Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mick75 schreef:Ik neem mijn post van van de week terug. Onze auto heeft schade omdat een buurjochie, onder toeziend oog van pappie, het grappig vond een paar aan elkaar geknoopte rotjes in onze uitlaat te stoppen (en die van nog een paar buurtbewoners). Omdat datzelfde rotjoch, onder toeziend oog van even rotte pappie, het grappig vind om pijlen naar iedereen en alles wat beweegt af te steken. Omdat de straat nog steeds bomvol ligt met troep van vuurwerk, en als het net zo gaat als vorige jaren dat tot ongeveer Mei blijft liggen, toevallig alleen bij diezelfde buren. Omdat oudere buurtbewoners dankzij de Tokkie-buren dagenlang de straat niet op durven, want de straat op betekent een pijl in je nek. Omdat er bij diezelfde Tokkies weer eens vuurwerk de verkeerde kant op is gegaan en bij een nietsvermoedende, bejaarde buurvrouw in haar kleren is beland, en grappig dat de daders het vonden!
Ondanks dat er vele anderen in de buurt zijn die wel verantwoordelijk met vuurwerk omgaan zijn deze mensen voor mij genoeg reden om een algeheel verbod in te stellen. Dit soort mensen hoort niet kinderlijk eenvoudig aan explosief en potentieel dodelijk materiaal te kunnen komen, maar kan het legaal bij kilo's tegelijk inslaan! Dit soort mensen verpesten het voor iedereen die wel verantwoordelijk omgaat met de explosieven. Want dat zijn het! Deze mensen hebben trouwens zelf ook dieren, maar schromen niet om vuurwerk naar andere dieren te gooien, liefst zo dichtbij mogelijk.
setteke schreef:Voorzichtige schatting schade vuurwerk, 10 miljoen. Hier en daar leek het wel volledig oorlog.
Sommige mensen zijn tijdens de jaarwisseling de weg compleet kwijt.
Verbieden die meuk.
Magrathea schreef:En dat geldt voor huisdieren ook...Maar, als het alleen op een centrale plek wordt afgestoken is het tenminste niet overal. Dan kun je als mens er voor kiezen om die ene plek te mijden en wat ik van mijn eigen dierenspul weet is dat ze juist over de zeik gaan als het van alle kanten af komt. Vuurwerk van één plek, daar malen ze niet om aangezien ze, als ze er geen zin in hebben, gewoon weg kunnen.Oh trouwens, wilde dieren zijn vast ineens niet meer bang als vuurwerk op een centrale plek door profs afgestoken wordt
Tessa_1 schreef:verwonder ik me toch over de cultuurkloof die er soms tussen de randstad en de rest van het land lijkt te heersen..
mick75 schreef:Ik neem mijn post van van de week terug. Onze auto heeft schade omdat een buurjochie, onder toeziend oog van pappie, het grappig vond een paar aan elkaar geknoopte rotjes in onze uitlaat te stoppen (en die van nog een paar buurtbewoners). Omdat datzelfde rotjoch, onder toeziend oog van even rotte pappie, het grappig vind om pijlen naar iedereen en alles wat beweegt af te steken.
stef schreef:Hoe zit het eigenlijk met de zwaarte can het vuurwerk? Want vroeger was het al heel wat als hè strijkers had, die waren illegaal, maar volgens mij verschuift dat ook steeds, dat ook het legale vuurwerk steeds zwaarder wordt
mick75 schreef:Ja joh, dat ik daar nou nog nooit op gekomen ben zeg! ER IS ALLANG GEPRAAT!!!
...
Het recht op het afsteken van vuurwerk wordt zo'n beetje belangrijker gevonden dan het recht op vrijheid van meningsuiting, de problemen rondom woningnood en de recessie bij elkaar! En als dat recht afgedwongen moet worden met pure vuurwerk- terreur is dat prima blijkbaar. Dat de rechten van anderen daardoor met voeten getreden worden is niet van belang.
mick75 schreef:Dat ben ik dus niet meer. Ik ben er helemaal klaar mee, vuurwerkverbod prima. De slechten verpesten het gewoon voor al die mensen die er wel mee om kunnen gaan. Er zijn een paar malloten die niet om kunnen gaan met explosief materiaal, die horen dat dan ook niet zo in handen te kunnen krijgen. En de enige manier om dat min of meer afdoende te kunnen regelen is een algeheel verbod, zodat iedereen die zich met explosief materiaal op straat begeeft gewoon opgepakt kan worden.
Ik vind het wel jammer dat men er blijkbaar niet normaal mee kan omgaan en dat een verbod dus nodig blijkt te zijn. Het zou veel fijner zijn als iedereen gewoon z'n verantwoordelijkheid neemt en er normaal mee omgaat. Dan hoeven dieren niet te vluchten, kan iedereen normaal over straat zonder het risico dat je het buitengewoon ongezellige Beverwijk moet bezoeken, een oog of hand moet missen of anderszins schade/ letsel oploopt door onverlaten.
Vuurwerk kan heel mooi zijn, en heel leuk. Het zelf afsteken heeft zeker z'n charme, heb het ook gedaan toen ik jong was (lees: Tiener). Maar het misbruik is te groot, de schade is te groot en vuurwerk afsteken terwijl je een slokkie op hebt, wat vaak het geval is, is puur onverantwoordelijk. Een pyrotechnicus die gedronken heeft, al is het maar een slokje, kan op acuut ontslag op staande voet rekenen. Er zijn als het goed is geen pyrotechnici die zware medicijnen gebruiken, te gevaarlijk. En pyrotechnicus wordt je ook niet zomaar, daar zit een opleiding aan vast die niet misselijk is en massa's periodieke keuringen, als je er eentje mist ben je je vergunning kwijt. Waarom? Simpel, omdat je met zwaar en potentieel dodelijk explosief materiaal werkt. Waarom mogen gewone consumenten dan met een fles champagne achter de kiezen en nog het nodige ervoor en erna, met eventueel zware medicatie dan met massa's strontgevaarlijk spul gewoon de straat op? En niet alleen de straat op maar het ook nog gebruiken? Dat is toch compleet van de zotte? Een pyrotechnicus is zich altijd bewust van wat er mis kan gaan, en neemt voorzorgsmaatregelen. Beschikt over adequate blusmiddelen en weet hoe die te gebruiken. Weet precies hoe elk stuk vuurwerk zich gedraagt in elke omstandigheid, en wat de risico's zijn. Die houdt rekening met het weer, de wind (kracht en richting), eventuele regen en smog. Die kent de eigenschappen van de materialen waarmee hij werkt, weet hoe het spul zich gedraagt in elke hoeveelheid, en elke situatie. De gemiddelde consument neemt niet eens de moeite een fles van waaruit ze pijlen gaan afschieten fatsoenlijk te verankeren! Pleurt een grondpot gewoon de straat op en ziet wel wat er gebeurt... Wie er toevallig passeert heeft gewoon botte pech... Belachelijk!
Huertecilla schreef:Dus?
Jij zegt het pacifistisch te slikken maar reageert wel je agressie erover naar míj af.
Ík stel dat het de taak is van de politie om jouw rechten te waarborgen en dat als deze dat niet doet jij het recht hebt om jezelf en de jouwen te beschermen.
Doe je dat namelijk niet, stel je die grenzen niet, dan worden ze met vuurwerk platgegooid. Dat beschrijf je helder.
Anne_GTI schreef:Laten we auto's dan ook verbieden. Die zijn ook levensgevaarlijk in handen van idioten. Waarom zou het plezier van normale mensen weer door regeltjes voor de aso's gedwarsboomd moeten worden.