occupy Wallstreet, protesten tegen kapitalistisch systeem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:19

gummie schreef:
randalinpony schreef:
Waarom zouden buitenlanders en zuipschuiten in tenten in occupykampen gaan zitten? Ben jij trouwens in zon kamp geweest en heb je ademtests gedaan, en mensen naar hun nationaliteit gevraagd Gummie? :)

O ja, ik was vergeten dat de media liegen en manipuleren.... Dus nee, geen idee wie er zitten in dat geval!! ;)

http://www.telegraaf.nl/watuzegt/wuz_st ... ig___.html Oke, het staat op het internet dus het is waar. :+

Eens met Mick, zolang uitkeringstrekkers de regels volgen moeten ze lekker zelf weten of ze in hun huurhuis werkeloos gaan zitten weten of verkleumend in een tentje. Misschien dat de ontbering wel ontnuchterend op hen werkt, je weet maar nooit.

De problemen op de paardenmarkt zijn natuurlijk niet in een dag ontstaan en hebben ook met varkenscyclus te maken heh. Toch zijn er steeds meer berichten van mensen die het paard niet langer kunnen onderhouden.
Ik schat in dat dat hier op bokt wel meevalt, volgens mij heeft de gemiddelde bokker de paarden aan huis en een iets hogere opleiding en inkomen dan gemiddeld in Nederland.

Ik denk dat het beneden modaal het eerste mis gaat, ergens is dat logisch want een paard is een luxe en erg duur in het onderhoud.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:47

Ondertussen heeft hier in Spanje een politieke aardverschuiving plaatsgevonden.
Van een absoloute meerderheid van de arbeiderspartij naar een absolute meerderheid van rechts (met daarin extreem rechts).
De betreffende partij, de PP, heeft alleen ´gewonnen´ omdat de burger tegen de huidige economoische situatie en dus de zittende partij gestemd heeft.
De PP heeft een tegencampagne van kritiek gevoerd en NIETS aan voorstellen tot verbeteringen in het programma gevoerd.
Ze heeft geen plan, geen begroting. Wel kapitein per volgende maand. Een kapitein zonder bestemming noch koers.
De beurs van Madrid is omlaag en dat is |(

Over wat de situatie van de spaanse economie is hier een goed artikel; http://www.bbc.co.uk/news/business-15734280

Spanje is een gróóóte economie en érg belangrijk voor de EC en Euro. Tig keer zo zwaarwegend op europa als NL.
Als Rajoy, de leider van de PP, niet snél met een helder en effectief ogend regeringsplan komt, gaat Europa een onzeker 2012 in.

Het vervelende van de PP en het spaanse probleem is dat het exact het occupy probleem betreft en de PP de partij van de banken is.
Sanering van de hypotheekschulden en makkelijker kredieten voor kleinbedrijf gaan er niet komen en dat is wel waar hier de schoen wringt.
De crisis noemt men hier ´crisis de deuda´; leningcrisis. Dat is begonnen met rotte hypotheken in de vs en hier hard aangekomen waardoor de economie met handen en voeten aan te hoge hypotheekschuld gekluisterd is.
Ook voor de NLer is dit héél spannend omdat de spaanse economie zo groot is.

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:56

Citaat:
http://www.telegraaf.nl/watuzegt/wuz_st ... ig___.html Oke, het staat op het internet dus het is waar. :+
.

Niet alles wat op internet hoeft waar te zijn, telegraaf is imo niet de allerbetrouwbaarste bron.
Die docu's van Micheal More zijn indd de moeite waard om te bekijken. Velen hier in Europa hebben ontzettend veel ontzag van het o-zo-mooie amerika want het land is zo groot en sterk, noem maar op. Amerika heeft een ontzettend slecht systeem van sociale voorzieningen, imo een van de slechtste van de ontwikkelde landen.
Denk dat de vorige vrij rechtse poltiek heeeeel slecht uitgepakt is.
Occupiers hebben gelijk; tijd voor hervorming jongens +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:19

http://www.bbc.co.uk/news/business-15817309

Spanje heeft een werkeloosheid van 21% en in deelstaten zoals andalucía aanzienklijk meer; op weg naar 30%.
Werkelozen die voor een groot deel een hypotheek(schuld) hebben.

Nú zegt Rajoy dat er met de PP aan het roer geen reddingswonder voor de spaanse economie gaat komen.
Terecht, logisch, want veel meer dan wat de zittende regering heeft gedaan ís ook helemaal niet mogelijk. De club van Zapatero heeft het gewoon goed gedaan. De hypotheekschuld en de salariskosten zijn een erfenis van de voorgaande PP-periode :)*
Door demagogie is een club die het gewoon goéd aan het doen was nu vervangen door de PP-vazallen van de banken.
Als we met de jaarwisseling geen goed concreet spaans reddingspplan te vieren hebben, hoeven we 2012 niet alvast te vieren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:32

StuiterBall schreef:
Occupiers hebben gelijk; tijd voor hervorming jongens +:)+

Dit is de onderliggende problematische situatie in de VS:

Afbeelding

De zittende kleptocratie echter wordt nog steeds rijker en gaat echt geen macht afstaan. De onderhandelingen over het budget gaan wederom niet goed. Lopen wederom vast omdat er geen verhogineg van de absurd lage belasting voor de hoogste/hogere inkomens gaat kome. De kleptocraten hebben de senaat in dediepe zak dus is er gewoon bij benadering niet voldoende steun voor belastingverhoging bij de rijken.

Hervorming zou inhouden dat de kleptocraten die de macht hebben vrijwillig afstand doen van macht en geld.
Dat zou een historisch eerste keer zijn.

Er gaat hooguit en dan ten koste van héél veel van de toch al bedroevend kleine sociale zekerheid, een minimieme verhoging komen in plaats van de verdubbeling die nodig is, rechtvaardig zou zijn en nog steeds fors lager dan het gemiddelde hoogste tarief in Europa.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:02

Van een ander topic:

Citaat:
In nederland in de crisis werkte ik op 1 van de grootste stallen en heb ik gezien dat de handel toch goed blijft. Deze stallen hebben alleen maar klanten met geld, en mensen met geld hebben totaal geen last van de crisis.

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:11

Huertecilla; ik begrijp dat die hervorming er niet zomaar kan zijn. Die occupiers moeten voor ze iets willen bereiken zich verenigen en zorgen dat ze lobby'ers hebben oid.
Het enige voordeel dat de occupiers hebben is dat ze het wereldnieuws hebben gehaald.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:06

StuiterBall schreef:
Huertecilla; ik begrijp dat die hervorming er niet zomaar kan zijn. Die occupiers moeten voor ze iets willen bereiken zich verenigen en zorgen dat ze lobby'ers hebben oid.

Daar is een escalatie en dreiging voor een heuse revolutie voor nodig.

Wat er nu in de VS aan de hand is, is vergelijkbaar met waar ooit de Boston Thee Party om ging en wat tot de VS leidde.
De teksten van Benjamin Franklin zouden vandaag geschreven kunnen zijn.

HolyPope

Re: occupy Wallstreet, protesten tegen kapitalistisch systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 03:09

Revolutie.. ?

Ghandi, Pakistan....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:07

HolyPope schreef:
Revolutie.. ?

Cantoná, Frankrijk?

Heel wat gevaarlijker en kansrijker dan wat ook.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:24

Over kapitalistisch systeem gesproken...

http://www.youtube.com/watch?v=0o0CIMZHyvQ

Gaat over speculatie met graan en andere voedselproducten. Je kunt ook naar de documentaire van afgelopen week van Tegenlicht (VPRO) kijken.

Tamelijk onthutsend als je je de implicaties realiseert.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:57

randalinpony schreef:

Aan de ene kant heb je commissies die de boel achter gesloten deuren met de grote belanghebbers in spelregels vatten.
Aan de andere kant heb je de burger die geen weet heeft van dit gebeuren, noch de regels en al helemaal niet van de gevolgen.

Toch bepaalt het vrijwel exclusief wat je voor brandstof tot en met je brood betaalt.
De prijzen van de afgelopen decennia van graan noch olie zijn gerelateerd aan vraag & aanbod, maar van speculatieve vraag en gedoseerd aanbod door NIET de gebruikers en producentenn.

De laatste stijging van 30% in een jaar van brandstof is alleen en uitsluitend spelers die meer winst maken.
Voor graan betalen we drie keer zoveel als door vraag en aanbod alleen het geval zou zijn.

Er gaat in die wereld achter gesloten deuren zóveel geld om dat de spelers politici maken en breken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 18:01

randalinpony schreef:
Over kapitalistisch systeem gesproken...

http://www.youtube.com/watch?v=0o0CIMZHyvQ

Gaat over speculatie met graan en andere voedselproducten. Je kunt ook naar de documentaire van afgelopen week van Tegenlicht (VPRO) kijken.

Die ga ik vanvond zeker even kijken! (na het poepscheppen ^) )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:06

Arabesk schreef:
Die ga ik vanvond zeker even kijken! (na het poepscheppen ^) )

Lees dan ook even http://nl.wikipedia.org/wiki/Oliecrisis_van_1973 als simpel voorbeeldje van het effect van speculaties met olie welke we in NL merkten.
Dat was echt zowat massahysterie terwijl er wereldwijd gewoon een overschot was.

Het is tevens het begin van de ontkoppeling van de brandstofprijzen van vraag en aanbod.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:29

Voor de vrolijke noot, iets uit de tijd die HC net beschrijft. Was jaren voor de PVV en andere ellende.

Overigens is dit wel een interessante. Peak Oil komt er echt wel een keer, hoewel dit artikel wat verouderd is:

http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:00

De graanprijzen stijgen door.
Goed voorbeeld, want er is geen tekort.
De broodprijzen stijgen dus ook.
Dubbel want voor het bakken is brandstof nodig en dat stijt ook in prijs eveneens door speculatie.
Let wel van basisvoedsel stijgt de prijs door speculatie. De prijs van een artesenaal brood is nu gewoon 8)7 door een kleptocaratie.
De detaillisten schieten er niets mee op. De overheden wel; meer omzetbelasting en meer btw.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:27

Laten we dan maar hopen dat de overheid die omzetbelasting en btw investeert in zorg, onderwijs, etc. an betalen we met ons eigen brood meteen onze huisartsen en leraren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:11

Ach, hoop doet leven. :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:58

Precies ;) :P En we leven nog, dus kennelijk is er hoop!! Haha

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:10

Mijn werkgever heeft deze week bekend gemaakt dat er 17000 van de 76000 werknemers uit moeten. Mede ook dankzij de geldcrisis. Leuk is anders.

O ja, er is altijd hoop. Verandering kan ook verbetering zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:34

joostvangestel schreef:
Mijn werkgever heeft deze week bekend gemaakt dat er 17000 van de 76000 werknemers uit moeten. Mede ook dankzij de geldcrisis. Leuk is anders.

O ja, er is altijd hoop. Verandering kan ook verbetering zijn.

Dat heb ik van de week gehoord bij het ochtendnieuws van Eva Jinek met Willem Vermeend, maar ik kan mij het bedrijf niet meer herinneren. Zij noemden achter elkaar op welke grote bedrijven/instellingen bekend hebben gemaakt waar personeel uit moet. Daar werd je niet vrolijk van. |( Banken/auto-industrie/defensie/(geestelijke) gezondheidszorg/openbaar vervoer/ANWB/TNT/en daar tengevolge van weer allerlei toeleverings- en/of dienstverlenende bedrijven. Het wordt er niet beter op.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 02:40

De huizen prijzen zullen dan ook wel verder gaan zakken, als de hypotheken niet meer betaald kunnen worden.

Graan prijzen stijgen, heb ik 'ergens' gelezen.

Alleen voor de chinese restaurants zal het er wat florissanter uit gaan zien dan. :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:30

HolyPope schreef:

Ja, hier vlak boven _O-

We betalen gemiddeld 30% meer voor de graanbestelling voor het brood en 40% voor de energie, ten opzichte van een jaar geleden.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:35

Huertecilla schreef:
HolyPope schreef:

Ja, hier vlak boven _O-

We betalen gemiddeld 30% meer voor de graanbestelling voor het brood en 40% voor de energie, ten opzichte van een jaar geleden.

Goh, dat je dat nou weer door hebt, ik wilde je juist niet quoten, doet tie het zelluf. :P

fortesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 02:59

Citaat:
Ja hallo... met zon instelling waren zaken als slavernij, kinderarbeid, ongelijke behandeling van de vrouw hier nooit afgeschaft.
En Arbowetgeving, milieuwetgeving, sociale vangnetten en dergelijke zouden niet bestaan.

Solidariteit heeft wel degelijk een functie, alleen is het kennelijk erg makkelijk dat te vergeten als je het dankzij die sociale ontwikkelingen zelf erg goed hebt - met zijn allen.

We zijn immers behalve individuen ook groepsdieren, die zelfs nauwelijks kunnen overleven zonder de groep. Een floreren van het collectief betekent ook floreren van het individu tot op zekere hoogte.

Ik ken overigens een heel aantal ondernemers die door hard werken (dat kan namelijk ook) ver gekomen zijn en die toch de noodzaak inzien van sociale wetgeving en goede collectieve voorzieningen. En dat zijn mensen die er echt geen last van hebben als die wegvallen omdat ze hun zaken goed geregeld hebben.
Het gaat niet om al je geld aan armen geven, het gaat om het samen in stand houden van collectieve voorzieningen, dat is iets volstrekt anders.

Nee, graaien en uitbuiten zul je nooit 100% kunnen voorkomen... Maar dat wil niet zeggen dat je het niet moet blijven proberen, anders gaat de balans wel heel hard een richting op.

Wat betreft die banken, ik denk dat we lange tijd niet beseften hoeveel macht die eigenlijk hadden, hoezeer deregulering (na de crisis in de VS in de jaren 30 is er wel degelijk wetgeving opgelegd aan de banken, maar dat is in de jaren 80 dacht ik deels weer afgeschaft. Daarop ging het mis en volgens de financiele experts ligt het probleem bij.... de regulering. Tja.) en mondialisering hun handelen ondoorzichtig heeft gemaakt. Het is dus een systeem dat erg scheefgegroeid is.

Dat vraagt om herbezinning, maar dat komt er niet zomaar: macht geeft men zelden zonder slag of stoot af. Bovendien gaat het om erg ingewikkelde materie.

En wat betreft die bonussen: kan je best afschaffen, want als niemand ze krijgt, hoeft niemand ervoor naar de buurman te lopen. Daarbij is het probleem met bonussen dat die verdiend worden door winsten op korte termijn.
Das wat anders dan solide bedrijfsvoering, wat je van een bank toch wel mag verwachten. Maar ja, de snelle jongen heeft zijn bonus al gecasht als het bedrijf instort door te snelle winsten door hoge risicos, en jij zit als belastingbetaler met een probleempje.

[/quote]
De gedachte als iedereen de bonussen afschaft hoeft niemand meer naar de buurman te lopen klinkt in theorie als de juiste oplossing maar is in de praktijk niet haalbaar. Zogenaamd zwartrijdersgedrag is hiervan de oorzaak. Geen enkele bank zal het risico willen lopen om te starten met het uitkeren van bonussen, want inderdaad werknemers zullen wellicht overlopen naar een bank die nog wel bonussen uitkeert. Een bank heeft immers niet de garantie dat andere banken ook stoppen met het uitkeren van bonussen. Het is voor elke bank als 'individu' dus niet rationeel om geen bonussen meer uit te keren. Dat dit op collectief niveau tot een suboptimaal resultaat leidt (namelijk banken die steeds hogere bonussen moeten gaan uitkeren om te kunnen concurreren met elkaar) is vervelend maar een zeer bekend en wetenschappelijk bewezen verschijnsel.