Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:19

Ja, als je al die kinderen in leven gaat houden, waarvan al verwacht wordt dat ze zullen overlijden, dan krijg je wel veel te veel mensen.
Dan zou je moeten zorgen dat de noodzaak weg is, dat mensen zoveel kinderen willen krijgen.
En ouderenzorg voorzieningen etc. Goede anti conceptie ook natuurlijk.
Dan ben je zo weer 70 jaar verder voordat allemaal geregeld is (als dat ooit gebeurd).
Dus er zal niet snel iets veranderen daar, denk ik.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 16:51

Ragdollcat schreef:
En dan??? als ze wel allemaal overleven???dan heb je er teveel waar je weer niet voor kan zorgen.

Begin dan maar met bejaardencentrum ofzo, dan kan er mensen er gaan werken en er oude mensen verzorgen, is er weer wat minder werkloosheid en hebben ze weer wat nuttigs te doen dan almaar te fokken en te niksen en of oorlogen te voeren.

Zeggen dat deze mensen alleen maar fokken, niksen en oorlog voeren raakt natuurlijk kant noch wal. Valt puur onder generalisatie en een groot gebrek aan kennis.... Ik ga er verder niet inhoudelijk op in, vind het belachelijk dat het niet voor zich spreekt dat dit gewoon doodnormale mensen zijn die proberen te overleven onder vreselijke omstandigheden....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:53

Stel je eens voor: als er geen tv was of wat dan ook en vliegtuigen nu in deze tijd, dan hadden ze het zelf moeten oplossen hoor.

Ik blijf erbij, ik geef helemaal niks meer want het komt hoe dan ook verkeerd terecht en of wordt verkeerd besteed. Kijk maar naar het hier en nu nog niks verbeterd.

Juliamaria: het is gewoon de waarheid, kijk eens hoeveel mensen kinderen hebben. Kijk eens hoeveel ziekten er zijn. Kijk eens hoeveel er mensen vermoord zijn en worden om niks of ze niks waard zijn. Kijk maar hoeveel criminelen er zijn. Kijk maar hoe de natuur er naar de kloten gaan door te veel mensen. Kijk eens hoeveel onschuldige mensen er daaronder lijden. Kijk eens hoe lang t al duurt, toch zeker al tientallen jaren, en nog steeds zelfde problemen.

Nee ik ben niet dom het is gewoon de waarheid. Als je het zo erg vind en ons niet gelooft dan ga je er toch heen om ze te helpen en ze te gaan opleiden, of ik noem maar wat op, t helpt toch geen zier, het is geld investeren in bodemloze put en dweilen met de kraan open.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 31-07-11 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 16:57

Het wordt absoluut verkeerd besteed, maar dat kun je de bevolking niet aanrekenen (helaas)..

Als wij niet zo geglobaliseerd waren dan hadden ze het inderdaad zelf moeten doen. Maar dat zijn we wél.. Dat die mensen daar een achterstand hebben op de westerse wereld heeft er eigenlijk alleen maar mee te maken dat ze ontzettend pech hebben met het klimaat. Moeten we ze daarom maar aan hun lot over laten? Moeten we daarom dat stelletje e*kels wat daar op de troon zit maar laten zitten? Omdat die mensen gewoon pech hebben? Ze gewoon dood laten hongeren omdat er toch teveel van zijn? Dat kan ik niet over mijn hart krijgen hoor... :n

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:04

Nee heeft niks met pech van klimaat te maken, maar teveel mensen, want het ging toch al duizenden jaren goed???? Alles is mogelijk als je maar de middelen hebt en de wil om iets te gaan doen en samen willen en kunnen werken/helpen, dan is alles mogelijk.

Die stomme slechte "bazen/dictators/regeringen die alleen aanzichzelf denken" die maken alles kapot en verpesten alles en zetten mensen aan tot oorlogen en erge dingen te doen en pikken geld en goederen in die voor de bevolking bedoeld zijn.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 17:07

Ragdollcat schreef:
Stel je eens voor: als er geen tv was of wat dan ook en vliegtuigen nu in deze tijd, dan hadden ze het zelf moeten oplossen hoor.

Ik blijf erbij, ik geef helemaal niks meer want het komt hoe dan ook verkeerd terecht en of wordt verkeerd besteed. Kijk maar naar het hier en nu nog niks verbeterd.

Juliamaria: het is gewoon de waarheid, kijk eens hoeveel mensen kinderen hebben. Kijk eens hoeveel ziekten er zijn. Kijk eens hoeveel er mensen vermoord zijn en worden om niks of ze niks waard zijn. Kijk maar hoeveel criminelen er zijn. Kijk maar hoe de natuur er naar de kloten gaan door te veel mensen. Kijk eens hoeveel onschuldige mensen er daaronder lijden. Kijk eens hoe lang t al duurt, toch zeker al tientallen jaren, en nog steeds zelfde problemen.

Nee ik ben niet dom het is gewoon de waarheid. Als je het zo erg vind en ons niet gelooft dan ga je er toch heen om ze te helpen en ze te gaan opleiden, of ik noem maar wat op, t helpt toch geen zier, het is geld investeren in bodemloze put en dweilen met de kraan open.

Ga er eerst zelf maar eens kijken. ;) Iets wat je duidelijk nog niet gedaan hebt.

En jij betrekt geld erbij, maar ik ben wel de laatste die vind dat hier geld in gestoken moet worden. Heb ik al meerdere malen aangegeven. Ik vind dat er iets aan de regering gedaan moet worden.

gohya

Re: Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:06

Teveel mensen?weet je wel hoe groot dat land is?
Nederland heeft teveel mensen,niet Afrika.
Als ze op tijd regen hebben daar,is er nix aan de hand! dan hebben ze geen hongernood.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:23

gohya schreef:
Als ze op tijd regen hebben daar,is er nix aan de hand! dan hebben ze geen hongernood.

Psies! :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:59

gohya schreef:

Oh ja en dus??? Investeren in regemachines daar? Medicijnmannen betalen om regendansjes te doen??
Wat wil je er tegen doen?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:07

Aan het droge klimaat is weinig te veranderen hoe graag iedereen dat ook wil, maar het gaat al tientallen jaren zo en iedere keer bij zo'n ramp is het de ergste in jaren! Dus m.a.w. over weer 10 jaar hebben zij daar de ergste droogte enz enz.
Gebed zonder eind!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:10

In Australie heb je de Outback.
Daar wonen ook amper mensen vanwege het klimaat (droogte/hitte).
Daar zijn ze veel slimmer, zijn alle steden aan de kust en in de vruchtbare gebieden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:19

_Covergirl_ schreef:
gohya schreef:

Psies! :j

Waarom sterven er dan veel mensen? er is geen eten dus er is wel teveel mensen op plekken. Afrika is prachtig met prachtige stamvolkeren en hun prachtige culturen, en de natuur en flora.

Niet heel afrika hoeft bevolkt te worden met mensen, kijk eens wat er met dieren gebeuren en de natuur alles wordt kapot gekapt en al die dieren worden er gevangen en gedood en opgegeten (bush meat), echt alles worden er leeggeroofd en opgevreten., dan is er duidelijk wel te veel mensen of ze moeten leren van de natuur en dieren af te blijven. En als er regen is dan is er maar tijdelijk eten maar is niet voldoende.

Dus het heeft niet alleen met tekort aan regen te maken, maar met alles daar, en ik blijf niet herhalen.

Ik blijf erbij er zijn teveel mensen ook in Afrika!! Van mij mag het echt minder hoor met het krijgen van kinderen over de hele wereld, kijk eens hoeveel mensen er zijn op dit moment op de hele wereld, daar wordt ik erg bang van, zoveel en dat kan de aarde vroeg of laat echt niet meer aan, eigenlijk nu al niet meer, want er worden over de hele wereld teveel kapot gemaakt en overal in de zeeen, meren en rivieren leeggevist en noem maar op, geen wonder dat er zoveel natuurrampen gebeuren, noem maar op. teveel om op te noemen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:27

JuliaMaria schreef:
Ragdollcat schreef:

Ga er eerst zelf maar eens kijken. ;) Iets wat je duidelijk nog niet gedaan hebt.

En jij betrekt geld erbij, maar ik ben wel de laatste die vind dat hier geld in gestoken moet worden. Heb ik al meerdere malen aangegeven. Ik vind dat er iets aan de regering gedaan moet worden.

Ik ben er geweest en ik wil er nooit meer heen. het doet me teveel pijn, alles gaat kapot en je bent er je leven niet zeker, een mens is daar niks waar, ze vermoorden iemand waar je bij staat of het niks is en zoveel ziekten en verkrachtingen. Je hebt niet goed gelezen, ik ben er totaal niet mee eens dat er geld in gestoken moet worden alleen in goede dingen die zin heeft anders niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:31

Suzanne F. schreef:
gohya schreef:

Oh ja en dus??? Investeren in regemachines daar? Medicijnmannen betalen om regendansjes te doen??

Wat er tegen te doen is? dat heb ik nu al 2 x gezegd in dit topic.
Er zijn instalatie's die van zout water, zoet water maken.
Via een buizen systeem word dit vanuit de zee naar de binnenlanden vervoerd.
Het is heel erg duur dat aanleggen,dit moet ook geregeld/aangelegd worden door vakmensen,niet door die regering daar.
Ook zal er scholing/cursus gegeven moeten worden aan mensen daar uit de stad voor het onderhoud/reparatie aan deze instalatie's.
Overal ter wereld kan je volop water hebben met de nieuwste technieken.

@Ragdollcat
Dat je er nooit meer heen wil kan ik zeker wel begrijpen.Maar in Amerika en veel andere landen word ook gemoord,worden ook onschuldige mensen vermoord.En niet een paar,maar heel erg veel.

En dat er steeds meer natuur rampen komen ben ik met je eens.
Dat is puur om de mens in evenwicht te houden,om overbevolking v.d. aarde te voorkomen.
En als de natuur het niet kan winnen?dan vergaat gewoon de hele wereld.[wat toch wel gebeurt].

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:35

gohya schreef:
Suzanne F. schreef:

Wat er tegen te doen is? dat heb ik nu al 2 x gezegd in dit topic.
Er zijn instalatie's die van zout water, zoet water maken.
Via een buizen systeem word dit vanuit de zee naar de binnenlanden vervoerd.
Het is heel erg duur dat aanleggen,dit moet ook geregeld/aangelegd worden door vakmensen,niet door die regering daar.
Ook zal er scholing/cursus gegeven moeten worden aan mensen daar uit de stad voor het onderhoud/reparatie aan deze instalatie's.
Overal ter wereld kan je volop water hebben met de nieuwste technieken.

@Ragdollcat
Dat je er nooit meer heen wil kan ik zeker wel begrijpen.Maar in Amerika en veel andere landen word ook gemoord,worden ook onschuldige mensen vermoord.En niet een paar,maar heel erg veel.

En dat er steeds meer natuur rampen komen ben ik met je eens.
Dat is puur om de mens in evenwicht te houden,om overbevolking v.d. aarde te voorkomen.
En als de natuur het niet kan winnen?dan vergaat gewoon de hele wereld.[wat toch wel gebeurt].[/quote]

Er zijn allang beregenings installaties in Afrika geweest. In veel gevallen zijn ze na verloop van tijd weer opgeheven omdat er geen onderhoud werd gepleegd.
Ondanks dat een paar mannen van de lokale bevolking was geleerd hoe er mee om te gaan en hoe ze onderhoud moesten plegen.
Maar vaak werd dat dus niet gedaan.
De buizen werden dan bijvoorbeeld speelgoed voor de kinderen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:37

@mika11
Die buizen gaan onder de grond door,daar kan verder niemand bij.
Ik praat hier over een zeer grote instalatie.

Je hebt een beetje verkeerd ge-quote. :D
Maar geeft niet,ik begrijp het toch wel. ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:49

JuliaMaria schreef:
Ragdollcat schreef:
En dan??? als ze wel allemaal overleven???dan heb je er teveel waar je weer niet voor kan zorgen.

Begin dan maar met bejaardencentrum ofzo, dan kan er mensen er gaan werken en er oude mensen verzorgen, is er weer wat minder werkloosheid en hebben ze weer wat nuttigs te doen dan almaar te fokken en te niksen en of oorlogen te voeren.

Zeggen dat deze mensen alleen maar fokken, niksen en oorlog voeren raakt natuurlijk kant noch wal. Valt puur onder generalisatie en een groot gebrek aan kennis.... Ik ga er verder niet inhoudelijk op in, vind het belachelijk dat het niet voor zich spreekt dat dit gewoon doodnormale mensen zijn die proberen te overleven onder vreselijke omstandigheden....

Juliamaria, ik ben het helemaal met je eens. Ik stop ook altijd maar met discussiëren, omdat ik bijna niet kan geloven, dat mensen inderdaad zo kortzichtig en egoïstisch zijn.
Er bestaat ook nog zoiets als solidariteit., mededogen en je gewoon verplaatsen in iemand. En of je dan geld doneert, vind ik niet zo heel erg belangrijk (in dit topic).

Als ik het voor het zeggen had, bepaalde ik misschien ook wel, dat bepaalde Nederlanders, Europeanen of misschien wel bokkers geen kinderen mogen krijgen. IMO lopen hier ook heel veel ongeschikte ouders rond.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 31-07-11 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:52

Gohya:
Ja, ik zie het :o
Dat van die buizen onder de grond, dat kende ik inderdaad niet.
Toch moet je dan nog kijken naar de toekomst.
Er moet inderdaad een evenwicht blijven in de natuur/aantal mensen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 08:39

Eindelijk! er is regen in Somalië.
Alleen voor al die mensen is het wat minder in die tentjes.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 08:46

Electra63 schreef:
quote]

Juliamaria, ik ben het helemaal met je eens. Ik stop ook altijd maar met discussiëren, omdat ik bijna niet kan geloven, dat mensen inderdaad zo kortzichtig en egoïstisch zijn.
Er bestaat ook nog zoiets als solidariteit., mededogen en je gewoon verplaatsen in iemand. En of je dan geld doneert, vind ik niet zo heel erg belangrijk (in dit topic).

Als ik het voor het zeggen had, bepaalde ik misschien ook wel, dat bepaalde Nederlanders, Europeanen of misschien wel bokkers geen kinderen mogen krijgen. IMO lopen hier ook heel veel ongeschikte ouders rond.

Ik ook ben een beetje verbijsterd van de reactie`s kortzichtigheid enz ...

Ik las ook over fokken en dat die vrouwen dan maar aan geheel onthouding moesten doen .. jeetje weer alof het dieren zijn .. Wat denk je dat die vrouwen een keuze hebben daar :n ...

Die zijn daar onderschikt aan de man of mannen .. maar weer even ter duidelijkheid !

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:33

Een systeem om van zout water, zoet water te maken kost gigantisch veel geld als investering en daarna kost het gigantisch veel energie. Het is dus ook nog heel duur om aan de gang te houden. Kost ook veel onderhoud om die installatie draaiende te houden. Het is een omgekeerde osmose systeem, reverse osmosis met membranen. Is echt niet uitvoerbaar in zulke arme landen.

Kan je beter meer putten slaan om grondwater te pompen. Of gewoon oppervlaktewaterzuiveringen die over een zandfilter gaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:43

Suzanne F. schreef:
Een systeem om van zout water, zoet water te maken kost gigantisch veel geld als investering en daarna kost het gigantisch veel energie. Het is dus ook nog heel duur om aan de gang te houden. Kost ook veel onderhoud om die installatie draaiende te houden. Het is een omgekeerde osmose systeem, reverse osmosis met membranen. Is echt niet uitvoerbaar in zulke arme landen.

Kan je beter meer putten slaan om grondwater te pompen. Of gewoon oppervlaktewaterzuiveringen die over een zandfilter gaan.

Dat kost idd. gigantisch veel,maar er word ook gigantisch veel geld in Afrika gepompt en dat helpt allemaal maar tijdelijk en weg zijn al die miljoenen.Zo'n systeem is al dat geld wel waard,en energie erin stoppen?ja ook dat is idd. zo.Maar als je kijkt dat het wél de hongernood oplost,lijkt het me allemaal wel waard.
Maar waarom is dat niet uitvoerbaar dan in arme landen?

Waterpompen staan droog met extreme droogte,het grondwater zakt of staat droog.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:49

gohya schreef:
Dat kost idd. gigantisch veel,maar er word ook gigantisch veel geld in Afrika gepompt en dat helpt allemaal maar tijdelijk en weg zijn al die miljoenen.Zo'n systeem is al dat geld wel waard,en energie erin stoppen?ja ook dat is idd. zo.Maar als je kijkt dat het wél de hongernood oplost,lijkt het me allemaal wel waard.
Maar waarom is dat niet uitvoerbaar dan in arme landen?

Waterpompen staan droog met extreme droogte,het grondwater zakt of staat droog.

Het probleem zit hem ook in het hele management rondom zo'n installatie. Er moeten genoeg deskundigen aanwezig zijn om zo'n installatie te runnen en te onderhouden. Die mensen moeten betaald worden. Ook is er veel corruptie in zulke landen, er zijn enorm veel illegale aansluitingen. Mensen die zelf een wateruitgang gaan boren, daardoor heb je enorm veel lekverliezen en daarmee drukverliezen. Je moet ook niet vergeten dat bij het overbruggen van enorme afstanden er veel drukverlies optreedt. Het land is eigenlijk te groot om dit te doen. Dan zou je behoorlijk van die installaties neer moeten zetten, allemaal met management, controle, onderhoud etc. Dan kan je nog het probleem hebben dat bij de uitgang, het tappunt er het probleem ontstaat dat iemand zich dit toe-eigent en centjes gaat rekenen om emmers water te verkopen. Dus de armste mensen krijgen alsnog niks. Dan moet je dus ook controle gaan houden op het tappunt, diegene moet ook worden betaald natuurlijk. En dan nog oppassen dat diegene bij het tappunt niet corrupt is en alleen water geeft aan mensen die hem stiekem wat toeschuiven.

Geloof mij maar, ik werk in die wereld van drinkwaterprojecten in ontwikkelingslanden. Maar hier wordt veels te licht over gedacht.
Dus buiten dat een reverse osmosis installatie veels te duur is in aanschaf en energie, heb je ook nog bovenstaande problemen. Een oppervlaktewaterinstallatie zou het beste zijn, maar ook daar heb je een team van mensen voor nodig die het onderhoudt en managet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:52

Zelfs als je zo'n dure water installatie zou aanbrengen in Afrika, dan nog wordt het land er niet beter van.
Het probleem van de corrupte regeringen, oorlog etc, bestaat dan nog steeds.
Daar zou je moeten beginnen om de problemen in Afrika aan te pakken.
Ik denk dat er dan al veel verbetert, zelfs zonder dure installaties.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:13

En zou het geen oplossing zijn dan als ze daar grote meren aanleggen?
Of staan die snel droog? ook als ze die behoorlijk diep graven?
Heel veel grote meren zou miss. ook wel een oplossing zijn.