de doodstraf weer invoeren wat vinden jullie hier van

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daantje

Re: de doodstraf weer invoeren wat vinden jullie hier van

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:00

Denk eigenlijk dat het menselijker is om mensen dan een spuitje te geven dan om ze nog tig jaar opgesloten te houden.
Als je de manier handhaaft waarvan ik vind dat de mensen opgesloten behoren te zitten :o

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:01

Maar ze zitten niet opgesloten op de manier waarvan jij vindt dat het zou moeten, dus dat is gewoon niet van toepassing. :)*

Edit: buiten dat vind ik het een aparte redenatie. Ze moeten een zo zwaar mogelijke straf krijgen, boeten voor wat ze gedaan hebben, maar het is menselijker om ze maar af te maken als een valse hond? Klopt iets niet, voor mijn idee.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:06

Nee maar de doodstraf is ook nog niet ingevoerd dus hé waar gaat het dan over :')

Het Nederlandse systeem is gewoon veel te makkelijk hier, en ja het is hier veelste luxe voor mensen die voor zware delicten in de gevangenissen zitten.
En ja ik ben helemaal voor dat ze eens flink in accommodatie gaan hakken voor dit soort mensen.
Zet ze maar voor altijd eenzaam in een hokje ergens neer met alleen een bed, toilet en water en brood.
Dan ben je klaar hoef je er nooit meer naar om te kijken hoef je niet bang te zijn dat ze ooit nog vrij komen en leven ze toch nog lang en gelukkig verder. ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:07

Nog lang en gelukkig... Right :')

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:12

Nou zoals ik jou mag geloven mogen ze blij zijn dat ze nog leven dus ja in mijn ogen hopelijk lang en gelukkig :D

Nee grapje dat was flauw.

Maar ja ik vind het inderdaad een beter manier om deze mensen eerst een tijd in een cel te stoppen zodat de zaak goed en grondig onderzocht kan worden.
Als ze dan helemaal zeker zijn dat hij/zij het gedaan heeft waarvan diegene beschuldigd word dan ja vind ik het een betere manier om ze een spuitje te geven :)
Aangezien ik er niet in geloof dat dit soort mensen ooit echt spijt zullen hebben van wat ze gedaan hebben en ik eerlijk denk dat dit een kortere hel voor ze zal zijn dan levenslange opsluiting.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:14

Lobke_ schreef:
Nou zoals ik jou mag geloven mogen ze blij zijn dat ze nog leven dus ja in mijn ogen hopelijk lang en gelukkig :D

Nee grapje dat was flauw.

Maar ja ik vind het inderdaad een beter manier om deze mensen eerst een tijd in een cel te stoppen zodat de zaak goed en grondig onderzocht kan worden.
Als ze dan helemaal zeker zijn dat hij/zij het gedaan heeft waarvan diegene beschuldigd word dan ja vind ik het een betere manier om ze een spuitje te geven :)
Aangezien ik er niet in geloof dat dit soort mensen ooit echt spijt zullen hebben van wat ze gedaan hebben en ik eerlijk denk dat dit een kortere hel voor ze zal zijn dan levenslange opsluiting.

Waarom zou je ze die hel besparen?
Ga eens na wat voor hel zulke mensen geven aan bv de nabestaanden van een vermoord persoon....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:16

WAAR trek je dan de grens? Er zijn echt veel zaken bekend van mensen van wie na 20 jaar (!!) nog bekend werd dat ze toch onschuldig waren. Je zal ze maar net na 19 jaar en 364 dagen hebben afgemaakt.... En buiten dat - tegen de doodstraf wordt heel lang geprocedeerd, soms wel 20, 30 jaar. Dus de hel wordt er echt niet korter van, maar wel heviger, want je leeft toch met de gedachte dat je ieder moment definitief kunt verliezen en afgemaakt wordt.
Nog steeds snap ik het niet. Je wilt dat ze zo zwaar mogelijk gestraft worden, maar het is een kortere hel voor ze om ze maar af te maken? Dat rijmt niet met elkaar.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:20

Blue_Eyes schreef:
Nog steeds snap ik het niet. Je wilt dat ze zo zwaar mogelijk gestraft worden, maar het is een kortere hel voor ze om ze maar af te maken? Dat rijmt niet met elkaar.

Ik denk dat het bij de meeste mensen meer gaat om het feit dat het enorm veel kost om iemand voor het leven in de gevangenis te stoppen en de burger betaald dat immers.
Of kan het zo zijn dat er gedacht wordt; Zulke mensen horen niet op deze aardkloof, dus...hups een spuit erin en weg ermee?

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:20

Ik ben tegen de doodstraf Maar ze mogen wel harder straffen hoor.
Bij mij is een jongen in het dorp die heeft een vrouw in helemaal in elkaar geslagen en hij krijgt gewoon een taakstrafje..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:22

TanteSabien schreef:
Ik denk dat het bij de meeste mensen meer gaat om het feit dat het enorm veel kost om iemand voor het leven in de gevangenis te stoppen en de burger betaald dat immers.
Of kan het zo zijn dat er gedacht wordt; Zulke mensen horen niet op deze aardkloof, dus...hups een spuit erin en weg ermee?

In dit topic is al een paar maal uitgelegd dat de doodstraf toch echt 3x duurder is dan levenslange gevangenisstraf.....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:22

Blue_Eyes schreef:
Bij opsluiting is er nog kans op rehabilitatie. Bij de doodstraf niet. DAT is het punt. Snap je?

Je snapt MIJN punt niet... Dan is het riedeltje dat ze beter kunnen blijven leven omdat ze dan harder worden gestraft dikke b*llsh*t, dat is wat ik ermee wil zeggen.

En ik zie het van de andere kant, 100 procent schuldig? Opruimen die hap...

Als je ziet wat ze tegenwoordig allemaal kunnen en mogen in de gevangenis, dat zijn toch geen straffen meer? Kost een hoop geld etc.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:23

Heb het topic niet helemaal doorgelezen :o

Duurder? Snap ik niet.....Spuitje is goedkoper dan huisvesting(want dat is het) lijkt me....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:26

Dat zal dan wel niet, dan begrijpen wij elkaar misschien niet in deze discussie.
100% zeker schuldig bestaat niet. Er zijn gevallen bekend van mensen die tig jaar geleden afgemaakt werden omdat 100% zeker was dat zij de dader waren van een afschuwelijke misdaad. Tot het DNA-onderzoek werd uitgevonden, toen bleek ineens met 100% zekerheid dat ze het NIET waren geweest. Al is het in gevallen als die van Anders Breivik natuurlijk wel 99,999999999999999% zeker.
Oh, straffen zijn het zeker wel, ook al kunnen ze met hun eigen geld betalen voor tv en x-box of zoiets. Je zult maar je hele leven tussen 4 muren opgesloten zitten. Ik word al gek als ik een ziek kind heb en een week de deur niet uit kan...

@TanteSabien, toch is het echt zo. Er is onderzoek naar gedaan en waar een levenslange straf gemiddeld 1.000.000 dollar kost, is dat voor het uitvoeren van de doodstraf rond de 3.000.000 dollar.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:30

Hoe kan dat nou toch zoveel duurder zijn??? Sorry hoor maar daar krijg ik mijn gedachtes niet om heen hoe ik het ook probeer.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:31

oh ja hoor ! van mij mag die weer ingevoerd worden.
mensen worden steeds gekker in alle landen. :n
als iemand een paar keer moord pleegt of iemand misbruikt/mishandeld (of noem iets geks op) kun je dat niet oplossen na een paar jaar cel. vind ik dan..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:33

@tantesabien; Om te beginnen procederen die mensen 20, 30 jaar lang op kosten van de staat, want tegen de doodstraf kun je tig keren in beroep gaan. Die mensen hebben geen geld om een advocaat te betalen, dus krijgen ze een pro-deo advocaat, betaald door de staat.
Buiten dat is het salaris van een beul heel erg hoog, en begrijpelijk denk ik, want dat is niet zomaar iets, wat je doet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:33

TanteSabien schreef:
Hoe kan dat nou toch zoveel duurder zijn??? Sorry hoor maar daar krijg ik mijn gedachtes niet om heen hoe ik het ook probeer.

Mensen zitten jaren in een dodencel, proces na proces na proces.
Alles bij elkaar maakt het duurder.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:37

Niks geen spuitje, ophangen ,onthoofden,elektrische stoel. ik ben van de middeleeuwen, klets, weg ermee

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:38

Blue_Eyes schreef:
Dat zal dan wel niet, dan begrijpen wij elkaar misschien niet in deze discussie.
100% zeker schuldig bestaat niet. Er zijn gevallen bekend van mensen die tig jaar geleden afgemaakt werden omdat 100% zeker was dat zij de dader waren van een afschuwelijke misdaad. Tot het DNA-onderzoek werd uitgevonden, toen bleek ineens met 100% zekerheid dat ze het NIET waren geweest. Al is het in gevallen als die van Anders Breivik natuurlijk wel 99,999999999999999% zeker.
Oh, straffen zijn het zeker wel, ook al kunnen ze met hun eigen geld betalen voor tv en x-box of zoiets. Je zult maar je hele leven tussen 4 muren opgesloten zitten. Ik word al gek als ik een ziek kind heb en een week de deur niet uit kan...

@TanteSabien, toch is het echt zo. Er is onderzoek naar gedaan en waar een levenslange straf gemiddeld 1.000.000 dollar kost, is dat voor het uitvoeren van de doodstraf rond de 3.000.000 dollar.

_O- _O- _O-

Ja, JIJ wordt gek als je een week de deur niet uitkan... Ik heb wel eens docu's gezien waar ze het niets kan schelen en soms nog graag de gevangenis in gaan ivm veiligheid. Neuh, zo erg zijn die strafjes niet hoor. We kunnen wat dat aangaat nog een hoop van het buitenland leren...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:40

Lobke_ schreef:

Je hoort de zaak sowieso goed en grondig te onderzoeken, anders heb je ook geen grond om iemand gevangenisstraf te geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:41

TanteSabien schreef:
Blue_Eyes schreef:

Doodstraf is een heel stuk duurder dan wat jij noemt dus dat gaat niet op ;)
Hup spuit er in is nl geen optie, voor je iemand af maakt moet je wel zeker zijn dat ie schuldig is, dus een heleboel processen, je zou voor de gein eens moeten op zoeken hoe lang mensen in deathrow zitten. Sommige sterven een natuurlijke dood nog voor ze aan hun straf toe komen... De procedure van doodstraf is veel duurder dan de gewone. En ik blijf erbij: wat met de beul, iedereen gelijk voor de wet dus de beul mag er achter aan, die heeft nl ook een leven genomen. Wordt een knelpuntenberoep hoor....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:41

MamboBeach schreef:
Blue_Eyes schreef:

_O- _O- _O-

Ja, JIJ wordt gek als je een week de deur niet uitkan... Ik heb wel eens docu's gezien waar ze het niets kan schelen en soms nog graag de gevangenis in gaan ivm veiligheid. Neuh, zo erg zijn die strafjes niet hoor. We kunnen wat dat aangaat nog een hoop van het buitenland leren...

En toch, als jij de rest van je leven tussen 4 muren zit is dat geen pretje. Je mag het van mij wel uitproberen als je wilt? :+

Overigens is het echt zo dat je in de gevangenis niet gratis tv kijkt, daar moet je toch echt voor betalen. Hoe hard jij ook lacht ;) Je zet vooral jezelf voor gek door mij uit te lachen.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... sie-op-cel

Citaat:
In de meeste justitiële inrichtingen mag een gedetineerde een televisie op cel hebben. Deze tv kan hij huren. In inrichtingen waar de gedetineerden geen eigen cel hebben, kunnen gevangenen in groepjes naar de tv kijken. Justitiële inrichtingen beschikken over een aansluiting voor kabeltelevisie met hetzelfde zenderpakket als buiten detentie.
Huren dus. Je weet wel, met geld. :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:03

In je wiek geschoten Blue_Eyes? :D

Wat lees je daar dan? En hoe komen ze aan dat geld?

Maakt niet uit hoor, mijn mening verandert niet. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:05

Ik niet hoor, niet zo heel gauw :D Wel een komische actie van je _O-
Dat geld kunnen ze krijgen van hun bezoek, of ze kunnen ervoor werken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:14

ik ben tegen de doodstraf. Enerzijds omdat het als afschrikmiddel gewoonweg niet werkt anderzijds vind ik het een middeleeuwse straf..veel te veel op wraak en genoegdoening gericht.(barbaars) en de nabestaande hebben er helemaal niets aan. Je krijgt je kind/vriend/familie/ geliefde er niet mee terug.