'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:40

Nathalie schreef:
Discreet kolven is zo goed als onmogelijk haha. En vergeet niet dat niet iedere moeder kán kolven. Als ik er nu ineens een kolf op zet, komt er niet meer dan 5 cc. En dat terwijl ik de eerste 1,5 maand van mijn BV periode fulltime gekolfd heb.
Het is zooooveel onhandiger en gewoon onnodig.
Moet je de gekolfde melk ergens opwarmen etc. Terwijl je het gewoon warm in je borst hebt zitten? :+
Er zijn tegenwoordig hele handige BV-schorten e.d. te koop, lijkt me een prettigere oplossing.

En dan het ouderwetse kolfgeluid erbij! _O-

vuurneon

Re: 'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:41

En dan vind ik het vergelijk met een melkkoe opeens minder vreemd := :D

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:43

Hahah zie je jezelf al zitten met kolf? Dan ziet iedereen gelijk heel je tepel, nee dat is smakelijk! Dan toch liever een kindje aan de borst hoor.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:44

Ik ken niemand die discreet kan kolven... Zie me al zitten in een openbare gelegenheid. Mijn vriend die ons kindje de fles geeft en ik met de kolf... Denk dat mensen dan toch liever een kindje aan de borst zien!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:46

Mijn kolf had wel een accu waar je normale batterijen in kon doen. Heb zo wel eens op t toilet gekolft. Maar dan wel omdat ik mijn kindje niet bij me had. Ik zou niet mijn kindje de fles gaan geven en daarna nog op t toilet gaan zitten kolven....

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:46

Het is mss wel logisch ook. Het is moeilijk om precies uit te leggen wat ik bedoel. Het is vaak een combi van factoren maar tzijn vaak mensen waar alles rond het kind of kinderen draaien. Die bevoorbeeld ook veel moeite hebben met iemand anders die voor hun kind zorgt enzo. Of dat simpelweg niet willen (hun goede recht hoor imo). En bevoorbeeld in 1 bed samen slapen met hun (ook oudere) kind voor lange tijd.

In combi met het langvoeden kan ik begrijpen dat mensen het over kleinhouden van kinderen hebben. Het komt soms verstikkend over naar de buitenwereld denk ik.

Of dat het ook echt zo is laat ik in het midden.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:49

BraveSpots schreef:
Ik vind wel nog steeds dat het bepaalde 'types' zijn die (heel) lang borstvoeding geven. Vaak een tikketlje alternatief, thuisblijfmoeder, en die tegen de wereld verkondigen dat moeder worden (en 24/7 voor zorgen) het beste is wat een vrouw kan overkomen.

Ik zeg niet dat dat slecht is percé, maar vaak vind je het langvoeden wel in die categorie.

Wil hier even op reageren...
Ik ben absoluut niet alternatief, ik werk 32u, en vind mijn kids geweldig hoor, maar verkondig echt niet dat dat het beste is wat je kan overkomen...

Verder heb ik er spijt van dat ik me in deze discussie heb gemengd. Het lijkt wel alsof je je moet schamen, omdat je je kindje het beste geeft, en het meest logische wat moeder natuur bedacht heeft. Wat een onzin, maar toch krijg ik een schaamtegevoel, dat mijn dochter nog BV krijgt.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:50

Ja klopt. Als je het zo bekijkt zijn het misschien wel een beetje dezelfde types maar opzich niet zo gek ook.
Ik zit graag op de website van 'natuurlijk ouderschap' waar veel van dit soort 'types' komen ja. Ik ben ook voor samen slapen en lang borstvoeden. In mijn ogen is het allemaal heel natuurlijk.
Maar je ziet het niet aan mijn buitenkant hoor. Dat bedoelde ik. ;) Ik heb wel eens reacties gehad van joh, dat had ik niet achter jou gezocht! Omdat veel mensen aan een geitenwollensokken figuur denken bij langvoeden en samen slapen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:50

pff je zou t maar moeten doen tot 5 jaar ff bv geven....pff gekken werk en wat zal je er hangers van krijgen zeg...
en ergens vind ik t wel erg ranzig

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:51

Voegt veel toe aan deze discussie, ja. :j Wat een hangtietuhhhh.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:54

Samantha_ schreef:
BraveSpots schreef:
Ik vind wel nog steeds dat het bepaalde 'types' zijn die (heel) lang borstvoeding geven. Vaak een tikketlje alternatief, thuisblijfmoeder, en die tegen de wereld verkondigen dat moeder worden (en 24/7 voor zorgen) het beste is wat een vrouw kan overkomen.

Ik zeg niet dat dat slecht is percé, maar vaak vind je het langvoeden wel in die categorie.

Ik ben absoluut niet alternatief, ik werk 32u, en vind mijn kids geweldig hoor, maar verkondig echt niet dat dat het beste is wat je kan overkomen...

Verder heb ik er spijt van dat ik me in deze discussie heb gemengd. Het lijkt wel alsof je je moet schamen, omdat je je kindje het beste geeft, en het meest logische wat moeder natuur bedacht heeft. Wat een onzin, maar toch krijg ik een schaamtegevoel, dat mijn dochter nog BV krijgt.

Nou zeg, jouw kids dus doen wat jij goed acht. Schamen? Waarvoor? Omdat je op voed zoals jij dat wil?!

blokjeJarig

BraveSpots schreef:

Goh fijn!
Ik ben idd thuis blijf mams.
Dus daar heb je gelijk in.

Maar alternatief etc nee dat herken ik niet.

vuurneon

NathalietjeB schreef:
pff je zou t maar moeten doen tot 5 jaar ff bv geven....pff gekken werk en wat zal je er hangers van krijgen zeg...
en ergens vind ik t wel erg ranzig

Hmm jij als moeder zou toch juist moeten weten dat je van zwangerschap hangtieten kan krijgen ipv borstvoeding? :P

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:58

Ik vind het wel heel mooi om te zien.. Oke dit klinkt heel pervers als ik het zo hoor.. Ik heb niet lang borstvoeding gehad door een tumor op mijn neus wat voor mij en moeders pijnlijk was..
Broertje en zusje een maand of 4 daarna ging mijn moeder kolven, ik vond het altijd een vertederend gezicht.. Ook nu als ik een moeder zie met haar kindje vind ik dat vreselijk lief!
4 of 5 jaar vind ik wel oud, maar tot 2 á 3 vind ik niet raar.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:58

Dat soort types bedoel ik inderdaad Nathalie. Het zijn ook die (soms) extremen waar mensen zo'n weerstand tegen voelen denk ik. Het gehele plaatje wat er aan vast hangt.

Ik had het zeker niet op het uiterlijk, maar over gedachtengang. Denk niet dat je zoiets kan zien aan het uiterlijk.

Edit: Met langvoeden denk ik dan aan een jaartje of drie/vier. Tot twee vind ik er eigenlijks niets 'buitengewoon' aan.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:01

Gedachtengang, nee dan pas ik ook niet in het plaatje. De 1e heeft trouwens 1 wk BV gehad, daarna FV. Heb ik zo'n spijt van gehad, dat ik bij nr 2 per se BV wilde geven.
Maar ik geef mijn kinderen rustig een potje, snoepje, ze gaan 2 dagen per week naar kdv, etc etc.

Chaos, ik krijg er zo'n gevoel bij, dat je je moet schamen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:02

Samantha_ schreef:
BraveSpots schreef:

Je kindje is net 1 jaar geweest? Dan hoef je je toch niet zo aangevallen te voelen? Het gaat hier om de mensen die langdurig voeden. Een jaar of 8 of zo... ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:14

13 maanden wordt al heeeel vaak onder 'lang voeden' geschaard, dus ik snap wel dat ze zich aangesproken voelt.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:21

Ook consultatiebureaus zijn nauwelijks bekend met voeden na 1 jaar. Het wordt niet eens meer gevraagd na die leeftijd, er wordt alleen gevraagd hoeveel milliliter melk je nog geeft per dag en dat je de papfles moet vervangen door eens bord pap, en dat pyamapapjes 's avonds niet meer mogen tijdens eens late avondvoeding en dat je dan maar een bekertje water moet geven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:25

Klopt. En als je dan zegt dat je nog BV geeft, zeggen ze: 'Zou je dat niet eens af gaan bouwen?' >;) Parrrdon? :?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:25

Wel jammer dat ze dan direct 5 jarigen en ouder laten zien. Als dit een film is voor de overheden.

Imo kun je dan beter beginnen met bv informatie te verdelen over voeden tot 2 jaar zoals WHO ook aangeeft. Als ze daar al mee aan de slag gaan is het al heel wat denk ik.
Nu lijkt het meer op shockeren, zie je ook aan de reacties in dit topic.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:26

Blue_Eyes schreef:
Klopt. En als je dan zegt dat je nog BV geeft, zeggen ze: 'Zou je dat niet eens af gaan bouwen?' >;) Parrrdon? :?

Ik heb dan nog geen kinderen gebaard, dus ook geen borstvoeding gegeven :+
Maar ik vind wel dat een ouder dat lekker zelf mag bepalen, zolang het goed gaat waarom niet?
Ik vind het juist vertederend <3

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:26

BraveSpots schreef:
Wel jammer dat ze dan direct 5 jarigen en ouder laten zien. Als dit een film is voor de overheden.

Imo kun je dan beter beginnen met bv informatie te verdelen over voeden tot 2 jaar zoals WHO ook aangeeft. Als ze daar al mee aan de slag gaan is het al heel wat denk ik.
Nu lijkt het meer op shockeren, zie je ook aan de reacties in dit topic.

Sja. Maar als ze dat hadden laten zien, was er uberhaupt geen topic geweest. Soms moet je shockeren om de aandacht te vangen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:31

Kan me niet voorstellen dat dit mensen aanzet om langer te voeden, of om zich errond te informeren (in het geval van de overheid).

Mij in elk geval niet, maar dat ligt misschien aan mij ook.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:32

Zo, weer even bijgelezen na een uurtje getraind te hebben.

Volgens mij is de conclusie die je eigenlijk wel kan trekken dat het gros ermee eens is dat tot een maand of 24 voeden maatschappelijk geaccepteerd is en daarna wat vreemder wordt bevonden.

Kinderen van 8 aan de borst zie ik de noodzaak ook niet van. Van 3-4 kan ik het ergens wel begrijpen, maar zal er zelf nooit voor kiezen.

Verder wil ik wel verzoeken aan een aantal mensen hier om het een beetje netjes te houden, ook met betrekking tot uitdrukkingen als hangtietuh enzo. Als je dan ergens een opmerking over maakt, zorg er dan voor dat je de achtergrondinformatie ook kent ;)
Bepaalde opmerkingen kunnen door anderen echt als kwetsend worden ervaren.