Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:16

Rintah schreef:
Marijuhhhhh schreef:
Ik vind het nog niet zo'n raar plan.
Je krijgt nu inwonend een beurs van ca. 93 euro en uitwonend ca. 266 euro.
Als dit nu in een lening omgezet wordt tegen 1,38% kan mij niet vertellen dat, dat na je studie niet op te hoesten is over een looptijd van 15 jaar met een minimumbedrag van ca. 45 euro. Daarnaast mocht het blijken dat je geen baan kunt vinden of dat je het op een een andere manier niet op kan brengen, dan kunnen ze je ook nog een pauze geven.

heb nog even verder gerekend: voor 4 jaar lang basisbeurs(uitwonend) is dit 70 euro/maand verspreid over 15 jaar, per jaar wat je langer studeert komt er 18 euro per maand bij.

Ik bedoel maar ;)

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:17

Een leenstelsel kan toch ook? Ik vind het onzin om nu te roepen: Kenniseconomie, ja hoor (oftewel, dat kan niet zo zijn als de overheid niet betaalt). In de VS lenen mensen ook, om vervolgens collegegeld van zomaar 5000 tot 50.000 dollar per jaar te investeren (of nog veel meer in geval van medische studies).
Laatst bijgewerkt door Zwastonze op 30-12-11 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:17

Als ze stufi en ov gaan afschaffen, kan ik net zo goed gaan stoppen met mijn opleiding. Heb geen zin om nu al in de schulden te zitten :\

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:18

En wat als ze de OV kaart er ook uithalen? En de mensen die al extra bij moeten lenen omdat 't anders niet gaat? Dan loopt het toch snel op hoor ;)

Anne.

Re: Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:23

Met geen stufi zou ik nog wel kunnen leven.. maar geen OV-kaart.. dan kan ik het vergeten. Dan betaal ik me dood aan alle reiskosten die ik moet maken voor mijn studie. :n

Ik vind het studeren ook niet aantrekkelijker worden op deze manier. Niet dat je gaat studeren omdat je dan stufi krijgt, maar het is toch wel een soort van morele steun vanuit de overheid die zegt "Wij steunen jou door deze gift, wij willen gráág dat je je opleiding afrond, jij bent onze toekomst". En een hele hoop studenten kunnen stufi ook wel heel hard gebruiken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:35

drastle schreef:
Een leenstelsel kan toch ook? Ik vind het onzin om nu te roepen: Kenniseconomie, ja hoor (oftewel, dat kan niet zo zijn als de overheid niet betaalt). In de VS lenen mensen ook, om vervolgens collegegeld van zomaar 5000 tot 50.000 dollar per jaar te investeren (of nog veel meer in geval van medische studies).

Ja, en weet je hoe? Oftewel door rijke ouders, anders door jongeren die talentvol zijn in sport of HEEL erg intelligent zijn en dus een beurs krijgen. De rest doet het als volgt: ze werken een tijd lang fulltime, soms met 2-3 baantjes, tot ze genoeg geld hebben. Dan gaan ze naar de uni, waar ze studeren tot het geld op is (ca. 1 jaar). Dan weer verder werken.

Heb je enig idee hoe stressvol Amerikaanse studenten zijn? Ik zou het op deze manier ook niet volhouden, dan ben je echt een eeuwigheid bezig (aangezien ik dus geen rijke ouders, superhersens of sporttalent heb)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:44

Konstantine schreef:
Dat met dat thuiswonen maar uitwonend trekken gaan ze vanaf januari keihard aanpakken, volkomen terecht wat mij betreft!

Verder ben ik het helemaal met je eens dat iedereen kan werken, zelfs al is het iets kleins en part-time. Moet ook gebeuren en scheelt de overheid bakken geld. :j

Een trajectabonnement i.p.v. ov ben ik dan voor het HBO en WO wel echt op tegen, stel ik studeer in Rotterdam maar mijn stage is even ver (anderhalf uur enkele reis) de andere kant op... Dan betaal ik me alsnog de ziekte. :=

Veel mbo'ers die ik ken zijn wel fietsend sneller op school én hun stage, dus dat nakijken vind ik zo'n slechte zaak nog niet. :)

Ik ben het zeker eens met al die thuiswonende die dus aangeven dat ze uitwonende zijn. Aanpakken die handel, vind het echt nergens op slaan om zo te gaan frauderen :n Heb voor die mensen geen goed woord over...

Over dat MBO'ers vaak dichterbij hun studie wonen, is toch niet altijd waar :n
Voor mn MBO moest ik van Apeldoorn naar Barneveld reizen per bus of per trein... in beide gevallen in de meest optimale tijd 1,5 uur heen en 1,5 uur terug... (de opleiding was er wel dichterbij, maar die school stond dusdanig slecht bekend dat ik daar niet heen wilde)
Nu voor het HBO moet ik van Apeldoorn naar Deventer... 10 minuten in de trein en ik ben er... met slecht weer een kwartiertje met de bus naar het station in apeldoorn en dan de trein naar deventer...

En ik zal vast niet de enige zijn die dat had als MBO'er...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:46

Konstantine schreef:
Dat met dat thuiswonen maar uitwonend trekken gaan ze vanaf januari keihard aanpakken, volkomen terecht wat mij betreft!

Verder ben ik het helemaal met je eens dat iedereen kan werken, zelfs al is het iets kleins en part-time. Moet ook gebeuren en scheelt de overheid bakken geld. :j

Een trajectabonnement i.p.v. ov ben ik dan voor het HBO en WO wel echt op tegen, stel ik studeer in Rotterdam maar mijn stage is even ver (anderhalf uur enkele reis) de andere kant op... Dan betaal ik me alsnog de ziekte. :=

Veel mbo'ers die ik ken zijn wel fietsend sneller op school én hun stage, dus dat nakijken vind ik zo'n slechte zaak nog niet. :)

Ja okeeeee voor stage kan dan natuurlijk ook een uitzondering gemaakt worden. Net als wanneer ze zeggen 'Jij kan wel op de fiets daarheen' maar dat je slechte knieën hebt, dat je dan wel de bus bij je traject krijgt ofzo.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 18:48

Anoli, er zijn altijd uitzonderingen op de regel he? Er is hier ook gezegd dat over het álgemeen MBO opleidingen vaker dichterbij de woonplaats zijn dan HBO/WO opleidingen :j

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:53

Magrathea schreef:
Konstantine schreef:

Ja okeeeee voor stage kan dan natuurlijk ook een uitzondering gemaakt worden. Net als wanneer ze zeggen 'Jij kan wel op de fiets daarheen' maar dat je slechte knieën hebt, dat je dan wel de bus bij je traject krijgt ofzo.

een makkelijke oplossing daarvoor is iedereen gratis te laten reizen op een door hun te kiezen traject, wat je vervolgens 2x per jaar aan mag passen (heb je direct ook de oplossing voor stages, dan kan je dus je traject aanpassen)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:55

Rintah schreef:
Magrathea schreef:

een makkelijke oplossing daarvoor is iedereen gratis te laten reizen op een door hun te kiezen traject, wat je vervolgens 2x per jaar aan mag passen (heb je direct ook de oplossing voor stages, dan kan je dus je traject aanpassen)

:j goed gezien

We moeten een partij beginnen met de mensen hier :=

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:58

Ik heb al vage geruchten gehoord dat ze dat nu aan het onderzoeken zijn (traject ipv geheel OV).

Daarom moeten we ook vanaf 1 januari inchecken allemaal, ze gaan dan checken of we vooral van ouders-studiestad reizen, of hele andere dingen doen met onze ov.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:59

CoronaLime schreef:
Anoli, er zijn altijd uitzonderingen op de regel he? Er is hier ook gezegd dat over het álgemeen MBO opleidingen vaker dichterbij de woonplaats zijn dan HBO/WO opleidingen :j

Dat gaat niet altijd op, ik ben voor mijn mbo opleiding ook 1,5 uur onderweg. Ik kan nu mijn opleiding al niet betalen van mijn stufi (75 per maand)
Vraag ik me af hoe ik het dan zonder stufi moet betalen, en ook de reiskosten nog moet betalen :=

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:00

sliertje schreef:
de 6e dag werken en als je om 4 uur vrij bent kun je nog makkelijk ergens koopavond werken... Als je ECHT wilt, is er altijd wel een manier om geld te verdienen. Er zijn baantjes genoeg...

Jep zou best lukken en ook best te doen zijn...

Maar dan kan moet ik kiezen tussen 2 opties:

-'s nachts niet meer slapen en dan mn huiswerk maken, omdat ik gewoon een zware studie volg en heel veel huiswerk heb

- 's nachts slapen en geen huiswerk maken, onvoldoendes scoren en na 1 jaar negatief studieadvies krijgen en verplicht stoppen met mn studie

Zo ja dat zijn fijne keuzes :j

Het is niet altijd zwart wit sliertje, sommige mensen zijn nou eenmaal niet zo slim dat ze maar 1 uurtje per dag aan hun huiswerk hoeven te zitten en dan een 9 halen op hun toets. Sommige mensen hebben nou eenmaal een zware studie waarbij je zo'n 40 uur in de week naar school gaat en dan ook nog een uur of 10-20 kwijt bent aan huiswerk...

Dus ja wanneer ik dan zou moeten werken (buiten die 3 uurtjes die ik in de week werk). You tell me :)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 19:00

Jannickee schreef:
CoronaLime schreef:

Dat gaat niet altijd op, ik ben voor mijn mbo opleiding ook 1,5 uur onderweg. Ik kan nu mijn opleiding al niet betalen van mijn stufi (75 per maand)
Vraag ik me af hoe ik het dan zonder stufi moet betalen, en ook de reiskosten nog moet betalen :=

Zo.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:02

Babsiej schreef:
Ik vind het helemaal goed, en ben het er 100% mee eens.

Waarom moet de maatschappij betalen voor de studies die jullie doen?
Jullie doen nu net alsof jullie het allemaal voor de staat doen, maar jullie willen uiteindelijk zelf gewoon een leuk leven met een leuke baan met dito salaris toch ? :+

Daarbij met een HBO salaris kun je ook de studie weer terugbetalen..

En ja ik heb zelf ook 7000 euro moeten betalen ( en dus lenen ) voor mn studie, heb ik gewoon af kunnen lossen, en ben er ook niet dood van gegaan.

Het is bull dat niemand straks meer kan studeren, iedereeen kan nog steeds studeren, alleen zal je het later wanneer je een leuk salaris hebt weer terug moeten betalen.

Ook, want zodra je genoeg gaat verdienen ga je 52% (!) belasting betalen. Denk maar niet dat de schatkist erg gevuld is als al die mensen wegvallen ;)

Oke, niet iedereen die studeert gaat persé zoveel verdienen om in die schaal te vallen. Maar zonder HBO of WO wordt dat sowieso bijna onmogelijk.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:02

Jannickee schreef:
CoronaLime schreef:

Ik begon de opleiding toen ik 17 was... Ik had hele lieve ouders die dus een jaar lang mijn peperdure buskaart hebben betaald...
Want met mn bijbaantje had ik dat toen ook niet gered :n

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:03

lieziej schreef:
Ik heb al vage geruchten gehoord dat ze dat nu aan het onderzoeken zijn (traject ipv geheel OV).

Daarom moeten we ook vanaf 1 januari inchecken allemaal, ze gaan dan checken of we vooral van ouders-studiestad reizen, of hele andere dingen doen met onze ov.

Dát moet ik echt niet vergeten na de vakantie...
Ben echt zo'n kluns die dus gewoon de trein in rent zonder in te checken :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:05

Hoeveel tijd je over hebt hangt ook maar net af van hoe makkelijk je je studie vindt.
Bij rechten heb ik zeer weinig contacturen, maar ik ben daarnaast ontzettend veel zelf bezig. Het is heel veel lezen en ik vind het echt heel moeilijk. Ik doe overal dan ook heel lang over.

Bij Grieks en Latijn heb ik veel contacturen, maar mijn huiswerk is daar ook zo af. Bovendien wordt er in de colleges al een groot deel behandeld van wat je moet weten. Bij rechten is dat deel maar miniem...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:13

12sterre34 schreef:
Babsiej schreef:

Jullie doen nu net alsof jullie het allemaal voor de staat doen, maar jullie willen uiteindelijk zelf gewoon een leuk leven met een leuke baan met dito salaris toch ? :+

En ja ik heb zelf ook 7000 euro moeten betalen ( en dus lenen ) voor mn studie, heb ik gewoon af kunnen lossen, en ben er ook niet dood van gegaan.

Het is bull dat niemand straks meer kan studeren, iedereeen kan nog steeds studeren, alleen zal je het later wanneer je een leuk salaris hebt weer terug moeten betalen.

Ook, want zodra je genoeg gaat verdienen ga je 52% (!) belasting betalen. Denk maar niet dat de schatkist erg gevuld is als al die mensen wegvallen ;)

Oke, niet iedereen die studeert gaat persé zoveel verdienen om in die schaal te vallen. Maar zonder HBO of WO wordt dat sowieso bijna onmogelijk.

Ik geloof dat ik toch wel iets terug doe voor de staat als ik mn studie af heb.
Ik studeer Biologie en medische laboratoriumonderzoeken... Zonder mensen die deze studie hebben gedaan heb je in de toekomst toch heel wat minder medicijnen, onderzoeken naar ziekte, en behandelmethoden...
Dan gaan er heel wat meer mensen vroegtijdig dood.

hmm nu ik er over na denk, dat lost ook weer de overbevolking op, en het tekort voor alle potjes... |o

@sheran:
Ja ik ken dat, ik heb best moeilijke lesstof en we moeten gewoon heel veel weten. Daar gaat gewoon heel veel tijd in zitten bij mij. Ik ben geen ster in wiskunde en chemie, en toch doe ik een opleiding waarin deze vakken belangrijk zijn. Tja ik knok er hard voor en daardoor haal ik toch nette cijfers.
Laatst bijgewerkt door Anoli op 30-12-11 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:14

_Summerly_ schreef:
Babsiej schreef:

Als je zo redeneert kun je vrijwel alle subsidies, uitkeringen etc. wel afschaffen, want waarom moet de maatschappij betalen voor landbouwsubsidies, mensen die niet in staat zijn werk te vinden, basisscholen, middelbare scholen, wegen in Friesland, de Joint Strike Fighter, asielzoekerscentra et cetera. Niemand studeert voor de staat, daar heb je gelijk in, maar de bevolking houdt de staat wel draaiende.

En stortte jij dan netjes iedere maand je studiefinanciering terug naar de IB-groep, 'want je hebt het toch niet nodig'? :)

Dat ben ik niet met je eens, íedereen gaat naar de basisschool idem dito voor de middelbare school en iedereen gebruikt de weg, dus die moet voor iedereen in orde zijn. Maar niet iedereen gaat studeren er zijn mensen die het of niet kunnen of er gewoon voor kiezen om niet te verder te studeren. Waarom zouden die onze stufi moeten betalen?

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:23

Als dit doorgaat..
Wil ik de regering van harte bedanken dat ik niet meer naar school kan {:)-:( {:)-:(

Kort lekker op hun eigen inkomen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:24

en hoezo kan jij niet meer naar school dan?

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:27

Krijgen ze er vast toch niet door..
Ze mochten willen..

Ze mogen erover dromen....maar dat feest gaat mooi niet gebeuren!

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:30

Maartje1990 schreef:
en hoezo kan jij niet meer naar school dan?

Om Financiele redenen.
Dus zonder stufi.. geen school meer voor mij ;(
Laatst bijgewerkt door Anonieempiee op 30-12-11 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt