Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarcoBorsato schreef:In mijn klas praat een surinaamse vrouw niet meer met mij omdat ik Sinterklaas vier
mick75 schreef:Piet met de roe is ook allang verdwenen. Ik denk dat als Piet nu een roe mee zou nemen en een lege zak om kinderen zogenaamd in te stoppen, dat er ook een enorme rel ontstaat, iets met kindermishandeling.
.
MarcoBorsato schreef:Wauw grotevogel, wat ben jij enorm gefrustreerd! Gelukkig is jouw wereld een hele andere dan die dan van mij....
Arabesk schreef:Sinterklaas wordt in NL al gevierd sinds de 16e eeuw, waarschijnlijk nog wel eerder. Er is zelfs een schilderij uit 1663 waarop duidelijk te zien is dat ze het gebruik van schoen zetten bij de schoorsteen kenden. En dat kinderen speelgoed + speculaaspop en taai taai kregen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Ja ... sfeest.jpg
Ik ben heel tolerant en tegen discriminatie, maar ik heb zoiets van 'als je je beledigd voelt als zwarte medemens door zwarte piet ga je toch lekker ergens anders wonen?'
DaniBanani schreef:Ik ben de helft van mijn leven enorm gepest met mijn rode haar. Moet het liedje 'meisjes met rode haren' dan maar verboden worden omdat het zo zielig voor mij is? Of vuurtorens anders gaan noemen omdat ik daarvoor uitgescholden ben?
Nee toch? Het ene staat toch los van het andere?
En ik snap echt heel goed hoe vreselijk het is als je voor zwarte piet wordt uitgemaakt, als mensen spontaan Surinaams gaan praten (wat overigens los staat van deze specifieke discussie, volgens mij), dat zijn geen leuke dingen.
Maar de mensen die zwarte piet spelen vinden het leuk. De kinderen voor wie zwarte pieten bedoeld zijn vinden het leuk. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat kinderen racistisch worden door zwarte pieten.
Laat het dan van die kinderen blijven, voor wie het is bedoeld. Ik bedoel, ik kan het wel vreselijk stom vinden dat er nauwelijks (barbie)poppen met rood haar gemaakt worden, maar een klein kind denkt daar echt niet zo bij na. Als dat kind 10 klasgenoten met rood haar heeft worden ze niet gepest, is het er één, dan waarschijnlijk wel. Woon je in een buurt vol met gekleurde mensen, is de kans op discriminatie kleiner dan als je de enige bent in je omgeving.
Ik zie gewoon niet de link tussen Zwarte Pieten en discriminatie..alleen domme mensen die toevallig het naampje zwarte piet gebruiken, net zoals dat ze ook dat Surinaamse accent gebruiken. Moeten alle Surinamers op tv dan ook geband worden?
Edit: feit dat zowel ouders als kinderen moeten leren (en weten) dat uitschelden voor zwarte piet not done is ben ik 't volledig mee eens! Alleen heeft dat, lijkt mij, minder met het Sinterklaasfeest te maken dan met mensen die gewoon een enorm bord voor hun kop hebben..
Nicolletje schreef:Geweldig, intocht van Sinterklaas in 1952 https://www.youtube.com/watch?v=fNR0I8m ... ure=relmfu
De prinsesjes stonden op het Damrak nog gewoon tussen alle kindjes, kan je je nu ook niet meer voorstellen.