Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:46

In mijn klas praat een surinaamse vrouw niet meer met mij omdat ik Sinterklaas vier

:')

Anoniem

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:55

@Delerium; Ik zou me ook op dat moment kapot schamen, gelukkig is het nooit gebeurd. Ik denk dat ik zou verwijzen naar een Surinaams meisje dat ze allemaal kennen en zeggen 'Nee die meneer/mevrouw is geen zwarte Piet, net als dat meisje dat niet is. Hij/zei heeft toch helemaal geen zwarte Pietenkleren aan?'

En afhankelijk van degene die wordt aangsproken zou ik zelf sorry zeggen, of het betreffende kind dat laten doen. Maar goed, we hebben het hier in huis regelmatig over verschillen en gelijkenissen. Scheelt denk ik ook dat ik in de randstad woon en mijn kinderen (daardoor?) sowieso veel worden geconfronteerd met getinte mensen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 15:09

MarcoBorsato schreef:
In mijn klas praat een surinaamse vrouw niet meer met mij omdat ik Sinterklaas vier

:')

Je kunt niet iedereen te vriend houden. Als die Surinaamse vrouw met jou niet meer praat, enkel en alleen omdat je Sinterklaas viert , jammer dan.
Indien je in allerlei bochten gaat wringen ,om iedereen te vriend te houden, ben je een moeilijker persoon om mee om te gaan (je weet immers niet waar je voor staat)dan wanneer je bepaalde standpunten inneemt. Let wel. We hebben het nu over een Nederlands feest, die vooral voor kinderen bedoelt is. Niet alle dingen hoef je uit te leggen, zoals nu gebeurt op deze topic. Als mensen zonodig negatief over dit feest willen denken en dit niet willen ombuigen (wat hun is overkomen, hoeven ze niet door te geven aan hun kinderen)naar het positieve, dan doen dat toch lekker?
Ik ben allang uit de kleine kinderen, maar ik pak de leuke tradities gewoon weer op als er kleinkinderen komen. En IK zou blij zijn als mensen me daarvoor veroordelen uit mijn buurt blijven.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:11

Ik weet van een Nederlandse columniste, die in Suriname was en persé geschminckt als Zwarte Piet moest meehelpen met het Sinterklaasfeest daar. En nee, dat moest een witte persoon wezen die dan zwart werd gemaakt. Had níets met discriminatie te maken, het hóórde gewoon zo. De Surinaamse mensen stónden erop, anders was het Sinterklaasfeest volgens hun niet echt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 02:50

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 02:53

Hallo!! ZE BESTAAN NIET!!!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 03:34

Je hoeft niet tegen mij tekeer te gaan :')
Op zich was het wel een interessant programma.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 03:43

Ik heb tijdens de intocht erg veel Surinaamse, Antilliaanse gezinnen zien staan :j ik vond dat juist tof en geen kind die naar hun wees en riep, kijk daar is zwarte piet :+ nee, dat verschil kan zelfs een kind wel (al zullen er heus wel kinderen zijn die het een keer zullen zeggen, maar ja kinderen zeggen wel meer spontane dingen die voor ouders genant zijn :D)
Mensen moeten minder mekkeren, als je het niet wilt vieren prima. Maar ga geen protest houden tijdens het sintfeest.
Kinderen zien zwarte piet als een leuk, grappig persoon die vooral pepernoten uitdeelt!

Als mensen zich associëren met zwarte piet, vind ik dat altijd best bijzonder :+
T is maar een korte periode per jaar, nou ja. Dat is wel typisch Hollands, mensen moeten altijd wat te zeiken hebben haha :D
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-12-11 03:53, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 03:51

mick75 schreef:
Piet met de roe is ook allang verdwenen. Ik denk dat als Piet nu een roe mee zou nemen en een lege zak om kinderen zogenaamd in te stoppen, dat er ook een enorme rel ontstaat, iets met kindermishandeling.

.

Sterker nog, helemaal nog geen rel gehad!. De roe moeten de pieten meenemen tijden de intocht in mijn stad. Verplicht! Maar geen kind die daarop let, die weten niet immers allang niet meer waarvoor de roe gebruikt werd. Als ze het wel vragen? Nou dan is het antwoord eenvoudig, met de roe maakt piet de schoorsteen schoon! :j En de zak? Ja daar gaan de tekeningen in.
En de ouders? Ach die vinden het allang mooi dat de kinderen genieten. De roe? Die hoort er nu eenmaal bij. Volgend jaar zit die gewoon weer in :j
Al heb ik veel ouders ontmoet die hun kind graag in de zak mee wouden geven :D dus dat leeft nog wel, al is het luchtig hahah

Wat dat betreft heb je gelijk, het feest is compleet kindvriendelijk geworden. Geen dreiging meer, maar een kinderfeest.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 04:11

.......en wie vind het nou erg om een paar weken in Spanje te zitten ?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:13

Dit gemauw komt ieder jaar weer terug!

Als die buitenlanders onze tradities willen verpesten, kunnen wij ook wel aan hun ramadam/suikerfeest komen.. :(

Blegh,, even kort door de bocht zo..
Maar dat gemauw ieder jaar weer.. Het is een Nederlands feest en dat houden we zo!
Na al die jaren.. En dan nu ineens gaan veranderen.

Ja doei :n

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:17

We hebben in Nederland niet veel tradities. Deze moeten we gewoon lekker laten zoals hij is vind ik . afblijven dus. En voor degene die er problemen mee hebben........ ga dan ergens wonen waar ze geen sinterklaas vieren.
Dat gezever met de negerzoenen vond ik ook al zo belachelijk maar blanke vla is ook nog steeds te koop.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:34

En dan is NL zo tolerant!

Ik vind het Sinterklaas gebeuren helemaal niks meer zoals vroeger..........de liedjes zijn verbastert house deuntjes.........
Kinderen die hakken op pieten muziek....

Ik ben nergens gelovig in en heb mijn kids gewoon verteld dat sint en piet niet echt is en dat mama en papa de kadootjes kopen.
( Mamaaaaaaaaaaaaa..........ik heb een kadootje van sinterklaas papa gehad.....................)

Vind het zoooooo erg dat als je hoort op school dat een klein kind zegt "Nee ik heb niks gekregen van sinterklaas...............
Hoe kan een klein kind begrijpen dat mama en papa geen geld hebben voor kadootjes?
Ja als ze jarig zijn en je zegt het gewoon is er niks aan de hand, hoe klein ze ook zijn, maar liegen tegen je kind?
Arme kinderen denken dat ze stout zijn, niet lief genoeg...zeker als je ziet wat andere kinderen krijgen, ongelofelijk!

Kindje in kleuterklas van mijn zoon, een hele week ziek geweest NA sinterklaas, buikpijn, overgeven, huilen........Huisarts kon niks vinden, achteraf was dat omdat dat jochie niks had gekregen ( op wat snoepjes na) en was zoooo bang dat hij mee moest omdat hij stout was geweest.............Dat ie er gewoon echt ziek van is geworden.....triest!

Waar is de tijd van wat lekkers, liedjes zingen, en een gedichtje gebleven?
Pfff als je nu bij het gemiddeld kind hiermee aankomt lopen ze toch weg...boos en gefrustreerd omdat hun buurkindje WEL een pc krijgt, WEL grote kadootjes........

sneu gewoon!!!

Op mijn vorige adres had ik donkere buren incl donkere kindjes.
De andere buren hadden pieten gehuurd.
de hele straat natuurlijk kijken, en de meeste kindjes roepen naar de donkere buren..........weken later werden die kinderen nog gepest met zwarte piet!

Voor mij hoeft het niet meer, net zoals kerst.
Weten de meesten nog wel waarvoor Kerst staat?
Je ziet alleen maar meer...meer...meer.............shoppen en eten.
Maar goed, zal mijn eigen frustratie wel een beetje zijn ;-) hihi.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:42

GroteVogel ik ben het met je eens hoor!
Ons buurjongetje elk jaar hetzelfde: Zodra Sinterklaas in het land is kan hij s'nachts niet meer slapen en gaat met zijn hoofd tegen de muur keihard bonken elke avond. het betreft een normaal jongetje zonder geestelijke afwijkingen. Maar elk jaar kan hij de spanning rond Sinterklaas niet aan. Leuk feest hoor....

Wat betreft Zwarte Pieten: Ik kan mij voorstellen dat het voor mensen buiten Nederland discriminerend overkomt.
Zwarte Piet even wat nazoekwerk gedaan:

Zwarte Piet kan gezien worden als de personificatie van de duivel die door Sint is overwonnen en geknecht. Zwarte Peter of Zwarte Piet is een naam die vanaf de late Middeleeuwen wordt gebruikt voor de duivel. In Duitsland wordt Sinterklaas begeleid door knecht Ruprecht, een naam die ook voor de duivel wordt gebruikt.
Soms valt de rol van de duivel en de rol van Sint in één figuur samen. In het Engels wordt de figuur van de duivel ook wel 'Old Nick' genoemd. Sinterklaas heeft hier klaarblijkelijk de slechte naam van zijn knecht overgenomen.

De beeldvorming van Zwarte Piet als knecht met duidelijke negroïde trekken, heeft haar oorsprong in de 19de eeuw. Deze Zwarte Piet wordt afgebeeld met een zwarte huidskleur, kroeshaar en dikke lippen. Als hij optreedt, spreekt hij vaak een kromme taal, later met een Surinaams accent en haalt dommige fratsen uit. Deze Zwarte Piet is een fantasiefiguur, maar het is duidelijk dat hij past binnen de racistische beeldvorming die over personen van Afrikaanse afkomst bestaat. De kleding van de Zwarte Pieten is gebaseerd op de uniformen die zwarte pages in de 17e en 18e eeuw droegen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:58

Sinterklaas wordt in NL al gevierd sinds de 16e eeuw, waarschijnlijk nog wel eerder. Er is zelfs een schilderij uit 1663 waarop duidelijk te zien is dat ze het gebruik van schoen zetten bij de schoorsteen kenden. En dat kinderen speelgoed + speculaaspop en taai taai kregen :-)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Ja ... sfeest.jpg

Ik ben heel tolerant en tegen discriminatie, maar ik heb zoiets van 'als je je beledigd voelt als zwarte medemens door zwarte piet ga je toch lekker ergens anders wonen?' :wave:

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:17

Als ik door sommige delen hier in NL loop voel ik me beledigd, gepest en verbannen omdat ik blank ben en Nederlander.........
Moet ik dan maar verhuizen naar een stad waar alleen blanken wonen?

Hier bij de hoge pieten in de regering roepen ze tegen een hoofddoek.........geen burka...........maar wel het sinterklaas feest op een erflijst willen zetten..........
Of Nederland laat iedereen! in zijn waarde, normen en geloof, of ze moeten maar terug in de tijd dat er bijna geen donkere mensen waren...........
Laat die moskee maar komen, laat die kerk maar restaureren, laat die mensen gewoon IN huis doen wat ze willen, sinterklaas vieren? Prima, gewoon IN huis. Ramadam? Prima, in je eigen huis!
Zolang ik er maar geen last van heb.
Ik kan niet eens de stad in de hele week al niet, zwarte pieten die denken leuk te zijn en net te hard gooien met pepernoten ( en die krengen komen hard aan)
jankende kinderen, gillende vaders, blerende deuntjes die steeds harder en sneller moeten.....
Denk je even rustig te lopen door de stad....dus niet.............en in iedere winkel dezelfde muziek..........( met kerst niet veel beter hoor)

Komt er een zwarte piet op me af......ik maak al geen oogcontact en loop door......krijg ik een klap op mijn kapotte schouder en roept ie, heb je je schoen al gezet..............Weet zeker dat ik hem een stomp op zijn bek had gegeven als er niet tientallen kinderen omheen liepen..................
Waarom denken ze dat iedereen het leuk vind?

bah bah.

Ja arme kindjes die gewoon psychisch lijden door dit feest.
( Ach het zijn maar 5 jaartjes, dan vertel je toch wel dat het niet echt is?)
Vind kinderen sowiso belachelijk die bv 13 zijn en heel fanatiek meedoen ( en alleen om wat te krijgen) om na het kadootje weer stiekem te gaan roken en grote bek hebben.........

Wat ben ik BLIJ dat die van mij bijna volwassen zijn!!!
1 zoon van mij ( 15) heeft zelfs zo een hekel aan alles wat met feestdagen te maken heeft, geen idee waar hij het vandaan heeft, ik probeer de kids niet te beinvloeden )
Carnaval = belachelijk en vieze mensen
Pasen = stom, eieren zoeken in de tuin in de regen en modder
Kerst = stomme muziek en tuttig allemaal, waarom mooi aankleden om met mensen aan tafel te gaan zitten, die kleren doe je nooit meer aan en worden net zogoed vies ( Mamaaaa ik doe mijn jeans aan echt waar) En ik ga echt niet 2 uur eten!
Sinterklaas = gewoon nep , baardaap
Ramadam = ik eet wanneer ik wil niet in het donker perse

( de woorden van mijn zoon)

Dochter van 18 vind het juist wel allemaal geweldig! Hoe meer bling hoe beter, hoe wilder hoe liever....
Andere zoon is matig met alles, het ene minder dan het andere....

Zoveel mensen zoveel meningen...................

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:33

ach ja ze moeten toch ergens over te zeuren hebben :?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:46

Wauw grotevogel, wat ben jij enorm gefrustreerd! Gelukkig is jouw wereld een hele andere dan die dan van mij....

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:57

En toevallig ben ik het eens met Arabesk. Wat is er leuker om terug te kijken naar die spannende kinderjaren?
Je helemaal bewusteloos zingen als Sinterklaas aankomt in je stad? En als je later beseft dat hij helemaal niet bestaat!, maar dat er voor de kinderen zoveel moeite gedaan wordt om jou als kind een leuke tijd te bezorgen!! Is toch fantastisch ?

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:24

Hebben jullie laatst het nieuws gezien? Een man die al 50 jaar sinterklaas inpakpapier had gespaard?
Daar zag jr idd eerst gemene piet met een roe en stoute kinderen in de zak en steeds verder de tijd in
Speelde de pieten juist op t papier en met de kinderen! en zien jullir nooit nog een piet met een roe? Of een gebrekkig sprekende piet. En wie vinden de kinderen altijd de leukste de piet! Ik zou t maar als een compliment op vatten! Want wat is er leuker dan de kinderen gelukkig maken! En dat liedje van sinterklaars wie kent m niet, zingen ze dyieelijk sinterklaas met zijn pietenbaas!! :) ik kan me niet voorstellen dt mijn kinderen zometeen witte pieten zien... en nog wat zijn witte pieten dsn geen discriminatie?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:26

MarcoBorsato schreef:
Wauw grotevogel, wat ben jij enorm gefrustreerd! Gelukkig is jouw wereld een hele andere dan die dan van mij....

Inderdaad, schrok er ook van.

Maar het is net als de pipi langkous is racist periode, sommige mensen hebben zoveel negativiteit meegemaakt dat ze alleen maar slecht zien. En het dan projecteren op anderen. In het land der blinde is eenoog koning :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:45

Ik ben het er wel mee eens dat het nógal sneu is dat er zoveel ongelijkheid is tegenwoordig.
Als ik kinderen zou hebben zou ik ook niet blij worden om zoveel te dure cadeau's te moeten kopen 'om erbij te horen'.

Mijn tijd <3 https://www.youtube.com/watch?v=f1FfdRH ... ure=relmfu

Arabesk schreef:
Sinterklaas wordt in NL al gevierd sinds de 16e eeuw, waarschijnlijk nog wel eerder. Er is zelfs een schilderij uit 1663 waarop duidelijk te zien is dat ze het gebruik van schoen zetten bij de schoorsteen kenden. En dat kinderen speelgoed + speculaaspop en taai taai kregen :-)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Ja ... sfeest.jpg

Ik ben heel tolerant en tegen discriminatie, maar ik heb zoiets van 'als je je beledigd voelt als zwarte medemens door zwarte piet ga je toch lekker ergens anders wonen?' :wave:

Ik denk er ook zo over.
Op tv was een vrouw die eens uitgescholden was voor Zwarte Piet! Nou boehoe ik ben zovaak uitgescholden voor Kaaskop!
Ik zie Zwarte Piet ook niet zo als scheldwoord eigenlijk, Zwarte Piet maakt kinderen blij.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:51

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:11

DaniBanani schreef:
Ik ben de helft van mijn leven enorm gepest met mijn rode haar. Moet het liedje 'meisjes met rode haren' dan maar verboden worden omdat het zo zielig voor mij is? Of vuurtorens anders gaan noemen omdat ik daarvoor uitgescholden ben?

Nee toch? Het ene staat toch los van het andere?
En ik snap echt heel goed hoe vreselijk het is als je voor zwarte piet wordt uitgemaakt, als mensen spontaan Surinaams gaan praten (wat overigens los staat van deze specifieke discussie, volgens mij), dat zijn geen leuke dingen.

Maar de mensen die zwarte piet spelen vinden het leuk. De kinderen voor wie zwarte pieten bedoeld zijn vinden het leuk. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat kinderen racistisch worden door zwarte pieten.

Laat het dan van die kinderen blijven, voor wie het is bedoeld. Ik bedoel, ik kan het wel vreselijk stom vinden dat er nauwelijks (barbie)poppen met rood haar gemaakt worden, maar een klein kind denkt daar echt niet zo bij na. Als dat kind 10 klasgenoten met rood haar heeft worden ze niet gepest, is het er één, dan waarschijnlijk wel. Woon je in een buurt vol met gekleurde mensen, is de kans op discriminatie kleiner dan als je de enige bent in je omgeving.

Ik zie gewoon niet de link tussen Zwarte Pieten en discriminatie..alleen domme mensen die toevallig het naampje zwarte piet gebruiken, net zoals dat ze ook dat Surinaamse accent gebruiken. Moeten alle Surinamers op tv dan ook geband worden?

Edit: feit dat zowel ouders als kinderen moeten leren (en weten) dat uitschelden voor zwarte piet not done is ben ik 't volledig mee eens! Alleen heeft dat, lijkt mij, minder met het Sinterklaasfeest te maken dan met mensen die gewoon een enorm bord voor hun kop hebben..

Idd, anders zouden ze schapen ook anders moeten gaan noemen, aangezien ik daarvoor vaak uitgescholden ben.

Ik heb als kind zelf geleerd dat Pieten zwart zijn door het roet, en nu snap ik ook wel dat het vroeger slaven waren, maar dat is verleden tijd. Blanken worden ook door negers gediscrimineerd, dat discrimineren is gewoon een slechte eigenschap van blanke én gekleurde mensen.

Die kinderen bedoelen het echt niet discriminerend als ze tegen een zwart iemand zeggen 'Hoi Zwarte Piet!', die kinderen weten toch niet wat discriminatie is? Rond sinterklaastijd zijn alle witte paarden Amerigo, alle zwarten Zwarte Piet, en alle mannen met lange witte baarden Sinterklaas. Who cares?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:18

Nicolletje schreef:
Geweldig, intocht van Sinterklaas in 1952 https://www.youtube.com/watch?v=fNR0I8m ... ure=relmfu
De prinsesjes stonden op het Damrak nog gewoon tussen alle kindjes, kan je je nu ook niet meer voorstellen.

Uh, Maxima en de prinsesjes waren er dit jaar toch ook bij?