverhaal te luisteren en eventueel ze voor
te bereiden op het einde. Daarna doet hij ook de uitvaart. Dat is maar 1 taak. Hij doet zo vreselijk veel meer. Een eerlijke, hardwerkende man met het hart op de juiste plaats. Hij doet het niet voor het grote geld.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 10:20

De dominee van deze kerk besteed zijn tijd voroal aan demonstreren.
Wat is dus echt not-done vind!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:30

BaileyMix schreef:

Die laatste vraag had je beter éérst kunnen stellen ipv met allerlei vooroordelen te komen :+ En vervolgens spui je die ook nog eens op eenbeledigende manier. Je zet je zelf imo een beetje te kakken, want je denkt dat je het weet, maar eigenlijk weet je het niet.

Wbt scheiding kerk/staat, die heeft NL wel, maar ik zou voor de gein eens opzoeken wat het CDA eigenlijk betekent, de oorsprong van de PVDA en dan is in de eerste kamer de VVD afhankelijk van de SGP. Nice. :+

We leven hier in een gemeenschap (Nederland) waarbij een verdeelsleutel wordt toegepast. Belastinggeld wordt verdeeld over allerlei dingen. Je betaalt o.a. mee aan de onderhoud van overheidsgebouwen en wegen, koningshuis, regering, bijstand, kinderbijslag, pensioen, AOW, gevangenissen, ontwikkelingshulp en allerlei subsidies waaronder dus goede doelen, cultuur, kunst én religie. Er is geen enkel individiu in Nederland die precies bepaald waar zijn geld wel of niet naar toegaat. Enkel de overheid bepaald dat.

Om dan maar even terug te gaan naar het oorspronkelijke onderwerp, mag instituut X op een dergelijke manier geld innen bij hun leden. Ik ben al eens benaderd door een studentje die donateurs wilde werven voor Artsen zonder Grensen (een goed doel nota bene!). Dat deed hij op een zodanige asociale manier dat ik zulke brieven (zoals die van ts) nog netjes vind. Vergeleken met dat studentje dus :+ De manier waaarop (sommige(!)) kerken blijkbaar hun geld innen vind ik een intimiderend over komen. Aan de deur ophalen, suggestieve opmerkingen in een brief plaatsen. Het doet een beetje afbreuk aan hetgeen ze uit proberen te dragen. Dat werkt dus tegen ze. In Duitsland is het in sommige gemeentes (kleine dorpjes) nog erger, als je daar wil laten uitschrijven van de kerk komt het in de krant te staan of ergens op een soort van plakbord. Heel het dorp weet het dan. Veel mensen blijven dus ingeschreven staan, betalen dus ook mee maar gaan nooit.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:22

franka75 schreef:

Dat lijkt me logisch ja, die man moet ook een hypotheek betalen en een paar kinderen voeden :')[/quote]

Neem dan een echte baan man :Y) Vind het niet rechtvaardig dat een kerk om geld schooit bij hun naïve trouwe volgers, en dat die dominee zo veel geld daarvan krijgt terwijl zijn baan niet echt... arbeidsintensief is bij wijze van spreke. Wat doet zo'n man nou eigenlijk?[/quote]
[/quote]

Ik zal je even vertellen hoe mijn vaders week er uit ziet.gemiddeld 1 begrafenis, 1 normale dienst. Dan liggen er gemiddeld 5 mensen in het ziekenhuis op sterven waar die een gesprek mee moet voeren en dan de zegen geven. Dan heeft hij nog de ouderen in het verzorgings tehuis. Daar bij heeft hij dan nog allemaal geboortes. Hij heeft 5 avonden per week vergadering!

Hij werk 7 dagen per week en heeft de meeste tijd verdriet om zich heen. Hoe lang zou jij het volhouden? Een week? Een maand?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:29

Ik zat al met grote ogen te lezen naar de normen die gesteld worden aan de gift, aangezien ik als niet gelovige daar niet van op de hoogte was.

Maar ik was nog verbaasder dat ik afgelopen week zelf zo'n brief binnen kreeg, aan mij persoonlijk gericht!
Vorig jaar kreeg ik het kerkblad ongevraagd binnen. Ik heb toen contact opgenomen met de pastoor, omdat ik mij nooit aangemeld heb. De pastoor wilde mij zonder problemen afmelden, maar wist zeker dat ik mij wel aangemeld heb. Ik heb hem toen nog eens op het hart gedrukt dat ik mezelf echt niet aangemeld heb, aangezien ik helemaal niet gelovig ben!!
Nu ik deze brief nu binnen krijg loopt het irritatieniveau dus op, heb echt het idee dat het hele kerkgedoe me door de strot wordt geduwd en dat vind ik erg naar. 22 januari komen ze de gift ophalen, dus dan ga ik nog eens duidelijk maken dat ik geen lid wil zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:14

BaileyMix schreef:

Tsja... is dat niet de basis van onze sociale verzorgingsstaat? Dat iedereen voor elkaar betaalt? Dat je ook betaalt voor dingen die je zelf niet gebruikt? Ik gebruik ook geen kinderopvang, geen aow, geen werkloosheid wet en geen ziektewet, ik maak ook geen gebruik van de gevangenis, woon niet in een paleis, heb ook niet zoveel met het koningshuis, en toch betalen we daar allemaal voor :)*

En over arbeidsintensiviteit... dominee is een fulltime baan, deze mensen zijn universitair geschoold en werken 7 dagen per week voor iedereen die een beroep op ze willen doen en voor God. Ik zou het niet kunnen, maar ben blij dat ze er zijn :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:18

Vjestagirl schreef:

scheiding van kerk en staat is niet zo makkelijk als wordt gedacht. Ons hele land, ons hele sociaal stelstel, het gezag van de overheid en ons hele belastingstelsel is op de Bijbel gebaseerd. Zelfs ons taalgebruik, bv veel spreekwoorden, komen uit de Bijbel.

Scheiding van kerk en staat zou betekenen; ieder voor zich en degene die het niet redt heeft pech...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:35

Evelli schreef:
De dominee van deze kerk besteed zijn tijd voroal aan demonstreren.
Wat is dus echt not-done vind!

Nee, inderdaad... Die bij ons besteedt zijn tijd tenminste echt nuttig. Je moet wel werken voor je geld :j

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:45

Bij ons, Jehovah's Getuigen, gebeurd alles, maar dan ook echt alles op vrijwillige basis. Geen brieven dus of klachten dat je te weinig betaald.
Volgens de bijbel (christenen horen de wet van Christus te volgen en dus niet meer de mozaische wet) moet een ieder geven wat zijn hart hem ingeeft. En omdat alles en iedereen vrijwillig werkt (dus ook vrijwilig=onbetaald zijn tijd erin steekt) en vrijwillig geeft houden we alles niet alleen goedkoop, maar lukt het ons ook om alles te financieren.

Ons standpunt is: als de staat moet gaan bijdragen omdat we het zelf niet kunnen op basis van complete vrijwilligheid zoals de bijbel aangeeft dat het zou moeten, dan heeft het God's zegen niet en moeten we er een punt achter zetten.