Amerikaanse soldaten slaan schaap dood in Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:08

JUIST, DAT PROBEER IK DE HELE TIJD TE ZEGGEN!! Ben blij dat je het snapt. Al denk ik dat je mij niet begrijpt.

Edit: er zal altijd geindoctrineerd worden, en er zullen altijd mensen zijn die zich laten indoctrineren, wat niet noodzakelijk iets zegt over de persoon! Als iemand welbewust indoctrineert en misleidt, zegt dat iets over die persoon of instantie die dat doet. In dit topic worden de mensen die de misleiding/ indoctrinatie als waarheid zien en ervaren neergesabeld alsof het een stel barbaren zijn. Daarmee doe je al die mensen tekort. Het gebeurt overal ter wereld, soms welbewust, soms juist niet omdat het al lang deel is gaan uitmaken van iemands waarheid als gevolg van opvoeding, scholing, media en de mensen die het doorgeven ook niet beter weten.

Soms wordt een beeld of gevoel met de paplepel ingegoten. Kun je dan nog spreken van kwade intenties als zo iemand op volwassen leeftijd vanuit die waarheid gaat handelen? Als je niet WEET dat je bent voorgelogen, en je overtuigd bent van de geschiedenis zoals je die hebt geleerd, gezien en ervaren, kun je daarvoor dan verantwoordelijk gehouden worden? De beweegredenen kunnen voor die persoon zeer oprecht zijn, met goede bedoelingen, vanuit hun ideologie. Als jij hebt geleerd en niet anders weet dan dat er in Irak kernwapens zijn, dat de moslims jouw land willen vernietigen, dat de Joden jouw veiligheid bedreigen, dat de zwarten crimineel zijn, etc. zul je je inspannen om daartegen te vechten.

Ik denk dat voor veel Amerikanen bijvoorbeeld het doorboren van de Twin Towers een oprechte beweegreden is geweest om in het leger te gaan en "hun vrijheid te verdedigen" zoals ze dat zo mooi weten te vertellen in de VS. Moet je dat die knapen kwalijk nemen?

Het gebeurt overal. 6-jarige Palestijnen met een mitrailleur op de schouder. Hoe komt dat? minderjarige moslims die zelfmoordaanslagen plegen. Hoe komt dat? Iraanse pubers die de Amerikaanse vlag verbranden. Hoe komt dat? Denk je dat al die mensen voor zichzelf op zoek zijn gegaan naar informatie, en de informatie die ze voorgeschoteld hebben gekregen kritisch beschouwen, vanuit de gedachte dat het wellicht niet waar is? Denk je dat een 6-jarig kind al begrijpt en zelf heeft ontdekt of en waarom de Jood de vijand is? Denk je dat een Amerkaanse jongen die meent dat hij vanuit het leger genoegdoening van Koerden kan bewerkstelligen en Irakezen kan bevrijden, zelf is gaan onderzoeken of er daadwerkelijk kernwapens in het land waren?

Iemand die onder het mom van mensen willen bevrijden en vrijheid willen brengen naar een land toe gaat, denkt dat hij daar voor een goede reden zit. Denkt dat hij eervol bezig is. En dat is de reden dat ik vind dat je militairen niet met de grond gelijk moet maken, niet de grond in moet boren, etc. Want het is veel te complex om te kunnen zeggen dat ze beter hadden moeten weten. En dat laatste kun je ook alleen maar zeker weten als je informatie hebt dat er onjuiste informatie was. Haat en vijandbeeld zijn dingen die heel makkelijk gedoceert kunnen worden, en heel moeilijk uitgeroeid. Je gaat pas twijfelen, als daar voor jou reden toe is. Als je sterk genoeg in je schoenen staat om kritisch te kijken naar je eigen fundamenten. en dan nog weet je niets zeker, want misschien liegt de andere partij wel!

Als iemand niet weet dat sprake is van drogredenen of pertinente onwaarheden, kun je ze niet kalijk nemen dat ze vanuit hun eigen welbedoelde intenties deelnemen als militair. Als ze wel op de hoogte zijn van die onwaarheden en drogredenen en dan alsnog deelnemen, DAN kan je ze dat kwalijk nemen.
Laatst bijgewerkt door gummie op 14-12-11 17:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:29

Aan al die mensen die hier zeggen dat ze noooooit ook maar zoiets zouden doen in welke omstandigheden ze ook zouden zitten,

Dan heb je uit frustratie zeker ook nog nooit je paard een tik gegeven? Of een ruk aan het bit? Of een trap als hij de trailer niet op wou? Want je weet immers dat dat nergens goed voor is.
Echt waar, zulke 'kleine' dingen laten al zien dat eigenlijk alle mensen dit in zich hebben. Dat is niet omdat je 'slecht' bent. Maar is van heel veel factoren afhankelijk. Stress, groepsdruk, aandacht krijgen, frustratie, opgekropte woede, machteloosheid...

Het is afschuwelijk en ik zou willen dat ik kon zeggen dat ik zoiets nooit zou doen. Maar dat kan ik niet. Ik weet niet hoe ik me zou gedragen.

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:36

Dit is voor mij niet normaal. En er zullen factoren meespelen die psychisch consequenties hebben voor soldaten die langer tijd bivakkeren in zo'n oorlogsgebied. Maar dan voor de lol een schaap kapot slaan.. gaat er bij mij niet in. Ik heb daarom ook de petitie getekend, dat er een onderzoek plaatst vind. En hopelijk komt er iets uit waarom soldaten zo door het lint gaan. Ik ben dus wel in 2 strijd. wat ik er precies van vind. Genadeloos straffen die mensen of begrip.. Ik bedoel ze veranderen emotioneel gezien worden zo getraind/gedrild en dan wat ze daar mee maken... Heeft ingrijpende consequenties, je hoort ook dat ze veranderen als ze terug komen. Maar daarbij keur ik het nog steeds niet goed, dat dit toegestaan word.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:38

linnieke schreef:
Dit is voor mij niet normaal. En er zullen factoren meespelen die psychisch consequenties hebben voor soldaten die langer tijd bivakkeren in zo'n oorlogsgebied. Maar dan voor de lol een schaap kapot slaan.. gaat er bij mij niet in. Ik heb daarom ook de petitie getekend, dat er een onderzoek plaatst vind. En hopelijk komt er iets uit waarom soldaten zo door het lint gaan. Ik ben dus wel in 2 strijd. wat ik er precies van vind. Genadeloos straffen die mensen of begrip.. Ik bedoel ze veranderen emotioneel gezien worden zo getraind/gedrild en dan wat ze daar mee maken... Heeft ingrijpende consequenties, je hoort ook dat ze veranderen als ze terug komen. Maar daarbij keur ik het nog steeds niet goed, dat dit toegestaan word.

Je kunt ze ook een soort psychische behandeling geven in combinatie met een wat lichtere straf, zo worden ze geholpen en zit er een straffend element in :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:45

gummie schreef:
@ Mixje: Wil je daarmee suggereren dat alle militairen doelbewust een oorlog in gaan omdat ze het zo leuk vinden om mensen overhoop te knallen?

...

Definieer ´militair´.
Alle subcontractors zitten aldaar om voor geld `oorlog` te voeren.
De meeste soldaten in het amerikaanse leger zitten daar niet om oorlog te voeren. Een deel wel: hetzij misleid over het land dienen aldaar of wat anders.
Tel de subcontactors op bij de soldaten die dat ook zitten en je hebt de meerderheid.

Voor een onjuiste zaak, voor geld ´oorlog´ voeren waarbij vooral héél veel burgers gedood worden en enórme regios duurzaam radioactief besmet.

De VS hebben nauwelijks meer grip op wat hun huurlingen daar uitvreten en het ergste is dat het hen niet interesseert; ze betalen voor de uitvoering van taken en wassen hun handen over de manier waarop.

´Oorlog´ tussen aanhalingtekens want dat woord suggereert iets anders dan de overval met plundering die dit is.
Het is in Afghanistan zó ontspoort dat door de VS betaalde ´soldaten´ opium-plantages bewaken. Die opium is toch voor Azië en Europa dus is welkom ´wisselgeld´ wat hún samenleving niets kost.

Ook voor wat met Bin Laden uitgevreten is, is goed woord te schrijven. Dat is in strijd met álle recht en rechten behalve eigen rechteren door de VS volgens hun normen voor ánderen.

Mbt het topic is er door dit doort ´incidenten´ een hele generatie afghaanse en iraqui kinderen voor wie de ´franji´ inderdaad de boeman, de te bestrijden infidel zijn.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:48

Huertecilla schreef:
gummie schreef:
@ Mixje: Wil je daarmee suggereren dat alle militairen doelbewust een oorlog in gaan omdat ze het zo leuk vinden om mensen overhoop te knallen?

...

Definieer ´militair´.
Alle subcontractors zitten aldaar om voor geld `oorlog` te voeren.
De meeste soldaten in het amerikaanse leger zitten daar niet om oorlog te voeren. Een deel wel: hetzij misleid over het land dienen aldaar of wat anders.
Tel de subcontactors op bij de soldaten die dat ook zitten en je hebt de meerderheid.

Voor een onjuiste zaak, voor geld ´oorlog´ voeren waarbij vooral héél veel burgers gedood worden en enórme regios duurzaam radioactief besmet.

De VS hebben nauwelijks meer grip op wat hun huurlingen daar uitvreten en het ergste is dat het hen niet interesseert; ze betalen voor de uitvoering van taken en wassen hun handen over de manier waarop.

´Oorlog´ tussen aanhalingtekens want dat woord suggereert iets anders dan de overval met plundering die dit is.
Het is in Afghanistan zó ontspoort dat door de VS betaalde ´soldaten´ opium-plantages bewaken. Die opium is toch voor Azië en Europa dus is welkom ´wisselgeld´ wat hún samenleving niets kost.

Ook voor wat met Bin Laden uitgevreten is, is goed woord te schrijven. Dat is in strijd met álle recht en rechten behalve eigen rechteren door de VS volgens hun normen voor ánderen.

En daarom vind ik dus dat we niet moeten inhakken op de soldaten. Soldaten zijn geen overheid & bedrijven. Soldaten zijn onderdanen die hun werk doen op grond van overtuigingen die door de overheid en organisaties zijn ingeprent.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:51

gummie schreef:
Denk je dat een 6-jarig kind al begrijpt en zelf heeft ontdekt of en waarom de Jood de vijand is?

Dat is niet zo´n goed voorbeeld want dat is voor Palestijnse kindjes inderdaad heel waarschijnlijk.

Ook dat deze Afghaanse kindjes zelf ontdekt hebben dat ´franji´ beesten zijn :)*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 14-12-11 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:54

Gàan we er éen topic van maken wat alle "wandaden" van het leger beschrijft ?
Waar haal je dit allemaal vandaan als ik vragen mag ?
En waarom blijft er zo gehamer worden op het amerikaanse leger ?
Wat heeft dit nog voor meerwaarde ?
De een is voor het leger en de ander tegen, ik snap sommige punten wel en sommige ook mee eens.
Maar hier een reltopic van maken lijkt me nogal onnodig.
Hoeveel van jullie weten daadwerkelijk wat het inhoud om in het leger te zitten, en wie weten er daadwerkelijk hoe het er aan toe gaat in bijv hat amerikaanse leger

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:57

Tessa_1 schreef:
linnieke schreef:

Je kunt ze ook een soort psychische behandeling geven in combinatie met een wat lichtere straf, zo worden ze geholpen en zit er een straffend element in :)

Zoiets kan inderdaad, :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:58

_Mondy_ schreef:

De waarde ervan is dat dit ´incident´ een voorbeeld is van de véle misstanden waarbij kinderen een vijandbeeld ingeprent krijgen in het hele Midden Oosten.
Van de Gaza strook tot Afhanistan zijn nu drie generaties door ervaring overtuigd dat de duivel een christen westerling is.
Met dank aan de VS.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:02

Huertecilla schreef:
_Mondy_ schreef:

De waarde ervan is dat dit ´incident´ een voorbeeld is van de véle misstanden waarbij kinderen een vijandbeeld ingeprent krijgen in het hele Midden Oosten.
Van de Gaza strook tot Afhanistan zijn nu drie generaties door ervaring overtuigd dat de duivel een christen westerling is.
Met dank aan de VS.

Met dank aan de VS ? Dacht je nu werkelijk dat er in de landen waar de VS niet zit dit niet gebeurd ? Nee dat hebben die kinderen vooral te danken aan hun eigen regeringen. Heel makkelijk om de VS er de schuld aan te geven ;-)

Nogmaals hoeveel weet je daadwerkelijk van het leger ? Uitzendingen enz enz

Sleeper

Re: Amerikaanse soldaten slaan schaap dood in Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:10

Om het even uit Amerika te trekken. In Afrikaanse landen zijn al tijden lang burgeroorlogen aan de gang (of geweest) Daar zijn ook de meest verschrikkelijke dingen gebeurt, en gebeuren nog steeds. Niet alleen militairen vooral 'gewone' mensen die verschrikkelijke gruweldaden begaan (hebben).

De geschiedenis bewijst dat mensen tot beestachtige dingen in staat zijn en de geschiedenis die wij maken sluit daar naadloos op aan.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:14

Misschien wel interessant om te lezen: http://nieuws.nl.msn.com/opmerkelijk/da ... te-regimes
Kort samengevat steunen we ons eigen regime meer omdat we dat kennen als we worden bedreigd door iets anders wat we minder goed kennen. Hoe goed of hoe slecht dat ook voor ons is.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:26

Tessa_1 schreef:
Misschien wel interessant om te lezen: http://nieuws.nl.msn.com/opmerkelijk/da ... te-regimes
Kort samengevat steunen we ons eigen regime meer omdat we dat kennen als we worden bedreigd door iets anders wat we minder goed kennen. Hoe goed of hoe slecht dat ook voor ons is.

+:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:28

Tessa_1 schreef:

Battered-wife syndroom in het groot.
Regeringen maken daar gretig gebruik van.
Zie de bangmakerij voor terrorisme waardoor de VS-burger instemt met uithollen van hun eigen Bill of Rights.
Dichtbij zien we dat op vliegvelden. Een stuk politieke indoctrinatie die telkenmale een vijandbeeld bevestigt, vooral de burger zélf klein houdt en waar de meerderheid nog van denkt dat het voor eigen bestwil is ook.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:29

Huertecilla schreef:
gummie schreef:
Denk je dat een 6-jarig kind al begrijpt en zelf heeft ontdekt of en waarom de Jood de vijand is?

Dat is niet zo´n goed voorbeeld want dat is voor Palestijnse kindjes inderdaad heel waarschijnlijk.

Ook dat deze Afghaanse kindjes zelf ontdekt hebben dat ´franji´ beesten zijn :)*

Nee hoor, het is een uitstekend voorbeeld, temeer er ook 6-jarige Palestijnse kindjes zijn die met Joodse kindjes (willen) spelen ondanks dat dat onmogelijk wordt gemaakt. Het verschil zit em in wat die kinderen van huis en land uit hebben meegekregen, kennelijk hebben de ouders het verschil gemaakt, want het land doet het niet. Dat het gevoel en de mening van de Palestijnen en Joden die WEL met elkaar willen leven onderbelicht wordt, is weer een knap staaltje vakwerk van landen en media.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:30

Tessa_1 schreef:

Lijkt mij ook een goed idee.....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:30

Het ging over een schaap...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:31

Een dood schaap welteverstaan :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:38

Ik citeer:

"Terwijl het schaap zware slagen op de kop krijgt, springen de kinderen op en neer van opwinding terwijl de volwassen mannen lachen en in de handen klappen. Niet veel later wordt het levenloze schaap weggesleurd."

Waarom hebben we het alleen over de militair die de knuppel hanteert, en niet de kinderen die op en neer springen van opwinding en de volwassen mannen die lachen en in hun handen klappen?

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:40

Omdat zulke dingen bij hun middeleeuwse cultuur horen en niet bij die van de westerse (even generaliserend).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:40

Polivy schreef:
Omdat dit bij hun middeleeuwse cultuur hoort en niet bij die van de westerse (even generaliserend).

Een middeleeuwse cultuur? Serieus?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:42

Dus dan komen weer bij het cultuur-debat, waar het overigens 9 van de 10 x in eindigt.

Nou vraag ik me af: heeft de soldaat het dier geslacht voor de bevolking? Om te tonen dat ze daar zijn om te helpen? Door zich aan te passen aan "de cultuur"? Is dat een optie?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:52

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:00

gummie schreef:
Dus dan komen weer bij het cultuur-debat, waar het overigens 9 van de 10 x in eindigt.

Nou vraag ik me af: heeft de soldaat het dier geslacht voor de bevolking? Om te tonen dat ze daar zijn om te helpen? Door zich aan te passen aan "de cultuur"? Is dat een optie?

En terecht natuurlijk. Daarom vind ik de instellingen van landen zo apart. Op een of andere manier wordt gedacht dat we gewoon maar een land binnen kunnen stappen en dan binnen drie jaar het land volgens onze normen en met onze middelen en voorzieningen leeft. Natuurlijk worden er ook goede dingen gedaan, maar ik vraag me weleens af wie we nou voor de gek houden.

Die vraag kwam ook bij me op toen ik het verslag van het filmpje las die hier door een bokker werd geschreven over het redelijk overdrijven in het artikel e.d. Ik heb het filmpje zelf niet gezien.