130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:40

kensha schreef:
die minimaal 70 km/u mogen rijden.

Een rijbewijs toont dat je mee kan rijden met de verkeer en niet de verkeer regels overschrijft.

Waarom ga je niet lekker 40 rijden in de woonwijk of gewoon door de rode stoplichten heen?

Juist, meerijden met het verkeer. Dat is namelijk het veiligst.
En niet die 70 (als minimum) willen rijden als het overige verkeer tussen de 100-120 rijdt. Je zegt het zelf al.

Met 40 door een woonwijk? De werkelijke snelheid van onze auto's wijkt af van wat de teller aangeeft, gemiddeld zo'n 5 km. Die van mij rijdt 6 km langzamer dan mijn teller zegt. Dan zou ik dus nog steeds 'maar' 34 rijden in die woonwijk.

Met dit in mijn achterhoofd erger ik me ook dood aan mensen die 40 rijden waar ze 50 mogen. Zij rijden namelijk werkelijk 35 en dus 15 km langzamer dan toegestaan en dat vind ik werkelijk zonde van mijn tijd.

Vienna2007

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:42

Hoe weet jij dan dat je meter achter loopt op je daadwerkelijke snelheid?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:43

Ten eerste omdat onze auto's niet geijkt zijn.
Ten tweede door er een tomtom aan te hangen die de werkelijke snelheid weergeeft ;)
Laatst bijgewerkt door Goof op 30-11-11 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:45

joostvangestel schreef:
Nederlanders hebben overigens een slechte naam bij onze oosterburen.

Niet alleen daar.
In de engelse taal is er zelfs een :o naam voor diagonaal een kruising - of anderszins idioot scheef oversteken/afsteken; dutch crossing
´Hier´ wordt het naar eigen goeddunken toepassen van de verkeersregels als typerend gezien. Dit topic spreekt dat niet tegen.
In Frankrijk is de NLer met de eigenlijk veel te grote en zware sleurhut zowat spreekwoordelijk voor een wegsperring.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:45

Geijkt :)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 13:45

Uhrm zelfs de TomTom is niet exact..
Dat is net als je kilometer teller.
Het beste is om je auto naar de garage te brengen die de snelheid van je auto in verband met je kilometerteller te testen.
Die hebben meestal de goeie apparatuur om het te meten.
Laatst bijgewerkt door kensha op 30-11-11 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:46

Huertecilla schreef:
joostvangestel schreef:
Nederlanders hebben overigens een slechte naam bij onze oosterburen.

Niet alleen daar.
In de engelse taal is er zelfs een :o naam voor diagonaal een kruising - of anderszins idioot scheef oversteken/afsteken; dutch crossing

Dutch crossing heeft betrekking op het als voetganger schuin oversteken van een kruispunt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:47

Als ik 50 rij in de bebouwde kom volgens mijn teller, dan is dat ook 50 in het echt. Mijn teller loopt precies goed, had laatst een boete voor 20 km te hard, toen reed ik 120 op mijn teller..

Ik zou ook geen 70 gaan rijden tussen auto's die 120 rijden, tenzij het door een defect komt, maar dan zou ik alsnog de vluchtstrook opzoeken (ja dat mag bij een technisch defect.)

Verder ben ik wel benieuwd of jullie vinden dat er ook op tweebaans wegen 130 gereden mag worden, want ik vind dat persoonlijk wel onverantwoord, ook omdat er altijd vrachtwagens zijn die het inhaalverbod negeren.

Vanmorgen nog op de A27, vrachtwagens mogen daar niet inhalen tussen 6 in de ochtend en 7 in de avond. Ik kom aanrijden met 120 km per uur, netjes op 2 seconden van mijn voorganger, vrachtwagen gooit zich ervoor, wij vol in de ankers.. levensgevaarlijk.. en wij konden niet uitwijken naar links of rechts..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:55

Vienna2007 schreef:
Hoe weet jij dan dat je meter achter loopt op je daadwerkelijke snelheid?

Ik heb die van onze beide autos geijkt bij verschillende snelheden en bij één voor de controle de uitlezing bij een ´u rijdt xxx km/uur´ bordje gestimuleerd.
De ene is accuraat tot boven de 120 en gaat dan in toenemende mate te weinig aangeven.
De andere geeft vrijwel lineair 3% teveel aan.

Afgezien van de afwijkende weergave, is er ook nog de parallax afleesfout. Dat houdt in dat je bij scheef naar de meter kijken de wijzer niet recht boven de schaal ziet en dan onjuist afleest.
Koppel dat bij de dikte van de naald en het smoezenboek heeft een heel hoofdstuk ´ja maar...´ :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:04

Was dat bij de kruising met de A59?
Dat gebeurt daar bijna elke dag, om invoegende vrachtwagens of ander verkeer bij drukte ruimte te geven.

Mijn persoonlijke mening is dat het dan weer idioot is dat je bij een superdrukke op- en afrit 120 (in de toekomst 130?) mag.
Denk aan dat drama bij de Efteling op de A59 dat die vrouw met kinderen geplet werden.
Daar staat ook regelmatig verkeer ruim voor de strook of helemaal over de strook al in de file bij drukte en remmen ze alvast op de snelweg.
En dan nog heb je bij drukte van die lui die dan op volle snelheid over de linkerbaan blijven rijden en dan verbaasd zijn als er een uitwijkt voor invoegend verkeer...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:06

Jans schreef:
Ik kom aanrijden met 120 km per uur, netjes op 2 seconden van mijn voorganger,

Die ´2 seconden-regel´ is _-:(
Dat is totale en levensgevaarlijke onzin die vanaf 85 in toenemende mate te weinig afstand doet houden.

Bij 120 is dat 66 meter, terwijl de stopafstand meer dan 100 is.

Niet zo netjes -:(-

Oh, en dat bij droog wegdek. Bij een nattig wegdek verandert het al dramatisch. Dan is die ´2 seconde´ bij 120 zomaar de helft van wat je nodig hebt. Je knalt dan met meer dan 80 over de grens van de ´2 seconden regel´.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 30-11-11 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:06

Nicolletje schreef:
Was dat bij de kruising met de A59?
Dat gebeurt daar bijna elke dag, om invoegende vrachtwagens of ander verkeer bij drukte ruimte te geven.

Mijn persoonlijke mening is dat het dan weer idioot is dat je bij een superdrukke op- en afrit 120 (in de toekomst 130?) mag.
Denk aan dat drama bij de Efteling op de A59 dat die vrouw met kinderen geplet werden.
Daar staat ook regelmatig verkeer ruim voor de strook of helemaal over de strook al in de file bij drukte en remmen ze alvast op de snelweg.
En dan nog heb je bij drukte van die lui die dan op volle snelheid over de linkerbaan blijven rijden en dan verbaasd zijn als er een uitwijkt voor invoegend verkeer...

Nee.. was bij benzinestation Voordaan, tussen afrit Maarssen en Bilthoven/Groenekan. Richting Hilversum :j

Kon gisteren trouwens ook vol in de ankers op de 70 weg in Utrecht, bij afslag voetbalstadion. Ook ineens alles stil, tot op de rijstroken omdat iedereen daar van de weg af wil :=

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:07

De tom Tom is juist niet precies! Is zelfs een rechtzaak over geweest!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:13

Ik heb overigens een broer die (in Nederland) behoorlijk stevig doorrijdt. Hij was een keer bij mij in Finland op bezoek. Daar mag je op de snelweg 100 km per uur rijden in de winter. (zomers 120). Het grote verschil is dat er geen zout gestrooid wordt, vaak rijd je op een laagje pakijs.

Helemaal geen probleem, als je remweg maar goed in elkaar zit. Mijn broer zat wel vreselijk langs me te stressen dat ik te hard reed op die ijsbaan, maar dat is een kwestie van wennen :D

En ja, de remweg is op glad ijs (zelfs met spijkerbanden) een stuk langer. Maar in Finland zie je in de winter maar verrekt weinig bumperklevers..

In Nederland is het rijden met winters weer altijd het probleem van de andere wegidioten. Je kan zelf nog zo goed rijden, er kan altijd een idioot voor je iets doen wat levensgevaarlijk is. Dat probleem is nog veel erger in Canada, waar ik iedere winter wel iemand een pirouette zag maken op de snelweg (winterbanden niet verplicht). Heb ik in Finland nooit meegemaakt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:18

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... umsnelheid
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011 ... -norm.html
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... namax.html

Zoals al eerder gezegd is het hele jaar door getest op welke wegen 130 km/h kan (dus welke wegen daar geschikt voor zijn), en op welke wegen het maximum juist omlaag moet, in combinatie met op welke tijdstippen dit dan zou kunnen en moeten (alleen 's nachts, op vaste tijdstippen of 24 uur).

Het is dus niet zo dat alle snelwegen naar 130 km/h gaan, het is ook een misvatting dat de snelheid de ongelukken veroorzaakt, want op provinciale wegen gebeuren relatief meer ongelukken ondanks dat daar GEEN 130 wordt gereden. Zal nog even op zoek gaan naar het bewijs ervan.
Laatst bijgewerkt door gummie op 30-11-11 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:18

gummie schreef:
Klimaatverandering? Heb nog steeds het bewijs niet gezien dat het door auto's veroorzaakt wordt, of door de snelheid waarmee die auto's zich verplaatsen.

Uitlaatgassen zijn nog altijd niet bevoorderlijk voor de luchtkwalitieit.

Maar goed je snapt het verband met snelheid blijkbaar ook niet, waaaant als een auto harder rijdt, stoot een auto meer uit. :)*

En schijnbaar zijn er ook luchtschermen die daar tegen helpen? Die gaan misschien ook op bepaalde plekken geplaatst worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:19

joostvangestel schreef:
In Nederland is het rijden met winters weer altijd het probleem van de andere wegidioten. Je kan zelf nog zo goed rijden, er kan altijd een idioot voor je iets doen wat levensgevaarlijk is.

En als die idioot dan ook nog geen benul heeft over de exponent snelheid, dan kan je alleen maar zélf meer afstand houden en minder snel rijden opdat je meer tijd hebt, minder remweg, meer voertuigcontrole en meer overlevingskans hebt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:21

inderdaad hc. Overigens houdt meer afstand in veel gevallen vanzelf minder snelheid in (of juist meer als je in wilt halen).

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:22

Skygirl schreef:
gummie schreef:
Klimaatverandering? Heb nog steeds het bewijs niet gezien dat het door auto's veroorzaakt wordt, of door de snelheid waarmee die auto's zich verplaatsen.

Uitlaatgassen zijn nog altijd niet bevoorderlijk voor de luchtkwalitieit.

Maar goed je snapt het verband met snelheid blijkbaar ook niet, waaaant als een auto harder rijdt, stoot een auto meer uit. :)*

En schijnbaar zijn er ook luchtschermen die daar tegen helpen? Die gaan misschien ook op bepaalde plekken geplaatst worden.

Ik snap dat verband prima :) En ik zeg nergens dat uitlaatgassen wel bevorderlijk zijn voor de luchtkwaliteit.... We hadden het over klimaatverandering... die verandering die volgens sommigen het gevolg zijn van CO2-gassen van auto's (om vervolgens met electrische auto's op de markt te kunnen komen omdat die beter zouden zijn voor het klimaat terwijl het opwekken van electriciteit even zo goed slecht is voor het milieu), terwijl anderen aantonen dat het een natuurverschijnsel is, of dat het komt door de vele koeien die eindelijk de wei in mogen. Wat ik dus zeg, dat is dat niet bewezen is dat de uitstoot van gassen van auto's de oorzaak is van klimaatsverandering. er zijn deskundigen die beweren dat de uitstoot van CO2 door auto's een verwaarloosbare rol in het geheel spelen, en er zij zelfs mensen die beweren dat van echte klimaatverandering door toedoen van mensen uberhaupt geen sprake is.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:25

de tom tom heeft een geringe afwijiking....door atmosferische omstandig heden kan het signaal licht gebogen worden,waardoor het dus een fractie langer onderweg is.
dit kan een afwijking in standplaats tot +/_ 15 M tot gevolg hebben.......dit geeft op een aardkromme van 15.000 KM dus een afwijking die verwaarloosbaar is...helemaal als je dit deelt door de 3 tot 8 satelieten die je gebruikt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:26

gummie schreef:
Ik snap dat verband prima :) En ik zeg nergens dat uitlaatgassen wel bevorderlijk zijn voor de luchtkwaliteit.... We hadden het over klimaatverandering... die verandering die volgens sommigen het gevolg zijn van CO2-gassen van auto's (om vervolgens met electrische auto's op de markt te kunnen komen omdat die beter zouden zijn voor het klimaat terwijl het opwekken van electriciteit even zo goed slecht is voor het milieu), terwijl anderen aantonen dat het een natuurverschijnsel is, of dat het komt door de vele koeien die eindelijk de wei in mogen. Wat ik dus zeg, dat is dat niet bewezen is dat de uitstoot van gassen van auto's de oorzaak is van klimaatsverandering.

Dan is het toch logisch dat je wel rekening met de uitstoot wilt houden? Die neemt nu behoorlijk toe in verhouding. Want er zullen ook meer mensen 140 gaan rijden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:28

Lees anders de links die ik geplaatst heb even.... Waar als reden voor niet verhoging van de snelheid op bepaalde wegen de veiligheid en milieu worden gegeven.

En laten we vooral alle koeien weer binnen houden ;) dan poepen ze de ozonlaag niet kapot :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:30

joostvangestel schreef:
inderdaad hc. Overigens houdt meer afstand in veel gevallen vanzelf minder snelheid in

*\o/*

Dat is bij gelijke verkeersdrukte een afgeleide.

Dit geeft aan waarom in NL verhoging van de snelheid met bijgehorende onderlinge afstandsvergroting een fundamenteel probleem oplevert wat het een loze kreet maakt op slechts een paar stukjes NL-weg na.
´s Nachts is het door zichtvermindering een twijfelachtig onderwerp en in de ´natuurlijker´ streken een NoNo.
Het is politieke lekkermakerij waar mensen die liever snel rijden dan erkennen wat de kosten daarvan zijn achteraan hollen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:37

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:42

gummie schreef:
Speciaal voor de mensen die zich zorgen maken over het milieu/ klimaat.....

Ik wijs op de risicoverhoging op korte termijn. Op dat er grotere bommen over de weg gaan rijden.